Café

Grupper · 49649 inlägg · 1045 ämnen

Datorbekymmer. Hjäääälp!!

« · 838121 · » Till forumet

Sv: Datorbekymmer. Hjäääälp!!
Jag drar fram den här gamla tråden igen och hoppas på hjälp från någon kunnig.

Lite bakgrund till problemet: saken är den att jag har fått en ny laptop (DELL Latitude D820) med inbyggt trådlöst nätverkskort (Intel PRO/Wireless 3945ABG), och min router är en D-Link DI-524. Mot den routern har jag tidigare utan några som helst problem kört en gammal Dell med både ett trådlöst NetGear-kort (som körde 802.11b) samt på senare tid ett D-Link-kort för 802.11g - plus att min sambo har en nästan exakt likadan burk som den som nu strular för mig, hon har tex ett exakt likadant inbyggt trådlöst kort med samma version av drivrutinerna och alla inställningar är likadana och där funkar allt klockrent.

Men min nya burk vill inte riktigt vara med och leka. När jag kör via nätverkskabel funkar allt som det ska och jag kan surfa hur mycket jag vill, men kör jag via det trådlösa kortet börjar det strula. Det yttrar sig i att det går hur fint som helst att surfa i ett par minuter, men helt plötsligt går det idiotsegt. Det står inte helt stilla, det droppar in två-tre bytes då och då med flera sekunders mellanrumt - för att plötsligt sätta fart igen kanske fem minuter senare. Det märkliga är att när det går så här segt så kan jag utan problem accessa routern via 192.168.0.1 och surfa runt på admin-sidorna där hur mycket jag vill. Med andra ord bör det inte vara något fysiskt fel på själva kortet, för det kan ju bevisligen prata hur mycket som helst med routern - men varför segar det så in i h-vete mot den andra sidan av routern?

Någon som har en idé om vad som kan vara galet? Kan det vara något DNS-relaterat? Eftersom det är jobbets dator så fick jag en massa inställningar gjorda från början, bland annat är tex Primary DNS Suffix satt till en domän som finns på jobbet bakom sju hundra brandväggar - men det ska väl inte spela någon roll? Och varför funkar det i så fall med kabeln, DNS-inställningarna är ju samma för alla nätverksinterface?

HJÄÄÄÄLP! :-)
Kommentera

Helg Ernest:
Ritbord?
Utveckla!
Kommentera

Per HApps: Har du köpt ritbord ?
Kommentera

Finns det någon som har och är fena på 3D-studiomax eller Cinema D4 och är villig att hjälpa mig med en grej? Skicka i såfall ett brev till mig.
Kommentera

73Sjöbba: Du har inget powersave på nätverkskortet igång?
Kommentera

Metal Guru: Det sistnämda, jag hade samma misstanke om leasen så det checkade jag.
Kommentera

73Sjöbba:
Har den hängt sig i samband med att leasen gick ut, eller har den bara hängt sig för att det är kul?
Kommentera

Metal Guru: Jo, när jag kopplade in nya routern så kom jag till deras hemsida och fick registrera den nya och då passade jag på att avregga den gamla
Kommentera

73Sjöbba:
Banhof registrerade din MAC-adress.
Det kan vara så komiskt att de lyckades registrera din PC, eftersom kanske  den som var online när supportkillen joxade med ditt - trots att du gav honom MACen för NetGearen.

Oavsett vad finns nog inte Belkinrouterns MAC i dersa register.

Ring och be dem rapa upp vilken MAC de har registrerad på dig.
67 slutade NetGearen på.
Kommentera

Metal Guru m.fl:
Nu har äntligen fått min 100/100 från bahnhof och då visade det sig att min router en netgear wgr614v6 inte var riktig så då for jag och köpte en belkin F5D7231-4 och nu har den hängt sig 5 ggr på 2 dygn. Nu vill jag ha tips på vad jag ska byta ut den till.
Kommentera

Helg Ernest:
Ja, hur ska jag tackla det här då..?

Det får bli ett stort *GÄÄÄSP* tror jag.
Kommentera

Metal Guru: Min källa
Kommentera

Helg Ernest:

"Fick detta på skype nu
DNS = domain name system
det är dns-servern som översätter
telia.com till ett ip-nummer -- vilket är den riktiga adressen som används när datorerna kommunicerar."

Nu tänker jag vara riktigt taskig mot dig och säga att här har din kompis på Skype fel, fel, fel. Din och andras datorer använder inte din IP 213.64.113.126 när de kommunicerar.

De använder sifferserien 11010101011111110111000101111110
(Med reservation för att du trillat lite med siffrorna, så jag inte ska komma hem till dig)

I övrigt ett lika ointressant svar på ett lika ovidkommande inlägg i debatten angående 73Sjöbbas routerproblem.
Kommentera

Men förihelvete, Helg Ernest:
Läs vad jag skrev.

73Sjöbbas PC utan router ska NATURLIGTVIS ha samma IP-adress som WAN-sidan av routern, då den är inkopplad.

