Café

49346 inlägg · 1044 ämnen

Vadå inte rättfärdiga dödssstraff?

« · 813689 · » Till forumet

Sv: Vadå inte rättfärdiga dödssstraff?
El Maco: Ja, det får man innerligen hoppas.

Intressant här då.

www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,973047,00.html

Hur har vi ihjäl de här då?
Kommentera

Lumber Jack:

Livstid = icke tidsbestömt straff. Jag tror snittet ligger runt 16 år.

Har för mig att Mattias Flink fick 14 år när han dömdes 1994 då skall han alltså komma ut till nästa sommar. Var 14 år livstid då??
Kommentera

NuMo: Hoppas i alla fall att stolen drivs med grön el.
Kommentera

El Maco: Jag har tydligen ett NuMofilter påslaget. Slog just av det och ser att han gjort massor av inlägg
Kommentera

El Maco: Det är inte lätt att göra sig hörd, när man till 99% oskyldighet sitter av 100% livstid i elektriska stolen. Man skulle ha haft ett ombud.
Kommentera

NuMo: Bara? Jahaa.. så ödmjukt av dig att tillskriva honom sådan storsinthet. ,)
Kommentera

Chief: Det som oroar mig är att det är länge sedan vi såg några livstecken från NuMo...
Kommentera

xal:

"Jag inser att du inte kommer att bjuda på bullar och saft"

Som i; Du ogillar honom, för det finns ju en chans att han har dödat din dotter.

"men du påstår ju faktiskt att personen _inte_ har förverkat sin rätt till att leva i alla fall."

Som i; Men, Du ogillar honom inte så mycket att han skall dö. (Det är ju bara 100%:ingar som skall dö.)
Kommentera

Okej, öga för öga etc. Vi köper det. Men så kommer de där otrevliga fallen när det visar sig att nån oskyldig avrättats, t ex stackars NuMo. Bummer. Vad gör vi nu? I enlighet med vår öga för öga-princip måste ju någon rimligtvis betala med sitt liv för hans. Bödel och domare torde ju vara självklara kandidater till death row, men å andra sidan gör de ju bara sitt jobb. Det är ju samhället, eller staten, som sanktionerar dödsstraff som är den skyldige i detta fall. Kanske justitieministern? Eller random medborgare från gatan? NÅN måste ju dö för varje liv som släcks, eller? För det kan väl inte vara så att rättvisa bara bör skipas i vissa fall och inte i andra? Slår vad om att anhöriga till den som avrättats sörjer precis lika mycket som anhöriga till de som blir mördade av "civila"...
Kommentera

NuMo: Jag kan ha missförstått dig, men är det inte ett "inte" för mycket i den här meningen; "Jag inser att du inte kommer att bjuda på bullar och saft., men du påstår ju faktiskt att personen _inte_ har förverkat sin rätt till att leva i alla fall."...?

Fick inte ihop resonemanget riktigt..
Kommentera

70 Rodrigues: Jag funderar ändå hur du tänker i ett fall där du bara är 50% säker på att personen i fråga har våldtagit och kanske tom. dödat din dotter. Jag inser att du inte kommer att bjuda på bullar och saft., men du påstår ju faktiskt att personen inte har förverkat sin rätt till att leva i alla fall. Samma sak säger du om personen bara är misstänkt till 99%.

Oavsett jur många % säkerhet man tycker att man har så skulle i alla fall min sorg inte bli mindre, oavsett om personen man misstänker avrättades eller inte. Tvivlar på att du själv skulle bli något gladare.
Kommentera

Lumber Jack: Wikipedia har som så ofta (men inte alltid) en bra artikel om dödsstraff
Kommentera

Hawerchuk: Där har du fel. Med det resonemanget skulle Kina och hel hög andra länder i sydostasien var fyllda grova brottslingar, vilket dom inte är.
Kommentera

LL: Man önskar att man hade en bastu att ha det riktigt jävla varmt i.

Är steget från sten till magma längre eller kortare än steget mellan vatten och vin...?
Kommentera

Det finns en klar relation mellan högre straff och grovare brott. Ju hårdare ett samhälle är mot sina brottslingar ju högre brottsfrekvens producerar det. Om pöbeln fick bestämma skulle rättstaten snabbt haverera och vi skulle slungas ut i en anarkisk och orättvis framtid.

