Café

49349 inlägg · 1044 ämnen

Festivaler sommaren 2007

« · 873729 · » Till forumet

Festivaler sommaren 2007
Att ingen kommit på den alldeles utmärkta ide´n tidigare, absolut nolltolerans i samband med årets festivaler.
Tänk vad många minnen man kommer få med sig från festivalsommaren 2007 som man annars antagligen hade supit bort. Tänk vilken stämning det kommer att bli, vad lite bråk det skulle vara och vad vacker världen skulle vara.

Svensken kan uppenbarligen inte styra sin alkoholkonsumtion på egen hand och då är det bra att kommunen går in och tar ett samhällsansvar...

Allvarligt, vad är det som händer??
Kommentera

Sv: Festivaler sommaren 2007
250kg kärlek: Jösses. Nu är väl ändå smärtgränsen nådd? Men nykterhetsrörelsen lär väl jubla. Synd att deras lobbyism är så framgångsrik.
Kommentera

250kg kärlek:

Synd att man inte kan tvinga folk att vara nyktra och njuta av musiken ändå, det hade varit det bästa. Då hade man sluppit alla dryga fulla människor som ramlar in i en och all äcklig öldoft när man går på festival.
Kommentera

knaskamilla: Ta det lugnt, får ni som ni vill är vi snart där. Fast det blir väl dåligt med festivaler å andra sidan. De har helt enkelt inte råd att ha dem.
Kommentera

Poffa:

Det tror jag inte. Vissa verkar ha svårt för att släppa loss utan alkohol. Det är synd.
Kommentera

knaskamilla:

Nä, man kan inte tvinga folk till det. Tack gode gud att vi lever i en demokrati.
Kommentera

knaskamilla: Att nykterister inte förstår att man kan ha roligt med sprit är tyvärr också synd. Istället väljer man att fokusera på de som inte fixar det här med alkohol.

Ungefär som att förbjuda biltrafik för att vissa krockar eller som att förbjuda arbete för att det kanske arbetsplatsolyckor.
Kommentera

Poffa:

Det är väl klart som fan att man kan ha roligt när man dricker sprit, annars vore 80% av Sveriges befolkning idioter, och jag hoppas verkligen att det inte är så illa... Men JAG skulle ha bra mycket roligare när jag gick på festival eller konsert om alla andra också klarade av att ha roligt UTAN sprit. Folk i allmänhet är nämligen ganska dryga när de är fulla.
Kommentera

knaskamilla: Så för att du ska ha roligt så ska 80% av befolkningen ändra sig? Nä, ta en sup du också så löser sig nog problemet.
Kommentera

Poffa:

Helst 90% då, så blir alla alkoholister friska också.
Kommentera

knaskamilla: Av någon anledning så tänker jag 1984, just nu.
Kommentera

Poffa:

Jaså? Ja, det var tider det. Sitta i sandlådan och ha skoj.
Kommentera

knaskamilla:

Sandlådan??

Då hade jag muckat för ett år sedan.... :-$
Kommentera

Poffa:

Jag tänker också på Orwell...
Kommentera

Gidde:

Ja, men så är du ju värsta gamla gubben också.
Kommentera

knaskamilla: Sandlådan? Jo, så kan man ju se det. Det är sandlådenivå på det där beslutet. Ska de förbjuda socker under Gatufesten också?
Kommentera

Poffa:

Notera att jag skrev min åsikt om hur en perfekt festival skulle vara. Jag orkade inte ens läsa igenom riktigt vad artikeln handlade om.

Fast en intressant sak är hur viktigt alkohol är för folk. Så viktigt att man inte kan göra sig lite extra besvär för att hjälpa andra. För jag antar att problemet i det här fallet är att de tagit något beslut som ska försvåra för folk att få tag i alkohol?
Kommentera

knaskamilla: Det handlar för mig mer om att kommunen försöker sig på att vara storebror än just tillgången på alkohol. För min del spelar det ingen som helst roll eftersom jag inte kommer vara på Gatufesten.

Det jag reagerar starkt på är att man tar bort möjligheten till fri vilja för gemene man.
Kommentera

Poffa: Än mer märkligt blir det då det flödar öl i princip vartenda tält som finns på Gatufesten. Vinnare på detta blir arrangören, skulle man kunna tro.
Jag vill också minnas att det varit sisådär när det gäller legitimationskontroll i dessa tält och det är något man kanppast kan beskylla systembolaget eller butikerna för med tanke på den hysteri som råder att kräva leg.

Men jag håller med dig. Man blir mest förbannad på det överförmynderi som kommunen verkar bedriva. De som har åldern inne och vill dricka någon form av alkoholhaltig dryck ska kunna köpa det på de vanliga försäljningsställena. Det är lätt att aggressionerna mot just festivalen blir än mer högljudd om man inför förbud enbart p.g.a. festivalen som många kanske inte ens bryr sig om. 
Kommentera

Poffa:

Men i allmänhet. Ta exemplet med lördagsöppet, t.ex. Många barn till missbrukare vittnar om att den enda "vilodag" de hade tidigare var söndagen, då deras föräldrar köpte på sig på fredagen och det tog slut redan på lördagen. Kan man inte då som "vanlig" konsument vara lite solidarisk och sköta sina inköp under veckan, så Systemet kan ha lördagsstängt?

