Café

49481 inlägg · 1044 ämnen

Jerringpriset

« · 484448 Till forumet

Jerringpriset
Intressant artikel i dagens Sportblad om att svenska folket "hånar" Annika Sörenstam genom att inte ge henne tillräckligt med röster för att ens komma med på listan över Sveriges 10 populäraste och bästa idrottare.
Iofs har hon redan fått priset en gång (förra året), men det hindrar ändå inte att hon absolut måste tillhöra dom 10 bästa idrottarna i Sverige, alla kategorier. Att hon av den amerikanska nyhetsbyrån AP blev utsedd till främsta kvinnliga idrottare 2004 säger väl det mesta.

Nåja, folk röstar som dom gör och det bevisar bara det intressanta i det hela: folk har lika lite koll på grejerna i denna omröstning som man har när det gäller omröstningar i andra frågor: t.ex "Skall Hardy avgå eller inte?"
I fallet Annika S är journalisterna förvånade över resultatet.
I fallet Hardy hänvisar man till resultatet som om det låg ngn sorts sanning bakom röstresultatet.
Ngn som fortfarande tror att dessa omröstningar som kvällstidningarna utlyser, inte används i egna syften?
Kommentera

Sv: Jerringpriset
Huge: klar att det anväds i egna syften.

Jerringpriset är en utmärkelse till den folkkäraste idrottaren, det blir ju så när folket får rösta.
Att hon inte är med kanske beror på hennes frånvaro av närhet.
Jag menar golf i all ära men det ger ju knappast gåshud att se henne slå en birdie på  nionde hål på St. Andrew, som det kanske gör när Carro hoppar 6,83 m efter två övertramp t.ex

Så jag tycker inte att det är såå konstigt iallafall.. men thats me.

Kommentera

Sv: Jerringpriset
willysson: Nej då, jag tycker inte heller det är så konstigt. Hade det varit en omröstning om prestation bland låt oss säga samtliga sportjournalister så hade resultatet säkert blivit annorlunda. Nu gällde det som sagt den folkkäraste.
Det jag tycker är anmärkningsvärt är som sagt det sistnämnda:
Att man nu anser att de som röstat har hånat Annika genom att inte rösta på henne, dvs man tycker att dom är okunniga och inkompetenta röstare.
Annars brukar man ju alltid försöka visa att man har rätt i ngn annan fråga genom att hänvisa till samma röstare:

Löpsedel i Sportbladet: "10000 röstande kan inte ha fel..."
Typ...... :-)
Kommentera

« · 484448