Café

49395 inlägg · 1044 ämnen

Vetgirig.nu

« · 944428 · » Till forumet

Sv: Vetgirig.nu
Metal Guru: Ja. Där har de att göra:-) Annars kan de ju alltid deligera ut det jobbet.
Kommentera

difzi:
Så här har vetgirig.nu definierat geografi:
Kommentera

Frisco:
En Vetgirigundersida blir nåt för Poffa, Dysso, mok eller knaskamilla att ta tag i.
Kommentera

Metal Guru:
Det beror väl på hur man definnerar geografi??
Här kan allt från kartkunskap till hållbar utveckling rymas.
Kommentera

Frisco:

Absolut, jag håller med om att en sådan sida ska skapas ;)
Kommentera

Frisco:
Det finns mer geografifrågor än sportfrågor, skulle jag tro.
Kommentera

Metal Guru: Jag skulle vilja ha en Geografiliga. Frågan är bara om det finns frågor så det räcker till eller om man "mjölkar" sönder ämnena?

Men en Vetgirigundersida med diverse fakta vore kul.
Kommentera

Ska vi göra en Vetgirig.nu-subsida här på café, med

* direktlänkar till våra olika ligor (för anmälningar)
* instruktioner hur anmäla (se till att ha account först)
* matris för våra nick här vs vetgirig.nu

Det kanske kan bli någon liga till - det tar ju väldigt lite tid att 'sköta om' deltagandet. Nån mer än jag som vill svara på frågor med geografisk inrikting?
Kommentera

Portello: Vi börjar på tisdag! Som det ser ut nu blir det fyra st grupper, de två första i varje grupp till slutspel. Blir vi 24 el fler så blir det åtta st grupper. Men ju fler desto roligare så vi får hoppas att några till hakar på.

Anmäl er, ingen falsk blysamhet. :)

www.vetgirig.nu/qleague.php?lid=5150
Kommentera

Wayne Gresky: 19 anmälda just nu.När drar det igång? Nu till veckan eller?
Kommentera

Wayne Gresky: Matchdagar: tisdag och fredag.
Kommentera

DÅ KÖR VI!

I HS-Cupen tävlar vi i allmän allmänbildning och i cupform (vi börjar med gruppspel tror jag, ingen vet riktigt hur det fungerar). 6 frågor per match och inga ljudfrågor för er som vill tävla i smyg på jobbet. Så anmäl er på: www.vetgirig.nu/qleague.php?lid=5150

OBS! Ni måste vara registrerad användare på på vetgirig för att kunna vara med.
Kommentera

Alisandali: Låter kul. Det blir Wayne som får ta hand om det hela.
Kommentera

Frisco: Jag är med om ni startar en till liga och jag tror att dom flesta som är med i HS ligan hänger på .
Kommentera

Sjukt jämnt i div 2, jag och Jonyvela står båda på 7 poäng, 15 rätt och 4:41 i tid!
Kommentera

Frisco:

Ja de är det, står tom med på skylten då man går till Solan. Sedan är det alltid kul att retas med det som stockholmare, men de tillhör Stockholms län, på så viss en del av Stockholm, sedan att Solnaborna säger att Sthlm är en förort till Solna, vet jag ingenting om ;)
Kommentera

difzi: Sundbybergs Stad och Solna Stad är väl båda egna kommuner. Jaja.
Kommentera

Wayne Gresky:
Det känns som han är en fena på åtta år gammal teknik, samtidigt den färgblinde tysken kuggat på hermodskursens layout-prov.
Kommentera

Metal Guru: 539 besökare på 2,5 år. Någonting säger mig att han får nytt besöksrekord idag! Dessutom känns det inte som att han gör några grova pengar på sitt hemsideskapande...
Kommentera

Stigsson: Det är jag som ska skämmas.
Johan menade jag förstås.
Blandade ihop honom med en annan mas: Stefan Lundqvist.
Kommentera

Huge:
Han erbjuder sig faktiskt att göra hemsidor åt folk som inte har nå'n, för den modesta pengen av 60 Euro per Stunden, Bitte!
Kommentera

Stigsson:
Här har du killens hemsida.

Huge:
Vad han gör nufördiden? Ja, inte editerar han sin hemsida, ivarjefullafall.
Kommentera

Huge: Johan Brummer känner jag igen men ingen Stefan.
Kommentera

Stigsson: Och det frågar en moring?
Att du inte skäms... ;-)
Kommentera

Huge: Vem är Stefan Brummer?
Kommentera

Metal Guru: Bummer? Brummer. Stefan.
Undrar var han finns nuförtiden...? ;-)
Kommentera

Huge:
Mer om det vi i dagligt tal kallar Los Angeles kan man läsa på engelska wikipedia.

Där kan man se att i 'tätorten' LA (eller 'Metropolitan Area') bor 13.6 milj inv, medan det i LA County bara 10.3milj inv,
där den egentliga staden LA stannar vid modesta 3.8milj inv.

Länkad finns en kartbild på LA County, där det grå är urbaniserade områden med stadsgränser. Den största gråa zonen i den sydliga tätorten är den egentliga staden LA.

Anaheim ligger i granncountyt Orange County, men är ändå den del av (den sammanhängande) tätorten LA.

