Café

49349 inlägg · 1044 ämnen

(Fucking jävla) XP

« · 649522 · » Till forumet

Sv: (Fucking jävla) XP
Helg Ernest: Med det konstiga viruset jobbar ni inte i samma bransch som mig ändå... Jag ser till att den drivande firman i Sverige, Volvo.. säljer lastbilar över hela världen så att valutaunionen e tajt å bruttonationalprodukten går upp å så att alla får barnbidrag å Göran Persson har råd att bygga slott och så att hon Anitra blir nöjd... fast Anitra hon har nog jag sett till att hon bli rik.......
Kommentera

Friman SR: Du ! När han ute på bandet pluggar i sin MP3 spelare i datorn, så har snart hela ert nätverk det.
Så det så !
Kommentera

Poffa: Ja, jag vet... Firman jag är anställd hos är en av Sveriges stora och firman jag jobbar åt är en av världens största...

Båda har koll på licenser och principer.... Men detta är just min dator och då slinter det ju lite...tyvärr...typikst mig lixom.....:-(
Kommentera

Friman SR: Så du menar skomakarnsbarn har sämsta skorna ?
Kommentera

Helg Ernest: Ja, fast jag klarar mig alltid för jag bär alltid boots...
Kommentera

Friman SR: Jag behöver HJÄLP !!!!!
Jag har precis snickrat ihop en burk med en DVD combo och 2 HDD á 200 GB. Har fått ihop allt. tom lyckats installera XP.
Har petat i bios och talat om vilken disk han skall bota med.
För det förtsa så hittar han båda diskarna vid uppstart.
Men sedan ställer han sig och verifying pool data.
Mao. måste jag trycka F11 under uppstarten så jag kan välja att starta från HDn. När den väl kommit igång, så existerar bara HDn som windows är installerad på. Men det tror jag beror på att den andra är oformaterad.
Bra tipps hur jag hittar den anndra HDn så jag kan formatera den ?
Tacksam för svar omgående.
Kommentera

Helg Ernest: Du har meddelajnde :)
Kommentera

mok: Av någon mystisk anledning är inte dom 2 HD som är på 200 GB styck samma storlek ? Den med windows är på 183 GB
Den andra är bara på 32 GB hatar datorer just nu och sonen är inte hemma så¨han kan hjälpa mig
Kommentera

mok: Faan va bra det var i tidigare versioner
Kommentera

Helg Ernest: Ett vanligt problem när man hanterar så pass stora siskar är väl att datorn inte fixar att läsa av rätt storlek i BIOS. Jag har samma bekymmer med en disk på 250 GB. Den anger nåt på 145 GB i BIOS, men huvudsaken är ju att den faktiskt ser att den finns. Detta borde således inte vara något att sprida ditt hat för just nu. ;-)
Kommentera

Dream Team: siskar = diskar
Kommentera

Helg Ernest: Jag kan nog tyvärr inte hjälpa dig, det känns inte riktigt som min bag och säger jag inget så ljuger jag ju inte heller.....;-)
Kommentera

Nu har jag problem igen. Det kan vara XP-problem. Formaterade om C: igår, efter att ha haft bekymmer med många saker på sistone. Saker som bekymrat mig:

- När jag försöker gå in på en hemsida min gamla klass har (med en .tk-adress) från min dator är den bara helt blank, men går jag in från andra datorer ser den ut som den ska.
- Jag har inte kunnat logga in på MSN Messenger.
- Jag har inte kunnat logga in med min MSN-användare via Gaim.
- Jag har inte kunnat köra Trend Micros Housecall (virusscan), utan den har fastnat på "Preparing to update required resources".
- Min dator har vägrat stänga av eller starta om sig som den ska, man har måstat använda våld mot knapparna för att det ska fungera.

Saker som fortfarande bekymrar mig:
- Hemsidan med .tk-adress
- MSN via Gaim
- Housecall

Min pojkvän sa att jag inte borde ha installerat alla XP-uppdateringar på Win update, kan det stämma? Någon som har någon aning om vad mina bekymmer kan bero på?

PS. Hata datorer.
Kommentera

knaskamilla: Håll dig ifrån SP2 så funkar allting klockrent. Iaf för mig, finns säkert någon som tycker annorlunda därute, men med SP2 så brakade hela min dator samman.
Kommentera

Frella:

Så jag ska alltså hitta någon som har en Win XP-skiva utan SP2... Eller, jag menar, jag ska alltså köpa Win XP och inte installera SP2.
Kommentera

knaskamilla: Fixa en skiva med SP1 och kör alla updates utom just SP2. Funkar iaf för mig, och jag vet att folk jag känner haft liknande problem som de du nämner, men att de löst sig då de inte kört med SP2. Men det ska ju givetvis fungera i SP2 också, men är väl lite justeringar i inställningar kanske.
Kommentera

