Café

49349 inlägg · 1044 ämnen

Hur vet jag vilken mobiloperatör jag ringer till?

« · 657442 Till forumet

Hur vet jag vilken mobiloperatör jag ringer till?
Någon som har någon aning hur man lättast tar reda på vilken teleoperatör man ringer till? Jag har ett abbonemang privat där jag ringer gratis (öppningsavgift tilkommer) till alla Telias mobila telefoner. Men hur ska jag veta om det är Telia som står som operatör? Kan man se på telefonnumret eller finns det andra sätt att se detta?
Kommentera

Sv: Hur vet jag vilken mobiloperatör jag ringer till?

250kg kärlek:

Förut var det så att Telia, Comviq och allt vad de hette tilldelades speciella serier. Telias nummer började t ex på 0705, 0706, 0708 och eventuellt någon nummerserie till. Men från och med 1 september 2001 infördes det som PTS kallar för mobil nummerportabilitet, dvs att man ska kunna behålla sitt gamla telefonnummer trots att man byter operatör. Därför finns det numer inga säkra sätt att se vilken operatör som ett visst mobiltelefonnummer tillhör.

Kommentera

250kg kärlek:
Tidigare kunde man på numret se vem som var operatören då dessa hade blivit tilldelade olika nummerserier.
Numera så har du som abonnent rätt att behålla ditt nummer och din gamla operatör blir tvungen att "portera" ut numret till din nya operatör.

Enda sättet för dig att hålla koll på vilket operatör du ringer till är att hålla koll på vilken operatör dina vänner/bekanta har :)
Kommentera

250kg kärlek:

Jag föreslår att du först ringer från någon annans telefon och frågar om det är ett Telianummer du ringer till. Om det är det är det ju bara att be att få återkomma om en halvminut och byta telefon. Om inte så kan du gott prata på i den telefon du redan använder.
Kommentera

« · 657442