Café

49551 inlägg · 1044 ämnen

Vetgirig.nu

« · 962309 · » Till forumet

Sv: Vetgirig.nu
Metal Guru: Ok, anmälan gjord. Kommer man med i nästa omgång när den nuvarande redan startat?
Kommentera

Tid 2:10 för de fyra frågorna.
Förväntar mig att den nyfunna geografen Mattias dyker upp snart ;0)
Kommentera

Gillar nån geografiligor har vi här en nystartad, som börjar andra säsongen strax. Intensiv, sju dar i veckan, fyra frågor, tre dar till wo.
Nyanmälda hamnar i div 2.
Kommentera

Wayne Gresky: Snart har jag bragdguldet i min hand...
Kommentera

Huge:
Du hade inte stolpe ut förra gången. Du hade för bra motstånd.
Kommentera

Paddan: Tror du måste gå hela vägen för att bli aktuell. Men konstigare pristagare har förekommit när det gäller den utnämningen...
Kommentera

Dream Team: Nä, du är helt oskyldig. Jag hade redan svarat på frågorna när jag sen läste om CDON härinne.
Har dessutom haft samma fråga i Duellen 2 ggr tidigare.
Jag missade däremot på första frågan om efterrätten. Satt väl i minst 1/2 minut och försökte få fram det jag hade på tungan: marängswiss.... ;-)

Det kunde som sagt mkt väl ha kostat mig en semifinalplats pga för lång betänketid.
Nu hade jag lite stolpe in, till skillnad mot semifinalen förra gången då jag hade stolpe ut.
Men ett bra lag har som bekant tur... ;-)
Kommentera

Wayne Gresky: Wow, så du menar att jag är i semifinal. Men, det är ju nästan ännu större än småkronornas semifinalplats. Betyder detta att jag får bragdguldet?
Kommentera

Dream Team:

Rymdvågorna måste vara på topp idag!*
8 spelade matcher i olika ligor och cuper och 8 vinster för Gresky.

*)
Se Kalle Anka - Geni för en dag
sv.wikipedia.org/wiki/Kalle_Ankas_Pocket_6:_Kalle_Anka_i_Bj%C3%B6rnligans_klor
Kommentera

Wayne Gresky: Jag vet såklart inte om jag själv rådde för att Huge hade rätt på "CDON-frågan" genom att jag la ut svaret här. Men att Huge hade väldigt mycket stolpe in står då klart, då jag hade bräckt honom på tid bara jag hade utelämnat det där förbenade mellanslaget...... ;-)
Kommentera

Nu är det semifinalklart i cupen!
Vi fick se 3 jämna matcher och en utklassningsseger i kvartsfinalerna.
Undertecknad klarade sig vidare med minsta möjliga marginal, tack vare en taktisk triumf.

Nu kan vi blicka fram emot följande semifinaler:
El Maco vs Paddan
Wayne Gresky vs Huge

El Maco och Huge var väl med i semi förra gången också? Starkt jobbat!
Kommentera

Gidde: Det skålar vi på.
Gärna i en Bruxelleskål.
Eller var det brysselskål?
Är totalt virrig nu av allt skålande.... :-)
Kommentera

Metal Guru:

I mitt fall så var det staden Brüssel som avsågs, inte någon skål ;-)
Kommentera

Huge: Hörde jag skål?
Kommentera

Metal Guru: Är du säker på att det inte var Bruxelleskål?
Kommentera

Wayne Gresky:
Ja, den känner jag också igen. Det var Brüsselkål.
Kommentera

Gidde: Tror jag fick rätt för Brüssel på någon brüsselfråga...
Kommentera

Huge: Frågorna är väl skapade av en mängd olika upphovsmän vilka alla har olika grad av noggrannhet när man skriver in godkända svar helt enkelt. Som någon skrev tidigare, skriv ett klagomail till ledningen och hoppas att man ändrar till nästa gång någon stackare får samma fråga och i övrigt "live with it".
Kommentera

Huge:

Brüssel är också fel, det stavas Bryssel bara så att ni vet det....
Kommentera

Vad ni gnäller. Stavva rät fårn bröjan så blir dett inga probblem.
Kommentera

Metal Guru: Ja, det där med stavningsbedömningen är som sagt en historia för sig. Själv mötte jag en som stavade Thomas Fogdös efternamn
"Fogsö", och det godkändes.
Själv har jag ex svarat med stavningen "Montreaux" på en stadsfråga, där det korrekta svaret skulle vara "Montreux".
Och det trots att min alternativa stavning går att använda, iaf enligt google.

Det blir extra inkonsekvent när jag i en tidigare match mötte en person som svarade "Lovren" på en konstfråga om museet i Paris.
Det korrekta (och mitt eget) svar var "Louvren".
Här hade alltså min opponent gjort tvärtom men ändå fått godkänt, dvs han hade plockat bort ett "u".

DEN konsekvensen undrar man ju lite över....
Kommentera

Dream Team: Åkte du ut för att du hade fel på frågan eller för att du skrev det rätta svaret här innan motståndaren svarat?
Kommentera

Metal Guru: Det är förstås extra irriterande när man åker ut just p.g.a en sån här sak. Precis som nu. Skit också.

But hey, you win some, you lose some. Cheer up mate!
Kommentera

Dream Team:
Jag tror att det hela bottnar i hur entusiastisk frågeförfattaren varit, då han/hon specificerat olika alternativ till rätta svar.

Jag har, precis som alla ni andra, drabbats av detta fenomen.
Men jag har samtidigt på andra frågor stavat så inihelvete fel att jag knappt begripit hur, men ändå fått rätt.

