Café

49347 inlägg · 1044 ämnen

Datorbekymmer. Hjäääälp!!

« · 1085673 · » Till forumet

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
Poffa:
Icke överklockad, kanske den är för varm eller att nått minne inte mår så bra. Vad tror du?
Kommentera

Per HApps: Minnet, eller att XP får någon form av buffer overflow.

Den är inte överklockad, eller dylikt?

Kommentera

difzi:
En fråga:

Om allt hänger sig med datorn "fryser" och man måste starta om den, så funkar den i 5-10 minuter igen innan det är dags igen, vad kan detta bero på?

Det är en stationär med xp-pro. SP 2

Kommentera

Poffa:

Jo, de har jag märkt, vår tekniker på institutionen i skolan, sliter sitt hår över vista och vi har fått andra problem med systemet bla just med uppmappning mot nätverk.

Men än har jag inte fått några problem, kör vista ulitme o allt funkar fint fint för mig, eller ja, har inte ens gått 2 månader sedan jag köpte datorn så de kommer väl? :)

Kommentera

difzi: Jo, så farligt är det.

Vista skulle ta över efter XP på många företag, var det tänkt. Det är nog ytterst otroligt att någon IT-tekniker är så dum att de tar det beslutet. XP är snabbt och rätt enkelt att konfigurera upp så det funkar bra i de flesta miljöer. Vista kräver enormt mycket av både användare och tekniker. Och ute på företag är, generellt sett, snittanvändaren relativt sämst på datorer.

Kommentera

Poffa:

Så farlig är den inte, bara lite irriterande :p eller de beror på vilken typ av vista du kör?

Kommentera

250kg kärlek: Vista är skit. Segt, buggigt och självbestämande.

Kommentera

Metal Guru: Ja, på den bärbara är det tyvärr så. Jag får inte ens en indikation att datorn hittat ny enhet då jag stoppar in USB-enheten. Helt dött. Sedan har jag testat att installera drivrutinerna via den skiva jag fick med och det tycks gå bra. Men inget händer någonstans då jag ska försöka få fart på grejerna.

Vista suger rejält. Man får ju inte göra ett skit själv längre utan allt ska Vista försöka lösa.

Kommentera

250kg kärlek:

Märkligt. Idag ansluter man bara en ny enhet, och så fungerar den.
Du kör Vista, gissar jag?

Kommentera

Metal Guru och LL: Nej, inget av detta fungerade. Jag har dessutom gått in och kollat alla inställningar i kontrollpanelen och mus.
Blev så less att jag åkte in och köpte en ny trådlös mus i går, och den får jag inte ens igång.

Så sannolikt är det skit bakom spakarna, jag finner inga andra troliga orsaker.
Kommentera

LL:
Min idé också.

Detta kollar du fort genom att pröva vänsterklicka då du egentligen skulle högerklickat - och tvärt om.

Kommentera

250kg kärlek: låter som om inställningarna för musen är felaktiga. Gå in i Control Panel och Mouse och se om du tex har klickat i att högerknappen ska vara vänster.
Kommentera

250kg kärlek: Vad har du gjort för att försöka få bort rutan? Det känns som en lite dum fråga men har du provat att starta om burken, byta mus, kollat i kontrollpanelen om det finns någon inställning där?
Kommentera

Jag sitter framför en bärbar dator där jag har kopplat in en mus istället för att behöva använda pekplattan på datorn. Nu har det dock blivit något med musen som gör mig tokig.

Använder jag mig av musen så när jag klickar på en sida jag vill öppna så öppnas sidan men det öppnas också ett fält vid sidan av som brukar öppnas då man högerklickar, i den rutan står t.ex. kopiera, klipp ut, öppna ny sida o.s.v. Jag får inte bort rutan eller om jag inte använder pekplattan på datorn.
Det verkar som att jag gjort något som jag själv inte har en aning om.

Någon som har en aning hur jag kan få bort detta. När jag använder pekplattan så uppenbarar sig inte detta fenomen.

Kommentera

Frisco: Förut så florerade det iaf en länk till en bildsida där man skulle logga in med sitt msn-användarnamn/lösenord. Jag misstänkar att dessa meddelanden kommer från folk som gick på det.
Kommentera

mattias - 74: De har nog varit nyfikna och klickat på en länk i ett mess.
Kommentera

mattias - 74: De har virus.
Kommentera

Salle:

Jag får en länk från en del av mina kontakter när jag loggar in där det står b.la blockcheck info m.m som jag fått medans jag varit utloggad, när jag frågar vad det är så säger dom att de inte skickat nånting.

Vad kan det vara ??
Kommentera

Mitt MSN har börjat spöka eller nåt.

För jag blir mer eller mindre hemsökt av brudar som vill cam-chatta eller skicka bilder till mig. Borde inte vara så hemskt som det kan låter men dessa är alla utländska och har "ändelsen" .blogspot.com. Det hjälper inte att blockera dom för det är olika namn hela tiden.
Nån fler som har samma problem och vet botemedel?
Så här så senaste ut...

