Café

49349 inlägg · 1044 ämnen

Jävla Vinterdäck.

1032045 · » Till forumet


Sv: Jävla Vinterdäck.
Salle:
i mitt fall var det inte kombinationen stålnav-lättmetalfälg och (valfri) pasta som var problemet, eftersom mina vinterfälgar är av stål samt pastan har bara varit på gängerna.

Jag kommer dock att rengöra naven nästa gång, och smörja in dem i nåt slags kletigt, vad är ännu höljt i dunkel.
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
Metal Guru: Det är sån pasta som gjort att det satt fast så förbenat. Det är jättebra i många fall men med stålnav-lättmetalfälg och saltade vägar så är det inte så lyckat.

Rengör ytorna ordentligt och lägg på nått slags fett så borde du klara det bättre näsa gång.
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
Salle:
Farbrorn med blåslampan rekommenderade just kopparpasta på de ytorna. Men, men - han såg inte heller ut att ha någon högre 'degree' i galvaniska spänningar.
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
Friman SR: NEJ FÖR FAN!!!   Ingen kopparpasta på de ytorna. Det gör att det ärgar fast än värre. Speciellt om du kör mycket på saltade vägar.

Borsta med en stålborste och "he" på vanligt grafitfett. Det funkar minst lika bra och det finns ingen risk att det fastnar av det.
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
Metal Guru: Spana nu in ytorna som satt ihop, på dessa ytor kletar man kopparpasta så har man inget problem nästa gång däcken ska av...
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.

Först blåslampa, then sledgehammer did the trick.

Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
Metal Guru: Ja du har ju det du gör då i alla fall.
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
AM:
Tyckte det såg ut som om vänster bak satt kvar.
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
Metal Guru: Den här killen hade samma problem som du...

www.youtube.com/watch?v=4PiZE3US5eU
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
ChriZt3r:
Framhjulsdrift, och bakhjulskrångel.
Kan det bli mer romantik?
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
Metal Guru: Är det framhjulet som jävlas och den är framhjulsdriven funkar ju det att varva upp bilen och burna lite . Samma sak om den är bakhjulsdriven och det är bakhjulet som inte vill lossna. Grejen är att man inte får fega ur för att man är orolig att tappa hjulet, utan man får satsa ordentligt.
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
73Sjöbba:
Jag har hållt på med vinterhjulet nu på eftermiddagen. Igår regnade det, och var nära noll. Min prostata, giktbrutna leder och väderknän grejar inte den kombinationen.

Lossade bultar och upprepade tvärnitar vid 40km/h löste ingenting.

Bända med järnspett bakom hjulet (utåt) löste ingenting.

'Ruska' bilen fram och tillbaka (tips utom HS) löste ingenting.

Storslägga och blåslampa har jag inte.

Imorrn går jag på Knaskamillas tips och lämnar in bilskrället.
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
Metal Guru: Det känns som att du försöker mörka det här med ditt sista vinterhjul.

Har det hänt något pinsamt?  (8^(/)
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
difzi: Ja, går det inte med våld, annvänd mera våld
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
Metal Guru:

Använd lite våld och hot så lossnar den nog ;)
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
Metal Guru: Ett annat tips: prova slå med handväskan.

På däcket alltså och inte på bilen.
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
73Sjöbba:
Det har regnat, och regnstänk matchar inte min handväska.
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
73Sjöbba: Håller med :-))
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
Metal Guru:
Jag vet inte hur mycket mer spänning jag pallar. Hela HS väntar otåligt på ett svar.

Hur har det gått för dig idag med hjulet/fälgen?
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
Metal Guru: Du får inte ner en "Kofot" i något hål på fälgen?
Det är helt OK att ta spjärn mot mromsskivan, det behövs inte mycket kraft, så skivan klarar det.
Har du dessutom dragit till på fälgen med en plast eller koppar hammare modell lite större. för då brukar fälgen skrälla lös.
Men ett litert knyck med nått som går in genom fälgen, mot bromsskivan brukar hjälpa.

Ta bort centrumet på fälgen och vålda lös med en jätte mejsel annars.
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
Per HApps: Inge kopparpasta när det gäller lättmetallfälgar. Då ärgar det bara ihop igen.
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
Metal Guru:
Skulle tro att dina hjul styrs upp på navet med hjälp av konisk styrning, det som behövs då är att du hissar upp bilen och sopar på hjulet innifrån med en kopparslägga , modell stor. Alternativt en blyslägga.
Mjuk metall skonar hjulen samt att den är mer (död) än järnditon.

