Café

49377 inlägg · 1044 ämnen

På spåret

« · 810816 · » Till forumet

Sv: På spåret
Salle: Det var enkelt,8 pinnar på Kropps tog jag oxå.
Kommentera

Salle: Där bommade jag totalt, min hjärna kopplade Kroppskultur till Ystad och gissa vad förvirrat allt blev då.
Kommentera

Salle: Och sista är Uddevalla på 8p. Kroppskultur tog jag det på.
Kommentera

Paddan: Vetlanda tog jag på 8:a efter att ha snappat Hultsfred direkt. Blev dock lite tvekis när dom sa Forshaga då jag ett kort tag trodde dom menat Arvika-festivalen.

MonteCarlo var en enkel 10:a när man tog Genua snabbt.
Kommentera

Paddan: Samma här. Nu får dom rycka upp sig.
Kommentera

Salle: Tänka sig att jag klämde en tiopoängare den här gången också.
Kommentera

Poffa: Nu har dom söpit i tävlingsledningen. Att Ingvar var lite hygglo och släppte Statens istället för Svenska är OK men att ena laget får rätt på Statens Meterologiska och HydroTEKNISKA Institut angående SMHI är snett.
Kommentera

Frisco: Du som är så gammal kan ju komma ihåg det, ja. En annan har ju bara upplevt det i efterhand.
Kommentera

Poffa: Fantastiskt cykelloppet i Montreal. Det är ett starkt idrottsminne man aldrig kan glömma.
Kommentera

Poffa: Normalt är jag helt nollställd vad gäller presidenter och årtal, men när de nämnde Carter bara poppade årtalet upp på en gång i hjärnan. Ibland verkar det som att det faktiskt finns bemanning i hjärnkontoret även över storhelgerna.
Kommentera

Paddan: Aj då, den tog jag inte förrän på sex poäng. New York från Philly tog jag dock på tian. Enköping var dock värre. Inte förrän de sa Mälaren och köping så tog jag det.

Året plockade jag, likt Zassi, på Carter. Men det som gav mig ståpäls var de underbara bilderna från OS i Montreal. Linjeloppet och in på det långa upploppet kommer Bernt Johansson, helt ensam bortsett från 7-8 motorcykelpoliser som eskorterar honom. Goosebumps! 

Kommentera

Poffa: Tillsammans med Peter Flack förstås...
Kommentera

Salle: NY tog jag på 10. På Enköping så var jag länge på väg till Strängnäs men Örebro som avfärd tog jag på den karaktäristiska "Svampen".

Sen hade jag ryckt på 10 när dom sa felfri Gustaf och hissnande upplevelse. Fast det hade ju blitt fel...

Kommentera

Salle: Jo, men de var ju i Skellefteå och Östersund innan dess. Då man direkt såg att man åkte från Örebro, vattentornet var ju i bild i flera sekunder. Svampen är ju Örebros mest kända landmärke.
Kommentera

Poffa: Nepp, Lissabon, ledtrådarna på 10 poäng på den staden tyckte jag var väldigt enkla.
Kommentera

Paddan: New York, kanske? Den var riktigt lätt.

mattias-74: Hockeyn var förinspelad, så klart. 

Kommentera

Poffa: Man kan inte mer än att hålla med. OK att det säkert är mycket lättare att få rätt på resorna hema i TV-soffan men resten. Dom får ledtråd att det är en mälarstad och köping. Då säger Wikegård LINKÖPING!

Niklas lär ju ha åkt buss mellan Stockholm och Linköping ett antal gånger så han borde ju veta bättre.

Kommentera

Poffa: Tyckte själv det var intressant att jag för ovanlighetens skull kunde plocka en stad redan på 10poängsnivån.

