Café

49351 inlägg · 1044 ämnen

Melodifestivalen

« · 521751 · » Till forumet

Sv: Melodifestivalen
Poffa:

Inte alls då! Martin kommer garantera sist med den där pisslåten. Lovar ;)
Kommentera

mattias - 74: Inte när hälften av jordens befolkning är kvinnor ;)
Kommentera

Jag sitter och lyssnar på kvällens bidrag och konstaterar att bättre har jag hört. Bäst låt hittills är Linda Bengtzings "Jag ljuger så bra".

Kommentera

Sannes:

Känns som det kvittar för min del iår, även fast den är i leksand idag :)
Kommentera

Sannes: Ja, den var bra.. :)
inget kuddkrig idag tack!
Kommentera

HerminatorJr:
Ja det får vi verkligen hoppas att vi slipper, den låten var ruggigt dålig.
Kommentera

På tal om inget så får vi väl alla hoppas att Knas har bättre smak än för ett år sedan. Det gick väl lugnt sagt sådär för Sveriges bidrag i finalen i Kiev.

Å andra sidan får vi ge mattias -74 plus i kanten för sitt synnerligen välanalyserade tips, ja, som motpart till Knas, då. Jag citerar:

Knas inleder:
knaskamilla @ Poffa2005-03-12 22:24 "

"Well, well, jag är nöjd. Ingen superlåt, men den är bra och showen funkar. För inte fan är väl de som kollar på ESC blinda, va?

Mattias svarar:
mattias - 74 @ Borlänge2005-03-12 23:00"
"Fattar inte hur han kan vinna, säkert en massa småtjejer som ringde för flera tuden på deras föräldrars telefon, Låten passar bättre i en Musikal!!

Nanne eller Jimmy Jansson eller Alcazar skulle ha viunnit...

Stenmark kommer sist i kiev! Nån som vill sätta emot?

Knas svarar:
knaskamilla @ Poffa2005-03-12 23:13"

"Jag sätter emot, lätt. Om du menar Stenmarck med ck på slutet, i alla fall...

Sannes hade nu inte så hemskt många rätt heller, bör väl sägas. Ja, så har jag spridit lite på mina attacker.
Kommentera

Dream Team: Oj vad fel det sista citatet blev. Det stod enligt följande, så inga missuppfattningar uppstår:

knaskamilla @ Poffa2005-03-12 23:13 "

"mattias - 74:

Jag sätter emot, lätt. Om du menar Stenmarck med ck på slutet, i alla fall...

Kommentera

Dream Team: Äh, skit i ´re rå!
Kommentera

Dream Team:

har du tullat på spriten ??
Kommentera

mattias - 74: Nej, det har jag inte kommit fram till än, den här kvällen. Aren´t I surprised..?? ;-))
Kommentera

Nu kan de sluta tävla. Kvällens vinnare måste, utan diskussioner, vara "kuddkrig". Det var längesedan ett bättre bidrag framförts i melodifestivalsammanhang. Vinner inte den så skicka Apan Trazan bananarama band. Måtte de ta med sig mikrofonerna som är klädd i bananer!

Alltså, va f-n är det som händer? Får va skit som helst vara med? Ärligt, vad skulle hända om en låt som kuddkrig eller den med Lasse Åberg skulle vinna? Skickar vi ett sådant bidrag då? Hujedamej. Eilert Pilarm är en stjärna i jämförelse.
Kommentera

250kg kärlek:
Utav alla bidrag som skickades in, så borde det ha funnits två låtar som var bättre än dom, eller?
Jag tycker att det är tre låtar som är klart bättre än de andra, Bäcklund, Bengtzing och Johnson. Och bara för att jag tycker det så går väl inte någon av dom vidare.
Kommentera

Sannes: Jag hade fått känslan att Sverige var ett land som producerade bra låtar som ofta håller hög internationell klass. Nu är jag dock högst osäker. Precis som du antyder borde det finnas fler låtar som var bättre än dessa två och därmed låtas få chansen istället.

Du glömde Graaf...vilken pingla :o)

Jag är böjd att hålla med dig i dina val.
Kommentera

250kg kärlek:
Glömde jag Graaf, kan jag inte för ett ögonblick tänka mig att jag gjorde.
Fast jag får erkänna att hon var stiligt klädd, men mycket mer än det var det inte.

Det är fel på dom människorna som sitter och plockar ut låtarna till Melodifestivalen, de måste vara så trötta efter att de har lyssnat på alla låtarna att de drar lott. Något annat alternativ finns inte, för så risiga är vi inte på att skriva låtar.

Fast man skall kanske inte efter första deltävling såga allt och alla.

Kommentera

Sannes: Vi skickar antagligen ett svenskt zoo till Grekland :)
Kommentera

250kg kärlek:
Usch, det hoppas jag verkligen inte, någon måtta får det vara.

Kommentera

Finns det nån vettig person som tittar på melodifestivalen när det är OS i andra kanalen?

