Café

49348 inlägg · 1044 ämnen

Vad äter och dricker ni i kväll då?

« · 811559 · » Till forumet

Sv: Vad äter och dricker ni i kväll då?
Lumber Jack: Mat för en Karl med beslutsångest.
Kommentera

En sån här skulle man springa på någongång. Snacka om junkfood i kubik!
Kommentera

Lax och avocado-sandwich följd av en fisk och skaldjurssoppa. Därefter glass med hjortronsylt som kokades medan de övriga rätterna förtärdes! Till det pilsner, rödtjut och slutligen päroncognac. Under den sena kvällen åts det skaldjurspaj och en himmelsk tacopaj. OStbrickan fick stå tills vidare, inte ens jag kan häva i mig hur mycket som helst (om det inte är korv vill säga).
Kommentera

250kg kärlek: Ja, jag drack en grogg på saturnus estrakt mörk rom. tror den kostar 17:- på ICA. Det var oxå häftigt
Kommentera

250kg kärlek:
Verkmästarn i magen kommer nog att ha hyfsat mycket att göra fram på småtimmarna antar jag... :)

4000 spänn, det var ruggigt dyrt må jag säga...
Kommentera

NuMo: noster bör ju vara moster, men för mig är det ju bara Pia.
Kommentera

Sannes: De allra flesta resonerar faktiskt som mig. Det är dock de som super sig fulla, gör bort sig, och är allmänt störande som märks. Men de är i minoritet.

Sedan ska man komma ihåg att nyår är en helg i festlighetens tecken, precis som midsommar. Att fler människor dricker just då är rätt logiskt. Att sedan svensken (min personliga åsikt) inte kan hantera alkohol är en annan femma. De flesta dricker med förstånd, det är den lilla klick som inte gör det som syns.

Jag hade förmånen att testa en riktig dyrgrip i kväll, Macallan från 1967, kostar runt 4000 på bolaget. Ohhh, riktigt jäkla häftigt.

Kommentera

250kg kärlek:
Tänk om fler resonerade som dig.
Kommentera

Ett litet tillägg till mitt tidigare inlägg: det blev lite risgrynsgröt och vörtbröd. Till det drack jag ett glas härlig mjölk av bästa årgång.
Kommentera

NuMo:
Och till tolvslaget blir det en big berta
Kommentera

250kg kärlek:

250% medhåll. För mig är det här en kväll med familjen, barnen inkluderat. Ikväll så är noster och kusin med också. Just nu så fräser oxfilén i stekpannan. Förrätten är förtärd.

Två minuter till nesläpp av färdiglagad oxfilé i grillpanna.

www.hockeysnack.com/medlem/NuMo/filarkiv.php?showfile=oxfile.jpg
Kommentera

Sannes: God dryck i glada vänners lag, alkohol eller alkoholfritt, är inte fel. För mig är dessa tillfällen få, typ nyår och midsommar. Om jag väljer att inta en måttlig mängd alkohol vid dessa tillfällen anser inte jag att det är fel.

För mig handlar det inte om ruset utan smaken/känslan som ett årgångsvin eller en mångårig whisky faktiskt kan innebära. 

Kommentera

Låter bra det, knaskamilla.

Jag har aldrig begripit mig på varför man måste dricka på Nyårsafton och även Midsommarafton. Man kan ha precis lika roligt utan starka drycker i magen.
Kommentera

mattias-74:
Jag jobbar inte, jag firar det nya året med att ha näsan i släktforskningsböckerna och så skålar med cola, det duger finfint till mig.

Chief:
Bäst att vara nykter då, ser ju inget vidare ut om är berusad på jobbet.

Gott Nytt År till dig och alla andra! 
Kommentera

Sannes:

Äh, så klart att det inte är!
Kommentera

Sannes: Nej då, det ska jag med. Dock inte av eget val kanske ska tilläggas. Jag ska jobba. Och då är det väl bäst att vara nykter förmodar jag.

Gott nytt på er alla!
Kommentera

Sannes:

Verkar inte bätte, Jobbar du ?? finns ju alkoholfria alternativ!
Kommentera

Hm, är det bara jag som skall vara nykter ikväll....

