Café

49347 inlägg · 1044 ämnen

Vadå inte rättfärdiga dödssstraff?

« · 813689 · » Till forumet

Sv: Vadå inte rättfärdiga dödssstraff?
El Maco: Ja, det får man innerligen hoppas.

Intressant här då.

www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,973047,00.html

Hur har vi ihjäl de här då?
Kommentera

Alla:
Jag var med initialt i den här diskussionen, men har sedan roat mig med annat under dagen. Men så som jag har velat vara med, och såå avis som jag är på er nu...
(Gillade verkligen NuMo-exemplet)

Till Rodrigez skulle jag vilja säga så här:
Om mitt barn skulle blivit våldtagen och mördad, och jag skulle få reda på vem förövaren hade varit - och kanske rent av få tag på, så lovar jag dig att jag formligen hade sett rött, och oavsett kaliber på den människan skulle han/hon ångrat sig att han/hon nånsin korsat min väg. Eventuellt hade detta också kunnat bli hans/hennes sista tankar i detta jordeliv.

Nöjd nu?
Men jag hade samtidigt varit medveten om att jag inte handlade i enlighet med vårt rättssystem, och varit beredd på att efteråt ta mitt straff - om nu rättsväsendet skulle hinna ikapp mig.

Mattias har jag diskuterat våldtäkt med tidigare. Jag tycker att du är extremt naiv i det ämnet. Om en kvinna säger att det är våldtäkt har man med automatik en brottsling som gärna ska in på livstid i andra änden. Rätt eller fel, Mattias?
Kommentera

Metal Guru:

Självklart skall det vara livstid för en grov våldtäkt men bara om det står klart att tjejen talat sanning eller att gärningsmannen erkänt ?? Duger det som svar ??
Kommentera

mattias - 74:
Andra halvan är ett bra svar.
Du kan ha mognat som människa sedan vi senast blötte ämnet.

Tyvärr tycks inte sökfunktionen fungera för tillfället, så jag kan inte plocka fram vad för komprementerande uttalanden som döljs i mitt minne. Men å andra sidan kan jag komma ihåg fel. God Natt!
Kommentera

mattias - 74: Jag fattar ändå inte ert resonemang? Nä, det är inte rättvist att döda någon, varför ska då staten döda någon? Det är ju fel att döda! Ingen har rätt att döda, då ska vi "normala" rättvisa människor föregå med gott exempel!

Att en och annan oskyldig åker med... hur kan man bara tänka på det viset, tänk om det är ni själva som sitter där oskyldigt dömda?? Tänker ni då "jamen det är ju sånt man får räkna med"...

Nä, tänk en gång till.....noga....
Kommentera

El Maco:
Jag skulle inte vilja sitta i fängelse och
få resning, titta bara vad som händer i prisonbreak,
då hänger dom ett vitt lakan för gallerdörren så man inte
kan se vad som händer, rykten säger att när nu pliten hamnat
i finkan själv så kommer nästa soundtrack vara Lena PH:s
"ont det gör ont"
Kommentera

mattias - 74:
Vad händer då tro.......kanske någon som sitter och räknar dagar nu.
Kommentera

70 Rodrigues: Hittade här ett land som verkligen inte hycklar med att rättfärdiga avlivning av människor. Trevlig läsning för somliga.

www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,973973,00.html
Kommentera

Vi har diskuterat detta förut.
Men borde inte denna person ha skrapat ihop till ett döttsstraff ?

Christer Aggett, 32, har aktivt sökt sexuella kontakter med flickor – utan att berätta att han är hivsmittad.
Manisk uppräkning
Bland vännerna har hivmannen i alla år hetat Merrill, men under sin jakt på flickor har han använt mellannamnet Christer.
Kartläggningen innehåller en närmast manisk uppräkning av detaljer – flickornas ålder, ofta hemadresser, telefonnummer, fritidsintressen, eventuella pojkvänner.
32-åringen har tagit kontakt med flickorna på olika chattforum.

