Café

49347 inlägg · 1044 ämnen

Internet, datorer, Fredagsgroggar och sånt....

« · 1126015 · » Till forumet

Sv: Internet, datorer, Fredagsgroggar och sånt....

73Sjöbba: Har inte orkat kika allt så mycket  men kolla först om du har den senaste versionen samt att du kikar in i denna länk. Har du tur så finns det något matnyttigt där. Kan trösta dig med att IE äter minne också ;-)

Kommentera

65selander: Jo, jag har den senaste versionen.
Ska kika vidare.
Kommentera

73Sjöbba:

Har exakt samma problem, och så har det varit några versioner för mig nu.
Skillnaden är att jag numera kör Vista-64 på den burken, kan det ha ett samband?
Kommentera

Gidde: Ja, vem vet? Fast jag kör windows xp pro.
Kommentera

73Sjöbba:

OK, då föll den teorin också...
Tycker att det blivit så här sista versionerna, men ändå inte på alla mina datorer, det är just det som är så underligt...
Kommentera

Någon som har ett förslag vilket program jag ska ladda ner för att se .xvid ? Tydligen är det ett AVI-format men jag lyckas inte få ordning på det.

Har installerat Quick Time och windows media player. Funkar real player tro?

Kommentera

250kg kärlek:

Jag har VLC media player till mina filmer som jag inte kan se på Windows Media Player. Funkar bra!

Kommentera

mattias - 74: Gick inte. Har ljud men ingen bild.
Kommentera

250kg kärlek:

Märkligt

Kommentera

250kg kärlek: Det låter som codec-problem. Men det brukar inte vara nåt problem med vlc.

Kommentera

Salle: Tröttsamt i vilket fall. Jag som hade sett fram mot en helkväll med fiskedrag.
Kommentera

Salle:

Nej precis det är kanon

Kommentera

Salle: Kostade en slant det där, men det tar jag.
Kommentera

250kg kärlek: Kostade?  Codec-packet jag länkade till var då gratis...

Men funkade det så vassego.
Kommentera

250kg kärlek: Funkar nu. Tack Salle!
Kommentera

Utökade Clockwork orange väggen med en ny bild, blev rätt coolt tycker i alla fall junior.

http://fc06.deviantart.com/fs11/i/2006/215/b/5/House_MD___black_and_white_by_Melwasul.jpg

Kommentera

Salle: Nja, det är då ogratis, man skall skicka 2 sms för 20 spänn styck. Konstig policy på en freeware-sida?
Kommentera

Samtidigt som jag fick väldigt plötsligt en värld med undergroundverksamhet i knät, dyker denna fråga upp i en brevlåda:

"Min fråga: Jag har ersatt Firefox med Opera och känner såklart inte igen mig. Jag vill ha ljud till mina ljudfrågor. Om du har lust kanske du kan skicka mig en begriplig steg för steg anvisning så att jag kan trycka på rätt knappar? För övrigt var det ett bra byte..."

Jag har kört lite Opera men aldrig tänkt en tanke ljud då.
Någon som har erfarenhet på området, och visdom att dela med sig av?
Kommentera

Metal Guru:

Jag har ingen erfarenhet eller visdom, utan har samma problem, att ljudfrågorna är ljudlösa, i Chrome.
Kommentera

Jag har ett bekymmer. Har precis installerat Vista och får inte webbläsarna att funka korrekt. Jag har samma problem med IE och FF, ingen av webbläsarna sparar inloggningsuppgifterna till diverse sidor. Det är ganska frustrerande att behöva logga in varje gång man startar om webbläsaren.

Någon som har några tips och trix om vad som måste göras?
Kommentera

Sedan ett par veckor tillbaks så har jag problem med expressens web-tv. Det står bara !initierar" sedan händer det inget mer. Jag har tömt kakburken och uppdaterat Adobe Flash Player men inget av det har hjälpt.

Hjålp!
Som man säger i Hede =)
Kommentera

73Sjöbba: Prova att klicka på "Elitserien" när det bara står och tuggar, välj sedan det inslag du vill se. Då funkar det för mig iaf.
Kommentera

Lumber Jack: Det bara tuggar vidare. Det måste vara något med burken.

