Café

49348 inlägg · 1044 ämnen

Kanske det finns hopp trots allt.

« · 1052465 Till forumet


Kanske det finns hopp trots allt.
www.aftonbladet.se/nyheter/article3020547.ab

För visst är det fantastiskt att "den solenergi som träffar jorden under en timme täcker hela jordens energibehov under ett år." ?
Kommentera

Sv: Kanske det finns hopp trots allt.
Per HApps:
Och medan vi funderar på hur vi ska lagra så mycket energi, kör vi runt i vår Stan Meyer-bil, som drivs av vatten.
Kommentera

Sv: Kanske det finns hopp trots allt.
Metal Guru:
Kan väl lägga till att Meyer dog under oklara omständigheter 1998, och mycket från hans lab 'försvann' efteråt. Det finns de som menar att en elak och girig oljeindustri var inblandad nånstans i bakgrunden.
Kommentera

Sv: Kanske det finns hopp trots allt.
Metal Guru:
Skulle liksom inte förvåna en.
Kommentera

Sv: Kanske det finns hopp trots allt.
Metal Guru:
Påminner lite om Smokeys best damn garage in town, eller Harjumotorn som gick på luft.

Ibland är vissa historier lite för osannolika för att vara sanna.
Kommentera


Sv: Kanske det finns hopp trots allt.
Per HApps: Smokey Yunick var roten till en två roliga och intressanta artiklar i Bilsport, innan tidning besudlades av en massa eurotrash och riskokare, nångång mitten 80-talet

Hans revolutionerande [url=schou.dk/hvce/]"Hot Vapor"-motor[/url] var den intressanta biten och denna racinglegends brokiga karriär var den roliga biten.

Smokey lusläste regelböckerna för Stockcar-racingen och fann omvägar runt de flesta. Detta med sån framgång att reglerna skrevs om efter hans ideer.
Några exempel som jag kommer ihåg från "the top of my head" är.

- Man hade en regel som reglerade maxinnehållet i bensintanken. Detta mättes sonika genom att fylla upp den med en vätska. Smokey la sonika ner en innerslang och blåste upp den. När mätningen var klar och godkänd så stack han hål på slangen och fyllde i mer bensin. Reglerna skrev om så att tanken fick maximimått och således rätt volym.
Då satte Smokey in en grövre bränsleledning som dessutom gick i zickzack under bilen fram till motorn för att få i några extra gallon. Detta förbjöds. 

- Då StockCar-racing sker i vänstervarv så flyttade Smokey motorn till vänster i motorrummet för att fördela vikten. Detta förbjöds genom att man reglerade att original motorfästen måste användas. Då byggde Smokey om bilen runt dessa motorfästen för att få samma resultat. Detta förbjöds.

- Han konstruerade en motor som roterade åt "fel håll" för att motorns vridmoment skulle trycka ner bilen mot insidan av kurvorna. Detta förbjöds.
Kommentera

Sv: Kanske det finns hopp trots allt.
Salle: Till dieselbilar finns det förvärmning av dieseln.
Tom. min fd Land Rover slutade "dieselkknacka" som en traktor.
Finns både el och med värmeväxlare/Kylsystemet.
Med el förvärmde du redan innan start, vilket knackandet försvann direkt från start. Var en värmekabelstrumpa man trädde över bränslefiltret.
Men det vart ju inget Vaporised. (Ånga) av det. Men det hjälpte och förmodligen vart det en marginell effektökning.
Tror tom att elvärmarna sitter på nyare Volvo och Renault.
Kommentera

Sv: Kanske det finns hopp trots allt.
Helg Ernest: Jo förvärmare är effektiva specielt när det gäller oljebrännare och således också dieslar. :-)
Men nån förångning är det ju långt ifrån. Och det var ju just detta som Smokey insett.
Det krävs ju en massa av bränslets inbyggda energi att omvandla "sig själv" till gas i förbränningsteget. Om det redan är gas eller nära gasfas så "tjänade" man energi där helt sonika.
Kommentera

Sv: Kanske det finns hopp trots allt.
Salle: Precis som det finns vatten insprutning.
Detta är en förgångare till dsk. intercoolern.
Vattnet kylde förbränningsluften så den krymte, vilket medförde att man fick in mer luft. Detta har säkert dom flesta stött på när dom åkt moped i sin ugndom. Den går fortare när det regnar och är fuktig luft. Min Zundapp ökade nog 5 km/h
Fiskarna upptäckte detta på 40-50 talet. Så dom hängde upp en vattendunk, som dom drog ett rör till luftintaget på förgasaren, sen fick den stå och droppa in i insugningsluften på fiskebåtsmotorn.
Slutet på 70 talet började jag fundera på att göra en adapterplatta mellan grenröret och förgasaren. Montera ett 0,6 gallons oljebrännar munstycke och mata med väteperoxid.- (H2O2) Vilket även skulle tillföra lite mer syre också. Men min dåvarande chef trodde effekten ev. skulle göra att kolvarna kom ut genom oljetråget. Så det vart ingen test.
Dessutom reagerar väteperoxid med svartjärn och lättmetall.
Bara rostfritt som gäller. Hade en Chev Nova 66a på den tiden, med en nyrenoverad 283 V8 i, kände även lite kymigt att testa att mata den motorn med väteperoxid. Därav vart det inget test alls
Kommentera


Sv: Kanske det finns hopp trots allt.
...att äntligen hitta var Alexander Bard hämtat inspiration till sin stil...

www.boingboing.net/2008/12/08/weirdybeardy-frontie.html
Kommentera

Sv: Kanske det finns hopp trots allt.
Paddan: Det är nästan så man tror att det spökar. Förjäkla likt, kan det vara farfars-far??
Kommentera

« · 1052465