Café

49349 inlägg · 1044 ämnen

Dansband

« · 546357 Till forumet

Sv: Dansband
Frisco:

Tack för länken (igen). Det är uppenbarligen något fel på min dator, för nu har jag väntat väääldigt länge utan att få upp någon meny på indexsidan.
Kommentera

Hockeyns Håkan Södergren på en dansbandscen, jorå det är fullt möjligt, han delade ut kvällens första Guldklave till årets uppstickare som blev Highlights, andra guldklaven delade Kee Marcello ut till årets gittarist, Magnus Åkerlund i Blender.
Arrangörerna hittar, som vanligt, prisutdelare som inte har med dansband att göra, kul.

Kommentera

Vad är det som händer? Är vi svenskar så fasligt intresserad av norska dansband att SVT är tvungen att sända Årets dansbandsmelodi 2005 från Röros klockan 21.10 (bästa sändningstid). För mig är det en gåta.

Det finns betydligt mycket bättre komedier än så, att sända på bästa TV-tid.  
Kommentera

250kg kärlek: Haha. Definitivt. Men säg inget till Sannes:-)

Trodde inte mina ögon och det var bara att byta kanal. Problemet var att det var helt enkelt urkassa program på de andra kanalerna. Det fick bli lite härlig underhållning signerad Donald Trump istället.
Kommentera

Dragan 2k: Visst är det en gåta?! När dessutom Christer Sjögren tog plats på scen och blev hyllad som Eilert Pilarm efter ett uppträdande för döva blir det bara för mycket. Christer Sjögren, lever den karln än?

Alltså, jag tycker det är rätt okej med dansband. Jag utövar själv styrdans mellan varven. Men norsk dansbandsmusik på bästa sändingstid i Sveriges Television övergår mitt förstånd.

Oerhört intressant att se om Årets dansbandsmelodi fra Röros hamnar på topp 5 när det gäller tittare under veckan. Jag kommer i så fall, att vackert falla på knä och be om ursäkt för min totalsågning.
Kommentera

Jag tar och dammar av gammal tråd så här på kvällskvisten.

Jag åkte tidigare ikväll iväg för att svänga mina lurviga, iallafall tänkte jag det, efter 1 timme och 20 minuter så gav jag upp.
Bandet spelade, som för övrigt var Arvingarna, så in i fa...fasiken högt. det var en fasansfull upplevelse. Det hjälpte inte ens med öronproppar.

Jag brukar klara av det hyfsat i vanliga fall, men just Arvingarna och tinnitus är en kombination som inte är så lyckad för min del.

Det positiva var att jag fick tillbaka hela entrepengen på 140 kronor, det var schysst gjort av dansstället.

Kommentera

Sannes: Jag kunde gått och lurvat till Zlips ikväll men valde att stanna hemma då NFL-slutspelet lockade mer. Sen har man ju Maran som kommer inom kort (Zlips kommer då också förresten) som får mätta min danstarm för ett tag.
Kommentera

Salle:

Med facit i hand, så skulle jag också ha stannat hemma ikväll. Men nu vet jag att kah aldrig mer skall ge mig iväg när Arvingarna är i närheten.

Maran, det dröjer ju ett par veckor till innan, klart att du skall ut och dansa innan dess.
Kommentera

Sannes: Trodde du visste det alla som som kommer ifrån Sverige baksida är inte att lita på.

Sedan så har väl Arvingarna blivit mer ett showband än dansband sedan dom kom upp sig.
Kommentera

Sannes: Nä... Jag vilar mig i form. Sen vet jag inte om det är så mycket annan dans i stan innan dess.
Kommentera

65selander:

Jaha, och där fick du luft helt plötsligt....

Visst har du rätt, Sverige baksida är inte att lita på, jag har alltid tyckt att det däringa 08-folket är opålitliga. :)

Arvingarna var mycket mer ett showband tidigare, det blev ju så när de slog igenom i Melodifestivalen.
Kommentera

Salle:

Du får ta och komma ner till mina trakter, här är det många ställen att välja på, när man vill svänga de lurviga.
Kommentera

Sannes: Det finns många ställen här runtikring också. Men när jag inte ids åka 10-15 mil för att dansa tror du jag kör nästan 8 ggr så långt?

Inte ens för din skull. ;-)
Kommentera

Salle:

Ja, tänka sig att det trodde jag. Men nu har jag, än gång, fått det bekräftat, att det är inte så noga med mig. :)
Kommentera

Sannes: Det finns bara ett dansband
Sven Ingvars !!!
Har ni hört när gubbarna rockar loss ?
Vilket j..skt ös. Seriös dans till detta är nog bar chake och bugg för dom som kan.
Jag låg med båten i selångersån en dag under gatufesten.
Helt plötsligt brakar det till och blir världens ös uppe på torget.
Världens rockkonsert var de. Se visade sig att det just var Sven Ingvars.
Dom var mäktig, riktigt tunggung.
Kommentera

Synd att inte ernie eagle finns kvar på Hockeysnack. Skulle vara kul att språka med honom om årets uppstickare - Torgny Melins.
Som gammal avdankad styrdansare måste jag säga att maken till titel aldrig har skådats. Jag menar naturligtvis "Dansbander", klockrent! Hederlig gammal svengelska som dessutom låter rätt bra.