När routern är på plats, delar den NATURLIGTVIS ut en annan adress till PC:n.

I ditt exempel är
Current IP : 213.64.113.126   INTE, REPEAT: INTE    TELIA
Det är din router. Alltså IP:n på WAN-sidan på din router. En router har ju som bekant (minst) TVÅ IP-adresser, eftersom den har (minst) två nätverkskort.

Current Gateway : 213.64.113.1   INTE, REPEAT: INTE  TELIAS Server.
Det är adressen på närmaste väg ut mot Internet, sett från din synvinkel.
Kommentera

73Sjöbba: Fick detta på skype nu
DNS = domain name system
det är dns-servern som översätter www.telia.com till ett ip-nummer -- vilket är den riktiga adressen som används när datorerna kommunicerar.
Kommentera

Helg Ernest: Min heter wgr614 v6, men dom ser likadana ut, men tack för hjälpen
Kommentera

Helg Ernest: Jo då, men smart wizard kunde inte konfigurera inställningarna så jag fick likt förbenat göra det själv ändå. Har varit i kontakt med support, kunniga vänner och även folk som jobbar med saken i fråga. Alla har gått bet.

God natt.
Kommentera

73Sjöbba: Är det en sådan du har ?
Kolla in bilden på uttagen, längst till höger har du det lilla reset hålet
Kommentera

73Sjöbba: Har du testat att återställa den med att trycka en pennspetts i det lilla hålet till höger om dator utgångarna ?
Då återställs den till grundinställningen den hade då den var ny.
Kommentera

Helg Ernest: Nu är inte min router som alla andras tydligen.
Kommentera

73Sjöbba: By default the DI-804 acts as a DHCP server. With this feature enable, local machine need only be set to "Obtain IP Address Automatically". If you prefer to use another DHCP already resident on your LAN, you can adjust the settings at right to configure the DI-804 for use on your network.
Kommentera

73Sjöbba: It is highly recommended that you use the Setup Wizard for a first time installation. Otherwise if the Setup Wizard does not successfully configure your DI-804, fill in the appropriate fields at right that describe you Internet connection.

MAC Address
Some Cable providers require your MAC address to ensure authentication. If all other settings are verified as correct and you still cannot access the Internet contact your Cable company and inform them of the MAC address listed at the right.

For additional settings information we recommend that you read the manual.

To customize local configuration settings press the Next button at the bottom of the page to the right.
Kommentera

73Sjöbba: Om jag har fel, då är inte jag ute och surfar på internet nu heller.
Det var alltså en rå kopiering av statusen på Routern.
Som jag bara har bytt några siffror för att slippa få oväntat besök.
Men brandväggen lär ju stoppa det mesta.
Kommentera

Helg Ernest: Där har du fel, jag överlåter ett mer utförligt svar från Metal Guru =)
Kommentera

Det enda du skall behöva välja är dessa två.
--------------------------------------------------------------------------------
Dynamic IP
Default MAC Address
två iklickningar, sen skall det bara vara att åka
Kommentera

Metal Guru: Nej nej nej! Han skall defentivt INTE ha samma adress
På PCn som på Routern
Routern borde ge PCn IP adressen 192.168.0.100
Sedan den IP adress han skall ha av Sin leverantörs server är nått helt annat.

Ex. så här ser statusen på min router ut. ( Reservation för vissa utbytta siffror)

Internet
Current IP : 213.64.113.126 TELIA
Current IP Mask : 255.255.255.0
Current Gateway : 213.64.113.1 TELIAS Server
Current DNS1 : 195.67.199.45
Current DNS2 : 195.67.199.46

Local
Current IP : 192.168.0.1 Routern
Current Subnet Mask : 255.255.255.0

Den i sin tur delar ut 192.168.0.100 till min maskin och löpande de 3 sista till resten av maskinparken
Kommentera

Metal Guru: Ungefär så där tänkte jag sammanfatta det men jag hittade inte orden när frugan står och surrar runt mig ;))
Kommentera

Nåja, 73Sjöbba:
Så mycket till hjälp var det inte, dock är det alltid trevligt att prata med folk IRL...

Jag förstår nu varför jag är arbetslös, jag är oduglig.
Här är min felbeskrivning:

1) En PC konfigurerad för DHCP anslutes direkt till Internet, och erbjuds IP-adressen 85.24.xx.xx. PC:n fungerar som vanligt mot Internet.

2) Routern ansluts till Internet på ena sidan, och PC:n på andra. PC:n fortfarande DHCP, medan routerns WAN-adress blir den statiska 85.24.xx.xx. PC:n fungerar fortfarande som vanligt mot Internet.

3) Routern konfigureras om för DHCP, att fråga ISP:n om en adress. Internet slutar fungera, och den IP-adress som displayas för WAN-sidan blir 192.168.0.24

...vilket är fucking löjligt, eftersom han borde erhålla samma adress som PC:n i förstaläget. Inte mycket till varianter i routerkonfigureringen bjöds det på i webgränssnittet på NetGear WGR614 v6 med senaste firmwaren.