Och nej, dödstraff kan aldrig rättfärdigas. Likväl som en människa inte har rätt att döda en annan så kan ett samhälle inte ta den rätten. Det sänder ut helt fel signaler.
Kommentera

xal: flytande sten? Tja, kanske om man vill ha det riktigt jävla varmt i bastun?
Kommentera

Sjöbbas diskutabla ordval fick mig att fundera; Även om steget mellan omvända och omvandla är större än man först kan tro, hur avlägset besläktat är förvandla till tidigare nämnda om-? Man kan OMvandla enheter (a la "ett kg sten är exakt detsamma som 1000 gr dito"), men om vi ska beräkna flytande materia är det fråga om FÖRvandling..? Iofs så har jag svårt att se varför någon skulle vilja handskas med flytande sten, men..
Kommentera

Jag är sosse, så skjut mig.
För omvandla mig kan ni inte.
Kommentera

Lumber Jack: 12 år är snittet just nu. Men den relativt låga siffran beror på att det inte är så länge sedan man utökade livstidsstaffet. Ger man det 10 år till kommer det ligga på ca 15 år.
Kommentera

mattias - 74: Det var bättre förr. "Förstärkt dödsstraff" förbjöds på 1800-talet. Därmed slutade man med att tortera dödsdömda och skända liken efteråt.

Anckarström hade det inte så roligt.
Kommentera

mattias - 74: Livstid = icke tidsbestömt straff. Jag tror snittet ligger runt 16 år.
Kommentera

El Maco:

Kastrering med slö morakniv vore väl på sin plats kanske.

Skämt å sido så är Livstidsstraff i fängelse det enda raka nu eftersom vi aldrig kommer få Dödsstraff i Sverige. Med livstid menas också Livstid och inte som nu 20 år tror jag det är ??
Kommentera

mattias - 74: Ska man tillämpa tortyr i särskilt svåra fall? Ta exempelvis straffet som Anckarström fick när han sköt Gustav III.
Kommentera

70 Rodrigues: Öga för öga, tand för tand. Om någon misshandlar dig, ska han dömas i domstol till att bli misshandlad då?

Svara gärna på frågan om dig själv i death row
Kommentera

Jag ställer mig tveksam till att behandla frågan om dödsstraff som en rättviseaspekt. En känslomässig öga-för-öga-reaktion är fullt begriplig, då ett förlorat liv alltid är oersättligt. Diskutabelt är dock det logiska i "du gjorde fel när du dödade den här personen, så nu dödar vi dig"...

Rättvisebegreppet grundar sig i att lika fall skall behandlas lika - under villkor av opartiskhet, rationalitet och objektivitet. Och vidriga handlingar eller inte, att se "social rättvisa" (undantag från den vanliga rättvisans resultat för att åstadkomma omfördelning efter någon/några av flera möjliga principer) som ett alternativ när det är fråga om så heliga saker som liv.. nja.

Jag skulle gärna se att FAKTISKA FÖRÖVARE sprängdes till smithereens och helt enkelt försvann, men då det inte finns något sätt att identifiera desamma bortom ALLT tvivel, så kan jag heller inte ställa mig bakom en dödsstraffsprincip.
Kommentera

Lumber Jack:

Håller med dig man måste se allvarligare på sådana här typer av brott. vad ger en våldtäkt i Sverige ? 5 - 6 år ??
Kommentera

El Maco: "I mindre skala. Någon slår dig på käften på gatan. Borde straffet vara böter och fängelse, att du får ett frislag eller att en statligt anställd boxare (Kranjc kanske) får slå våldsverkaren"

Som vid alla brott så ska självklart en domstol bestämma straffet.

Vad har det med mitt ja-sägande till dödsstraff att göra??
Kommentera

mattias - 74: Där kan jag hålla med dig, och jag är för det californiska systemet med "Three strikes out!" (tre brott, och 25 to life). Men kanske inte tre brott, men när man har åkt dit och straffats för misshandel, rån, inbrott eller något annat grövre brott si sådär en åtta tio gånger har man enligt mig förverkat rätten att röra sig ute i samhället. Då är det bara att skicka iväg respektive till något arbetsläger i Sibirien eller så. Ryssarna tar säkerligen emot dem för en ringa månadskostnad. Inga mobiltelefonstörningssystem behövs det heller där. Det är ju vansinnigt att folk ska kunna bli dömda 50-100 gånger och ändå släppas ut igen.
Kommentera

El Maco: Helt rätt, det handlar om hur samhället ställer sig i frågan, utan inblandning av emotionella känslor i ett specifikt fall. Hela tiden handlar det om man är beredd att offra några oskyldiga för att avrätta ett antal skyldiga.