Kommentera

Bafucin: Inte nu längre, Melodifestivalen är slut nu.
Kommentera

Bafucin:

Man är väl inte vettig om man ser Melodifestivalen när det är Os eller ??
Kommentera

250kg kärlek:

"Skicka Apan Trazan bananarama band, måtte de ta med sig mikrofonerna som är klädd i bananer!"

Du skall se att du får "rätt", de gick ju vidare till andra chansen... :)

Kommentera

Dream Team:

Jag fick inte se melodifestivalen igår. Måste kolla om jag har några kompisar som ska titta nästa lördag, som jag kan umgås med i stället för att umgås med pojkvännen. Men det är nog så att de som röstade i förra årets ESC var blinda.
Kommentera

knaskamilla: Ja, de var säkert både blinda, halta och lytta samtidigt. Nu är det väl inte alltid utseendet som tillåts fira triumfer när man ska tävla i musik. En sak som de röstande åtminstone hade var väl musiköra.
Kommentera

Dream Team:

Smaken är som baken. Jag lyssnade igenom alla ESC-låtar innan den stora finalen, och avfärdade de flesta eftersom många lät likadana (lite folkmusikstuk). Uppenbarligen gillade många det där folkmusikstuket, dock. Du kan knappast påstå att Martin inte kan sjunga.
Kommentera

knaskamilla: Nejdå, Stenmarck håller både vad gäller sång och framträdande på scen, det var inte det jag menade. Dock så kändes finalfältet i sin helhet i numer vanlig ordning rätt så svagt förra året. Det fanns inget bidrag som stack ut ur mängden. Jag tror du vet hur jag menar, ja, även om du nu hyllat Martin Stenmarck. Har man följt den här tävlingen genom alla år och sett hur musikstilarna förändrats så torde det väl vara relativt enkelt att på förhand veta lite av vad man ska våga hoppas på med det bidrag som nu Sverige skickar. 

Greklands bidrag måste du hålla med om att den håller även på ett mer internationellt plan, eller?  

Du nämner folkmusik, och det är en stil som visat sig funka bra i EEC de senaste åren. Det man omedelbart undrar över när man sätter dessa stilar och de framgångar de har nått i ett perspektiv, är väl vad de som nu bestämmer vilka bidrag som ska gå vidare till de olika svenska delfinalerna har för krav på resultat. Vad förväntar man sig att de bidrag man skickar dit ska ha för faktisk chans internationellt? Man måste ju sätta det hela i ett större perspektiv. Det duger inte att skicka en etnoinspirerad rödtopp i form av Roger Pontare och tro på seger, som exempel. De som röstar borde sättas under lupp även de. Som igår... vad är det som händer när ett bidrag i stil med Electric Banana Band dels går vidare till delfinal, plus att det går vidare till andra chansen?

Nej, det brukar gå att läsa ut rätt snabbt när man har hört samtliga bidrag om det finns något som sticker ut ur mängden. Nu har vi två tävlingar kvar, och vi får väl verkligen hoppas att man förmår höja nivån ett par snäpp i Karlstad och Göteborg.

Kommentera

Dream Team:

Va, har det redan varit två? Eller är det bara tre i år?
Kommentera

knaskamilla: Nej, fel av mig. Karlskrona ska med på ett hörn också. Det är fyra delfinaler, precis som vanligt. Ja, plus andra chansen-tävlingen, då.
Kommentera

Dream Team: Jag tror nog att det återstår några guldkorn innan slutsegraren koras. Det som är märkligt, som du också är inne på, är på vilka kriterier låtar som den med Electric banana band t.ex., får vara med.

Ska man tävla i såna sammanhang som ESC ändå innebär borde det vara rimligt att man ställer kraven efter det också. Nu känns det mer som att det här är en chans att slå sig in på Svensktoppen mer än att ha en sportslig chans att lyckas internationellt. Det finns väl redan, men visst skulle låtar som "jag ljuger så bra", "kuddkrig" och "kamelont" göra sig bättre i en tävling som riktar in sig på att erövra den svenska publiken, enbart?!

Jag skulle skämmas om en låt typ kuddkrig skulle representera Sverige internationellt. Som att åka ut mot Vitryssland i ett OS, typ.
Kommentera

Förra veckan kunda jag plocka ut de två bidragen som gick vidare till finalen men efter att ha förlyssnat på kvällens bidrag på aftonbladets hemsida så kan jag inte hitta någon självklar favorit.

Kommentera

Stigsson:
Det är jämnare startfält denna lördagen, men det finns rejäla bottennapp också, den där "elefant-låten" riktigt urusel.

Jag hoppas dock att Magnus Carlsson, men det beror förmodligen mer på han än låten... :)
Kommentera

Sannes: Östen med resten går också fetbort men tyvärr kommer väl stora delar av befolkningen att gilla dom :-(
Kommentera

Stigsson:
Haha, jovisst känns det som dom kan ta sig vidare, men jag tror att Kikki och Magnus tar sig vidare, dom har de bästa låtarna.
Kommentera

Det blev som jag trodde Magnus och Kikki till final, sen tror jag inte att någon av låtarna är någon höjdare att skicka iväg till Aten.

