Café

49349 inlägg · 1044 ämnen

(Fucking jävla) XP

« · 476889 · » Till forumet

Sv: (Fucking jävla) XP
Poffa:

Att påstå att datorvärlden inte hade varit så utvecklad som den är utan windows är väl att ta i? När dom tog över från OS/2 så låg dom klart efter på tekniksidan, och jag tvivlar på att IBM hade varit sämre på att uteveckla tekniken än vad MS var. Som bekant är dom dock bättre på att marknadsföra sig (uppenbarligen). Lönsamma nischer har en tendens att fyllas, oavsett vem som gör det.
Kommentera

Dysso:

Tittar man på OS/2 så ser man ganska snabbt att det aldrig hade blivit någonting utan hjälp från Microsoft. OS/2 var en bra tanke och ett fantastiskt koncept, tyvärr så nådde de aldrig upp till den standard de försökte sätta.

Hade inte Microsoft skapat Windows så hade vi knappast haft en så utbredd datorkunskap som är i dagsläget. Det i sin tur hade inte lett till att det står en eller flera persondatorer i varje hem. Så nuog tycker jag man kan säga att Microsoft till stor del bidragit till att datorvärlden är så pass långt fram som den trots allt är i dag.
Kommentera

Poffa:

"Aldrig hade blivit något utan hjälp från Microsoft" ? Förstår inte riktigt vad du syftar på, OS/2 Warp som IBM utvecklade själva var bra mycket bättre än de versioner av Windows som fanns då (bortsett från avsaknaden av program, som berodde på dålig/obefintlig marknadsföring mot utvecklare).

Det är möjligt att MS genom sin marknadsföring bidrog till spridningen till gemene man, men jag tycker inte att man ska överdriva deras betydelse. Tekniskt sett så låg dom efter, även efter att dom hade tagit över nästan hela marknaden. T.ex. så körde OS/2 både DOS och Windowsprogram, bortsett från när Microsoft i vanlig anda gjorde om sin API för att ta sönder andras kompabilitet.

När det gäller utveckling ska man aldrig underskatta vad IBM kan, det är inte för inte dom har sjukligt många patent. Big Blue kan, och kunde, men dom trodde tyvärr att det räckte med att ha den bästa tekniken, när det man behövde var den bästa marknadsföringen...
Kommentera

Dysso:

OS/2 Warp var i mina ögon aldrig riktigt bra. Operativsystemet hade många brister vad det gällde att påverka det och man hade dessutom ofantligt svårt att skaka fram drivrutiner till ens de mest nödvändiga enheterna.

Som jag tidigare skrev, tanken var bra men man nådde, i mina ögon, inte hela vägen fram.

IBM kan mycket, väldigt mycket, men har aldrig varit bra på att göra program/operativsystem som varit speciellt användarvänliga. Det är just användarvänligheten som drivit fram den enorma mängd persondatorer som finns i dagsläget.
Kommentera

Poffa:

Just bristen med drivrutiner kan jag hålla med om, men stabiliteten hos OS/2 warp var totalt överlägsen jämfört med t.ex. win95. Nåja, det hela är i dagsläget en rätt hypotetisk diskussion om vad som kunde ha hänt. Det största felet IBM gjorde var att dom missförstod marknaden. Det är väl det som ledde till missarna i marknadsföring, och att man kanske inte satsade på att det skulle var lätt att använda. Att tanken var god men inte nådde hela vägen fram har väl en viss sanning, men samtidigt tycker jag att MS med windows hade rätt mycket som "inte nådde hela vägen fram".

Det är inte för inte det var en stor konflikt mellan IBM och MS, och MS gjorde mycket fula grejer enbart för att sabotera för sina konkurrenter. Just det faktum att dom har jobbat för att få ett monopol med en stor del av sin energi gör att jag undrar om det inte hade varit mer inovationer inom datorvärlden utan MS som tryckte ner alla små företag som försökte komma fram (syftar nu mer på vad som hände efter att MS tog över marknaden med Win95/98 och NT).
Kommentera

Poffa: Jag tycker att IBM har den klart roligaste reklamen, iallafall!
Kommentera

Orkar inte leta efter en bättre rubrik.

