Café

49347 inlägg · 1044 ämnen

Storheter vi minns

« · 1102832 Till forumet

Sv: Storheter vi minns
250kg kärlek: Mr X?
Kommentera

250kg kärlek: Tillägg. Han har ALDRIG spelat en Allstarmatch over there.
Kommentera

Bissett19: Okej. Håll till godo:

28 år idag och redan världens bästa ishockeyspelare. Har spelat i ett av de mest respketerade klubblagen i världen och har ett smeknamn som påminner om en signatur som en stor serihjälte lämnar efter sig.

Känn på den du!!! Mer ledtrådar finns om ingen lyckas lösa frågan.

Kommentera

Metal Guru: Faktiskt, du har en poäng. Jag släpper detta nu (även om jag gärna ser att rätt namn skrivs innan denna fråga läggs till handlingarna).

Någon fler som har lite att göra och inte kan sova? Jag skulle tacksamt ta emot fler klurigheter eller annat skoj så jag kan fördriva tiden en stund. Känns som att jag inte kommer somna på ett par timmar.

Är det fullmåne?

Kommentera

250kg kärlek:

"Honken var inte med 62, utan i det laget fanns en annan man med dessa initialer."

Lennart Klimpen Häggroth.

Mera frågor farbor,mera........;)
Kommentera

Metal Guru:
Men han är målvakt i varje fall, kan jag ju lägga till...
Kommentera

250kg kärlek:
Jag håller stenhårt på att Honken har förtjänat en plats i denna tråd! ;o)
Kommentera

Metal Guru: Asgarvar. Driver du med mig (jag tror du gör det). Honken var inte med 62, utan i det laget fanns en annan man med dessa initialer.  Han har förresten skrivit en bok som beskriver hans sjukdom, och om den alkoholkultur som frodades in Tre Kronor under hans tid.

Kommentera

250kg kärlek:
Nu pratar du Honken.
Kommentera

Bissett19: Alldeles riktigt. Även om jag kan tycka att min jämförelse Robyn/Robin var rätt dåligt.
Vem menades med L.H och vad var det för smeknamn han fick efter segern i VM-turneringen 1962?

En annan godbit är Lennart Hylands klassiska radioreferat från guldmatchen. Referatet finns i den bifogade länken. Observera att du måste ha Real Player installerat för att kunna lyssna.

Kommentera

250kg kärlek:

Då kan det inte vara någon annan än Uffe Sterner.

Kommentera

250kg kärlek:

Uffe Sterner?

"
Barnbarnet har alltså samma förnamn som en känd svensk sångerska även om det stavas lite olika"

www.youtube.com/watch?v=Ia2OkrWNmzE

??
Kommentera

Metal Guru: Ja, jag såg det. Men nu är det väl solklart? Alisandali har gissat på både företrädare och efterträdare... (nu talar jag om personen jag söker igen).
Kommentera

Metal Guru: Till och med jag förstod:)
Kommentera

250kg kärlek:
Ja, det var lite otydligt uttryckt:

"Personen ifråga spelar också hockey, i dagsläget i division 1"

Kommentera

Metal Guru: Alltså den spelare jag eftersöker har barnbarn som har en aktiv karriär i division 1. Vet inte om vi missuppfattat varandra. Barnbarnet har alltså samma förnamn som en känd svensk sångerska även om det stavas lite olika (lite lågt av mig). Om jag inte uttryckt mig tillräckligt klart så är barnbarnet av det manliga könet medan sångerskan är av det kvinnliga.
Skulle det bli spel för den här personen i elitserien skulle jag tro att Karlstads stolthet ligger nära till hands.

Kommentera

250kg kärlek:

Klart det är Honken...
Kommentera

Men jag lika osäker på Lasse Björns nuvarande div 1-status, som jag var på Leif Honken Holmqvist's.

Kommentera

250kg kärlek:

Lasse Björn

Kommentera

250kg kärlek: Aha. Tänkte att det var lätt. BJ är ju ensam Svenska i NHLs.
Kommentera

Frisco: Ishockeyns Hall of Fame, IIHF Hall of Fame.
Kommentera

250kg kärlek: Hall of fame. BJ?
Kommentera

Alisandali: Nej, inte det heller. Men du är så nära så jag ger dig (antagligen) sista ledtråden. Personen jag söker är invald i Hall of Fame.
Kommentera

250kg kärlek:Provar med Nils "Nicke" Johansson
Kommentera

Alisandali: Nej, inte riktigt. Men du är inne på rätt spår.
Kommentera

250kg kärlek:Gissar på att du söker "Acka" Andersson.
Kommentera

Metal Guru: Njet. Nu ytterligare en ledtråd som kommer underlätta antalet spelare som du har att välja mellan. En spelare som lirat med den jag söker bär initialerna L.H. Denna L.H fick också ett mycket speciellt smeknamn efter en mycket väl genomförd match i en av de större matcherna ett svenskt landslag spelat.
Kommentera

Eller kanske hellre ögonbrynen...

Kommentera

250kg kärlek:
Ögat är likt Honken Holmquist.
Men jag är osäker på hans aktiva status. :oP
Kommentera

Denna spelare har vunnit Hart Memorial Trophys motsvarighet i Sverige.

Kommentera

Storhet

Inte helt enkelt detta, men det ska det inte vara heller. Jag låter er fortsätta gissa en stund till. Lägger däremot in en bild på storheten himself. Kanske ringer det någon klocka.

Kommentera

Metal Guru: Eftersom han är Timråit och en "handlare" inom Icander familjen så tänkte jag direkt på Fanny Lindströmmen kom på sedan att hon spelar ju inte Div 1 hockey. Jo jag vet att det är ett dåligt skämt.
Kommentera

250kg kärlek:
Jag trodde på Marty Feldman fram till att du började jiddra om hockey... ;0)

Kommentera

Metal Guru: Jag fortsätter i så fall (har lite att göra då hela familjen lagt sig efter en lång gårdag).

Denna storhet sägs ha haft en split-vision som världen aldrig skådat. I släkten finns en person som bär samma namn som en svensk kvinnlig storstjärna...trots att det känns liiite märkligt. Personen ifråga spelar också hockey, i dagsläget i division 1.

Kommentera

250kg kärlek:
Jag är helt tom i huvudet, och passar.
Den som producerar en ny fråga först tar en friplats i tråden.
Kommentera

Lumber Jack: Haha, trött som få. I promise.

Metal Guru: Din tur.

Kommentera

Metal Guru: Ahh. Städerna är alltså de vinter-OS Herr Tumba spelat. Jag bjöd förresten honom på en kopp svart kaffe i somras. Och nästa dag fick han påtår.
Kommentera

Den var lätt, 250kg kärlek:
Sven Johansson från Tumba.

Kommentera

250kg kärlek: Hyfsade städer, de där tre sista!
Kommentera

250kg kärlek: Stefan Schwartz
Kommentera

Storheter vi minns

I brist på annat (så här dagen före dopparedagen) startar jag en tråd där det ska gissas vilken storhet som menas. Jag ställer första frågan och de som tror sig kunna ger ett svar.

Bor sedan drygt 20 år tillbaka i Florida. En hyllad hjälte som är en av de största i sitt gengre. Har skrivit en bok om sitt hälsotillstånd.

Fyra städer denna person besökt under sin storhetstid är: Oslo, Italien, USA och Österrike.

Kommentera

« · 1102832