Café

Grupper · 49643 inlägg · 1044 ämnen

Datorbekymmer. Hjäääälp!!

« · 818679 · » Till forumet

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
73Sjöbba: By default the DI-804 acts as a DHCP server. With this feature enable, local machine need only be set to "Obtain IP Address Automatically". If you prefer to use another DHCP already resident on your LAN, you can adjust the settings at right to configure the DI-804 for use on your network.
Kommentera

73Sjöbba: It is highly recommended that you use the Setup Wizard for a first time installation. Otherwise if the Setup Wizard does not successfully configure your DI-804, fill in the appropriate fields at right that describe you Internet connection.

MAC Address
Some Cable providers require your MAC address to ensure authentication. If all other settings are verified as correct and you still cannot access the Internet contact your Cable company and inform them of the MAC address listed at the right.

For additional settings information we recommend that you read the manual.

To customize local configuration settings press the Next button at the bottom of the page to the right.
Kommentera

73Sjöbba: Om jag har fel, då är inte jag ute och surfar på internet nu heller.
Det var alltså en rå kopiering av statusen på Routern.
Som jag bara har bytt några siffror för att slippa få oväntat besök.
Men brandväggen lär ju stoppa det mesta.
Kommentera

Helg Ernest: Där har du fel, jag överlåter ett mer utförligt svar från Metal Guru =)
Kommentera

Det enda du skall behöva välja är dessa två.
--------------------------------------------------------------------------------
Dynamic IP
Default MAC Address
två iklickningar, sen skall det bara vara att åka
Kommentera

Metal Guru: Nej nej nej! Han skall defentivt INTE ha samma adress
På PCn som på Routern
Routern borde ge PCn IP adressen 192.168.0.100
Sedan den IP adress han skall ha av Sin leverantörs server är nått helt annat.

Ex. så här ser statusen på min router ut. ( Reservation för vissa utbytta siffror)

Internet
Current IP : 213.64.113.126 TELIA
Current IP Mask : 255.255.255.0
Current Gateway : 213.64.113.1 TELIAS Server
Current DNS1 : 195.67.199.45
Current DNS2 : 195.67.199.46

Local
Current IP : 192.168.0.1 Routern
Current Subnet Mask : 255.255.255.0

Den i sin tur delar ut 192.168.0.100 till min maskin och löpande de 3 sista till resten av maskinparken
Kommentera

Metal Guru: Ungefär så där tänkte jag sammanfatta det men jag hittade inte orden när frugan står och surrar runt mig ;))
Kommentera

Nåja, 73Sjöbba:
Så mycket till hjälp var det inte, dock är det alltid trevligt att prata med folk IRL...

Jag förstår nu varför jag är arbetslös, jag är oduglig.
Här är min felbeskrivning:

1) En PC konfigurerad för DHCP anslutes direkt till Internet, och erbjuds IP-adressen 85.24.xx.xx. PC:n fungerar som vanligt mot Internet.

2) Routern ansluts till Internet på ena sidan, och PC:n på andra. PC:n fortfarande DHCP, medan routerns WAN-adress blir den statiska 85.24.xx.xx. PC:n fungerar fortfarande som vanligt mot Internet.

3) Routern konfigureras om för DHCP, att fråga ISP:n om en adress. Internet slutar fungera, och den IP-adress som displayas för WAN-sidan blir 192.168.0.24

...vilket är fucking löjligt, eftersom han borde erhålla samma adress som PC:n i förstaläget. Inte mycket till varianter i routerkonfigureringen bjöds det på i webgränssnittet på NetGear WGR614 v6 med senaste firmwaren.

Nån mer med routerbekymmer?
Kommentera

Nu har jag suttit i telefon konferance med Metal Guru till och från i en timme. Trevlig prick för den delen. Efter nogrannt övervägande bestämmde jag mig att fråga honom om remote-hjälp. Tur att killen brinner för sitt jobb. Jag fick i allafall en otrolig hjälp och förklarat hur det fungerar med DHCP, DNS, Dynamiska ip, statiska ip samt nätverkskort mm.

Skitsaksamma, han kunde inte hjälpa mig, så det lutar åt det tredje alternativet: jag åker och köper en ny router, installerar och slänger ut skiten genom fönstret när det fortfarande inte fungerar (8^(/)
Kommentera

Metal Guru: Nema Problema. Låt det smaka.
Kommentera

73Sjöbba:
Du kan inte bjuda på några screenshots av konfigurationssidorna, medan jag går och äter pyttipanna?