Jag är det inte. Kommer heller aldrig att vara det.
Kommentera

70 Rodrigues: Om du skulle bli osklyldigt dömd för ett mord du inte begått, skulle du vilja ha en snabb avrättning eller fängelsestraff så du kan försöka få resning istället?

(sen anser jag att resonemanget begränsas av "tänk om det var ditt barn/tänk om det var du" och så vidare, det handlar om vilket samhälle man vill leva i på ett annat plan)
Kommentera

70 Rodrigues: Så avrättning är rättfärdigat, men bara om det tar lång tid innan den dömde blir avrättad?
Kommentera

Lumber Jack:

Nej det har självklart inte missat men vad jag undrar är detta.

Hur länge skall vi låta våldtäktsmän få fängelse och sedan avtjäna det och därefter fortsätta våldta ?? Procentantalet återfallsförbrytare är fruktansvärt högt. Dessutom kostar det samhället massa jävla pengar, pengar som man kan använda på annat!
Kommentera

mattias - 74: Du kan väl inte ha missat att de titt som tätt frikänns såväl pedofildömda som våldtäcktsdömda, då de blivit felaktigt dömda?
Kommentera

Poffa: Västvärlden, och han blev dömd av sitt eget folk!!
Kommentera

El Maco: Ja, och säger DNA:t att han är oskyldig så är det så. För det är 100% säkert, tydligen. :-)
Kommentera

mattias - 74: varför frikänns ibland dömda pedofiler och våldtäktsmän, ja till och med dömda mördare?
Kommentera

Poffa: DNA-bevisning kanske kommer att visa att Saddam var oskyldig ;-)
Kommentera

mattias - 74: Nej, men för att den är 95%? Skulle då den personen vara oskyldig kan man återkalla straffet och ge komepnsation. Har du redan avrättat honom så är det lite svårt.

Men det är klart, det är smällar man får ta enligt er.
Kommentera

Poffa:

Varför sitter kända pedofiler och våldtöktsmän inne då?

Knappast för att bevisningen är 45 % eller hur ?
Kommentera

70 Rodrigues: Saddam Hussein avrättades väldigt snabbt. Så fort att han inte hann ställas till svars för den terror och förföljelse som han bedrev mot Kurderna i Irak.
Kommentera

70 Rodrigues: Svara på frågorna nu.
Kommentera

mattias - 74: men om bevisningen ser ut att vara hundraprocentig men sedan visar sig vara felaktig då? Sådant händer ju trots allt lite då och då.
Kommentera

mattias - 74: Så då är det alltså bara ni som är för dödsstraff som kan vara principfasta då det kommer till kritan, medans resten av världens befolkning är kappvändare?

För övrigt så finns det fortfarande ingenting som är säkert till 100%. Någon kommer att bli felaktigt dömd och då kan det vara din släkting eller ditt barn.
Kommentera

El Maco: Har du någon gång hört talas om en snabb avrättning i västvärlden??
Kommentera

Poffa:

Som jag skrev tidigare skall man inte avrätta folk hit och dit hur som helst. bevisningen skall var 100 procentig eller tagen på bar gärning anars skall inte dösstraff utdömas. Är det en nära släkting så är det int enån skillnad. drägg som våldtar och mördar barn skall bara dö så ser jag på det...
Kommentera

El Maco: Tro mig, det är ingen som slår mig på käften :-)
Kommentera

70 Rodrigues: Jag kan hålla med dig i ditt resonemang, men är är det nog mitt privata omdöme som förmodligen är ur balans om man har blivit utsatt för något liknande. Då tror jag att det handlar mer om hämnd än rättväsendet. Jag skulle mig stirra mig blind vid ett sånt tillfälle
Kommentera

70 Rodrigues: I mindre skala. Någon slår dig på käften på gatan. Borde straffet vara böter och fängelse, att du får ett frislag eller att en statligt anställd boxare (Kranjc kanske) får slå våldsverkaren.
Kommentera

El Maco: Avrätta honom snabbt, annars är han en hycklare.
Kommentera

70 Rodrigues: Om du skulle bli osklyldt dömd för ett mord du inte begått, skulle du vilja ha en snabb avrättning eller fängelsestraff så du kan försöka få resning istället?
Kommentera

« · 813689 · »