Det är inte alla som har en fri vilja...
Kommentera

250kg kärlek:

Legkontroll i öltälten är verkligen något som arrangörerna borde se till så att den sköts. Tråkigt om det inte är så.
Kommentera

knaskamilla: Nu är vi ju där igen, den stooooora massan ska rätta in sig i ledet för att vissa har problem. Ungefär som att kräva att ICA och andra matvaruaffärer ska ha stängt på söndagar, för det finns folk som svälter ihjäl. Eller att det är förbjudet att köra bil på onsdagar för det finns de som dör i trafiken övriga dagar i veckan.

Jag menar, barnen i Sudan är inte utan mat av fri vilja.
Kommentera

Poffa: Det finns faktiskt alkoholfria alternativ.
Kommentera

Poffa:

Jaha, och det är för mycket begärt? En så enkel sak som att handla alkoholen på måndag, tisdag, onsdag, torsdag eller fredag, för att på så vis stötta alla 200 000 barn till missbrukare i Sverige? Jejje.

Jag tror inte att man kan få folk att sluta svälta ihjäl genom att ha ICA stängt på söndagar, men om det var möjligt skulle jag utan att tveka vara för. Likadant skulle jag lätt kunna låta bli att köra bil på onsdagar om det skulle göra att ingen någonsin dog i trafiken.

Vad har barnen i Sudan med saken att göra?
Kommentera

knaskamilla: De svälter ihjäl för att vi inte delar med oss av våra rikedomar. Den stora massan väljer istället att köpa plasma-TV osv.
Kommentera

knaskamilla:

Men då är det väl bara för missbrukarna att handla extra mycket på fredagar istället. Oerhört löjlig diskussion hursomhelst, skulle man applicera den på allt här i livet som var farligt skulle väl alla ta kollektivt självmord.

Överförmynderi is a bitch.
Kommentera

Poffa: (OT) Matvaruaffärerna bör stängas på söndagar, men för att sänka matpriserna.
Kommentera

scim:

Fast uppenbarligen fungerar det inte så. De handlar naturligtvis på fredagen för att det ska räcka hela helgen, men sen tar det ändå slut på lördagen.

Man kan ju välja att applicera det hela på saker som faktiskt är möjliga att genomföra utan större bekymmer, och som har påvisbar effekt. Poffas två förslag tror jag inte skulle ge så mycket effekt, inte åt det håll han menade i alla fall.
Kommentera

Lumber Jack: Jag håller med dig helt. När jag var ung hade affärerna öppet 9-18 på vardagar och 9-13 på lördagar och tipset skulle vara inlämnat senast torsdag 17.00. Det funkade det med.
Kommentera

Lumber Jack: Nu får du utveckla. Menar du att mataffärerna generellt sett gör förlust att ha öppet på söndagar?
Det stora problemet med handel på helgerna är att det ligger en generös OB-ersättning för de som jobbar helg/sena kvällar, som tillkom på den tiden då handlare ville ha öppet på helgerna.
Personligen tycker jag att det är servicen många gånger som blir lidande, framförallt på helgerna, pga att det är väldigt dyrt att ha personal som jobbar helg.

Det finns säkert undantag, till och med de handlare som sätter servicen framför kostnaden, tex en söndag, som kanske tom gör förlust. Men dessa butiker som resonerar så är antagligen inte många.
Kommentera

250kg kärlek: Det säljs en ganska bestämd mängd livsmedel, nämligen den som folket behöver för att äta sig mätt ungefär. Även om butikerna är stängda på söndagar skulle ungefär samma mängd säljas, dock på mindre dyra arbetstimmar. Alltså skapas ett utrymme för sänkta matpriser. I Norge, Tyskland och Österrike är matvarubutikerna stängda på söndagar och det finne egentligen ingen anledning att de skulle vara öppna här heller.
Kommentera

Lumber Jack: Klart att människor lär sig att handla på de tider butikerna håller öppet. Däremot finns det ett tydligt mönster i folks köpbeteende att man har flyttat sin handel från torsdag/fredag till lördag/söndag. Jag skulle inte alls protestera om vi gick tillbaka till den traditionella handeln, dvs torsdag/fredag. Nu tror jag inte att det kommer fungera.
Det är ju sjukt att se hur familjer formligen invaderar köpcentra och gallerior under helgerna. Okej att man kanske är ledig men jag tycker det förefaller som om man gjort det till ett nöje att åka på shopping på helgen.