Kommentera

Poffa:

ad jag inte förstår är hur Wikegård hinner till göteborg på drygt 45 minuter efter att han varit i Mora och kommenterat Ishockey :-)
Kommentera

Poffa:
War war Wikegårds berömda winnarskalle, nu när han werkligen behöwde den?
Kommentera

Sitter och ser på På spåret. Wikegård och Alexandra Zassi är  ett av lagen. Nog kan man säga mycket om Wikegård, men någon stjärna på det här är han inte. Undra vad han har för intressen utanför hockeyn? Knappast musik, kultur eller geografi.

Han har väl inte direkt stor hjälp av Alexandra Zassi heller. Herregud, de kan ju till och med mindre än mig. 

Kommentera

Ni som påpekade att det begåtts ett fel i programmet nu i lördags får nu skäl att känna att kritiken var på sin plats. Saxat ur GP:

"På spåret med Ingvar Oldsberg, SVT:s mest populära program, har anmälts till Granskningsnämnden.
- Som jag förstått det har ett grovt faktafel begåtts, säger Sergei Muchin, ansvarig utgivare."

"(...) Anmälaren menar att det inslag som gjordes om Polen bland annat strider mot "kraven på opartiskhet och saklighet"."

Vidare, se länk.

Kommentera

Lumber Jack:

"Baltstaterna tillhörde Warzawapakten vare sig de ville eller inte då man under den aktuella tiden var en del av Sovjetunionen. Skandal!"

Nu ska du inte frånta mig den outsägligt stora glädjen jag kände när jag lyckades pricka in Lettland på den frågan :-)

Visst var de med i form av Sovjetunionen. Aber, om man nu ska försvara herrar programledare så fanns ju inte staten/nationen Lettland på den tiden. Visst, rent geografiskt fanns de med, som en del av Sovjet. Politiskt fanns de dock inte med. Att då påstå att de var med i Warsavapakten är väl ungefär som att jag skulle påstå att min fastighet hade en friggebod 1973, när det faktiskt inte byggdes förrän 1999 :-)

Ääääh... jag vill bara att jag ska få helrätt på den där frågan :-)
Kommentera

RocknRolf2:
Åh! Ett till Hoa-fan! Håller med om Wikegård, han ska hålla sig till hockeyn!
Hoa är ju både karismatisk och kunnig, tillbaka med honom! :D
Kommentera

LL: Det förändrar inte att man, troligen mot sin vilja, var en av de Sovjetrepubliker som var medlem i NATO.

Salle: jag gissade också på Albanien som blev ett ner maoistiskt och Kina-orienterat land och som mycket riktigt gick ur Warzawapakten. Skandal!
Kommentera

Lumber Jack: fast baltstaterna var inte officiella och suveräna stater då, de blev ju inte fria från Sovjet förrän efter WP:s upplösning så det är korrekt att Lettland aldrig var med i WP. En slamkrypare, visst, men Lettland har som eget och suveränt land aldrig varit med i Warszawa-pakten.
Kommentera

Salle: Jo det måste man nog säga. Faktiskt försökt reta en sådan där lite. (mogen som man är) när man var där nere och kollade till peterskyrkan. Lite intressant var att vi först var tvungen att gå och köpa en sjal till dåvarande fästmön så att hon kunde dölja sina axlar mm så att hon kunde få komma in.

Kommentera

MorganaLefaey: För övrigt så är väl Vatikanan dubbel neutrala med tanke på att deras arme är Schweizisk.

Kommentera

Salle: Tiddade lite skevt ser det ut som. Såg nu när jag förstorade kartan att de som du säger är inringade små vita pluppar. Då funkade inte heller skämtet om kraften vatikanen kunde bidra med.
Kommentera

MorganaLefaey: Nu får du plocka fram läsglasögonen tror jag. För det är ju tydligt att San Marino och Vatikanen är vita neutrala pluppar i detta blåa Italien.
Kommentera

Salle: Intressant att San Marino och Vatikanstaten är med i Nato på den där kartan. Jag menar de måste nog ha en enorm kraft att hjälpa till med. Eller jo vatikanstaten kanske har en enorm kraft att lägga på Nato's sida. Andorra däremot verkar inte vara med.