Frella: Uppdaterar alltid alla XP datorer jag kommer över med SP2 och har på senare tid inte upplevt problem med detta så länge datorn är hyffsat ny. I vissa äldre datorer kan Sp2 ställa till det vad jag sett men med alla uppdateringfar efter SP2 samt en någorlunda ny PC så är det absolut inga problem. Ofta beror problemen inte på XP utan all annan skit användarna installerar o tror det skall fungera samt stor del SBS.
Kommentera

Frella: Den brakade ihop för du gjorde fel i installationen.
Det är livsviktigt att installera sp2 exakt som det beskrivs.
Dessutom är det livsviktigt att ha sp2 om du inte vill bli utsatt för olaga intrång i din maskin.
Kommentera

knaskamilla: Ser snarare ut som det är windows brandvägg som blockerar dig
Kommentera

mok:

Fast nu har jag ju i princip inte installerat någonting, men ändå har jag till viss del samma problem som jag hade innan formateringen. Det jag hade installerat som inte följde med XP eller datorn var, när jag kollade första gången igår: Norton Internet Security, Gaim och Eldräv.
Kommentera

knaskamilla: När du är på sidan som inte visas, har du någon kryptiskt tecken i råden längst ner ? ( Till höger har du en Jord som det står Internet bredvid och till vänster ett E som det borde stå klar vid ?
Kommentera

Helg Ernest:

Hur får jag bort den blockeringen, då? Jag har valt "Av" på Windows brandvägg-alternativ. Det var bland det första jag gjorde när jag hade formaterat. Borde inte det räcka?
Kommentera

knaskamilla: x till vänster om jorden borde du ha ett öga med ett stopptecken ?
Kommentera

Helg Ernest:

Eftersom jag kör Eldräv så har jag inga jordar eller E:n, men det står "Klar". Det är allt som står. I övrigt helt vitt överallt.
Kommentera

Helg Ernest:

Tillägg: Jag är inte HELT korkad vad gäller datorer. ;)
Kommentera

knaskamilla: Det är internet explorer som blockerar.
Ställ dig på sidan som inte öppnas och klicka på verktygsmenyn.
Välj Blockering av pop up fönster och tillåt det. så skall du se att du får fram sidan igen
Kommentera

knaskamilla: Inaktivera blockering popup fönster står det.
Kommentera

Helg Ernest: Hur kan IE blockera fast hon inte ens har installerat IE?
Kommentera

Dream Team: IE installeras med systemet
Kommentera

65selander:

Fast frågan är väl snarare hur IE kan hindra mig från att se sidor i Eldräv.
Kommentera

Dream Team: Datorkunskaperna är p´å topp här inne ser jag :)
Kommentera

knaskamilla: Antingen har du problem med inställningar i IE som någon sade, brandväggar som blockerar fel saker (Norton?) sen GAIm o Eldräv vet jag inte ens vad det är.
Kommentera

mok:

Men Firefox dårå... ;) Gaim kan du läsa om på gaim.sourceforge.net/.
Kommentera

knaskamilla: Titta på inställningare i firefox, pop-up osv. Har inte själv Firefox så det blir lite svårt att guida. 

Sedan så kan det vara Norton också som bråkar. Det största skämtet som finns på marknaden enl mig.

Kommentera

65selander:

Ändrade faktiskt pop-up-inställningarna i FF. Men det hjälpte inte. Har ändrat lite i Norton också. Nu kan jag iaf köra Housecall, det är ju alltid något.
Kommentera

knaskamilla: Jasså det är ännu ett IE komplement.... kör bara IE jag tycker det funkar bra även om vissa andra läsare är snabbare så finner jag alltid andra saker med dom som man inte orkar dras med. Sen alltid bekvämt med IE för det mesta funkar feldritt och det finns alltid där.... Men funkar det inte i IE eller andra läsare då bör du kika över Norton och brandväggar.
Kommentera

65selander & mok: Hmm.. nyvaket så det räcker. Men jaja, hur man kan installera XP utan att greppa att IE är standardwebbläsare är förstås en gåta. ;-)

65selander: Du skriver att Norton är ett skämt. På vilket sätt? För egen del är nog Norton det enda antivirus jag kört med de snart sex år som jag haft dator. Frånsett lite trassel med registreringar och installationer vid omladdningar av datorn så har det funkat i stort sett problemfritt. Eller ja, fram till i höstas, då. Då blev jag ju tvungen att för första införskaffa ett licensierat exemplar av produkten, annars funkade det inte som det skulle. Inte alls, faktiskt. Ett misstag att ö.h.t fundera på köpa Norton, enligt dig, vad det verkar?

Har du tips på andra och enligt dig bättre virusprogram? För du jobbar väl en del med dessa problems....
Kommentera

Dream Team: F-Secure kör vi med hos många kunde och det funkar fint sen kör vi även Panda men det har jag blandade åsikter om. Sen gillar jag inte sådanna "paket" med anti virus, brandvägg etc etc för dom har alltid en förmåga o jävlas :)
Kommentera

Dream Team: Jag har hjälpt många på jobbet med sina hemmadatorer och Norton släpper in skit eller så trilskas programmet.