Kommentera

73Sjöbba:

Bara gissade.. Nej nu är det Party och Plump, detta fantastiska roliga kortspel som blir ännu roligare med lagomt alkoholintag!
Kommentera

mattias - 74: Ja, en ko med ögonbindel. Hur visste du det?
Kommentera

73Sjöbba:

Skogsblomma ?? Låter farligt. Är det en sådan där varningstriangel på burken :-)
Kommentera

mattias - 74: Och jag har precis tappat upp en ny hink med rumstempurerad skogsblomma på vardagsrumsbordet. Rådricka medtages tack.
Kommentera

73Sjöbba:

Själv blir det fläskfile och Potatisgratäng och lite kortspel i goda vänners lag!

Självklart sköljer man ner maten med några kalla Mariestad.
Kommentera

Jag hade tänkt äta Hasselbackspotatis och fläskfilé idag, men så råkade jag äta mig ganska mätt på älgkött hos föräldrarna och när jag kom hem var pojkvännen akut hungrig, så...han åt makaroner och jag vet inte. Det kanske inte blir mer mat idag.
Kommentera

73Sjöbba: Annars är det säkert många som kommer uppleva pizza ikväll. På ett annorlunda sätt. Inte just äta den...
Kommentera

65selander: Pizza och några fulöl blir det på Bryggarbacken. Inte lika kulturellt och exotiskt, men skitsamma.
Kommentera

Metal Guru: Två toast halvor med vardera rökt skiva renkött samt Lax.

Renfilé med gratäng och till efterätt Panacotta. Till dryck så är det pilsner eftersom jag hatar vin samt två supar till förrätten. Reimersholms julsnaps 2006. Kvällens dryck blir Italienskt brännvin med ruschian alt sprite med två kuber is i.

God förtsättning på kvällen.

Kommentera

NuMo:
Så det var inte isbjörnsfilé då?
Men å andra sidan hade den ju redan varit tinad...
Kommentera

Metal Guru: Ja eller att George Bush skall bli skrivkunnig. Kryss och tumavtryck gäller inte på Kyotoavtalet. Som tur är så har ett par isbjörnar drunknat på sista tiden och de vill vi ju inte ha traskande vilt omkring fritt i hela nordamerika.
Kommentera

NuMo:
Det kanske är för långsiktigt att vänta på växthuseffekten..?
Kommentera

Metal Guru: "Låt den tina i rumstemperatur, istället för på balkongen."

Då gäller deet alltså bara att få in balkongen, för djuret ligger ju där ute.
Kommentera

NuMo:
Nu är frågan hur man får permafrosten att gå ur köttstycket. Började ju tina igår, men sjutton om den inte är stenhård och genomfrusen än idag.

Låt den tina i rumstemperatur, istället för på balkongen.

Kommentera

Lumber Jack: Det lät fattigt och smaklöst det dära. Så går det när man plockar bort bidragen, som någon Helg-nån skulle ha sagt, så det kan du gott ha.

Själv så har man ju oturen att inte ha fått något jobb över klockslaget, så det blir till att betala för sig när man skall äta, i dubbel bemärkelse alltså, som en någon Lumber-någon skulle ha sagt.

Nå. Till varmrätt:

jag hittade en Oxfile för dubbla priser i någon ICA-affär, färsk direkt ur frysen. Antagligen är det väl en mammut som nyss smält ur polarisen. Jag tackar Bush för det. Nu är frågan hur man får permafrosten att gå ur köttstycket. Började ju tina igår, men sjutton om den inte är stenhård och genomfrusen än idag.

I alla fall. Till det blir det Hasselbackspotäter, gjorda efter konstens alla regler. Helst ungsbakad i en vedungd uppvärmad av Engelsk Asp. Tyvärr så visade det sig att man börjat importera virke i det gamla kungariket pga. att man bränt upp allt själv, alternativt gjort brädfodring och stegar till gruvdriften, så när man kom dit för att köpa ved, så ville de ha av mig i stället. Det blev till att smyga in på grannens tomt och sågat ner deras julgran som bländat mig i ögonen i hart när en månad i stället.

En god kall sås gjord av avokados som bas. Och en god varm röd sås gjord på Rödvin. Den såsen motsade jag mig, men då motsade sig frugan mig, så den såsen får lov att reda sig själv om inte hon gör det.

Sallad med tomater rödlök och fetaost skall bryta av så inte smakerna ovan får för sig att gifta sig.

Sen tar vi förrätt. Mest av den anledningen att jag glömde skriva den innan varmrätten.:

Stora champinioner fyllda med Piliadelphiaost och vitlöksdito och sedan toppade med finhackad rödlök. Strax innan servering skall de bli genomvarma i ugnen, varken mer eller mindre. Mmmm. En njutning för gommen.

