Café

49351 inlägg · 1044 ämnen

Datorbekymmer. Hjäääälp!!

« · 897593 · » Till forumet

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
Poffa:

Och då vill jag flika in med att det inte är något man kan räkna med, för många av dreamboxarna har problem med att streama bild och ljud över nätverk, vilket resulterar i en ryckig bild. Detta beror på att man i dessa exemplar använt sig av för svaga kondensatorer, vilket är lättlöst ifall man kan hantera en lödpenna.

Oavsett så är mitt råd att köpa en 600 eller bättre om man avser att använda boxen för inspelning.
Kommentera

scim: Och jag kan väl spä på med att jag kör 500S, som fungerar väldigt bra. Inga bekymmer alls och väldigt prisvänlig. Dessutom funkar det precis lika bra att spela in till en dator i nätverket.
Kommentera

Per HApps:

Beror på vad du är ute efter, i dagsläget finns fyra alternativ:

500S/C/T: Liten box som innehåller det nödvändigaste, dvs en kortläsare och nätverksanslutning. Ingen möjlighet till att stoppa in en hårddisk men möjligt att spela in till server via nätverk.

600S/C/T: Uppgraderad variant av 500:an som har möjlighet att inhysa en 2.5"-hårddisk. Har inte prövat den men den verkar trevlig.

7020S: Lite mer påkostad modell, med dubbla kortläsare och möjlighet att ansluta en CI-modul. Har även plats för en 3.5" hårddisk och usb-anslutning (för t.ex. trådlöst nätverkskort eller usb-minne)

7025S/C/T: Samma som ovan fast med dubbla tuners.

Utöver dessa finns det även en nykomling från tyska Kathrein, UFS 910. Den har till skillnad från alla dreamboxar stöd för HDTV.

Personligen kör jag sedan några år tillbaka en 7020, som jag är nöjd med. Funderar dock att byta ut den mot en Kathrein för att få ut max av plasma-TVn.
Kommentera

är på väg att köpa en dreambox, någon som kan rekomendera någon bra??
Kommentera

Paddan: Uwe Hohns rekord står sig fortfarande. Men jag skuggar Östtysken,
Kommentera

Paddan:
Jag begriper mig inte ens på såna där trådlösa ting, är ju helt väck när det gäller dator, det vet både Selander och Poffa :)

Jag har dock en bärbar och en stationär dator, men jag är så gammelmodig att jag har en vanlig hederlig sladd till datorerna. Så jag springer och byter för glatta livet.
Kommentera

Sannes: Har man bara snälla grannar som glömmer att kryptera och döpa om i deras trådlösa nätverk så kan man surfa även fast man inte har något abonnemang, upptäckte jag.
Kommentera

Nu har det kört ihop sig på datorfronten igen, vad är det för skit man har egentligen.
Skit förresten, det är det nog knappast, är bara jag som inte begriper mig på saker och ting.

Jag har begripet såpass att den inte vill ge mig den informationen jag behöver för att få ett fungerande internet.
Med lite tur så kanske skit..., oops, det fungerar imorgon.

Kommentera

Inte helt rätt i tråddjungeln men...

Lite kris i lägret och allt beroende på dessa j-a Spelkonsoler. Kan inte folk göra nån nytta istället. :-)

[url=www.e24.se/dynamiskt/prylar/did_16512210.asp]GTA IV försenat[/url]
Kommentera

Poffa: det viruset hade jag problem med i höstas...har det kommit ett nytt nu då eller?
Kommentera

Bafucin: Det här torde vara billigaste du kan hitta i Sverige ?
Kommentera

Det här är väl det billigaste man kan få tag på just nu om man inte har allt för stora krav.
Pris 150 dollar.
Kommentera

piff: Kolla här!
Dom är sorterad på populäritet.
Kommentera

73Sjöbba:
Tackar för erbjudandet ;) Men ska nog köpa FS. Verkar vara lagom för mej =)
Kommentera

piff: Jag har en commondore 64 inklusive bandstation uppe på vinden någonstans, jag kan nog gå under 8000:- =)
Kommentera

Poffa:
Inte gärna över 8000. Efterlyser en ganska enkel dator..
Kommentera

piff: Vad är det för prisnivå du tänkte på, då?

FS körde vi med på förra jobbet, de fungerade bra. Det är dock några år sedan, så om de håller samma nivå fortfarande, det vet jag inte.

Annars så är Acer Aspire en bra bärbar. Finns väldigt många modeller av Acer, men det är ju upp till dig vad du vill ha för typ av dator.
Kommentera

Jag fortsätter på denna länken med annat ämne. Jag ska köpa mej en ganska billig bärbar dator. Har kollat runt lite granna och har hittat en fujitsu siemens som verkar vara bra.
Då till min fråga; är det någon som vet om de brukar krångla eller finns det andra datorer till samma pris som är bättre?
Kommentera

Poffa: Skicka till mig först så fixar jag resten.
Kommentera

NuMo: Jag tippar på en person som är djupt älskad och uppnått närmast helgonstatus i Timråtrakten.
Kommentera

NuMo: Den på din lista som är dum nog att klicka på länken. Så i mitt fall är det väl från dig, som det lär komma. ;-)
Kommentera

Poffa: Det skulle underlätta om du berättar vilken person.
Kommentera

Jag väljer att lägga in en varning här. Det handlar om det virus som börjar spridas via MSN. Förenklat är det ett virus som låtsas vara en person på din lista som skriver till dig, och ber dig att ladda ner den fil den vill skicka.

