Café

49430 inlägg · 1044 ämnen

Inriktning?

« · 746867 Till forumet

Sv: Inriktning?
Alfred Awful: Glömde det...

Om det var någon som funderade över hur svensk energipolitik kommer att fungera kommande vinter så har Svenska Kraftnät i samarbete med några av Sveriges mest elintensiva industrier fixat biffen för er, svenska folk.

Vid händelse av akut energibrist under en kall vinterdag kommer ett flertal av sveriges pappersbruk, stålverk och övrig tung industri att stängas ner och produktionsbortfallet kommer att täckas av sveriges skattebetalare.

Det är ett sympatiskt folk, de svenske.
Kommentera

Alfred Awful: Jag tycker att vi skall satsa hela slanten på kålkraftverk.
Kommentera

Alfred Awful: Äh, vad fan spelar energipolitiken för roll? Det viktigaste är ju en höjd A-kassa för den övre medelklassen, att ingen fingrar på bostadsbidraget och att vi inte ställer krav på vare sig barn eller vuxna. Exportindustrins inkomster är överskattade, vi ska leva på att ta hand om varandra istället. Kärlek, som Westerlind skulle ha uttryckt sig.
Kommentera

Lumber Jack: Ähh! Nu skall du inte vara bitter bara för att det inte finns några plåtskjulsförorter i sverige.
Kommentera

NuMo: Boendestandard och bostadsbidrag har inget med varandra att göra, hur konstigt det än kan låta. Däremot finns en klar prallell mellan överhyror och bostadsbidrag.
Kommentera

Alfred Awful: Basindustrin är ju inte så personalintensiv numera, men bygger man vindkraft skapar man jobb i mindre-medelstora vekstadsföretag. Det som gör mej förbannad är att Sverige alltid måste hitta egna lösningar, vindkraften försökte dom göra omöjlig på 70-talet genom att bygga två alldeles för stora snurror, med noll ekonomi som följd. Kolla tyskar och danskar! Dom vet mer än vi.
Kommentera

Lumber Jack: Tänkte väl mer på den höga levnadsstandard vi har i Sverige.
Kommentera

orion: Nä, det är ju bara 700 000 människor som får sin (direkta) inkomst genom basindustrin idag.

Vi svenskar vet också ganska mycket om vindkraftsindustri redan idag, åk till Laholms kommun så ser du sveriges snurrtätaste kommun och en landskapsbild fullt i klass med Jylland. Där vet t.ex. E-on att det är bäst att driva snurrorna med kärnkraftsel när det inte blåser, då deras telefonväxlar blir nedringda av arga konsumenter som frågar varför de "stängt av" vindkraftverken.
Kommentera

Lumber Jack: Du högrar/vänstrar frågan lite för mycket, jag har till och med exempel på en hel del människor inom min egen utbildning som tror att det här inte är ett så stort problem. Blåa partiböcker till trots.

För övrigt tycker jag det är intressant att ingen reagerade på det jag skrev i uppföljningsinlägget direkt därpå. Det är i alla fall helt sant.
Kommentera

« · 746867