Café

49349 inlägg · 1044 ämnen

Kärnkraftsfrågan.

« · 965574 Till forumet

Sv: Kärnkraftsfrågan.
Metal Guru:
Denne kille kanske inte har alla hästar hemma, men rätt mycket rätt i sin dramatisering är han:

-------------------------------------
Jag skulle vilja börja i gryningen den 1 maj 1969, när chefen vid Ågesta kärnkraftverk ute i Farsta Karl-Erik Sandstedt får larm och kastar sig i en bil. Han kommer ut till en anläggning i kaos.

Manöverbordet i kontrollrummet blinkade som en julgran. En tekniker hade slarvat vid rutinbyte av en ventil. En koppling sprängdes och 500 ton kylvatten störtade från ett torn trettio meter ned i reaktorbyggnaden i berget och slog ut styrsystem efter styrsystem.

Genom tryckförändringarna hotade reaktorn att tömmas på sitt kylmedel, 74 ton tungt vatten med en temperatur på 200 grader. Om det hade kommit ut hade ett moln seglat iväg över Stockholms södra förorter, innehållande radioaktiva isotoper direkt från bränslehärden, med plutonium, strontium, kobolt och jod.

Nödkylsystemet var dimensionerat för 16 bars tryck. Flera gånger under dagen blev det utsatt för det dubbla, 32 bar. Man borde ha utrymt halva Stockholm, men det var för sent. I nio timmar slet teknikerna med den skenande reaktorn. Medan socialdemokrater runt om i landet höll sina förstamajtal. Stålet i rören klarade mot alla odds ett övertryck på 100 procent.

I kärnkraftens korta historia finns det bara två jämförbara händelser, Harvard och Tjernobyl. Den sista var en fullbordad härdsmälta, som vi vet. I Harrisburgh lyckades man avbryta processen. Och i Stockholm var man bara några sekunder från katastrofen.
Kommentera

Paddan:

Ågesta (Farsta/Stockholm). 1969.05.01.
Man skulle ha utrymt Stockholm, men man var inte alls rustade för en sådan aktion.
Kommentera

Metal Guru: Är det månne denna incident vid Forsmark du tänker på?
Kommentera

Metal Guru: Detta beroende på att våra kärnkraftsverk är designade på 60- och 70-talet och sedan bara uppgraderats.

Sprojlarns nya är både effektivare, bränsleekonomiskare och säkrare.
Kommentera

Bolivar:
Det fanns bara två jämförbara händelser som man känner till i kärnkraftshistorien, Harrisburg och Tjernobyl.

Men det är icke allmänt känt.
Kommentera

Metal Guru: Hur nära var vi?
Kommentera

Per HApps:
Jag är emot kärnkraft, och har varit det sedan 1978 och tidigare.

Vi har varit MYCKET nära en härdsmälta i Sverige, visste ni det?
Kommentera

Per HApps:
Undrade just vilken svaveldioxid-debatt jag missat.
Kommentera

Metal Guru:
CO2 skall det vara sorry, har jobbat med ett SO2 projekt i Saudi sedan i april, arbetsskada.
Kommentera

Per HApps: Vilka vill sänka utsläppen av SO2.

Du menar väl CO2...

Annars är jag med dig till 100% när det gäller kärnkraften.
Kommentera

Per HApps:
SO2?
Kommentera

Per HApps: Ja, förr eller senare inser väl de flesta att vi hamnar i en utbyggnad. Inte kanske det bästa men i alla fall det minst skadliga.
Kommentera

Kärnkraftsfrågan.
Själv är jag av den uppfattningen att det är absolut nödvändigt med en utbyggnad om vi skall klara kravet ett minska utsläppen av SO2.
Kommentera

« · 965574