Kommentera

Sannes:

Jag förstår inte hur i hela friden Kicki kunde gå till final. Den där bruden som sjöng tredje låten kunde jag tänka mig att skicka till ESC av de som deltog idag. Inte för att låten var jättebra, men för att den inte var dålig. Och för att hon som sjöng inte hade grön skidåkardräkt på sig, typ.
Kommentera

knaskamilla:
Att Kikki gick till final är väl inte så konstigt, hon är ju en person som är rätt så omtyckt ute i stugorna.
Sen var faktiskt inte låten så dålig, men som jag skrev tidigare, det är inte mycket att skicka iväg till Aten.
Av de fyra låtar som har gått vidare direkt, så är det Andreas Johnsons låt som nog skulle kunna tänkas att klara sig bäst i Aten.
Kommentera

Sannes: Nu har jag analyserat kvällens bidrag.

1-Typisk Alexander Bard pop
2, 4, 8-Klassisk Schlager pop
7-Kvällens enda ballad
3, 5, 6-Går fetbort

Mitt tips är att 1 och 4 går vidare.

Kommentera

Stigsson:
Du hade nästan alla rätt att BWO skulle ta sig vidare var väl ingen större överraskning antar jag men de där pudelgrabbarna var en liten skräll, eller?

Nu har jag visserligen inte hört någon av låtarna men jag skall försöka att snabbspola mig igenom det hela om en stund. Var på lite andra viktiga saker idag, typ hockey och därefter Jerry Williams.

Men BWO kändes redan som solklara favoriter innan spektaklet drog igång, detsamma gäller Carola, hon kommer att ta sig till final också oavsett hur låten är.

Och till sist undrar jag, hur i hela friden kan jag vara hemma redan nu, bussen skall ju inte lämna Göteborg förrän 00.55.....

Kommentera

Sannes:

För första gången sen kriget har man då beskådat en melodifestival. Jag såg i och för sig ett genrep i Sundsvall för hundra år sedan men då var publikvärmarna Triple & Touch bäst.

BWO gör rak och enkel pop som inte undgår någon, trallmusik på högsta nivå. Receptet med refräng redan efter 8 sekunder är världsklass! Kommer att gå långt i Globen men når dom ända fram?

The Poodles var sköna i sin Europe-stil men har nog dansat sin sommar i och med sin finalplats. Synd, för dom skulle nog röra om i ESC-grytan oxå.

Elysion???

Kayo...pinsamt!!!

Jessica Andersson - Kan man komma närmare Agneta Fältskog i utstyrsel? Låten intetsägande.

Patrik Isaksson gör sin vanliga grej, är helt ok men lite tunn.

Gregor - mjaaa...nej!!!

Jessica Folcker - Typisk svensk schlager med för lite upptempo, helhetsintrycket är seeeeeegt...

Lena PH är INTE rolig!!!

Enligt min ytterst subjektiva och personliga bedömning är ljud-, ljus- & pyrogängena de riktiga artisterna i den här showen!
Kommentera

Efter ett tufft tvåtimmarspass med sonen på hockeyrinken sjönk man ner i fåtöljen å bevittnade denna melodramiska tävling, ty lemmarna orkade inte äntra dosan å genomföra ett skifte. Å vad ser man då, wow, Poodles får mina lemmar att vakna till liv igen och jag hoppas dom får chansen att väcka övriga europa också.

Kommentera

Mats Edström: Undrade mest när jag såg en snutt på melodifestvalen om det var samma The poodles som jag en gång såg i Gävle spelandes på Heartbreak eller vad det heter :)
Kommentera

mok:
De måste ha legat i vinter-id sedan 1985 : )
Kommentera

claesw: Ja det hade dom absolut gjort det var därför ma skrattade gott när man såg dom uppträda :)
Kommentera

mok:
Underbart, de hade fångat essensen riktigt bra från den tidseran.

Alla småbarnspappor 30+ blev nostalgiska och röstade med en öl i näven och en bajsblöjs i den andra.
Kommentera

claesw: Då kanske jag skulle röstat då menar du :)
Kommentera

mok:
Tänkte inte just på dig, men tillhör du målgruppen så absolut!
Kommentera

claesw: JAg är en småbarnspappa 30+ och tyckte detta var det största skämt jag sett på länge.

Behöver jag tillägga att jag INTE röstade?

Kommentera

Stigsson:
Vilka tror du det var som röstade. Grattis till slutspel förresten!
Kommentera

claesw: Det har jag funderat på nu i två dygn och har fortfarande inte kommit på nåt bra svar. Måste vara nån med riktigt dålig humor. :-)

Tack för gratulationen och en likadan till dig också.

Kommentera

claesw: Jajamen det är minsann min målgrupp men kan inte yttra mej om låter eftersom jag aldrig hörde den :) Men jag litar på Stigsson
Kommentera

mok: The Poodles, blaha blaha, i den finska uttagningen segrade Lordi med låten "Hard rock hallelujah" och kommer alltså att representera Finland.
Kommentera

« · 521751 · »