Läs mer på länken, där finns mer detaljerad information, från Symantec.
Kommentera

Metal Guru: jorå, jag får subnetmasken 255.255.255.0, och jag får den förväntade default gateway (192.168.0.1), och jag får en IP-adress precis som jag ska via DHCP. Jag får samma DNS:er för både det trådlösa och det kabelförsedda kortet (och ja, jag pratade förstås i nattmössan om att DNS-inställningar är samma för alla nätverksinterface, så behöver det ju inte alls vara). De DNS:er jag får är 192.168.0.1 och 83.255.245.10, vilket vid en nslookup ger svaret resolver1.comhem.se, så det är uppenbarligen en adress jag kan nå.

"Använder du kabeln på jobbet, och datorn fungerar lika bra som hemma..?!"

Jupp, på jobbet gick det finfint med kabel.

"Att accessa routern via 192.168.0.1 gör ju att du redan gjort DNS'ens jobb, och din dator behöver således icke ropa på någon sådan."

Jorå, det vet jag :-) Jag har, tro't eller ej, en civilingenjörsexamen inom datateknik med inriktning på datorkommuniukation men eftersom det var närmare tio år sedan jag höll på med sådana grejor så minns jag alldeles för lite av det jag en gång kunde. Egentligen är det ju därför lite pinsamt att behöva be om hjälp på det här sättet...
Kommentera

"DNS-inställningarna är ju samma för alla nätverksinterface?"

Å fan. Har jobbat med det här i många år, och aldrig tänkt så där.
Kan det verkligen vara möjligt? Jag är skeptisk, men någon som inte är så trångsynt som jag kan säkert bekräfta/dementera.
Kommentera

LL:
"Kan det vara något DNS-relaterat? Eftersom det är jobbets dator så fick jag en massa inställningar gjorda från början, bland annat är tex Primary DNS Suffix satt till en domän som finns på jobbet bakom sju hundra brandväggar - men det ska väl inte spela någon roll? Och varför funkar det i så fall med kabeln, DNS-inställningarna är ju samma för alla nätverksinterface?"

Använder du kabeln på jobbet, och datorn fungerar lika bra som hemma..?

På din beskrivning skulle jag först kolla upp vilken DNS ditt krånglande kort får hemma, och jämföra det med vad kabelkortet får. Naturligtvis ska din router dela ut 1) En IP-adress, 2) en Subnetmask (fem spänn på att den är 255.255.255.0), 3) en Default Gateway (192.168.0.1 i ditt fall), 4) samt minst en DNS som passar ihop med din nätverksconfig. Din jobb-DNS passar INTE ihop med din hem-adress.

Att accessa routern via 192.168.0.1 gör ju att du redan gjort DNS'ens jobb, och din dator behöver således icke ropa på någon sådan.

Jag har å andra sidan lärt mig att användare alltid ljuger sina tungor svarta, och utelämnar relevant information - varför detta brukar vara fel sätt att felsöka.
Kommentera

Jag drar fram den här gamla tråden igen och hoppas på hjälp från någon kunnig.

Lite bakgrund till problemet: saken är den att jag har fått en ny laptop (DELL Latitude D820) med inbyggt trådlöst nätverkskort (Intel PRO/Wireless 3945ABG), och min router är en D-Link DI-524. Mot den routern har jag tidigare utan några som helst problem kört en gammal Dell med både ett trådlöst NetGear-kort (som körde 802.11b) samt på senare tid ett D-Link-kort för 802.11g - plus att min sambo har en nästan exakt likadan burk som den som nu strular för mig, hon har tex ett exakt likadant inbyggt trådlöst kort med samma version av drivrutinerna och alla inställningar är likadana och där funkar allt klockrent.

Men min nya burk vill inte riktigt vara med och leka. När jag kör via nätverkskabel funkar allt som det ska och jag kan surfa hur mycket jag vill, men kör jag via det trådlösa kortet börjar det strula. Det yttrar sig i att det går hur fint som helst att surfa i ett par minuter, men helt plötsligt går det idiotsegt. Det står inte helt stilla, det droppar in två-tre bytes då och då med flera sekunders mellanrumt - för att plötsligt sätta fart igen kanske fem minuter senare. Det märkliga är att när det går så här segt så kan jag utan problem accessa routern via 192.168.0.1 och surfa runt på admin-sidorna där hur mycket jag vill. Med andra ord bör det inte vara något fysiskt fel på själva kortet, för det kan ju bevisligen prata hur mycket som helst med routern - men varför segar det så in i h-vete mot den andra sidan av routern?