Salle:
Jag tror ändå ditt program är ett sidospår, men tänker inte gå in på varför eftersom maten kallnar.
Kommentera

Metal Guru: kuggfråga, brb.
Kommentera

Metal Guru:
"Här finns uppkopplingen hela tiden, men Sjöbbas router och ISP'ns router vill inte prata med varandra eftersom de har olika uppfattningar om på vilken adress den andra bor på."

Ungefär den förklaringen fick jag av supporten oxå, men han var kass på att förklara
Kommentera

73Sjöbba:
Och du är säker på att nu har du routern inställd på Dynamisk IP (DHCP) på båda sidorna, på Internetsidan såväl som på din PC-sida?
Kommentera

Metal Guru: IC Login använde jag på mina Stadsnät- och ADSL-uppkopplingar (inte uppringda) då båda annars kopplade ner efter en viss tid, och därmed tappade IP-adressen, oavsett om man var aktiv eller ej.
Det är den funktionen som jag trodde kunde hjälpa 73Sjöbba tills han kan fixa det faktiska problemet.
Kommentera

Metal Guru: Ja på alla 3 frågorna, efter resetningen blev det ingen skillnad. Först blev det smart wizard sedan fick jag likt förbannat konfigurera den sjäälv
Kommentera

Salle:
Ditt program är gjort för att hålla en uppringd linje vid liv, så att den inte kopplar ned vid inaktivitet. Lite dyrare för användaren, men smutt när man vill sätta igång igen - eftersom man redan är online då.

Det har dock ingenting med 73Sjöbbas problem att göra. Här finns uppkopplingen hela tiden, men Sjöbbas router och ISP'ns router vill inte prata med varandra eftersom de har olika uppfattningar om på vilken adress den andra bor på.

Så.
Innan vi panikar alldeles, vill jag veta om 73Sjöbba har omkonfigurerat riktigt. För så misstänker jag att inte är fallet.
Kommentera

Men faen, 73Sjöbba:
Detta är ju trivial basic.

1) Du har lösenord till routern, så du kan administrera den?

2) Lyckades du ändra IP-adressen på Internetsidan från Fast IP till Dynamisk, DHCP?

3) Den borde ha nappat direkt, men en Reset då och då gör ingen skada. Och det gjorde du?
Kommentera

73Sjöbba: [url=iclogin.sourceforge.net/]Här[/url] finns det om du vill testa. Det kanske håller linan igång åt dig åtminstone. Finns även länkar till andra liknande program längre ner på sidan.
Kommentera

Salle: Vete gudarna. Jag är en ganska råbarkad, opåläst, enkelspårig och oslipad diamant. Så som jag ser det så har jag 2 alternativ:
1 Fara och köpa en ny router.
2 Kämpa på och försöka vidare

Det finns förresten ett till alternativ:
Köpa ny router, installera och när det inte funkar så kastar jag ut skiten genom fönstret
Kommentera

73Sjöbba: Förr (i ADSL-barndomens dagar) så fanns det ett litet program som loggade in och såg till att hålla uppkopplingen aktiv. IC Login hette det har jag för mig. Borde inte ett sånt kunna hjälpa dig???
Kommentera

73Sjöbba: klockan 16.19 upphör lånet av ipnr, så då lär jag väl försvinna igen.

Jag håller andan.
Kommentera

Metal Guru: Ingen skillnad med andra ord
Kommentera

Metal Guru: Hehe, det sket sig på en pinne!
Kommentera

Metal Guru:
Nu är det många som 'skev' för fort.

Skrev. Manuellt.
Kommentera

Meanwhile,
Så har skrev en i supporten på 73Sjöbbas ISP till honom i går natt:

"Annars kan du ringa vår kundtjänst och uppge routerns mac-adress så lägger de in den åt dig. Vi ger våra kunder fasta ipadresser, som är konfigurerade via DHCP. Att dela ut statiska ipadresser till kunder är ett administrativt helvete tyvärr."

Jag hoppas att han bara skev för fort. För menar han verkligen vad han skriver, och är tekniker och inte praktikant, skulle jag bums filibaba byta ISP.

Kommentera

73Sjöbba:
"Innan hade jag skycom med fast adress och nu är det dynamiskt."

...som du ju säger i klartext i ditt första inlägg - utifall man faktiskt läser det. :o)

Jag kan meddela att 73Sjöbba har loggat av, och konfigurerar just nu om sin router. Hela HS håller andäktigt andan, medan vi alla hoppas på att han bryter ytan snart och kommer tillbaks till den verklighet vi kallar Internet i allmänhet, och Hockeysnack i synnerhet.