Framåt småtimmarna blir det toastsnittar med skagennröra toppade med stenbitsrom och hela fräscha räkor, ett citrusstänk och en dillvippa. Klassiskt men magiskt, som en viss "Fyll-Hasse" skulle säga.

Allt sköljer vi ner med alkohol, eller änn bättre med alkoholfria alternativ, som en viss knas-någon skulle kunna inbilla sig.
Kommentera

knaskamilla: Jaha, Jessica sa inget om falsk till mig. Men det spelar ingen roll, den är lika god den. Om inte godare.
Kommentera

knaskamilla: Aha, KIA-soppa. Där ser man.
Kommentera

Poffa:

Meeen. Om jag skriver det kommer ju Frisco att bli besviken igen! Okejdå: falsk hummersoppa.
Kommentera

Poffa: Kalvsylta och röbetsallad på en bädd av säsongens julskinka. Till detta lite avslagen julmust ur en för en vecka sedan öppnad petflaska.
Kommentera

knaskamilla: Till mig sa hon då detta. Vad sa hon till dig?
Kommentera

Frisco:

Äh. Till mig sa Jessica en annan sak än Poffa skrev som förrätt. Kanske han försöker få det att låta finare än vad det är?
Kommentera

Mats Edström: Och stava kan du inte heller, din gamla stolle!!!

Självklart ska det stå självklart...

Kommentera

Poffa: Lägga den i marinad en timme (limemarinad och bara en timme då gravningsprocessen annars kan påbörjas). Mumsfillibabba.
Kommentera

250kg kärlek: Själklart svenskt! Länge leve de svenska bönderna!!!

Håller med dej till 100%, tonfisk på burk är inte människoföda. Vissa burksorter ratas även av mina katter, dom är lite storbjudna emellanåt. Däremot är färsk, grillad tonfisk en riktig höjdare.

Har du provat grillad sillhaj?  

Kommentera

250kg kärlek: Har du grillpanna kan du steka i den. Färsk tonfisk är sanslöst gott. Man tror inte det är fisk, ser man den rå kan man missta den för en extremt fin köttbit.

Jag har ätit det en gång, då stektes den i grillpanna, tillsammans med olja och färska örter. Otroligt gott. 

Kommentera

Mats Edström: Svensk filé förmodar jag? :o)

Annars, något jag var lite spekulant på, var färsk tonfisk. Någon som testat det? Riktigt jäkla gott. Äter själv inte tonfisk på burk, sånt ger man till katter. Men färsk tonfisk...

Dock ska tonfisk tillagas på utegrill och även om vädret tillåter det känns det inte som jag vill stå ute och laga mat en nyårsafton.

Kommentera

Skagen-toast, toppad med löjrom till förrätt. Varmrätten består av smördegsinbakad fläskfilé fylld med champinjoner, skinka, tomat och örter, serveras med tsatziki. Till efterrätt blir det chokladkaka med pistagenötter och marängkross.

Skål och Gott Nytt År!!!

Kommentera

250kg kärlek: vi kör på buffévarianten. Små grillspett, nachos med tillbehör, bakad potatis, tztaziki, grönsaker tillredda på olika sätt och så vidare. Vi blir fyra personer och det kommer förmodligen att bli mat över så att det räcker fram till midsommar ungefär.

Dryck: vin och finöl från systemet. Dock inte några stora mängder för min del eftersom jag ska köra bil i ca 20 mil under tidig eftermiddag i morgon.
Kommentera

Frisco: Men låt bli och läs då.
Kommentera

Poffa: Meeeen. Nu är det ju inget spännande längre. Glädjedödare.
Kommentera

250kg kärlek: Hummersoppa till förrätt, vitt vin till. En mustig Indisk kycklingrätt med rött vin till. Till kaffet och avecen blir det en mjuk och kladdig chokladmuffin med citronsorbet till.

I övrigt blir det väl en massa grogg, öl, cider osv. Samt Henkel Trocken till tolvslaget. 

Kommentera

250kg kärlek: Jag vet inte vad om bjuds. Det ryktas om trerätters i alla fall. Dryck blir nog lite varierad men lite tranbärsjuice ska jag nog dricka har jag tänkt. Tänkte dricka Rom och Cola men det blir inte så. Snålade lite när jag tänkte köpa en burk rom av Näskefisk utanför Rimi igår.
Kommentera

« · 811559 · »