Däremot skulle jag kunna tänka mig, för Knaskamillas skull då, att återgå till skynket över pilsnern på söndagarna. Det var faktiskt coolt.
Kommentera

250kg kärlek: Jag jobbade i en butik för snart 20 år sedan och då pratade flera handlare om att klappa igen på söndagar, men ingen törs för då åker folk bara till nästa stad och då förlorar man inkomster. Enda sättet vore en lagstiftning, men det kommer inte att inträffa. Men visst vore det bättre om söndagen kunde användas av barnfamiljerna till annat än (kolla här nu när jag ramlar on-topic) konsumtionsfestivaler på COOP eller MAXI.
Kommentera

250kg kärlek:

Yeaijj, för min skull! =)
Kommentera

Lumber Jack:

Att lagstifta om att stänga affärer när majoriteten av folk faktiskt är lediga och har tid att handla har jag väldigt lite förståelse för. Folk handlar ju på kvällar och helger av en anledning.
Kommentera

knaskamilla:

Uppenbarligen? Jag kräver mer än ett ord för att övertygas.
Kommentera

scim: Det funkar i såväl Norge som Tyskland. Där har dom dessutom mer pengar att handla för.
Kommentera

Lumber Jack:

Och helghandel fungerar i Sverige och i princip alla andra länder än Norge och Tyskland. Jag och många med mig handlar gärna på helgen, och de flesta butiker förser mig med den möjligheten. En rätt bra balans om du frågar mig.

Dessutom så behöver dom väl mer att handla för i Norge då maten är betydligt dyrare där också.
Kommentera

scim: Norge är ett dåligt exempel. Maten där är nästan dubbel så dyr som i Sverige. Där det förekommer gränshandel mellan Sverige och Norge finns det en klar bild hur det ser ut. I Svinesund där det knappt bor några människor finns företag som omsätter mer pengar än liknande butiker i storstäder. Mestadels kommer kunden från Norge.

Tyskland däremot har en helt annan prisbild (se hur Lidl börjar ta mark i Sverige).

Helghandel är rätt charmigt i sig. Om det inte går till överdrift. Jag känner människor i min omgivning som gjort det till en grej att ta med sig familjen, helg efter helg, och gå och strosa på t.ex. IKEA. Jag säger inte att det är fel men det är märkligt hur en del människor verkar ha hur mycket tid som helst. Jag hinner knappt duscha vid sidan av mitt jobb, än mindre umgås med mina nära och kära. Därför känns helghandel på "you name it" rätt främmande.

I mitt nästa liv ska jag "budgetera" bättre. Då kanske jag också hinner med såna saker.
Kommentera

250kg kärlek:
Svinesund finns tack vare alla norrmän, även Nordby Köpcentrum utanför Strömstad är också ett bygge som kom till för våra grannar.
Oavsett om det är vardag eller helg så är hela Strömstads området ett enda stort kaos med norrmän.

Och så dricker norrmännen mängder med alkohol, under påskveckan så fick bägge bolagen cirka 80 pall var med såna där starka ting. Sista bil och släp lossande tidigt skärtorsdag morgon i Strömstad och lik förbaskat fick vi åka upp på måndag och tisdag med ytterligare bil och släp... 
Kommentera

scim & LJ:

Vad mig anbelangar så kan affärer och andra företagare få ha öppet de tider de själva väljer om det så är mitt i söndsgsnatten. I alla fall så länge det inte innebär någon typ av olägenhet för samhället i övrigt.
Kommentera

NuMo:

My point exactly. Det borde även gälla alkohol.
Kommentera

Lumber Jack: ROOOTS BLOODY ROOTS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! fy fan vad sepultura är bra
Kommentera

willysson:Im your turbo lover,tell me theres no other...im your turbo lover better run for cover...............
Kommentera

willysson: Visst är dom det, kommer aldrig att glömma den fullständiga adrenalinkick Beneath the Remains gav när den kom. Grymt trumspel! Helst outstanding var den. I sina bästa sunder är det istort sett ingen som piskar Belo Horizontes finest. Synd bara att Max Cavalera fick storhetsvansinne.

www.youtube.com/watch?v=G0m_9n5wnPU

Det grämer mig att jag aldrig hann se dem i orginaluppsättning. Soulfly såg jag i Holland under slutet av 90-talet, men det är inte till närmelsevis samma sak.
Kommentera

willysson: Priest rockar ändå alltid fetast, det vet du..
Kommentera

Något förbud mot folköl blev det inte, däremot inför man 25 år på folköl i centrum under Gatufesten. Systemet i stan är förvisso stängt under denna tid, men åker man till Bydalen kan man fortfarande handla starkvaror om man är 20. Fantastiskt.
Kommentera

Någon som sätter emot? Markoolios låt "Ingen sommar utan Reggae" blir sommarens landsplåga. Samt att Gessle hittar rätt i år, igen. 
Kommentera

250kg kärlek: Nej, att man finge slippa höra de herrarna i sommar är väl lika sannolikt som att Uno Hedins travtips slår in.
Kommentera

Nästa grej som gör mig förvånad. Nu rasar pensionärerna över att man för första gången måste betala inträde på gatufesten. Jag hade ingen koll men trodde inte på allvar att denna grupp människor fick gå in gratis. Varför ska pensionärer med "redan ansträngd ekonomi" särbehandlas? Alla ungdomar som pluggar då? Ska de också få gå in gratis?

Jösses.
Kommentera

« · 873729 · »