Redigerad kommentar

Kommentera

Fast Flash Player funkar på andra sidor.

Hjålp igen!
Kommentera

Har nyss provat tjänsten Voddler, fick en invite från platsyrran som har Bredbandsbolaget och det funkar bra men fick ändra lite i en xml-fil för att få bild :-)

Filmerna som finns är väl gamla men det flyter på bra iaf, kollade nyss på Röd Oktober igen. 

Det är ju iaf en hel del gamla gratis filmer.

Kommentera

Är det någon här som är en fena på felsökning på datorer? Datorn hänger sig med jämna mellanrum. Då är det bara att göra den strömlös och börja om =/
Kommentera

73Sjöbba: I vilket läge hänger den sig? Mer info behövs.
Kommentera

Poffa: I tid och otid :)
Kan vara över natten och även ibland när man använder datorn. Oftast går det inte att röra musen och klockan stannar. Vet inte riktigt vad mer för info jag kan ge.
Kommentera

73Sjöbba: Vi får försöka hitta en minsta gemensamma nämnare.

- Vilket OS använder du?
- Hur gammal är datorn?
- Har du nyligen installerat någon hårdvara?
- Har du nyligen installerat någon programvara?
- Bortsett från operativsystemet, är det något program som alltid körs då det inträffar?
- Har du ett uppdaterat virusskydd och brandvägg installerat?

Kommentera

Poffa: Datorn är 1 år gammal och jag har vista på den här. Jag kör med Nod 32 som uppdateras varje dag. Jag kopplade nyligen bort en hårddisk som jag köpt. Jag fick för mig att det var den som orsakade att burken låste sig, men problemet kvarstår. Tror inte att det är något program som spökar till det. Jag ser iaf inget samband.
Kommentera

73Sjöbba: Om du inte gjort någon förändring av hårdvara eller mjukvara som kan ha orsakat detta så är det svårt att hitta en enkel anledning. Jag ser då två saker som kan orsaka detta.

1. Någon del av Vista som inte fungerar som det ska.
2. Någon hårdvara som varit defekt från första början.

Jag skulle börja med att installera om Windows och alla program, efter att ha gjort en kontroll av hårddisken och "hård-formaterat" den. Om felet fortsätter efter det så är det bara att börja testa hårdvara. Riva bort alla "onödiga" kort, byta minnen, hårddisk, moderkort och så vidare. Grattis, typ.

Kommentera

Poffa: Spännande =/

Datorn började hänga sig efter jag monterade den nya disken. Dessutom så var disken otroligt seg när den arbetade. Jag har fått en returfraktsedel och ska skicka tillbaka den. Det är enda sambandet som jag kan se.

Får väl börja med formatera (C:) och installera om windows och se om det blir någon skillnad.
Kommentera

73Sjöbba:

Jag skulle nog köra en kontroll av minnet först, finns bra gratis-program på nätet som gör det.

Men annars är jag inne på Poffas linje att någon del av Vista havererat, men att installera om är INTE kul, så jag brukar försöka undvika det in i det längsta.

Det du skrev om disken som gick segt lät intressant, kan inte vara så att dina diskar på något vis blivit felkonfigurerade, går på samma kanal på något vis? Jag har ett liknande problem på en av mina burkar där den ALLTID hänger när jag kopierar filer mellan E: & J: men alla andra diskar går hur bra som helst. Har tyvärr inte utrett vad det beror på, annars kanske jag kunnat komma med några tips där. Kör XP på den maskinen iofs, men ändå...

Jag kan bara önska dig lycka till och hoppas för din skull att det är någon minneskrets som är kass..

Kommentera

Gidde:

Jag ska se om jag hittar något program som kam kolla minnet. Tips mottages tacksamt :)
Kommentera

73Sjöbba:

Tycker det fanns massor om man Googlade lite:

www.online-tech-tips.com/computer-tips/check-for-bad-memory/

www.memtest86.com/

www.memtest.org/

www.brothersoft.com/memory-check-160137.html

Detta är bara ett urval, hoppas någon av dom duger..

