Café

49272 inlägg · 1044 ämnen

Flyg/reskaoset pga vulkanen

« · 1258292 Till forumet


Flyg/reskaoset pga vulkanen
På länken nedan kan ni hitta info om hur flighter, inte, kommer och går från ett gäng svenska flygplatser.

Och på den andra länken kan ni få info för specifika flighter via SMS.

 
Kommentera

Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen
Salle: Dit man inte kan flyga, får man ta bilen...sitter i passagerarsätet i min just nu på väg till Manchester. Snart i Stockholm...
Kommentera

Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen
scim: Blir det färja Trelleborg-Travemünde eller tar ni vägen över Öresundsbron och nonstop-kör?
Kommentera

Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen
Lumber Jack: Vi bara kör!
Kommentera

Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen

scim: Och jag har precis kommit hem efter elva timmar på Arlanda, varav 3,5 timmar i biljettkö för att få en mailadress till SAS i Övik!

Av den planerade långhelgen i London med konsert på Royal Albert Hall blev det alltså ingenting.

Kommentera

Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen
Paddan: Trist! Själv befinner jag mig 12mil norr om Landskrona, vi håller tidschemat.
Kommentera

Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen
scim: Lite fingerspitzgefühl att passera Tyskland på arbetstid och Köpenhamn någon halvtimme innan rush hour.
Kommentera

Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen
scim:
Ska ni köpa byxor i Manchester?
Kommentera

Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen

Lite bakgrundsinfo, om ni vill veta varför man stoppar flygen över Europa.

http://www.youtube.com/watch?v=vrNuY2qXWhI

Kommentera

Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen

Själva haveriutredningen börjar i Film 4, efter 07:40 - om ni inte vill se 35min av spelfilm.

Kommentera


Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen
Frisco:
HA HA HA!
Kommentera

Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen
Metal Guru: Nån som skall bila till kontinenten?


Kommentera

Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen
En hel del rätt fina bilder från vulkanområdet..
Kommentera

Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen
Jag ska (enligt planerna) åka till Grekland 2:a maj... Undrar om det är någon som kan ge mig lite lugnande nyheter så att jag kan sluta oroa mig om jag verkligen får åka....Går det att säga? Personligen så känns det som att det är på väg bort...
Kommentera

Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen
MODOJohan:
Nej, det går inte att säga.
Det ändrar sig från dag till dag. Och om vulkanen öppnar en ny krater, så är vi tillbaks på ruta ett.
Kommentera

Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen
Metal Guru: Det är piss alltså... Fan, vilket mörker man lever i. Bokade för 7 månader sen och allt kändes bra.
Kommentera

Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen
MODOJohan: Ta bilen ;)
Kommentera

Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen
Metal Guru: nja, det är inte säkert att det blir ruta ett om det blir ett nytt utbrott. Det beror ju också på åt vilket håll det blåser och hur mycket askbildning det blir. Om det tex blåser in över amerrkat i stället för europa så går det ju alldeles utmärkt att flyga från Sverige till Grekland.
Kommentera

Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen

LL:
Blir det en ny krater, blir den under is som ännu inte smält, blir det en nyförstärkt askplym. Dvs tillbaks till ruta ett.

Se'n kan naturligtvis vinden blåsa åt vilket håll som helst, och blåser det inte längre mot Europa behöver inte en specifik flygresa mellan Sverige och Grekland beröras.

Det verkar som våra rutor ett inte betyder samma sak.

Kommentera

Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen
Metal Guru:
Bygg ut tågtrafiken, det kan ju inte vara meningen att det skall gå 28000 flygningar över europa en normal veckodag.
Kommentera

Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen
Metal Guru: ok, jag trodde att din ruta innehöll stillastående flygplan, fast den innehöll askplymer som sådana. (fast ligger alla potentiella Isländska vulkaner under glaciärer?)
Kommentera

Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen
Per HApps: Jag tycker man ska bygga en förbifart Europa.
Kommentera

Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen

LL:
nej, men den här vulkanen ligger under en glaciär - och det är den här som är aktiv nu, så det är här en ny krater kan öppnas.

Man har ju också pratat om grannvulkanen Katla (det var väl Astrid Lindgren som döpte denna?) som skulle kunna triggas av den nuvarande aktiviteten. Att Katla triggats har hänt förr i historien, och även här är en glaciär inblandad. Katla har en betydligt större vulkanisk kapacitet.

Som det ser ut idag, så skulle jag tro på resa för frågeställaren.
(jobbar på ett ställe som är extremt intresserad av flygtrafik i Sverige)

Kommentera

Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen
Per HApps:
Bättre vore väl att ge befolkningen fotboja, så att de höll sig stationära.
Kommentera

Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen
Metal Guru:

Vad gäller Katla så är det inte så att den triggas av nuvarande utbrott, utan snarare så att Eyjafjallajökull förutspår ett utbrott från den betydligt större Katla. Huruvida den är döpt av Astrid Lindgren eller hennes figur döpt efter vulkanen kan jag dock inte svara på.

Katlas utbrott har tidigare skett något eller några år efter Eyjafjallajökull.

Redigerad kommentar

Kommentera


Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen
Poffa: Kan vara jordens undergång, några timmar försenad? Någon som vet vilken religiös skola det senaste gökuret, som förutspådde undergången, hade?
Kommentera

Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen
Olle: Jepps. Jag vet. De tillhörde sekten The Enlightened Church of Tim R Aw led av pastorn Timothy Robert Aw.
Kommentera

Sv: Flyg/reskaoset pga vulkanen
Dragan 2k: Du sprider dolda budskap:

"The Enlightened Church of 'TIM R A'w"

=)
Kommentera

« · 1258292