Kanske tom här ?

www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1090940,00.html

www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1090805,00.html

Fotnot : AB Går ut med Namn och bild för att ev. fler flickor kan känna igen honom och söka vård
Kommentera

Helg Ernest: Ingen människa, hur ond hon än är, förtjänar ett dödsstraff, inte ens den som förespråkar denna bestraffning!
Kommentera

orion: Nä, du hare rätt! Det räcker om vi tar hans bromsmedeciner.

Ganska intresant att det är ute i den vida världen också.

www.google.se/search?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&rls=SKPB,SKPB:2006-46,SKPB:sv&q=Christer+Merrill+Aggett+
Kommentera

orion: Inte ens om det va din 12 åriga dotter?

Polisen vet i dag att det yngsta offret är en tolvårig flicka.
Utredarna har också säkrat olika typer av material där 32-åringen filmat sina sexakter med offren.
– Det är mycket viktigt att vi kommer i kontakt med de som haft sexuell samvaro med honom. De kan ju i sin tur haft sex med andra efteråt. Det blir en slags uppåtgående spiral som vi måste försöka stoppa
Kommentera

Helg Ernest: Rättsystemet ska inte bygga på hämnd, eller ska vi ha olika straffskalor efter hur förbannad brottsoffren blir?
Kommentera

Lumber Jack: USA kör ju med det systemet.
Det är ju därför svenskan inte får sitta av sitt livstidsstraff i Sverige.
De annhöriga till offret har ju sagt ifrån.
Kommentera

Helg Ernest: Så eftersom USA har det så ska vi ha det?
Kommentera

Poffa: Ja, eftersom vi gilar deras välfärdssystem och kapitalistiska tänkande.
Kommentera

Poffa: Ja, eftersom vi gillar deras fullvärdiga demokrati som ger rätt att ge sig in i andra staters inre angelägenheter, med syfte att avsätta diktatorer och demokratisera befolkningen med hjälp av vapenkraft.
Kommentera

Helg Ernest: jag tror nog att Christer Aggett kommer att ha riktigt roligt i fängelset. Han blir nog populär och en i gänget. Det är snubbar som han som verkligen brukar gå hem hos medfångarna.

Ja eller nej till dödsstraff är en ganska bra fråga om man vill avgöra hur intelligent någon är. Intelligenta människor utan mentala störningar inser att dödsstraff är en omöjlighet i ett civiliserat samhälle. Däremot ser jag inget fel med att ett livstidsstraff verkligen är ett livstidsstraff i extrema fall.

Sen tycker jag att det borde serveras mer lever och pölsa i fängelserna, minst tre gånger i veckan.
Kommentera

Wayne Gresky: Samtidigt är det lätt att överreagera när någon gör något, medvetet, som får eller kan få ödesdigra konsekvenser för andra människor. Jag har svårt att finna ord som beskriver sådana människor som t.ex. Aggett.

Jag får lätt känslan "skjut f-n-skapet". Dock efter en tid av eftertänksamhet inser jag att det är för enkelt, för lättvindligt. Då är det bättre att som du är inne på, låta en sån här person få känna samhörighet med andra sympatisörer i t.ex. ett fängelse. Jag menar, alla vet ju hur högt i rang en våldtäktsman eller en människa som gjort sig skyldig till brott av den karaktär Aggett verkar skyldig till, står.
Kommentera

250kg kärlek: I det här fallet kan jag dock inte låta bli att tycka att dödsstraff skulle vara en lämplig påföljd...
Kommentera

Wayne Gresky: Vadå, är det cykelförbud på Linnégatan eller?
Kommentera

Poffa: Är det inte dit du och Lumber Jack vill att vi skall efterlikna ?
Kommentera

Det lär väl kanske hamna här i tråden till slut.

En polis har blivit mördad av en galning som tidigare är dömd för mord och som de senate åren har haft kontakt med psykvården. Vad är det som gör att man i Sverige tror att det går att ha psykist störda mördare rännande fria på gatorna bland vanligt folk? Är det någon som kan ge en trovärdig förklaring till detta faktum?