Kelli säger (17:34):

hey Salle

my cam isnt working on msn, message me on
xxxxxxxxxxxx.blogspot.com so i can send you a cam invite

my name is kelly Site name Loverkelly

Kommentera

Per HApps:
Den blir nog utmärkt. Lycka till!
Kommentera

Metal Guru:
En får tacke för alla goda råd och tips.
Kommentera

Per HApps:
Ja ja, så skulle jag också säga om jag ertappades med en hemsida med rosa bakgrund...

Minnen går antingen sönder direkt, eller om hundra år. Eller när man hanterar dem.

Det finns minnescheckprogram som man kan använda.
Har inget namn i huvudet nu, och ingen tid att leta. Ska ut i skärgårn tidigt imorrn bitti. Men det finns säkert annat folk som kan hjälpa till.
Kommentera

Metal Guru:
det är grabbens dator, och den där sofi är en klasskompis.

windows är helt nyinstallerat med senaste windows update inkört, det var det första jag gjorde innan jag drog igång. sedan körde jag in avast innan jag kopplade upp mig på nätet.

Jag lämnar in den där jag köpte den i morgon, men jag är en aning nyfiken då jag kanske lär mig något.

Det sitter 4 st 1gb minnen i den. Skulle något av dom vara kaputt, redan?
Kommentera

knaskamilla: Vore jag dig skulle jag dra ner frequensen till 60Hz.
Ta egenskaper, välj inställningar/ Avancerat, där någonstans hittar du en frequens inställning. Sänk den till det lägsta, fortsätter det då och flimmrar
har du nog något hårdvarufel i skärmen eller grafikkortet.
Själv kan jag inte köra mer än 75 Hz för då börjar det flimmra.
En väldigt gammal skärm.
Kommentera

knaskamilla: Du har inte råkat ställa den bredvid en väldigt gladlynt Appledator?

en.wikipedia.org/wiki/USS_Merrimack_(1855)
Kommentera

NuMo:

Ja, det är nog nästa steg i problemlösningsprocessen. Nu slutade den helt plötsligt flimra, bara sådär. Tänk om det kunde hålla i sig...
Kommentera

knaskamilla: Försök att slå på den på olika ställen.
Kommentera

Jag har ett bekymmer som är mer monitorbekymmer än datorbekymmer. Fick ny bärbar inklusive dockningsstation och monitor i våras. Monitorn är en Philips 190B som inte verkar vilja vara här. Vad jag än gör och vilka inställningar jag än försöker fixa till så flimrar skärmen. Dessutom låter den lite småskumt, men det kanske monitorer gör, vad vet jag... Någon som har någon idé om vad man kan göra för att åtgärda problemet?
Kommentera

Bad_Brett:
Jag tycker att det låter som om Toshiba spärrat den för att 'skydda sina kunder'.
De du köpt den av har säkerligen stått inför samma problem som du, och bör känna till både fallgropar, genvägar och återvändsgränder.
Kommentera

Metal Guru:

Jo, det är klart att jag kan göra det, men samtidigt så känns det som att de har spärrat den just för att man inte ska kunna göra det jag vill göra.
Kommentera

Bad_Brett:
Jag tycker du ska ta denna diskussion med de du köpt datorn ifrån.
De bör veta mer om den än vad du kan tala om för oss - så risken är större att du får rätt svar från dem.
Kommentera

För lite drygt en månad sedan köpte jag en Laptop från Toshiba med en AMD 64 Athlon X2-processor. Den har ett integrerat ATI Radeon x1250-grafikkort. Detta kort fungerar så att det lånar RAM-minne, vilket jag har gott av (3 GB). ATI skryter med att man manuellt skall kunna ställa in hur mycket minne man vill använda, men i mitt Catalyst Control Center är den funktionen borttagen (vilket troligtvis beror på att GPU:n är integrerad med moderkortet. Jag fick ett tips att gå in BIOS:en och ändra, men även där har Toshiba inkluderat en barnsäker variant utan några spännande funktioner för att hindra nybörjare från att paja sina datorer och utnyttja garantin.

Kortet skall kunna utnyttja 512 MB RAM, men grundinställningen lär ligga på 128 MB. Kanske har man gjort så för att inte datorn ska bli överhettad, vad vet jag, men jag vill i alla fall ha möjligheten att ändra det själv.

Datorn kom med förinstallerat operativssystem och använder sig av ett "backup-system" där man kan återställa allt till det ursprungliga. Jag har alltså inga CD-skivor och disketter med drivrutiner och dylikt, så jag är inte så pigg på att krasha datorn med en riskfylld BIOS-uppdatering.