Kommentera

Gidde: Jag är en lat jävel och jag gillar tips och råd :)
Kommentera

Nästa bekymmer: Köpte en ny laptop för en månad sedan och i Lördags kom min 2åriga dotter och skulle visa vad duktig hon hade varit, hon sa: -Kom, Pappa!
Då fick jag se att halva tangentbordet låg i en hög vid sidan av datorn. Det går inte bara att trycka tillbaka dom utan det är plastbrickor och små plåtmojänger som ska passa ihop med varandra. Vissa av plastbrickorna var trasiga.

Vad kommer att hända? Lagar dom tangentbordet eller byter dom ut datorn?
Kommentera

73Sjöbba: Gissningsvis byter de bara tangentbordsinsatsen. Det är på de allra flesta moderna bärbara datorerna så att tangentbordet är en platta med tangenterna på, som ligger "lös" ovanpå resten av datorn, med en liten bandkabel ner till moderkortet.
Kommentera

Poffa:
Jag kan inte påminna mig någon som INTE är konstruerad så.
Kommentera

Det är ingen idé att ens försöka laga, vågar jag mig påstå utan att sett förödelsen.

Kommentera

Metal Guru: En äldre modell från Compaq hade en annan lösning, men den är från början av 2000-talet. Där var det ett kretskortsliknande lösning som sköts in i en PCI-liknande slot i datorns överkant. Kretskortet var överdraget med en svart lackfärg som skulle skydda mot smuts.

Problemet var bara att om en tangent lossnade så fick man plocka isär, mer eller mindre, hela datorn för att få ut kortet ur sin plats. Har gjort detta ett flertal gånger då Örnsköldsviks Sjukhus köpte in sådana till kirurgavdelningen.

Om jag inte missminner mig hade Compaq bytt ut lösningen till uppföljaren.

Kommentera

Poffa:
OK, just compaq var ju kända för 'innovativa' lösningar innan de blev ett med DEC och HP.
Jag minns med förfäran hur någon CPQ-teknicker kom på den ljusblå lösningen att spara BIOS med config på en dold partition på hårddisken. Det brukade märkas vid omformateringar, då lite extra outnyttjat utrymme upptäcktes vid sidan av den primära partitionen - och det vore ju korkat att inte nyttja allt tillgängligt utrymme.

Så - var det Bay City Rollers som gjorde soundtracket till den här?
Bye Bye BIOS
Kommentera

Poffa: Eftersom att jag köpte datorn på Media Markt så misstänker jag att det lär ta ett tag innan man får tillbaka den.

Eftersom jag startade eget för 1½ månad sedan så gick jag ur facket och funderar nu vad som gäller angående hemförsäkringen. Det är företagets dator och företaget har försäkring. Som jag har förstått saken så är det hemförsäkringens ansvarsdel som ska stå för reparationen. Fast det kanske blir billigare än självrisken. Måste ta tag i den här soppan nu.
Kommentera

73Sjöbba:
Det är inga pengar att bråka om.
Vilket märke/modell?

Kommentera

Är du någorlunda händig grejar du det här själv.
Då behöver du bara ett ersättnings-keyb'd.

Internet är fullt av sådana här howto's, och vet du vilket märke/modell du har, blir det lättare att träffa rätt:

http://www.refurbished-laptop-guide.com/how-to-replace-laptop-keyboard.html

Kommentera

Lägger till att rätt verktyg är a och o.
Är skruven en Torx8, då använder du en Torx8 och inte 'den minsta kryssmejseln som ligger i det stora facket i verktygslådan', ty jag har lärt mig av Kajsa Varg; man tager vad man haver...

Kommentera

Metal Guru: Datormaskinen är en acer 17". Mycket mer än så vet jag inte. :)
Kommentera

Metal Guru: Haha, kryssmejseln och Torx är ju så lika.
Kommentera

« · 1126015 · »