Personligen så tycker jag att det är skit. Fast jag är nog köpt utav McAfee ;-)
Kör själv VirusScan Enterprise 8.0i och hittills så har jag aldrig fått in något skit i datorn på alla år jag har använt McAfees produkter.

Fast är du inkörd på Norton så skall du nog fortsätta med det, programmen uppdateras hela tiden för att bli bättre och största faran att få in skit är nog den som sitter bakom tb.

Har sett många exempel på folk som köper brandväggar mm som till slut slår av skiten eftersom de tycker det är för krångligt att behöva godkänna vissa sidor/program vad de skall få göra och inte göra.

De flesta maskinerna jag får in har haft ungar som har suttit som admin på burkarna och klickat hej vilt på allting som ploppar upp.

Använder mig också utav betalversion ZoneAlarm Security Suite som jag har fått gratis men där skippar jag AV-skyddet eftersom jag har McAfee

Kommentera

65selander: Ok, tack. Fast även om man nu sitter med ett vad man tror stabilt virusskydd, så finns ju risken att du trots detta sitter med skit i datorn, dock helt ovetande om det. Jag kör med Norton 2006 AV och Windowsbrandväggen. Är den för klen, eller? Tanken att köpa en hårdvarubrandvägg har funnits, men nu kring jul så har det suttit mest i plånboken faktiskt. Kan det vara nåt? Vad ska man tänka på där? Fast så jobbigt dyra är dom inte, så det är nog mest slöhet som ligger bakom just nu.
Kommentera

Dream Team:

Mjukvarubrandvägg är ofta bättre för hemmaanvändare, Windows egna brandvägg går fet-bort, för att tala som de tuffa ungarna gör. Har du dessutom en välkonfigurerad router mellan din dator och Internet, då är du redan där skyddad för vissa saker, som NAT-attacker och rena angrepp på din IP-adress.

Kommentera

Poffa: Förutsett att man inte har en "Unge" som öppnar portar.
Fick brev före jul av Telia Abus att hittade dom mitt IP nummer igen i en utredning skulle dom stänga det.
Så, så säker är inte en router.
Ringde up abus och fick klargjort att min 20 st hade varit inne i vårat nätverk och hackat sig in i Riksdagen samtidigt.
Kommentera

Poffa: Hmm.. ja, det var nog just en router jag menade när jag använde mig av ordet "hårdvarubrandvägg". Men det är inte alls samma sak förstår jag (eller inte..)? En sån får man väl för en 5-600 plös, eller nåt.
Kommentera

knaskamilla: Har nu konsulterat min "Data-nörd" son som också kör med firefox. Du har troligen virus eller spionprogram i din maskin. Även fast du formaterade den i går.
Fast igentligen eftersom du installerat den i går, borde det bara vara någon inställning.

Så testa att gå in här och gör en check

security.symantec.com/sscv6/default.asp?productid=symhome&langid=in&venid=sym
Kommentera

Poffa: Skulle snarare säga att hårdvarubrandväggar ör det bästa för alla. Inga mukvaror där du måste ibland ställa in för att saker ens skall funka. Utan bara koppla in din externa "brandvägg" o köra.
Kommentera

mok:

Hårdvarubrandväggar är bättre, men också oerhört mycket dyrare om det ska vara någon kvalitet på grejorna. Mjukvarubrandväggar kan hemmaanvändare få tag på för några tior, ja ni förstår säkert hur.

Dream Team:

Hårdvarubrandvägg och router är inte alls samma sak. Router är egentligen bara en låda som gör att du enkelt kan dela på en uppkoppling. Den har oftast inget inbyggt skydd med tanke, utan den hindrar bara direkta attacker på ditt IP eftersom den har det externa IP-nummer som du tilldelats, medans din dator har en intern IP-adress och inte kan ses utifrån routern (Jo, man kan se den, men det är mycket mer jobb för att fixa det). En hårdvarubrandvägg är gjord för att vara just brandvägg och ingenting annat och är därmed oerhört mycket mer avancerad än vad en router är.

Kommentera

Poffa: Nuförtiden tycker jag inte en hyffsad hårdvarubradnvägg för hemma bruk som duger är spåeciellt dyr. Värt pengarna iaf.
Kommentera

mok: Vad kan en sån landa på rent prismässigt?
Kommentera

Helg Ernest: Exakt som det beskrivs? Har installerat SP2 för många ggr åt mig själv och vänner för att jag ska vara nöjd med det skiten som slänger in massa egna pop-up blockerare och brandväggar. Då jag inte orkar grotta i det så sitter jag nöjd med SP1, och har aldrig haft något problem öht.
Kommentera

Dream Team: Mellan 4-500 tror jag nog du skall finna en för numera.
Kommentera

« · 649522 · »