Så mina frågor är:

1. Är det någon som har liknande erfarenheter av detta och vet om det överhuvudtaget är möjligt att manuellt ställa in hur mycket grafikminne en integrerad GPU skall använda sig av?

2. Finns det någon möjlighet att uppdatera BIOS:en för att få fler alternativ? Hur går jag i sådana fall tillväga? Min nuvarande heter InsydeH20 och har som sagt inga spännande funktioner. Den ser ut ungefär så här:
www.dosv.jp/mb_bb/img/2007/05/ecs_01_07.jpg

3. Om jag krashar min BIOS, kan jag nollställa moderkortet på samma sätt i en Laptop som jag gör på en stationär, dvs rycka ur batteriet i 10 sekunder?

4. Finns det något program som tillåter manuell ändring av RAM för integrerade grafikkort (Hexeditor eller dylikt)?

Tack på förhand!
Kommentera

scim: Går nånting fort "där borta"...
Utom solupp&nedgångarna och pengarna i plånboken?   :-)
Kommentera

Salle:

Ja, inte fan går det snabbt iaf...
Kommentera

Lite "köttigare" artikel här.
Kommentera

Poffa: Om ni upplever internet som lite segt så kan kanske detta ha nåt med saken att göra. Även om det inte borde påverka oss så där jättemycket.

[url=wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70823935_852__,00.html]http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70823935_852__,00.html[/url]
Kommentera

Det här är inget datorbekymmer, utan mer ett litet tips till de som är i behov av ett Virtual Desktop-system för Windows. I Unix/Linux-miljön har CDE varit en stor hjälp för många som har mängder med fönster öppet.

I Windows har det funnits, mer eller mindre bra, tredjepartsprogram för detta. Alternativt att man får köra Litestep eller något annat Windows Shell Replacement.

Här kommer då ett tips om ett program som i all sin enkelhet fungerar väldigt bra. Gratis är det dessutom. Programmet heter MSVDM och ingår i Deskman PowerToys for Windows. Programmet är inte gjort av Microsoft, men de rekommenderar det på sin egen hemsida.

För en som mig, som jobbar med utveckling och projektledning sida vid sida, så är detta en gyllene tillgång i mitt arbete. 4 olika skrivbord, två med de två utvecklingsmiljöer jag kör, ett med projektledningsverktygen och så ett med allt övrigt, t ex HS.

Det hela förutsätter dock en dator med relativt mycket minne. Det funkar bra på min nya bärbara. Den har Intel Core 2 Duo 2,0GHz och 2GB minne.

Som sagt, rekommenderas för de som har behovet.
Kommentera

Salle: Jo, har också 11an, men jag kan bara tala om vilket språk jag vill ha.
Inte var han skall hämta texten
Kommentera

Helg Ernest: I menyradens Spela Upp så finns "texter, bildtexter och textremsor". Åtminstone på mitt Windows Media Player 11.

Prova vlc-player annars.
Kommentera

mediaplayer funkar det inte?
Kommentera

Salle: Skall testa ! Tack!
Kommentera

Helg Ernest: srt-filer är subtext-filer till filmen. Beroende på vilken spelare du kikar på filmen med så är förfarandet olika för att få undertexter men det brukar funka att "högerklicka" i spelarfönstret när filmen är igång för att "lägga till" dessa. Om man vill ha dom vill säga.
Kommentera

Jag har ett litet problem.
Jag hittade på en av mina HD en mapp med en film i.
Följande filer finns det.
SRT och AVI filer. Avin går ju i mediaplayer, men srt filerna vet jag inte vad jag skall göra med, jag öppnade dom med anteckningar och det verkar vara texten till filmen.

Hur löser jag matchningen av dessa filer?
Kommentera

scim: haha displayen vet jag inget om men den lyser fint hemma för har inte orkat skruva ner styrkan :) Jo den sägs vara buggigare har inte märkt så mycket ännu iaf men den är ju lite nyare än föregångarna så om ett tag hoppas vi på lite uppdateringar.
Kommentera

mok:

Ja, den har även en annan färg på displayen och buggigare mjukvara ;)
Kommentera

scim: Kör en 7025a hemma o tycker den funkar fin fint med HDD i och allt. Dock har 7025an bättre processor och mer minne än 7020e så det är inte bara dubbla (och utbytbara) tuners som skiljer dom åt.
Kommentera

scim: Ja, jag tänkte helt fel. 600an kan ju ha 2,5"-HDD i sig. My misstake.
Kommentera

Poffa:

Vad säger du? En 600, om man inte ska köpa en med HDD? Que? ;)

Det finns bättre och sämre av allt källarföretaget Dream Multimedia gör, men så är det iofs med de flesta digitalboxar.
Kommentera

scim: Som du skrev, det bästa är nog att satsa på en 600, om man inte ska köpa en med HDD.

Min box funkar dock väldigt bra vad det gäller inspelning, så det finns bättre och sämre 500:or.
Kommentera

« · 1085673 · »