Kommentera

Salle: Albanien gick ur Warsawapakten 1968, men var i princip "ute ur rullorna" redan -61 när man ställde sig på Kinas sida i konflikten mellan Kina och Sovjetunionen
Kommentera

Lumber Jack: Jag visste att Juggarna inte var med och gissade sedan på Albanien så jag blev faktiskt lite förvånad över de "rätta svaren på just den frågan men ifrågasatte inte dess riktighet.

Och Albanien lämnade WP 1968 enligt[url=sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Cold_war_europe_military_map_sv.png]denna karta[/url] så jag var ju inte helt ute och trampade dressin.

Kommentera

Ett fantastiskt program! Det riktigt värmer i själen att de har så höga tittarsiffror som de har. Det in ger hopp.

Men igår hade herrar Oldsberg/Hellberg en präktig slamkrypare. Baltstaterna tillhörde Warzawapakten vare sig de ville eller inte då man under den aktuella tiden var en del av Sovjetunionen. Skandal!
Kommentera

Knogen: jajjemän, full pott på bandyfrågan.
Kommentera

tråkig uppsättning tävlande i år bara. Wikegård var ju en flopp (håll dig till hockeyn... om nu nåt) och Härenstam hade ingen gnista. Tacka vet jag Hoa
Kommentera

Knogen:

Bajen men inte England trodde på ryssland faktikst =)
Kommentera

mattias - 74:

Erkänn att du satt där nöjd och belåten i TV-soffan när du kommit fram till att de brummade iväg från din egen hemstad! ;-)

Nån mer än jag som tog både Bajen och England på bandyfrågan?
Kommentera

knaskamilla:
Kollar inte längre, min favvo är inte med ju.. :(
Hoa-Hoa var skoj att se ju! :D
Kommentera

250kg kärlek:

Jag tycker att det är upprörande att inte Stefan Holm är med i år. För det är han inte, va?

Sen är det lite trist med På spåret när man som jag inte är särskilt berest eller geografiskt bevandrad...men Arvidsjaur tog jag långt före alla tävlande när det var med en gång.

Annars håller jag med de andra. Man behöver nog inte söka hjälp för att man gillar programmet.
Kommentera

LL:

Haha jo men jag trodde inte de skulle åka till Gästrikland utan hålla sig i Dalarna =)
Kommentera

mattias - 74: men fattade du varifrån de åkte när de skulle till Sandviken då? :-)
Kommentera

Poffa:

Tog inte årtalet alls jag visste inte att palme började redan 1969
Kommentera

mattias - 74: Vem gjorde inte det? Warszawa tog jag på åttan, första resan missade jag. Årtalet tog jag dock inte förrän de visade månlandningen.
Kommentera

LL:

Jag tog Sandviken på 8 ja !! Slå det du :)
Kommentera

Dream Team: såg inte början så jag bommade ledtråden till Vingåker, men Warszawa tog jag på tio poäng!
Kommentera

250kg kärlek: Nej, sök inte hjälp. Jag är inte ens 30 fyllda men gillar att försöka gissa själv. Har man inget annat för sig så är På Spåret bra underhållning.
Kommentera

Dream Team:

Jag ser På Spåret jag gillar gissningsprogram =)
Kommentera

250kg kärlek: Ja, jag ställer in mig i det hjälpsökande ledet i det läget, för visst är det ett riktigt bra underhållningsprogram. Det är ju inget snack om att du vet exakt vad du får i varje program. Ja, även om överraskningar bjuds så är de ju få till antalet, och det är säkert en tanke bakom det. Det känns väldigt tryggt att se firma Oldsberg/Hellberg leda programmet. De tävlande är väl de som, då det nu händer, bjuder på grannlåten, eller vad man nu ska säga. Men det är väl så man har tänkt, då det är idel, ädel, adel av div. profiler ur olika sammanhang.

Vingåker, var det nån som knäckte den?
Kommentera

250kg kärlek: Jag har ett år puls och håller med. Dock så är Poänggivningen lite för godtycklig ibland.
Kommentera

« · 810816 · »