Någon som har en idé om vad som kan vara galet? Kan det vara något DNS-relaterat? Eftersom det är jobbets dator så fick jag en massa inställningar gjorda från början, bland annat är tex Primary DNS Suffix satt till en domän som finns på jobbet bakom sju hundra brandväggar - men det ska väl inte spela någon roll? Och varför funkar det i så fall med kabeln, DNS-inställningarna är ju samma för alla nätverksinterface?

HJÄÄÄÄLP! :-)
Kommentera

Helg Ernest:
Ritbord?
Utveckla!
Kommentera

Per HApps: Har du köpt ritbord ?
Kommentera

Finns det någon som har och är fena på 3D-studiomax eller Cinema D4 och är villig att hjälpa mig med en grej? Skicka i såfall ett brev till mig.
Kommentera

73Sjöbba: Du har inget powersave på nätverkskortet igång?
Kommentera

Metal Guru: Det sistnämda, jag hade samma misstanke om leasen så det checkade jag.
Kommentera

73Sjöbba:
Har den hängt sig i samband med att leasen gick ut, eller har den bara hängt sig för att det är kul?
Kommentera

Metal Guru: Jo, när jag kopplade in nya routern så kom jag till deras hemsida och fick registrera den nya och då passade jag på att avregga den gamla
Kommentera

73Sjöbba:
Banhof registrerade din MAC-adress.
Det kan vara så komiskt att de lyckades registrera din PC, eftersom kanske  den som var online när supportkillen joxade med ditt - trots att du gav honom MACen för NetGearen.

Oavsett vad finns nog inte Belkinrouterns MAC i dersa register.

Ring och be dem rapa upp vilken MAC de har registrerad på dig.
67 slutade NetGearen på.
Kommentera

Metal Guru m.fl:
Nu har äntligen fått min 100/100 från bahnhof och då visade det sig att min router en netgear wgr614v6 inte var riktig så då for jag och köpte en belkin F5D7231-4 och nu har den hängt sig 5 ggr på 2 dygn. Nu vill jag ha tips på vad jag ska byta ut den till.
Kommentera

Helg Ernest:
Ja, hur ska jag tackla det här då..?

Det får bli ett stort *GÄÄÄSP* tror jag.
Kommentera

Metal Guru: Min källa
Kommentera

Helg Ernest:

"Fick detta på skype nu
DNS = domain name system
det är dns-servern som översätter
telia.com till ett ip-nummer -- vilket är den riktiga adressen som används när datorerna kommunicerar."

Nu tänker jag vara riktigt taskig mot dig och säga att här har din kompis på Skype fel, fel, fel. Din och andras datorer använder inte din IP 213.64.113.126 när de kommunicerar.

De använder sifferserien 11010101011111110111000101111110
(Med reservation för att du trillat lite med siffrorna, så jag inte ska komma hem till dig)

I övrigt ett lika ointressant svar på ett lika ovidkommande inlägg i debatten angående 73Sjöbbas routerproblem.
Kommentera

Men förihelvete, Helg Ernest:
Läs vad jag skrev.

73Sjöbbas PC utan router ska NATURLIGTVIS ha samma IP-adress som WAN-sidan av routern, då den är inkopplad.

När routern är på plats, delar den NATURLIGTVIS ut en annan adress till PC:n.

I ditt exempel är
Current IP : 213.64.113.126   INTE, REPEAT: INTE    TELIA
Det är din router. Alltså IP:n på WAN-sidan på din router. En router har ju som bekant (minst) TVÅ IP-adresser, eftersom den har (minst) två nätverkskort.

Current Gateway : 213.64.113.1   INTE, REPEAT: INTE  TELIAS Server.
Det är adressen på närmaste väg ut mot Internet, sett från din synvinkel.
Kommentera

73Sjöbba: Fick detta på skype nu
DNS = domain name system
det är dns-servern som översätter www.telia.com till ett ip-nummer -- vilket är den riktiga adressen som används när datorerna kommunicerar.
Kommentera

Helg Ernest: Min heter wgr614 v6, men dom ser likadana ut, men tack för hjälpen
Kommentera

Helg Ernest: Jo då, men smart wizard kunde inte konfigurera inställningarna så jag fick likt förbenat göra det själv ändå. Har varit i kontakt med support, kunniga vänner och även folk som jobbar med saken i fråga. Alla har gått bet.

God natt.
Kommentera

73Sjöbba: Är det en sådan du har ?
Kolla in bilden på uttagen, längst till höger har du det lilla reset hålet
Kommentera

73Sjöbba: Har du testat att återställa den med att trycka en pennspetts i det lilla hålet till höger om dator utgångarna ?
Då återställs den till grundinställningen den hade då den var ny.
Kommentera

Helg Ernest: Nu är inte min router som alla andras tydligen.
Kommentera

« · 897593 · »