Nån mer med routerbekymmer?
Kommentera

Nu har jag suttit i telefon konferance med Metal Guru till och från i en timme. Trevlig prick för den delen. Efter nogrannt övervägande bestämmde jag mig att fråga honom om remote-hjälp. Tur att killen brinner för sitt jobb. Jag fick i allafall en otrolig hjälp och förklarat hur det fungerar med DHCP, DNS, Dynamiska ip, statiska ip samt nätverkskort mm.

Skitsaksamma, han kunde inte hjälpa mig, så det lutar åt det tredje alternativet: jag åker och köper en ny router, installerar och slänger ut skiten genom fönstret när det fortfarande inte fungerar (8^(/)
Kommentera

Metal Guru: Nema Problema. Låt det smaka.
Kommentera

73Sjöbba:
Du kan inte bjuda på några screenshots av konfigurationssidorna, medan jag går och äter pyttipanna?

Salle:
Jag tror ändå ditt program är ett sidospår, men tänker inte gå in på varför eftersom maten kallnar.
Kommentera

Metal Guru: kuggfråga, brb.
Kommentera

Metal Guru:
"Här finns uppkopplingen hela tiden, men Sjöbbas router och ISP'ns router vill inte prata med varandra eftersom de har olika uppfattningar om på vilken adress den andra bor på."

Ungefär den förklaringen fick jag av supporten oxå, men han var kass på att förklara
Kommentera

73Sjöbba:
Och du är säker på att nu har du routern inställd på Dynamisk IP (DHCP) på båda sidorna, på Internetsidan såväl som på din PC-sida?
Kommentera

Metal Guru: IC Login använde jag på mina Stadsnät- och ADSL-uppkopplingar (inte uppringda) då båda annars kopplade ner efter en viss tid, och därmed tappade IP-adressen, oavsett om man var aktiv eller ej.
Det är den funktionen som jag trodde kunde hjälpa 73Sjöbba tills han kan fixa det faktiska problemet.
Kommentera

Metal Guru: Ja på alla 3 frågorna, efter resetningen blev det ingen skillnad. Först blev det smart wizard sedan fick jag likt förbannat konfigurera den sjäälv
Kommentera

Salle:
Ditt program är gjort för att hålla en uppringd linje vid liv, så att den inte kopplar ned vid inaktivitet. Lite dyrare för användaren, men smutt när man vill sätta igång igen - eftersom man redan är online då.

Det har dock ingenting med 73Sjöbbas problem att göra. Här finns uppkopplingen hela tiden, men Sjöbbas router och ISP'ns router vill inte prata med varandra eftersom de har olika uppfattningar om på vilken adress den andra bor på.

Så.
Innan vi panikar alldeles, vill jag veta om 73Sjöbba har omkonfigurerat riktigt. För så misstänker jag att inte är fallet.
Kommentera

Men faen, 73Sjöbba:
Detta är ju trivial basic.

1) Du har lösenord till routern, så du kan administrera den?

2) Lyckades du ändra IP-adressen på Internetsidan från Fast IP till Dynamisk, DHCP?

3) Den borde ha nappat direkt, men en Reset då och då gör ingen skada. Och det gjorde du?
Kommentera

73Sjöbba: [url=iclogin.sourceforge.net/]Här[/url] finns det om du vill testa. Det kanske håller linan igång åt dig åtminstone. Finns även länkar till andra liknande program längre ner på sidan.
Kommentera

Salle: Vete gudarna. Jag är en ganska råbarkad, opåläst, enkelspårig och oslipad diamant. Så som jag ser det så har jag 2 alternativ:
1 Fara och köpa en ny router.
2 Kämpa på och försöka vidare

Det finns förresten ett till alternativ:
Köpa ny router, installera och när det inte funkar så kastar jag ut skiten genom fönstret
Kommentera

73Sjöbba: Förr (i ADSL-barndomens dagar) så fanns det ett litet program som loggade in och såg till att hålla uppkopplingen aktiv. IC Login hette det har jag för mig. Borde inte ett sånt kunna hjälpa dig???
Kommentera

73Sjöbba: klockan 16.19 upphör lånet av ipnr, så då lär jag väl försvinna igen.

Jag håller andan.
Kommentera

Metal Guru: Ingen skillnad med andra ord
Kommentera

Metal Guru: Hehe, det sket sig på en pinne!
Kommentera

Metal Guru:
Nu är det många som 'skev' för fort.

Skrev. Manuellt.
Kommentera

Meanwhile,
Så har skrev en i supporten på 73Sjöbbas ISP till honom i går natt:

"Annars kan du ringa vår kundtjänst och uppge routerns mac-adress så lägger de in den åt dig. Vi ger våra kunder fasta ipadresser, som är konfigurerade via DHCP. Att dela ut statiska ipadresser till kunder är ett administrativt helvete tyvärr."

Jag hoppas att han bara skev för fort. För menar han verkligen vad han skriver, och är tekniker och inte praktikant, skulle jag bums filibaba byta ISP.

Kommentera

« · 838121 · »