"Cause I´m a dansbander, yes I am".

Magiskt! Nästan bättre än gustgryvel. Men bara nästan.
Kommentera

För er som råkat missa denna succé kommer videon till denna fantastiska dänga här.
Kommentera

Hehe, sitter och ser på dansbandskampen. Någon annan som gör det, i så fall vad tycker ni?

Medelåldern på de som röstar måste vara 60+. Jag menar hur kan man rösta ut date till förmån för hon den där kvinnan som inte kan sjunga. Hur kan en jury ens tycka att det låter bra? Okej att det finns moget och modernt men vafan, nån måtta får det ändå vara.

Sedan kan jag inte sluta att fascineras av namnvalen på dansband. Jag menar, Larz Kristerz...

Frugan har alltid idiotförklarat mig för mitt intresse att styrdansa. Jag tror jag förstår vad hon menar nu. Hon har sett alldeles för mycket Susanne Nordströms och inget alls från orekstrar som Date, Perikles, Boogart etc.

Kommentera

250kg kärlek: Intresse för styrdans har ju väldigt lite med dansbandsmusik att göra egentligen.

Idog foxxare till trots så har jag svårt att se nöjet att dansa till vissa av de "mogna" banden. De långsamma låtarna är inte långsamma och de snabba inte snabba utan allt går i samma tempo på nåt underligt vis. har dom inte lärt sig det ännu månne?

De moderna banden kan ju spela i olika tempo och man har ju dansat allt från så långsamma tryckare att man knappt kan göra annat att stå still och kramas till att med stor möda hinna "springa" runt i takt till AC/DC mm.

Kommentera

250kg kärlek:

Jag tror att Scotts och de där skojarna var anledningen till Dates fall. Att sen gamlingarna röstade på de två mogenbanden är ju inte så konstigt, men det var nog "ungdomar" som röstade vidare Scotts och kanske Larz Kristerz...
Kommentera

Salle: Själv är man uppvuxen med Perikles. Minns tillbaka då man for land och rike runt. Perikles turnéplan låg till grund för var man styrde kosan. Glömmer aldrig utedanserna med just det nämnda bandet då de förvandlades till "Pex and the boys", körde AC/DC och andra rätt tunga grupper. Då var det tryck vill jag lova.

Här ett smakprov från "dansbandet" Perikles.

www.youtube.com/watch?v=Y6NjKZkOo2c

Kommentera

250kg kärlek: Till Larz Kristerz försvar ska väl sägas att dom började för ett antal år sedan som ett parodiband, därav namnet. När sen killarna upptäckte att det gick att tjäna pengar på skiten så har dom fortsatt och behållit namnet.
Kommentera

250kg kärlek: Jag är också uppvuxen med Perikles.
Dom och Martinez var ju de unga och hippa banden när man var ung.

Tyvärr så är inte Perikles och i synnerhet Pex så ung och hipp längre, och detta faktum påminner mig att man inte är 20 längre om du fattar vad jag menar. Så för mig personligen så kan dom få sluta igår så att man slipper bli påmind hela tiden. För minnet blir ju sämre och sämre så det glömmer jag emellanåt.
Kommentera

Stigsson: Kan ju hoppas att det är humor i namnet Glennartz som kommer i nåt avsnitt framöver. Samt att dom är från GBG...
Kommentera

Salle: Jag ska villigt erkänna att efter giftermål och barn så har jag inte dansat mer än ett fåtal gånger under en 6- årsperiod. Så din historia kring Perikles stämmer säkert. Bandet levde på lånad tid redan då.

En stor anledning till att man sökte sig till just detta band, och Martinez, Jannex, Boogart, Sannex var väl för att det oftast dök upp riktigt bra folk som kunde dansa då.

Kommentera

250kg kärlek: Jannex ska vara Jannez förstås.
Kommentera

Salle:

Jag tycker att man kan anta att alla band som man aldrig hört talas om innan och som heter något dansbandstöntigt är ironiska.
Kommentera

knaskamilla: Jag tycker namnet "Bergslagstrollet med Alexanders" får statuera exempel just där. Hur tänkte man? Eller tänkte man alls är förmodligen en bättre fråga?

Max Rogers "Äntligen fredag" från -78 gör sitt för att stå ut på annat sätt än i namnet. De är utklädda till kolmårdens pingviner allihop, från karln som inte alls var beredd ute på högerkanten, till mördarroboten med crewcut i mitten och den överförfriskade vilden uppe till vänster som fäst blicken nedanför kameran och som tycks ha en väldigt lång högerarm.
Tja, apan i mitten säger egentligen allt. Fantastiskt.

Vi avslutar väl med ett tredje och sista prov på hur det kan se ut. Rune-Lennarts med Titti. Lägg märke till att de hittade FEM likadana skjortor till de sex musikanterna. Sedan fick den lockige herrn, som klänger släpande mot trädet, fixa fram en egen skjorta som ser nästan likadan ut som de andras bortsett från att den har gula blommor. Ja, jag säger då det.

Kommentera

« · 546357