Café

49272 inlägg · 1044 ämnen

Finns det straff nog???

« · 438314 Till forumet


Finns det straff nog???
Finns det ett straff som kan vara rättvist när sådana här dåd begås???

Jag tycker att Död genom stening är en lagom påföljd..

Jag kanske blir raderad men jag kände att jag blev så arg att jag skriver om et istället.
Kommentera

Sv: Finns det straff nog???
willysson: Det är nog lugnt ska du se. Men visst. Jag håller med. Det är det mest tragiska som finns när ett liv släcks medvetet av en annan människa. Om den person som blir mördad endast är 8 år gammal är det inte utan att man får tårar i ögonen - framförallt med tanke på att man själv har barn. Usch. Vedervärdigt.
Kommentera

Sv: Finns det straff nog???
Dragan 2k: Jag satter och undrar vad för hemskt denna 8 åring kan ha gjort eftersom att han förtjänade att dö..
Jag vill inte ens tänka på hur hans anhöriga har det...
Jag skulle inte klara det iallafall..
Kommentera

Sv: Finns det straff nog???
willysson: Det är ju för fan pinsamt att det finns mäniskor som kan göra något dyligt....Finge man ta på en sån där så är ju frågan vad man skulle göra....Men man kan bara hoppas att vem det än är som har gjort det så åker han dit med dunder och brak...Synd att vi har ett sånt fjantigt rätts system i Sverige...Förmodligen döms han som psyksjuk och är ute efter 3-4 år....Det är fan pinsamt...
Kommentera

Sv: Finns det straff nog???
jalla_: Livstid... sedan tycker jag inte att pinsamt är rätt ord för det heller...
Kommentera

Sv: Finns det straff nog???
willysson: Jo men livstid i Sverge är fortfarande bara ett skämt...Min mening är att livstid bör vara resten av livet....
Kommentera

Sv: Finns det straff nog???
Ett av följd problemen är Sveriges Psykvård som är obefintlig och därför kryllar det utav massa människor som behöver vård innan dom gör allvarliga brott som ev detta!
Kommentera

Sv: Finns det straff nog???
65selander: Sant...Men nu när dom verkligen har gjort brott så ska dom ju inte slippa undan för bara för att dom inte fick hjälp eller..men du har rätt,som det är i Sverige idag så är det så att du får fan ingen hjälp förän efter du har begått ett allvarligt brott....
Kommentera

Sv: Finns det straff nog???
jalla_: Skämt vet jag inte, efter 12 tidsbestäms straffet. så det är inte så mesigt... Finns ju de som sitter kring 16-20 år så....
Kommentera

Sv: Finns det straff nog???
willysson: Jo men det är fortfarande skamligt tycker jag...Jag vet inte var snittet är men att en vuxen människa som har förgripit sig på ett barn kan får sitta 5 år och sedan vara fri, det tycker jag är fel....
Kommentera

Sv: Finns det straff nog???
jalla_: Snittet för livstid är kring 16 år...

Jag tycker också att det är fel att straffskalan på vissa brott är så låg, men livstidsstraffet är inte mesigt tyckerjag
Kommentera

Sv: Finns det straff nog???
willysson: Nä du anser inte det men det gör jag...Menar hur långtid få man sitta på ett livstidstraff????
Kommentera

Sv: Finns det straff nog???
jalla_:

I snitt 16 år, det skrev ju Willysson.
Kommentera

Sv: Finns det straff nog???
Poffa: Okki...och det tycker jag är förlite för att man har tagit livet av en människa....eller???
Kommentera

Sv: Finns det straff nog???
jalla_:

Det är ju upp till dig att tycka det. Jag tycker det låter rätt så vettigt.
Kommentera

Sv: Finns det straff nog???
jalla_: det finns ingen gräns för hur länge man kan sitta, efter 12 tidsbestäms straffet och det beror ju på en massa saker... men det finns dom som har suttit 25 år...
Kommentera

Sv: Finns det straff nog???
willysson: JO det kan vara en sak...men det jag vill säga är att är det livstid så ska det vara livstid...Det tycker jag iallafall.....Annars så är väll att säga att dom får livstid som straff en lögn eller???
Kommentera

Sv: Finns det straff nog???
jalla_: nej eftersom det i praktiken kan vara livstid...
Kommentera

Sv: Finns det straff nog???
jalla_: Så man ska aldrig få en chans till menar du? Om man gör något när man är 18 och kanske påverkad av något eller någon så ska man förutsätta att den som gjort det är samma person efter 30 år? Och fortfarande straffas för det? Nej, jag gillar att det finns nyanser och att man alltid har en möjlighet till att få en andra chans om man förtjänar det. (även om inte alla ska få det, och inte heller får det)
Kommentera

Sv: Finns det straff nog???
SaraS: Nä men om det är så så får man reglera straffen anorlunda...ja menar om man planerar och utför ett mord då är ju chanse stor tror jag att man gör det igen...Men slipar du kniven och nån kommer och snubblas så ska ju det inte vara livstid...Och det tror jag inte det är heller men et jag menar är att har man fått ett straff så ska man sitta hela tiden och inte vara yte efter halva...Så tycker jag,.....
Kommentera

Sv: Finns det straff nog???
jalla_:

Så för att lösa din irritation över strafflängden så skulle ett alternativ vara att kalla livstids straff för "minst tio år och sedan får vi se"?

Att det sedan skulle vara samma straff för mord och att någon snubblar över din kniv, är helt felaktigt. På sin höjd skulle det kunna bli "vållande till annans död", men troligtvis så blir det väl ingenting alls. En olyckshändelse. Men det här kan säkert juristen från Luleå reda ut.
Kommentera

Sv: Finns det straff nog???
Poffa: ja du,men det är ju så idag att får du livstid så är det ju 10 och sedan får vi se..och det är det jag tycker är fel...Dom bör inte ändra stafflängderan utan vara konsekvent och se till att folk sitter hela straffet ut..Sedan att man kanske blir tvungen att göra om straffsatserna då det stör mej inte...Som det är idag så kan du ju få samma fängelse straff för grovtskattebrott som du får för övergrepp på barn och det tycker jag är sjuk...Jag menar är det några som måste få psykiskhjälp så är det ju pedofiler...För det är nått seriöst fel på dom,och för att undvika att dom utför samma handling igen så ge dom hjälp...Nu ska ni tro att jag är på pedofilernas sida på något sätt..Finns det något jag inte tål så är det människor som förgriper sig på andra..Men det blir inget bättre av att bara sätta dom i fängelse..Hjälp dom med sina problem istället så kanske vi slipper återfall av den sorten...eller har jag fel?????
Kommentera

« · 438314