Helg Ernest: Jepps visst är det så. Imorse var det -11 i Götet men det är ganska behagligt tycker jag. Börjar man närma sej -20 vill man helst bara stanna inne
difzi: Helt rätt uppfattat ! Jag har aldrig frysit så mycke som när jag åker till Usala och hälsar på min syster. Det är svinigt kallt fast termometern säger annorlunda. Som sist jag bodde i Globen, då var det ju + grader men man behövde både mössa och hanskar för att inte frysa ihjäl. Men vi vann ju med 1-4 Så det värmde ( c :
Helg Ernest: Minns när man gjorde lumpen i Sollefteå o vart ute o åkte skidor när det var -33 grader. För att åka hem till helgen o komma till ett Göteborg där det var -20 och man tyckte det lät behagligt. Men icke! -33 i Sollefteå kändes nästan inbjudande :)
Jaha, misstolka de hela lite annorlunda.. säger ju att skolan inte är nyttig för dagen ungdom ;P
Eller så tror du att du det är varmare här i STHLM och låter dig luras av termometern och klär dig i höstkläder, när du egentigen bör klä dig till vintr kläder?
difzi: Inte ni, men vi är det. 8-10 minus i sthlm känns som minus 20 här uppe. Men det tror jag har med luftfuktigheten att göra ? Så man fryser som en hund där nere, för dumt nog ´klär man sig efter termometern.
Sådär, nu har vi fått snö i Götet med. Och får man lita på metrologerna så kommer det till resten av riket också inom kort. Vågar man hoppas på en vit jul?
mattias - 74: Jag kan avslöja ett par saker. Jag har flera gånger i mitt liv lyssnat på Elton John, jag har vid flera tillfällen tittat på antikrundan på TV. Men så lågt som att börja äta L-bröd sjunker jag aldrig. ;-)
mattias - 74: Sådana nödår kommer vi föhoppningsvis inte att behöva uppleva under min livstid. Att man måste förnedra sig till den grad att Leksandsbröd kommer ingå i frukosten, alltså... Huvva;-)
mattias - 74: Vem har sakt att de ska vara upphetsande?? Komiskt kommer det allt vara. Att få se ett knäcktebörd i tomtekläder är något som händer en gång på 100år..
gud: I Timrå/Sundsvall finns endast is nuförtiden :-(
Värme på dagen smälter den lilla snö som finns och någon kallgrad på natten gör att vattnet fryser till is. Det är livsfarligt att gå ute.
Hoppas på rejäl värme så att all is försvinner och sedan några dagar med kyla och lätt snö strax innan jul - men inte för mycket - man har ju inte tid att bara skotta snö inför julen.
Tro´t om ni vill, men inte ens i Lule har vi snö längre! Vi har haft ett vitt fint lager på 5-10 cm, men det har regnat bort de senaste dagarna. En gång i mitt liv har jag varit nära att få en ickevit jul. (De jular jag tillbringat utomlands och i Sydbotten räknas såklart inte in här.) Fast då kom de vita vackra flingorna nedsinglannde på själva julaftons morron! Oj, vad vackert det var!
Nu vill jag ha fem grader kallt och himlen fylld med stora vita snöflingor! Det väder som vi nu har är inge vidare. Blött halkigt och jävligt. Tur att man är ägare till ett par rejäla gummistövlar. Stackars sydbottningar som har det så här hela vintrarna.
För övrigt var Paddans "A hell of a snowy race" tråd en riktigt, riktigt bra tråd om jag minns rätt. Kvalitet rakt igenom.
difzi: Det finns alltså en tråd i LHFs gb som heter A hell of a snowy race. Klicka på visa trådar och ta dig fram till sida 13, där bör tråden finnas. Från början av 2003 om jag inte minns fel. (Fick inte ordning på det där med länkandet därav detta krångliga sätt)
difzi: Paddan kan nog förklara. A hell of a snowy race är en tråd som skapades av honom och dedikerades till pulk- och bobåkning. Han är en auktoritet på området.
gud: Finns inte så många hamnar i Mjölby. Fast å andra sidan ska jag ju åka hem till Timrå över jul så jag får väl bege mig ner till Sundsvalls hamn och se vad jagkan hitta...;)
Annars får jag väl försöka lägga rabarber på likörpralinerna i chokladasken.
difzi: Åka in i lyktstolpar går alldeles utmärkt ändå, tro mig. Fast det gör kanske mer ont. I alla fall för stunden.
difzi: Tyvärr så blir det inget snö i Stockholms området..Den 23 kommer en orkan in över Skogås och fortsätter in mot City...Så ni kan börja att hamstra käk o sånt redan nu..;)
gud: Kan säga som så att ungarna behöver galonbyxor och hjälm om de ska ut och leka på rasterna. Ja, inte mina 5-6:or då, för de ägnar sig mest åt att ränna runt i korridorerna och skrika och skräna och föra allehanda oväsen.