Hög tid för alla datorinnehavare att kontrollera så att ni får in patcharna från Microsoft eftersom det har ramlad in en hel del i kväll. Se länk

OT: Nu väntar vi bara på det vanliga kacklet att jag kör med Linux eller annat Pingvinsystem ;-)

Kommentera

65selander:

Kör 2000 istället. Funkar bra jämfört med "Öppet för alla som inte stänger allting och därför lika svårforcerat som en bit kreppapper"-XP...:-)

Kommentera

65selander: Men, vad sjutton, måste man hålla på med såna här grejer också nu när man uppgraderat datorn. *suck*
Tror jag övergår till skrivmaskin...
Kommentera

Paddan: Om du kör WinXP SP2 så kan du ställa in det så att det sker med automatik i Control Panel/Security Center.

Skrivmaskiner i all ära men du kan inte surfa med dom på HS  ,-)
Kommentera

65selander: Tror det kan vara svårt att surfa med dem alls. Fast vem vet, kan se Paddel framför mig på en surfbräda med en skrivmaskin i famnen. Sen kan jag se Paddel välta och krampaktigt hållandes sin skrivmaskin sjunka till botten...precis som laget i hans hjärta. ;)
Kommentera

Chief: Tyvärr så tror jag att både Paddan och MoDo klarar sig, fast din student stad skulle sitta fint ;-)
Kommentera

Chief: Äh, passa dig jäkligt noga... nästa gång i El-Off...då du ;)
Men jag tror att jag har en gammal Remington i garderoben. Jag kanske skulle prova att surfa med den...
Kommentera

65selander: He he, en åsikt jag brukar framföra med jämna mellanrum till infödingarna, Linlöping mot nya dalar typ. Alltid lika roligt att höra en östgöte bli upprörd. ;)

Paddan: Äh, nästa gång förväntar jag mig ett Bjästa-TIFO.
Kommentera

Chief: Nja, ditt tjat till trots så går jag nog inte med på något sånt... än. Fast att dumpa min gamla dator utför El-Offs svarta pist skulle nog gå fint.
Kommentera

Paddan: Jela huligan! Man ska inte kasta in saker på isen, har du inte lärt dig det än?
Kommentera

Chief: Nepp, som sittplatsare i Kempis är det ett obligatorium att kasta in matchprogram och dylikt. Det trodde jag du visste ;)

Förresten, vad har Expressen med den här trådrubriken att göra?
Kommentera

Paddan: Matchprogram ja, men ni har alltså tagit till er den nya tekniken och kastar datorer också...?
Kommentera

Chief: Jepp, själv föredrar jag ABC 800 eller Sinclair. De ligger bäst i handen, enligt min mening.
Kommentera

Paddan: Min Vic-20 som åkte ut i helgen var också i rätt storlek..
Kommentera

Bolivar: Trevligt, brorsan hade en 128:a. Allt skruvandet på bandstationens tonhuvud kunde göra en tokig ibland.
Kommentera

Paddan: Ja, det var i ett tidigt läge av hemdator. Betalade 1200 kr för att få 16K extra RAM-minne :-)
Kommentera

Snälla, bara ett inlägg till, jag har varit mer eller mindre offline från hockeysnack så länge. Okej?

Jag vill bara berätta att jag var på kurs förra veckan tisdag till torsdag i samma stad som den allra första PC:n togs fram av IBM på den tiden Selander fortfarande åkte Zündapp i Härjedalen. Innan jag kom dit hade jag ingen aning om detta faktum. Frågesport - var var jag?

Kommentera

El Maco: Kan det vara Boca Raton i Florida månne?
Kommentera

Eller...ja. Fucking datorer, i alla fall. Jag har ett knepigt problem, tänkte att någon här kanske kan göra det Poffa inte klarade av (lösa problemet åt mig).

Såhär är det: När jag fick min nya dator flyttade vi över hårddisken från min gamla dator till den nya. Den hårddisken har två partitioner, en jag körde Windows ifrån och en där jag har alla mina bilder och sådär. I den nya datorn fick den bli slave, vilket den inte var i den gamla.

