mattias - 74:
Om man inför dödsstraff för de som vill ha dödsstraff, så kommer de snart omvändas så att alla blir mot dödsstraff, även de som är för dödsstraff.
På så sätt blir vi alla civiliserade under galgen.
mattias - 74:
I ett civilicerat samhälle kan ingen vara för dödsstraff. Är man för dödsstraff har man plockat fram reptilhjärnan - och på så sätt samtidigt tagit ett steg utanför det civiliserade samhället.
Länder som har dödsstraff är inte civiliserade.
Detta konstaterande är en pungspark på 'världens mest civilicerade land', USA.
mattias - 74: Du är ute på djupt vatten nu Mattias -74.
För varje argument FÖR så finns det (minst) ett argumet EMOT. Jag kan dock förstå att man kan vilja ha dödsstraff på tex en seriemördare speciellt om man själv är närstående till ett offer. MEN om man bortser från detta emotionella så sänker man sig till deras nivå om man accepterar dödsstraff.
Jag var för dödstraff till några år sedan då jag blev övertygad om att långa straff är bättre. Och med långa straff menar jag inte det svenska livstidsstraffet (är det fortfarande på 12år???).
Sen nämner du psykvård och ute efter 3år (eller nåt liknande). Och där är vi i Sverige åt h-e för snälla. Om dom döms för psykvård och sedan anses "friska" så skall dom in på anstalt alternativt dömas om igen som friska.
mattias - 74:
Jag har mellanlandat i Bangkok en gång.
Jag är alltså lika för dödsstaff som du..?
Shit pomfritt.
mattias - 74: Det sista jag tänker skriva i detta ämne (hoppas jag) är.
Det räcker med EN osyldigt dömd till döden för att inse hur barbariskt det är.
Jag antar att du ansåg att hon kastade sina barn i havet för att hon var sjuk i huvudet?
Kunde hon i sådana fall ansvara för sina handlingar?