Mördare och annat patrask ska sitta lääänge på humana och omvårdande institutioner och inte likt Fantomen knata runt som vanliga män på staden gator.
Kommentera

Lumber Jack: Vi borde solidariskt betala mer skatt.
Kommentera

NuMo: Aha, ett högre skattetryck innebär att galningarna blir snällare.
Kommentera

Lumber Jack: Nä, men vi har råd att bestämma att vi skall låsa in dem igen.
Kommentera

NuMo: Det handlar inte om ekonomi i första hand utan om ideologi. Idén om att alla galningar ska ha rätt att knata runt bland vanligt folk finner man i den mycket mörka period av folkpartiets historia när den naive dumliberalen Bengt Westerberg stryrde. Psykvården lades ut på kommunerna, dårhusen stängdes till förmån för eget boende. Ja det där kan du. Frågan är varför man inte har dragit någon som helst lärdom av det fullständiga haveriet? Hur många mord och självmord behövs det?
Kommentera

Lumber Jack:

På fråga ett svarar jag: Hur många galningar går lösa?

På fråga två: Det räcker nog om Reinfelt hotar med självmord om han inte får sin vilja igenom.
Kommentera

NuMo: Minst en i Nyköping idag.

Reinfeldt är stabil så jag tror inte han hotar med självmord, han kan nog sakligt lägga fram ett förslag. Frågan är om de gick på val på pskvård.
Kommentera

Lumber Jack: Nej, tvångspsykvård var nog det enda de inte gick till val på. Riskerna är väl för stora antar jag.

Så länge galningarna är solitärer så blir det nog ingen förändring, men organiserar de sig så blir det ännu värre.
Kommentera

Lumber Jack: Jag har svårt för daltande med våldsbrottslingar.

Om dom bedöms som psykisk störda vid brottstillfället så skall dom självklart få vård. Men så fort dom anses "friska" så skall dom in bakom galler i nån form. 

Sedan hur nån psykolog kunnat bedömma denna aktuella person som redo för att gå fritt ute i samhället är ju ett j-a bra betyg på psykvården.
Kommentera

NuMo: Lite verkar det trots allt göras. Frågan är om det märks.

www.regeringen.se/sb/d/9218/a/84228
Kommentera

Lumber Jack: Just i de här väldigt speciella fallen så blir det väl gärna de  misstag som begås som obönhörligen sätts i fokus framför de i helhetsperspektivet små steg framåt som tas.
Kommentera

Dream Team: Givetvis är det misstagen som syns, men ska man som psykist sjuk och våldsbenägen öht få vistas fritt i samhället. Är det ett pris värt att betala att vissa klara att sköta sig, med andra inte gör det utan återfallar?
Kommentera

Lumber Jack:

Problemet med de flesta som är intresserade och dessutom lämpliga som "behandlare" åt psykiskt sjuka eller för den delen psykosocialt handikappade, är att de är humana. Därmed öppnas en för stor tro på människan och daltandet är ett faktum.

Salle nämner inlåsning i fängelse kontra omhändertagande inom psykvården. Det konstiga är ju att dessa båda instanser inte går över gränsern till varandra för att få effektivitet.

Fråga brottslingar om de får vårdbehovet uppfyllt för att klara sig i samhället efteråt. Knappast.

Råkar brottslingen ha varit psykiskt sjuk, ja då finns det i alla fall en behandlingsplan under vården, men det är ju konstigt att den f.d. sjuke inte får avtjäna sitt straff direkt efter "tillfrisknandet/uppvaknandet.
Kommentera

Lumber Jack: Nej, inte någonstans finner jag fog för den typen av öppenvård, eller vad jag ska kalla det. Det är nog svårt att dra en exakt gräns mellan vilken typ av brott som är lindgriga nog för att få föranleda att släppa ut fångar på gatorna, men psykiskt sjuka människor bör på inga sätt ges den möjligheten. Det torde väl ha bevisats med råge vilka konsekvenser detta kan få.
Kommentera

NuMo: Inte alla.;-)

Visst har du rätt. Det finns för få cyniker och för många naiva världsförbättrare, och inte bara inom behandlingsskrået.
Kommentera

På temat brott och straff, om än inte dödsstraff:
Kommentera

Jag fick inte posta följande svar i modoboken så här kommer ett inklipp därifrån:

"shinzawai: Det finns ju egentligen en dödsstraffstråd i caféet, men eftersom frågan kom upp här kan jag inte sitta tyst. Jag förstår inte att människor kan förespråka denna strafform. Om inte annat beroende på att det är oåterkalleligt. Det händer att vittnen ljuger, även i pedofilimål.