Det här är det problem som uppstod först: Datorn hittade hårddisken, men vägrade låta oss komma åt den. Till slut konstaterade min bror att det berodde på att jag hade haft Norton GoBack installerat på hårddisken. Efter diverse manövrar lyckades jag få tillbaka hårddisken till NTSF, vilket Norton på något vis hade ändrat den ifrån. (Åtminstone tror jag att det är vad jag gjorde/vad som hade hänt.)

Lyckan var dock inte långvarig. Det visade sig nämligen att datorn bara hittar den ena partitionen, vilket naturligtvis inte är den jag har alla mina personliga prylar på, utan den jag körde Win ifrån. Datorn tror nu att min HD är på 14 gig, när den egentligen är på 80, och vägrar helt sonika att plocka fram den roliga partitionen.

Någon som har något tips på lösning?
Kommentera

knaskamilla: Startar datorn från den hårddisken bör den ju vara master och inte slave, Sen har jag bara dåliga erfarenheter av diverse program som själva komprimerar eller donar med partitionerna. Ofta det hänt att saker försvinner eller strular.

Men det är inte så att enhetsbeteckningen krockar med en annan enhet? Gå in och kolla om du ser båda partitionerna i diskhanteraren och se så att den har en enhetsbeteckning och se även vad den säger om din partition den saknar.
Kommentera

mok:

Nej, den startar inte från den hårddisken längre. Den gjorde det i min gamla dator. Nuförtiden sitter den snällt och slavar. (Nä, snällt var fel ord.)

Nej, jag ser inte bägge partitionerna. Det är ju det som är problemet - den vägrar visa att jag har två.
Kommentera

Är väl inget specifikt XP problem men det är dags att köra WindowsUpdate nu igen. Patchen är släppt nu för förra veckans problem.

Blixtmeddelande från Sveriges IT-incidentcentrum - Microsoft Windows
Prioritet: Hög

Sitic id : BM05-016

Datum : 051228

Tid : 10:50

Problembeskrivning:

En sårbarhet i Microsoft Windows WMF graphics rendering engine har upptäckts. Sårbarheten beror på en bristfällig hantering av bildfiler av typen WMF.

Det finns för närvarande relativt lite information att tillgå om sårbarheten.

Kommentera

65selander:

Du är ju en vecka efter. Är det så du behandlar Kronans servrar? ;-)

Kommentera

Poffa: Nej Patchen kom i kväll serru. Snacka om att du har koll :-))
Kommentera

65selander: Hörde tom. på radion om detta, det befardes en JÄTTE virus attack
Kommentera

Helg Ernest: XP Home eller XP Professional.........jag har båda å är jag dubbelt drabbad då????? Bill Gates......ät skit....
Kommentera

Friman SR: Det gäller nog båda, som jag fattade det. Dom nämnde bara XP
Kommentera

Å om ingen licens e legal å de e illegala å man inte kan gå till Windows Update för man har bara olagliga licenser, vad gör man då??? psst...företaget jag jobbar på tror, vill att jag har en laglig licens, fast det har jag inte.....Vad händer dä? Åker jag i finkan????
Kommentera

Friman SR: Nix, din uppdatering av virusskyddet spricker, helt enkelt. Det funkar inte att hämta hem patchen (eller några andra uppdateringar från Windows) om du inte har en licensversion av XP. Too bad....
Kommentera

Friman SR: Du skulle få viruset bara av att öppna smittade sidor och via mail. Inget antivirus hjälpte
Kommentera

Dream Team:

Snack. Det finns vägar runt "Genuine Advantage" som serial-checken kallas. Sök på google eller skicka en bubbla så hjälper jag till.

Kommentera

Poffa: Va har ni inte äkta vara i era burkar? hmpff..... fnys....
Kommentera

65selander:

Hemma har jag det inte, på jobbet kör vi OEM av 2000 Pro.

Kommentera

Poffa: Jaså? Och det kommer du med nu? Ja, nu har jag ju kostat på mig en licensierad XP-version, så det är lugnt för min del, men läget var inte detsamma om vi backar ett par månader. Fast det är klart, att folk inte skulle knäcka det där "licensproblemet" var väl rätt osannolikt, å andra sidan.
Kommentera

Dream Team:

Det knäcktes inom 24 timmar efter att det kom. Så länge behövde man inte vänta.

