Bissett19: Okej. Håll till godo:
28 år idag och redan världens bästa ishockeyspelare. Har spelat i ett av de mest respketerade klubblagen i världen och har ett smeknamn som påminner om en signatur som en stor serihjälte lämnar efter sig.
Känn på den du!!! Mer ledtrådar finns om ingen lyckas lösa frågan.
Metal Guru: Faktiskt, du har en poäng. Jag släpper detta nu (även om jag gärna ser att rätt namn skrivs innan denna fråga läggs till handlingarna).
Någon fler som har lite att göra och inte kan sova? Jag skulle tacksamt ta emot fler klurigheter eller annat skoj så jag kan fördriva tiden en stund. Känns som att jag inte kommer somna på ett par timmar.
Är det fullmåne?
Metal Guru: Asgarvar. Driver du med mig (jag tror du gör det). Honken var inte med 62, utan i det laget fanns en annan man med dessa initialer. Han har förresten skrivit en bok som beskriver hans sjukdom, och om den alkoholkultur som frodades in Tre Kronor under hans tid.
En annan godbit är Lennart Hylands klassiska radioreferat från guldmatchen. Referatet finns i den bifogade länken. Observera att du måste ha Real Player installerat för att kunna lyssna.
250kg kärlek:
Ja, det var lite otydligt uttryckt:
"Personen ifråga spelar också hockey, i dagsläget i division 1"
Metal Guru: Alltså den spelare jag eftersöker har barnbarn som har en aktiv karriär i division 1. Vet inte om vi missuppfattat varandra. Barnbarnet har alltså samma förnamn som en känd svensk sångerska även om det stavas lite olika (lite lågt av mig). Om jag inte uttryckt mig tillräckligt klart så är barnbarnet av det manliga könet medan sångerskan är av det kvinnliga.
Skulle det bli spel för den här personen i elitserien skulle jag tro att Karlstads stolthet ligger nära till hands.
Men jag lika osäker på Lasse Björns nuvarande div 1-status, som jag var på Leif Honken Holmqvist's.
Denna spelare har vunnit Hart Memorial Trophys motsvarighet i Sverige.
Inte helt enkelt detta, men det ska det inte vara heller. Jag låter er fortsätta gissa en stund till. Lägger däremot in en bild på storheten himself. Kanske ringer det någon klocka.
250kg kärlek:
Jag trodde på Marty Feldman fram till att du började jiddra om hockey... ;0)
Metal Guru: Jag fortsätter i så fall (har lite att göra då hela familjen lagt sig efter en lång gårdag).
Denna storhet sägs ha haft en split-vision som världen aldrig skådat. I släkten finns en person som bär samma namn som en svensk kvinnlig storstjärna...trots att det känns liiite märkligt. Personen ifråga spelar också hockey, i dagsläget i division 1.
I brist på annat (så här dagen före dopparedagen) startar jag en tråd där det ska gissas vilken storhet som menas. Jag ställer första frågan och de som tror sig kunna ger ett svar.
Bor sedan drygt 20 år tillbaka i Florida. En hyllad hjälte som är en av de största i sitt gengre. Har skrivit en bok om sitt hälsotillstånd.
Fyra städer denna person besökt under sin storhetstid är: Oslo, Italien, USA och Österrike.