Café

49346 inlägg · 1044 ämnen

Skattepengar !!

« · 724032 Till forumet

Skattepengar !!
För er som vill veta så har jag fått mina skattepengar för en timme sedan typ =)

Trodde dom skulle komma till midsommar! För er som väntar in pengar.. Kolla nu =)
Kommentera

Sv: Skattepengar !!
mattias - 74: Yep :) Jag cyklade hemifrån fattig vid 16 tiden men nu är jag riiiik :D
Kommentera

mattias - 74: fick mina 9lappar mitt på dan idag och funderar om jag ska göra något kolkt med dom eller ha lite roligt
Kommentera

mattias - 74: Ser man på. En hundralapp insatt direkt på kontot.
Kommentera

mattias - 74:

Äh, är redan ekonomiskt oberoende så det där förändrade inte mitt liv nämnvärt;)

Eller hur var det nu. Kanske menade ekonomiskt beroende, hmm.
Kommentera

Återbäring är var mans rättighet... fast i mitt fall så blev det bara 4 795 766,50. Fast nu är jag ju svensk så det blev 29 sek i dagens kurs från Forex. Det gårt frammåt iaf, ifjol så blev det rest med ca 270kr.

Ni som undrar varför jag var rik ett tag så beror det på att jag räknade i Turkiska lira :-) 

Kommentera

mattias - 74: Innan midsommar var det nog aviserat pengarna skulle dimpa ner. Får genast sen när jag kommer hem spana mitt konto.
Kommentera

mattias - 74:

Ja titta, mer pengar helt plötsligt... Härligt att få tillbaka (även om det inte var så mycket) i stället för att betala tillbaka 9000 som jag gjorde ifjol.
Kommentera

knaskamilla: Allt är ju ett nollsummespel har man inte gjort rätt för sej under året får man plikta och råkar man ha betalt in för mycket så får man tebax. Summan av kardemumman är liksom konstant.
Kommentera

Oh, den kom redan. Nu klarar man sig en vecka till. =)
Kommentera

mok:

Jo, men anledningarna till att jag fick betala tillbaka ifjol var dels att hon som betalar ut min lön hade kört på skattetabell 30 i stället för 33 och dels att jag fick ut 18 000 på någon sorts värdepapper. Inte mitt fel, alltså.
Kommentera

mok:

För mig kändes det helt oväntat faktikst eftersom jag var mer eller mindre barskrapad men nu är ju helgen i Upssala räddad och kanske en och annan Gin / Tonic extra =)
Kommentera

knaskamilla: Värdepapprerna får vi skylla på dej men att dom drar för lite skatt är ju en sak men det är ju din skyldighet att kolla det med :)
Kommentera

mattias - 74: Tonic? Finns godare saker än det...
Kommentera

mok:

Värdepappren är inte alls mitt fel! Det var ett arv. Pappas fel, möjligtvis. Sedan undrar jag: hur ska jag kunna veta att jag måste kolla så att de drar skatt från rätt tabell, när ingen talat om för mig att jag måste kolla det? Nä, fy fan, det är inte lätt att bli vuxen.
Kommentera

mattias - 74: Samma här! Fast jag ska festa i Tranås av alla ställen. Och inte ska jag spela Gin och Tonic, men någon annan form av alkohol lär väl slinka ner :)
Kommentera

knaskamilla: Inte lätt nej det är det ingen som sagt :) Gäller o ha kontroll annars kommer staten o slår dej på fingrarna.
Kommentera

Deas: Tänmkte mest att det finns godare saker än tonic att blanda gin med... fyllde på mitt gin föråd i veckan när jag tog en snabb tur till Tyskland.
Kommentera

mok: Och jag ska dricka, inte spela alkohol. Jag är trött tror jag =)
Kommentera

räknailla:
Stackarn, jag lider med dig. Men vem berättade att du har rätt att få betalt när du arbetar? Be samma person försöka förklara övriga livets mysterier.

Ibland är det kul med skatt: Fick tillbaka 17.892 kr. Jag är nöjd.
Kommentera

westerlind:

Att jag har rätt att få betalt när jag arbetar? Menar du att det ska vara lika lätt att förstå att man måste kolla vilken skattetabell arbetsgivaren använder sig av (och varför kan inte arbetsgivaren ta reda på vilken skattetabell de ska använda, egentligen?) som att i Sverige inse att när man börjar arbeta ska man ha lön? Vilka krav! Jag märker mer och mer att mitt MVG i Matte A inte räcker så långt här i världen... Jävla Elita Löfblad som lurade i mig att man är smart om man hade VG i Matte A.
Kommentera

Hade jag totalt glömt bort, men se 915 kr mindre fattig plötsligt. :)
Kommentera

knaskamilla:
Nej. det är inte lika lätt.
Men så intresserad av pengar som du är så misstänker jag att du kollar ditt lönebesked. Då tar det någon sekund att samtidigt kolla vilken skattetabell som används. Men man lär sig av misstagen. Sedan jag första gången råkade ut för det kollar jag alltid skattesatsen, dessutom undviker jag jämkning - fick bara en massa kvarskatt av eländet.
Kommentera

westerlind:

Jo, sen jag sa till om att hon använde fel skattetabell började hon ju använda rätt. Jag hoppas att jag inte behöver kolla vartenda lönebesked...eller tror du att hon kan försöka smyga tillbaka till 30 igen?
Kommentera

mok:

Inte i drinkväg för mig. Gin och Tonic för mig är lika självklar som Surströmmingen i Augusti =)
Kommentera

Jaha, ser man på... trodde bara det var de med e-leg som fick innan midsommar...Men det var ju kul, nu ligger jag 3000 mindre back på mitt semesterlån :S.....
Kommentera

slashpuppie: gött
Kommentera

Nollsummespel... Man ska inte låna ut pengar till staten... de ger kass ränta..
Man ska inte var skyldig staten pengar... då kräver de äckligt hög ränta... Den som får noll pengar tillbaka av staten efter deklarationen är vinnaren i nollsummespelet... Själv var jag lite klantig som fick tillbaka pengar när det skulle ju vart noll, ju....;-)
Kommentera

« · 724032