Kommentera

Poffa: Va lever ni i stenåldern fortfarande. ;-)

Är bara min antispamserver som går på 2000 nu om man räknar serverparken. Däremot så har vi väl en ca 800 klienter med 2000 men dom kommer att fasas ut eftersom dom studerande muckar.
Kommentera

Poffa: Jag har ju jobbat som programmerare sedan '82 och gör det fortfarande.... Behöver jag göra något nu??? Förutom att se över mina licenser och se till att firman shejpar upp dom......... eller behöver jag gör etter mer? oxå??
Kommentera

Dream Team: Vill du ha det så har du viruset här ! ( c :

It has been reported that the following Web sites may contain malicious files that trigger the exploit:

[]h0nest.org/[REMOVED]/12.exe (IP address 195.0.210.192)
[]kube.isa-geek.com/[REMOVED]/wen/up.exe (IP address not found)
[]charmedmadgic.free.fr/[REMOVED]/sdbot05b.jpg (IP address 212.27.63.117)
[]69.50.171.122/[REMOVED]/test1.php
[]www.jerrynews.com/[REMOVED]/calc.exe (IP address 211.100.26.169)
[]apperception.biz/[REMOVED]/main.exe (IP address 66.226.64.19)
[]apperception.biz/[REMOVED]/calc.exe (IP address 66.226.64.19)
[]sploso.com/[REMOVED]/starter2.exe (IP address 72.5.54.36)
[ftp://]x.www2.ninoa.com/[REMOVED]/pub/ied.exe (IP address 205.177.28.180)
[ftp://]x.www2.ninoa.com/[REMOVED]/pub/epl.exe (IP address 205.177.28.180)
[]www.freecat.biz/[REMOVED]/tr/pawn005.exe (IP address not found)
[]www.freecat.biz/[REMOVED]/tr/pawn002.exe (IP address not found)
[]fullchain.net/[REMOVED]/apa/dex.exe (IP address 192.225.177.21)
[]235.regvista.com/[REMOVED]/liveupdate.exe (IP address 85.255.115.197)
[]fiv.bestswf.com/[REMOVED]/zob.exe (IP address 62.214.98.56)
[]imkportedoor.com/[REMOVED]/images/ny.wmf
[]www.studiolacase.com/[REMOVED]/images/msits.exe
[]123greetings.2mydns.com/[REMOVED]/up.exe
hunggar.info/[REMOVED]/e.exe
card.twbbs.biz/[REMOVED]/up.exe
tftp –i 86.135.149.130 GET h1.exe
[]luckyboy2000.go2.icpcn.com/[REMOVED]/1230.exe
[]expl.us/[REMOVED]/web.exe
[]expl.us/[REMOVED]/bin/file1.exe
[]regtop.info/[REMOVED]/tur.exe
Kommentera

65selander:

Vi är inne i samma fas. På servrarna kör vi 2003 Server Enterprise, medans alla nya datorer och alla som måste installeras om får XP Pro. Men alla kvarvarande kör 2000 Pro så länge. 2000 är faktiskt extremt stabilt och säkert än, så det är ingen ko på isen.

Kommentera

65selander: Har du jour?? Det har jag......;-)
Kommentera

Friman SR: Kör du firma så bör du nog köra legalt. Messa mig namnet så jag kan tjäna lite semesterkosing ;-)

Man kan få belöning om man tipsar [url=www.bsa.org/sweden/report]BSA[/url]
Kommentera

Friman SR:

Jag har beredskap denna vecka, vilket betyder nyktert och städat. Skönt att det finns sådana veckor också.

Vad det gäller din dator så borde ni på firman definitivt köra riktiga licenser. Det är höga böter om de kommer på er. I övrigt borde du när du fått dessa licenser se till att använda dem som det är tänkt. In med den nya licensierade versionen, uppdatera via Microsoft Update och känn dig sedan trygg.

Kommentera

« · 476889 · »