May the Force be with you!
Kommentera

73Sjöbba:
"...sedan är det  fasta ipadresser, som är konfigurerade via DHCP".
Tryckfel?

Definitionen på en fast IP är att den är manuellet konfigurerad, medan motsatsen - en dynamisk IP är utdelad via en databas som vi för enkelhetens skull kan kalla för DHCP.

Din router har två sidor, två IP-adresser. En som går ut mot den vida världen - mot Internet, och en som väder sig in mot din (eller dina) PC.

Jag tror att Routern delar ut dynamiska adresser till din PC, medan Routerns IP-adress mot Internet har blivit till fast IP för din del. Detta är ditt problem i ett nötskal. Sätt om den till dynamisk, och reseta eländet.

Att prova Reset utan att göra någon förändring i konfigurationen är meningslös, om den inte har hängt sig, vilket den ju inte har gjort.
Kommentera

Metal Guru: Har kört en uppdaterning från netgears hemsida, sedan är det fasta ipadresser, som är konfigurerade via DHCP. Har provat med reset utan framgång.
Kommentera

Metal Guru:
Sorry - "vilket du bara gör om din PC har en dynamisk IP-adress."
Frågetecknet skulle vara punkt...
Kommentera

73Sjöbba:
Han får garanterat siffrorna 192.168.0.24 från någon liten invändig config-fil, som någon manuellt plitat in just de siffrorna.

Om du kan logga på routern, pröva då med att lokalisera WAN Settings i Router-configen och välja Dynamic IP. (Vet inte om det heter just så här på NetGear...)

Annars finns ju alltid "Restore to Factory Defaults", vilket du bara gör om din PC har en dynamisk IP-adress? Annars har du just sågat av grenen du sitter på.

Kan du inte ens logga på, så har du en annan sorts problem.
Är det du som köpt routern från början?
Kommentera

73Sjöbba: det låter som om din router är inställd på att använda fast IP-adress, helt enkelt. Leta på nätet efter hur du gör för att ändra konfigen på just din router. Förmodligen är det bara ett enda klick på rätt konfigsida som krävs.
Kommentera

Metal Guru: ja, nu har supporten registrerat routern manuellt med mac adressen, men routern hämtar inte ändå rätt ip utan vill hämta 192.168.0.24. Vad han får dom siffrorna ifrån har jag ingen aning om
Kommentera

73Sjöbba:
Har du eller någon annan tidigare varit inne i routern och pillat med inställningarna?
Kommentera

Helg Ernest: En netgear som har funkat klockrent tills nu
Kommentera

73Sjöbba: Vad har du för router? Jag kör med en D-link, den funkar klockrent. Är det ingen Setup wizard med ?
kolla 192.168.0.1/ vilket är routern
Kommentera

Idag har jag fått mitt nya abbonemang hos banhof, fick problem direkt med routern. Jag fick logga in utan router och få infon från cmd'n, sedan fick jag koppla in routern igen och skriva in infon manuellt eftersom dns inte funkade. Problemet är att lånet från ip numret varar bara i en timme sedan måste det förnyas och det gör inte routern och är det bara att börja om. Innan hade jag skycom med fast adress och nu är det dynamiskt.
Har någon något tips?
Kommentera

Metal Guru: Tänkte precis fråga vad 17 ni gör som har så avancerade bord det ser man inte varstans. Hade sådant på en tidigare arbetsplats dock. Förstår varför du propagerar för ESD skydd när ni håller på med sådanna saker. Jag sätter möjligen i nått minne numer om året det är ungefär det jag kommer i kontakt med vad gäller hårdvara. Annars pluggar jag mest i diskar :)
Kommentera

Metal Guru: Vi hade ungefär samma lösning på mitt förra jobb. Blev ganska mycket jobb då vi bytte mekrum 3ggr på samma år.
Kommentera

mok:
"Men sen vad pratar vi för komponenter egentligen?"

Allt som har en halvledare på sig, och har någon form av metall eller halvledande material som man kan komma åt med vadsomhelst.

Dvs i princip allt invändigt förutom kablage.
(ska väl i ärlighetens namn säga att vissa saker är mer känsliga än andra...)
Kommentera

mok:

...men det berodde mest på att ALLA arbetsbord hade fast halvledande yta, var jordade via motstånd ned mot det halvledande golvet (speciell typ av svindyr 'korkmatta' med kolspår i) som vi gick på med våra halvledande skor.

