Café

49351 inlägg · 1044 ämnen

Geografi.

« · 953039 Till forumet

Sv: Geografi.
Metal Guru: Ja vad är det som gör att Lake Huron och Lake Michigan inte räknas som EN sjö?
Kommentera

Ser förrexten att Wikipedia även räknar in Insjön i Siljans totala yta. Insjön är en sjö som ligger 7500m nedströms Siljans utlopp i Österdalälven.

Jag lovar att det finns en liten höjdskillnad här också.
Kommentera

Wayne Gresky:
Enligt min definition är Siljan och Orsasjön två olika sjöar. Eftersom jag på mycket nära håll simmat i älven som förbinder de båda sjöarna kan jag med visshet påstå att det i normalfallet är rinnande vatten däremellan - och därför en höjdskillnad mellan ytorna.
Gissningsvis är det 10-15 cm skillnad dem emellan. Obs - vi pratar inte specialfall vid exempelvis vårflod, där faktiskt ibland Österdalälven rinner in i båda sjöarna(!)
Kartor ger ingen bra hjälp åt oss, eftersom båda sjöarna är angivna med samma max/min-gräns, 160.2-162.1 möh.

Det är alltså fel att räkna in Orsasjöns yta då man anger Siljans yta, vid exempelvis listningar av större sjöar.
Sett från vår synvinkel, nu när vi var överens om det hela. Väl?

I ett större perspektiv har vi världens näst största sjö.
Vilken är den? (Ledtråd:Nordamerika)
Kommentera

Metal Guru: Det här är väl lite åt det hållet jag syftade på när det gäller sjöarna.
Kommentera

Wayne Gresky:
Jag kommer till slamkryparna.
Vill bara enas om en definition först.
Kommentera

Metal Guru: De där fallen är enkla. Kanaler och slussar är väl det som utgör slamkryparna.
Kommentera

Lumber Jack:
"Ö, landområde som på alla sidor omges av vatten i ett hav, en sjö eller en flod. Grönland är jordens största ö med en area av 2,2 miljoner km2. Kontinenterna, av vilka Australien är den minsta, räknas inte som öar."

Den var bra - den köper jag direkt.
Any objections?
Kommentera

Wayne Gresky och difzi:
Wikipedia definierar sjö så här (starkt förkortat):

"Insjö, sjö, kallas en vattensamling som inte är en del av havet, och inte heller ett vattendrag. Någon allmänt accepterad undre gräns för en sjös storlek finns inte; 500 m2 har dock föreslagits."

Den springande punkten är att vattenamlingen har en yta, som ligger på samma nivå (om man bortser från vågor) under en och samma tidsenhet över hela vattensamlingen.

Låter detta som något vi kan enas om?

"Sen är det ju en smaksak var man drar gränsen när det gäller sjöar i floder och sjöar som är delar av andra sjöar."

Sjöar som är delar av andra sjöar?
Förstår jag inte. En "sjö som är en del av en annan sjö" kan på sin höjd vara en vik av den större sjön.
Kommentera

Metal Guru:

Enligt NE så:

1. "Ö, landområde som på alla sidor omges av vatten i ett hav, en sjö eller en flod. Grönland är jordens största ö med en area av 2,2 miljoner km2. Kontinenterna, av vilka Australien är den minsta, räknas inte som öar."

2."Någon allmänt accepterad undre gräns för en sjös storlek finns inte; 500 m2 har dock föreslagits."

För att utveckla lite om de mindre vattenansamlingarna:
"Tjärn, liten, naturligt bildad sjö i skogsmark. Till skillnad från gölar, som förekommer i eller i anslutning till myrmark, saknar tjärnar torvstränder."
Kommentera

Wayne Gresky:
Ett det beror hur kanalen går? Runt som en tunn flod? tveksamt, vatten i en massa kan man väl börja kalla ö?

Ang halvön, det blir en minitini halvö ;) Nä skämt o sido, de blir väl det i en viss bemärkelse, men jag skulle kalla det en sandhög i en sund :)
Kommentera

Sen har vi ju även specialfallet konstgjorda sjöar och öar. Det är hårfint. Blir det en ö för att man gräver en kanal? Blir det en halvö för att man öser ned lite fyllnadsmassa i ett sund?
Kommentera

Metal Guru:

1) Landmassa mindre än kontinent omgiven av vatten eller is.

2) Vattenmassa som omges av land. Sen är det ju en smaksak var man trar gränsen när det gäller sjöar i floder och sjöar som är delar av andra sjöar. Sen bör väl vattennivån inte sammanfalla med havets, iaf inte om de sitter ihop.
Kommentera

Metal Guru:

1) en bit land med vatten runt om kring sig, hela. Halvsjö t.ex. Djurgården så halva är täkt med sjö och resten med land.

2) Land som omkringar vatten :)
Kommentera

Geografi.
Ni geografiskt intresserade, hur definierar ni egentligen
1) en ö

och
2) en sjö?
Kommentera

« · 953039