intressant ide, hördu. En sak bara, om du ska ha slöfockar som gräver, så blir det ju inget. Men om du nu får fart på dem bör du också räkna in att slöfockarna ager värme. Den kanske går lagra.
Bergvärme är finemang. Om du dessutom väljer vattenkraft-el så blir du en hjälte. Visste du föresten att Sollefteå kommun är tvåa i Sverige på att producera hållbar el.
Jag har nyss fått ett 200 meter djupt hål borrat i trädgården. Ur det kommer jag att få värme. Det sägs att det finns en hel massa värmeenergi ännu längre in i jorden så förslaget är som följer.
Skall bara berättta vad jag egentligen tänkte först:
Jag har ju lovat att börja gräva en grop med hjälp av arbetslösa slöfockar så fort jag vinner ett par hundra miljoner, eller något liknande. Det skulle mest vara ett symboliskt hål för att bevisa människors naturliga nit, ungefär. det enda som oroat mig är om Ångermanälven plötsligt skulle få för sig att bryta igenom och vattenfylla hålet, alt. förvinna helt och hållet ner i djupet. Jordmassorna skulle jag använda till att fylla upp Hallstaberget här i Sollefteå med. På det sättet skulle dubbla effekter uppnås.
Nu går det ju att sikta lite högre, eller snarare sjupare än vad mina småpengar skulle räcka till. Det enda som krävs är lite skattemedel. Med dem så bekostar vi ju grävmaskiner, dumprar, spadar och hackor. Bidragsfuskande skattesmitande arbetslösa soffliggare har vi ju gott om och de är ju skattefria om man sätter dem i arbete, så de får bli arbetare. Effekten blir återigen minst dubbel. De lata blir olata och arbetslösheten blir 0% och sysselsättningen 100%. Om alla ligger i riktigt och drar åt samma håll så borde vi ganska snabbt komma ner till bråddjupet där det finna massor med energi, helt gratis att ta hand om.
Den enda risken som jag ser det är att magma plötsligt skulle börja välla okontrollerat ut ur hålet utan att vi hann använda upp den och att den skulle sprida ut sig över norra halvklotet och genom tyngdkraften rinna ner mot sydra sidan av jordklotet och hota mänskligheten där. Vi som bor norr om Ångermanland kan ju lätt ta oss norr och över flödet och därmed vara på den säkra sidan.
Jag tror att kärnkraften kommer att få en pånyttfödelse. Det är redan alldeles för sent att byta ut de kinesiska, tyska och amerikanska kolkraftverken. Men något måste vi göra ändå, eftersom vi förmodligen inte har hittat på någon vettig ersättning till kolkraften. Därför kommer kärnkraften vara det man satsar på. Jag gillar det inte, men så kommer det att bli, gissar jag.
Frågan är inte längre om det blir klimatförändringar. Frågan är hur stora de blir. Det absolut största hotet är när glaciärerna smälter. Indien, Bangladesh, Pakistan Kina och resten av Sydostasien får sitt dricksvatten från glaciärerna i Himalaya. Dessa smälter snabbt just nu och en dryg miljard människor kommer att bli utan dricksvatten.
Apropå etanol, så är det inte lösningen. Det är en av löningarna. Jag tror att en av professorerna i artikeln har fel, gissa vem: www.sekab.com/
Här har vi en länk till Nobelpristagaren IPCC, en läsvärd svensk översättning:
Rulltårtan : Hoppas alla Trump-rövar snart ser vilken vidrig människa han är. Hoppas dessutom Världen inser att Trump ger Kina rätt att ockupera Taiwan, Ryssland har rätt att fortsätta ockupera småländer i Europa, helt sjukt
Bild i länken på min nya "lilla leksak" .