När du monterar på hjulen sedan så förslår jag att du slipar på konan med lite smärjelduk och sedan smetar du på lite koppar eller aluminiumpasta.
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
ChriZt3r:
Det låter som något jag ska pröva imorrn! :0)
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
Metal Guru: Tricket är ju att få lite fart på bilen sen ställa dig på bromsen.
Hade samma problem i fjol och det vara bara det som hjälpte.
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
Metal Guru: Jag brukar köra med storsläggan, den har aldrig svikit hittills. Var noga dock med en rejäl träkloss mellan så att inga skador uppstår på däck eller fälg.
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.

Offer?
Nä nu...

Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
73Sjöbba: Självklart inte! Jag valde ord efter vad offret själv skrev att han gjort.
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
73Sjöbba & Salle:
Jag har backat med fullt rattutslag, för att bilens vikt skulle ligga på det felande hjulet (svårare när det är bak- än framhjul) på en tom asfaltsplan, så fort som jag vågat.
Har kört framåt i cirklar lika fort.
Jag har åkt zick-zack fram och tillbaka.

Men jag har ännu inte vågat mig ut på motorvägen för att passera ljudvallen.
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
Salle: Jag pratar bara om min lilla erfarenhet som åskådare på gummiverkstaden.

Man kör inte rally med en löst skruvad fälg, konsekvenserna kan bli ödesdigra.
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
73Sjöbba: Åker den inte loss trots lite rallykörning så hjälper ingen gummislägga i världen. Speciellt om man slår på däcket.
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
Metal Guru: Har du provat med en glidtackling? Kan funka om du väger runt 100kg. Det är ingen fara om distansringarna smälter, dom kostar inte många kronor styck. Jag misstänker att metallen tar stryk om man värmer med gas eller blåslampa i form av missfärgning.

Om man lyckas sätta fälgen i spänning och sedan slå till med minislägga på gummit så kanske den vibrerar lös.
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
knaskamilla: Jo det är då man får koppar/zinkpasta på grejorna.


Nä ett bra grafitfett och ett fälgkors är bäst. Gärna en bra garagedomkraft också.
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
Metal Guru:

Min pappa har ett trick. Vad är det han gör...få se...jo, låter proffs fixa det åt honom.
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
Salle:
"...men det kommer att ta lååång tid."

Då får det vänta till imorrn, känner jag.
Om den samlade hjärntrusten är överens om att uppvärmning är nästa steg.
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
Metal Guru: O ja! Tom värrre. Fast kopparpasta används knappt alls längre, inte ens på rostfritt och syrafast. Den är såpass hälsovådlig också.
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
Metal Guru: Varmluftspistol kan hjälpa men det kommer att ta lååång tid.

Du har ju bromsslangar och dylikt för att inte tala om själva däcket.
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
Salle: 
Samma sak med kopparpasta?
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
Salle:
Jag har lättmetallfälgar. Men de sitter bara på tre av hjulen just nu.

Varmluftpistol, räcker det?
Finns det nåt annat än plast-distansringar, som kan ta skada?
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
73Sjöbba: Ja det vore ju dumt.

Dumt är även att det finns däcksfirmor som lägger på zinkpasta på hjulbultar för att förhindra att dom rostar fast. Men vad som händer är att det istället blir såna galvaniska spänningar att lättmetallfälgarna "löds" fast i navet. Då krävs det mycket mer än gummihammare... :-(
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
Salle: På vissa lättmetallfälgar sitter det distansringar som är i regel gjorda av plast. och om man då kliver på med gasen kan det bli kletigt.

gummihammare?
Kommentera

Sv: Jävla Vinterdäck.
Metal Guru: Ta fram blåslampan och värm upp alltsammans.
Sånt brukar hjälpa. Men var varsam, speciellt om du har lättmetallfälgar som kan slå sig om man värmer för häftigt.
Kommentera

Jävla Vinterdäck.

Har bytt tre däck på bilen idag. Ett lossnade som det skulle, medan framhjulen hade fastnat, och fick köras runt lite på lokalgatan här hemma utan att vara riktigt fastskruvade, för att de skulle knäckas loss.

Vänster bak vägrar dock. Och här har jag kört lite mer rally utan åtdragna muttrar. Jag har backat i cirklar så fort att jag nästan yrslat till. Men jag vågar inte ge mig ut på motorvägen för att spränga ljudvallen...

Vad finns det mer för patenterade däcksverkstadsknep att slippa dubben på det sista däcket?
(pillra bort dubben med skruvmejsel klassas som fusk)

Kommentera

1032045 · »