Dessutom skriver du att pedofiler förtjänar dödsstraff, att en pedofil tänder på barn är knappast ett aktivt val. Att en pedofil har en skruvad sexuell läggning kan nog de flesta vara överens om men är det verkligen rätt att beröva någon livet för detta? Om pedofilen däremot utövar sin läggning bör han få ett riktigt kännbart straff och att eliminera sexualdriften hos människor som är dömda för sexbrott ser jag inget fel med. Speciellt inte om det handlat om grova brott eller återfallsförseelser."

Sen vill jag göra ett tillägg i svårigheten att dra gränser. Ska man t ex avrätta en 20-årig tjej som haft sex med en 14-årig kille?
Kommentera

Wayne Gresky:
Vad är det för skillnad mot att avrätta en 20-årig kille som haft sex med en 14-årig tjej? Jag ska bussa JÄMO på dig.
Kommentera

Metal Guru: Det har ingen betydelse what so ever mer än att folk brukar vara piggare på att avrätta män än kvinnor.
Kommentera

Wayne Gresky: Det har du en poäng i. Kanske för att det är vanligare med män som brottslingar, i alla fall då det kommer till mord och våldtäkter.

Men jag vet inte om dödsstraff verkligen är det rätta straffet, visst om någon skulle skada någon i min familj, min systerdotter eller min framtida dotter med våldtäkt eller mord vilket är det mest vidrigaste brottet som finns, skulle jag vilja se den personen död som en första instinkt. Men då skulle den personen inte få lida för sitt brott, man skulle snarare skona "det".
Låt samvetet ta koll på "det" i stället, om "det" nu har något.. om "det" är skyldig till 100 % kan väl yxan falla, men jag ser det mer som en hjälp i ställe för straff.
Kommentera

difzi:
Problemet med instinkts-lag&ordning är att den brukar vara svår att korrigera när den går fel, samt att det som är fel sett ur 'din' synvinkel ibland inte är riktigt så fel sett från den andra sidans synvinkel. Det föder då represalie-lag&ordning från den förfördelades familj mot den familj du representerar - och se på fanken, vi har nu uppfunnit hedersrelaterad lag & ordning!

Är det inte anarki och kaos jag beskriver..?
Kommentera

Metal Guru:
Både ja och nej, beror på hur man ser på saken och hur man tolkar den, tror att du missuppfattade mig lite. Menade inte riktigt att man skulle gå på instinkten och bedömma ett straff då om annat kommer allt sluta i kaos. Utan vad jag allmänt tyckte om dödsstraff, min första instiknt skulle vara att brottslingen få gå samma väg till döden, men då man börjar spektulera vidare skulle det spara brottsligen en massa lidande, där jag återigen vill påpeka att samvetet skulle ta koll på den, om han nu har ett har svårt att tro att en våldtäksman ens vet vad samvete betyder.
Kommentera

difzi:
Du ska inte ta mig allt för seriöst nu.
Jag har fn en kraftigt nedsatt iq beroende på en härlig jetlag.
Kommentera

Och nu har Fröjdfelt dömt straff för England.

Lampard lägger den...välplacerat vid stolproten. Kom igen nu!
Kommentera

scim: Vem ska avrättas? Lampard eller Fröjdfeldt? ;)
Kommentera

Och där kvitterade England...Richards bryter ett Kroatiskt anfall till Beckham som slår ett sånt inlägg som bara David Beckham kan lägga rakt på Crouch som tar emot och lägger in den!
Kommentera

scim: Ute och cyklar i fel bok, månne? ;)
Kommentera

Dream Team:

Haha, jag kollade just i fotbollsboken och tänkte "Vafan, varför har mina inlägg raderats?" ;)

Nåja, jag försöker göra många saker samtidigt, då kan det bli så här...
Kommentera

« · 813689 · »