Varannan månad kollades dessutom samtliga ESD-skydd att det var o.k. utav en speciell ESD-ansvarig som gick runt på företaget.

Sade jag inte att vi tillverkade integrerade kretsar hos oss..?
Kommentera

nej, mok:
Vi använde inte ESD-matta på mitt tidigare jobb. Aldrig...
Kommentera

Metal Guru: Jodå vi lever nog efter samma krav kan jag tänka mej har som sagt aldrig haft några problem med sakern jag installerat men som jag oxå skrivit nedan är det extremt sällan jag numera pillar med hårdvara utan inriktar mej på mjukvaran o där slipper man ESD armband. Mina andra kollegor använder det men dom pillar oftare i sakerna än vad jag gör.

Visst förkortar det livslängden om man slarvar det vet jag och jag stänger knappast av en server direkt på knappen om jag nu inte finner något annat val vill säga.

Men sen vad pratar vi för komponenter egentligen?

Sen som jag skrev nedan... du använder ESD armband men ligger det du pillar med ex på en ESD matta?
Kommentera

Helg Ernest: Jo man skall iakta försiktighet men att lägga sådanna saker på ett plåtfat, ja det hade jag aldrig gjort för då kan man ju räkna ut vad som händer.

En fundering bara ni som använder ESD armband när ni monterar saker. Ni ser väl till att ex datorlådan som ni sätter i sakerna i oxå är jordad genom att ex ligga på en ESD matta? Men klart så duktiga är ni väll :)
Kommentera

mok:
"Folk som jobbar under huven på datorer, och struntar i ESD brukar också ta ner system genom att bryta strömmen till dem med motiveringen "det går fortare så"

Ok'rå, det är min erfarenhet av de som inte tycker ESD är något att bekrymra sig om. Din erfarenhet ser förmodligen annorlunda ut.

ESD-skador förkortar livet på komponenter mycket. Jag sade aldrig hälften, utan 'mycket, mycket mer än hälften'. Från 20 år till två månader kan vara en typisk skada. Problemet är att en urladdning NÄSTAN bränner av en ledare nånstans inne i komponenten.

Låt mig säga så här då:
Om din uppfattning om ESD är väl spritt på ditt företag är förmodligen målsättningen för Server Uptime hos er att vara mer än 90%.
Där jag har jobbat har 99.8% varit för lågt. Man har accepterat tolv timmar downtime på ett år. Inklusive service.

Kom det in en konsult hos oss som inte plockade fram sitt handledsband innan punkt ett, transporterade vi honom tillbaka till ytterdörren och bad hans företag att skicka en ny gubbe.
Kommentera

Poffa: Hahah ja hade man icke haft råd med sådanna hade det vart illa men som du säger så följer det ju ofta med. Men som sagt högt sällan jag monterar moderkort. Sträcker väl sej till lite minnen och diverse kort då och då.
Kommentera

Försökte hitta vad Elsäkerhetsverket rekomenderar.
Men jag orkar inte leta mer. Men jag hittade detta.
www.elsak.se/vanstermeny/forsaljningsforbud/elsakerhetlistaoverforbjudnaprodukter.4.188f506ff69105f45800016.html

www.elsak.se/vanstermeny/forsaljningsforbud/emclistaoverforbjudnaprodukter.4.111ae04ff9ce93db3800013.html

Jag hittade åtminstånde en förbjuden produkt när jag lyfte blicken från skärmen. Ett konvektor element. Typiskt.
Kommentera

Salle: Var ju det jag sa. Konkursmässigt...
Kommentera

mok: På den gammla goda tiden, när jag var på kurs hos Satt control i Malmö. Då berättade dom att med att de som byggde elektroniken fick börja med ESD armband och antistatmattor, sjönk garanti åtgärder på deras PLC system med över 70%.
Så nog slår statiskelekrisitet sönder det mesta i komponent väg.
Vi blåste 3 kretskort till en elektronisk våg bara genom att lägga dom på ett plåtfat, då tog vi korten splitter nya direkt ur kartong och la dom på fatet för vi skulle byta i vågenheten för fat.
Eftersom vi inte fick igång vågen fick vi ringa efter deras service.
Det var då det gick upp ett ljus att vi blåst korten bara genom att lägga dom på plåtfatet, för nästa kort vi satte i, funkade det igen.
Kommentera

Poffa: Ja dom är ju otroligt dyra... Dessutom brukar man ju få med dom när man köper ett moderkort. Tror jag har två liggande i nån låda.

www.komplett.se/k/search.asp?q=antistatisk
Kommentera

« · 818679 · »