Café

49351 inlägg · 1044 ämnen

Geografi.

« · 953353 Till forumet

Sv: Geografi.
Metal Guru: Hisingen per definition är en ö. Men då måste det finnas fler s.k öar... Finns det måhända vatten som tar sig från Atlanten till Bottenviken utan att passera Smygehuk på fler än ett sätt så är nog den STORA landmassan däremellan oxå en ö... Iallafall enligt MIN per definition då da...;-)
Kommentera

Metal Guru: Jag kan lova att Hisingen är en ö. Jag måste ro till stan varje morgon.
Kommentera

Friman SR: Räknas Göta Kanal i så fall???
Kommentera

Salle: Ja, om det kapar ända från Atlanten så räknas det ju....;-)
Kommentera

Salle:
Jag var så ofin att jag räknade bort människoskapat vatten i mitt spörsmål för att inte krångla till det allt för mycket. Men det har jag nog gjort ändå, verkar det som.

Kan ingen av oss skapa en så enkel sak som en definition av en ö, som håller för alla öar, och sållar bort det som inte är öar. Är vi inte usla..?
Kommentera

Metal Guru: Plats för en tilläggsregel kanske. Om det är samma vatten som omger landmassan så spelar ev höjdskillnad roll.

Ang Hising Island så är det ju Göta älv som skiljer från övriga landet så det borde ju kunna gå in under samma regel trots inblandning av havet.
Kommentera

Salle: "ingen roll" skall det ju stå...
Kommentera

Salle:
Tack. Höll på att få bryt när jag försökte dechiffriera vad du menade.
Kommentera

Metal Guru: Du kanske skulle fråga Robert Gustavsson.... Är det ingen ö - Bygg bro... Är det en ö - Stoppa Bron....
Kommentera

Salle:
Så bra. Då är TORNEDALEN en ö med din definition.

Vid Junosuando delar sig Torneälven, och ungefär 60% av vattenmängden rinner ned i Tärendöälven, och vidare in i Kalixälven.
Det är därför mestadels Torneälv-vatten runt om hela ön TORNEDALEN, förutom den nedersta delen.

Din regel:
Ang ön TORNEDALEN så är det ju Torneälven som skiljer från övriga landet så det borde ju kunna gå in under samma regel trots inblandning av havet.
Kommentera

Metal Guru: Äh det blir ju bara en halvö med tanke på "Tornehalten" i i kalixälven... :-)
Kommentera

Salle: Ö..: Öar i hav skiljs mellan kontinentalöar och oceaniska öar. Det finns också öar i vattendrag och insjöar, till exempel Visingsö i Vättern. Till kontinentalöarna räknas huvudsakligen alla öar i närheten av kustlinjen, och de har ibland bildats genom kustens sänkning. Öar som tillkommit på det sättet visar en uppbyggnad som fullständigt överensstämmer med det angränsande fastlandet. Ibland har öar skapats som ett resultat av vågornas inverkan på fastlandet, medan andra öar bildats av sand och annat sediment, som floder fört med sig ut i havet. Några öar har ett större avstånd från kusten – som Storbritannien och Irland – men är förbundna med närliggande fastland i så mån att havet emellan är mycket grunt.

De oceaniska öarna har inget samband med kontinenterna, och är jämförelsevis små. Dessa öar är antingen vulkan- eller korallbildningar.

Källa Wikipedia...

En halvö är ett landstycke som skjuter ut i ett vattenområde, såsom en sjö eller ett hav, och som vanligtvis omges av vatten på tre av fyra sidor. Vanligen är halvön fast förankrad i landmassan, men ibland förbinds den med övrigt land endast genom ett näs. Halvöar kan vara av mycket varierande storlek, men räknas som större än uddar.

Skandinavien består till stor del av Skandinaviska halvön. Bland halvöar märks även Iberiska halvön, Balkanhalvön, Krimhalvön, Kamtjatka, Kolahalvön, Arabiska halvön och Apenninska halvön.

Källa Wikipedia..

Sen kanske ni kommer in på korvsjöar...;-)

En korvsjö är en bågformad insjö som bildas av meandrande vattendrag, när ett meandernäs genombryts och den omgivande meanderbågen så småningom isoleras från vattenflödet. Korvsjöar bildas endast av vattendrag som flyter fram över ett flackt landskap. Exempel på större vattendrag i Sverige som bildar korvsjöar är Klarälven, Lögdeälven och Öreälven.

Källa Wikipedia...
Kommentera

Friman SR:
Bra kopierat.

Men huvudfrågeställningen får nada svar;
Varför är Hisingen och ön mitt i Niagarafallet (enl tidigare bild) öar, men inte bifurkationformationen i Tornedalen?
Kommentera

« · 953353