Ditt problem var att du angav the Metropolitan Area Los Angeles som korrekt svar på din fråga, medan man frågade om vilken STAD the Ducks fanns i.
Men det har du ju själv arbetat dig fram till nu, medan jag tvingats till arbete istället för en snabb geografisk uppfostran av allmänheten.
Bummer.
Kommentera

Huge:

Antagligen en liten bug, anmäla frågan?
Eller så ville de bara jävlas med dig ;)
Kommentera

Huge: Jag fick också ett liknande fel i en anna tipstävling på vetgirig.

Fortsätt textraden på den kända psalmen?

Stigsson svarade morgon men det skulle vara morgonstund men ingen hade ju skrivit hur långt man skulle fortsätta texten ;-)
Kommentera

Huge:

Både Solna och Sumpan är en del av Stockholm, men de vill kalla sig egna städer bara ;)
Kommentera

Metal Guru: Har googlat på Anaheim och det var ju solklart att det är en egen stad.
Se där, alltid lär man sig nåt nytt. Har alltid trott att det varit en mindre stadsdel i Los Angeles, men dom har ju tom en egen borgmästare:
Curt Pringle.
Nu fick man ju fel på frågan också, fastän man vet att Ducks kommer från just Anaheim.
Ibland är det inte bra att försöka vara FÖR smart eller överkonstruktiv.

Fick igår en fråga i Vetgirigduellen där dom frågade efter vem som genomförde den första lyckade hjärttransplantationen i världen.
Det skulle räcka med efternamnet.
Besserwisser som man är så drog jag naturligtvis till med både för- och efternamn, fast det som sagt inte behövdes: Christian Barnard.

Vid rättningen fick jag fel, eftersom det rätta svaret skulle vara: Barnard.

Fast i den efterföljande förklarande informationen kring det rätta svaret stod det att han hette Christian Barnard.

Det lustiga är att när man vid flera andra tillfällen svarat med både för- och efternamn fast det inte behövs, så har man fått rätt.
Förklara det den som kan....
Kommentera

Huge:
Smältdegeln Los Angeles består de facto av c:a 50 städer.
Kommentera

Metal Guru: Så Bronx och Manhattan i New York ska då också räknas som egna städer? Är Hollywood också en egen stad?
Nä, det där köper jag inte förrän jag är överbevisad.
Jämförelsen med Sumpan haltar ju en aning, eftersom Sundbyberg de facto är en egen stad, liksom Solna.
Invånarna i dessa städer blir jäkligt sura om man kallar dom för stockholmare.
Mkt möjligt att Los Angeles en gång i tiden bestod av en massa småstäder som nu vuxit ihop till en stor stad.
Men nu talar vi nutid och för mig är iaf Anaheim en stadsdel, hur stor eller liten den än må vara.
Kommentera

Huge:
Los Angeles består av c:a 50 ihopväxta städer.
Ungefär som en kalifornier skulle kalla staden Sundbyberg för "stadsdel i Stockholm".
Kommentera

Portello: Min med.

Sen en undran över frågorna och hur dom ibland ska tolkas:

Hur skulle ni svara på följande fråga, som jag fick idag?

"Vilket lag hade detta märke fram tidigare (stadens namn)?"

På bilden syns Mighty Ducks klubbmärke...

Själv svarade jag iaf Los Angeles, eftersom dom väl frågade efter stadens namn. Det var tydligen fel, eftersom det rätta svaret skulle vara Anaheim.
Men är Anaheim en stad?
Har för mig att det är en stadsdel i Los Angeles, typ Hollywood...

Vad sägs?
Kommentera

Frisco: Intresse finns då från min sida.
Kommentera

Metal Guru:

haha..bara lite va? ;)
Kommentera

difzi:
Du var bara en sjusst polvändning från att vara rätt, så geografi ser inte ut att vara ett större problem för dig... ;0)
Kommentera

Wayne Gresky:
De låter riktigt kul så länge ni inte bara kör geografi för jag kommer torska stenhårt :P Som liten flicka trodde jag att Östersund låg söder om Stockholm det säger väl allt? ;)
Kommentera

Frisco:
Klart det ska tävlas:-)
Kommentera

difzi: Blandade frågor, men suget efter geografi verkar enormt!
Vi har även lite lösa funderingar på om man skulle köra det hela i turneringsform utan divisioner med gruppspel och sedan slutspel i cupform.
Kommentera

Frisco: Du har mitt intresse :)
Vilka ämnen hade ni tänkt?
Kommentera

Frisco:
Jag vill bara ha geografifrågor.
Kommentera

Nya matcher idag i HS-ligan.

Jag och Wayne Gresky tänkte starta upp en liga i blandade frågor och inte bara en massa sport.

Finns det intresse?
Kommentera

Herminator:

Vi lär väl hinna med nån match till antar ja och då får du hålla i hatten, viker inte ner mig vet du;-)
Kommentera

Tubest: Ordningen återställd, trots svår omgång (c;
Kommentera

Herminator:
Precis, må bäste man vinna eller vad det nu heter:-)
Såg att det ramlat in en till deltagare nu.
Kommentera

Tubest: För tillfället... (c;
Kommentera

Herminator:
Då är det 1-1 inbördes nu då:-)
Kommentera

« · 944428 · »