Kommerihåg ett tiebreak i duellen mot Anonymous, där vi skulle prestera namnet på Sydkoreas huvudstad, och båda stavade fel på Söul, Seoul eller fa fanskapet nu heter. Det rätta svaret hade en stavning, jag en annan och min kombatant en tredje. Båda fick grön plupp, trots fel.
Kommentera

Dream Team: Att bedömningen av svaren är fruktansvärt inkonsekvent och orättvis tror jag att de flesta märker efter ett tag. Det är helt enkelt bara att klaga och gilla läget. Men det är ju grymt bittert när man blir drabbad i en viktig match...
Kommentera

Metal Guru: Det är en korrekt observation. Frågan är väl varför mellanslaget har så stor betydelse här. Andra svar som inte är 100 % korrekta tolkas väl i många fall till att ändå bli godkända. Alla bokstäver är ju med för bövelen.
Kommentera

Dream Team:
Jag tycker mig kunna urskilja ett mellanslag, eller är det bara ett kernings-bekymmer?
Kommentera

Dream Team:

Löjligt
Kommentera

El Maco: Så händer det igen. Märkligt, jag kan inget annat säga. Vad är det för skillnad på CD ON (fel svar) och CDON (det korrekta(re) alternativet)?
Kommentera

Metal Guru: Efter 5 raka segrar (tom längre än MoDos segersvit!) känns det både oerhört kul och jätteroligt att meddela att jag själv är klar för HS-ligans högsta division. Jag gratulerar mig själv och säger rättvist!
Kommentera

Salle: Förlåt att jag väckte dig. Det var svåra frågor. Jag hade tur som en tokig med några chansningar så femman kändes rätt tursam. Dröm om Barbara.
Kommentera

El Maco: Grattis och starkt jobbat med 5 rätt. Tyckte det var ovanligt svåra frågor eller så är det bara reaktionen efter att vaknat på soffan. Sommnade i ren reklam during "Meet the Fockers".

Nu sängen. ZZZ
Kommentera

Salle: Pang! Där gick startskottet och El Maco drar iväg.
Kommentera

Metal Guru: Jag var så säker på att fyre skulle räcka så jag basunerade ut min seger alldeles för tidigt. Bluffen gick inte hem kan man säga. :(
Kommentera

Wayne Gresky:
Se där. Moras båda hopp åkte båda ut på fyra rätta svar, bäst av alla försvarare. Förlorar vi för att vi coachas av Djoos just nu?
Kommentera

Paddan: Kvartsfinalklart i cupen och 3 modoiter, 3 tikare, en brynäsare och en luleit kvar. 2 x TIK-MoDo känns väldigt prestigeladdat, speciellt nu inför derbyt (i hockey då). Själv hoppas jag att Portello inte får revansch för förlusten i förra cupen. Med mästaren ute ur bilden så känns det oerhört öppet vem som ska få lyfta bucklan den här gången.
Kommentera

El Maco: Otroligt, trodde aldrig jag skulle klara mig vidare i cupen. Men tydligen hade jag klockan på min sida. Måste bero på det utbytta klockarmbandet i mellandagarna.
Kommentera

El Maco:
Jag har viktigare saker för mig; har fullt upp med att uppdatera undersidan för vetgirig.nu, med alla nya uppdateringar av Vetligans multipla divisioner.
Så jag säger lite smått lutheranskt; Nytta går före nöje.
Kommentera

Metal Guru: jag räknar Gusten som kvartsmoring så ni får tyvärr inte full pott eftersom han åkte ut i grupp ett. Har du cuppat klart föresten? Är det inte nu det roliga börjar som flickan sa?
Kommentera

Stigsson: Det är nog samma som vanligt. 2 dar.
Kommentera

Wayne Gresky: Hur många dagars betänketid har man i slutspelet i HS-cupen?
Kommentera

Wayne Gresky:

Du slog ju ut mig i HS cupen var det va. Grattis men vi fick svåra frågor
Kommentera

mattias - 74: Då var man slutspelsklar i stora geograficupen. Vilken framgång! Nu börjar allvaret....
Kommentera

Metal Guru:

Nej jag är chockad, man besitter tydligen kunskaper som jag inte trodde fanns trots allt.
Kommentera

Wayne Gresky:
Ja, han blir nog grym då jag klivit av.
Kommentera

Metal Guru: Verkar som om Huge förstärker inför slutspelet.
Kommentera

Metal Guru:
En helt annan iaktagelse på vetgirig.
Geografihataren Mattias har tagit sitt förnuft till fånga, och börjat vinna divisioner i olika geografitävlingar. Grattis!
Din högstadielärarinna i ämnet kanske inte hade så fel då..?
Kommentera

El Maco:
Tog Mora IK Kvantitetspriset då?
Två deltagare, och alltså 200% i slutspel.

Ja, du förstår - de 200 procenten; jag och Stigsson är egentligen samma människa, men i olika personlighetsfaser.
Kommentera

Grattis Frisco!!

Idag var ingen bra dag, för någon av oss egentligen ;-)

Urk!
Kommentera

Salle: Anar jag lite darr på tangentbordet där?

Ska man dela ut några utmärkelser efter grundspelet skulle jag vilja ge en till Difzi som vann sin första match i grupp två och sedan lämnade wo i de andra tre efter att ha visat var skåpet skulle stå. Lite som Järnkaminerna som sjunger som fan men bara på var fjärde hemmamatch ;-)

En annan särskild prestation utfördes av Stigson som vann grupp tre med åtta rätt på fyra matcher. Åtta rätt alltså, inte åtta poäng. Kirurgisk precision, snacka om att hushålla med krafterna.

Stora kvantitetspriset går till Modoiterna som kollektivt mönstrade 12 deltagare och alltså bidrog med dryft en tredjedel av de tävlande. Bra uppslutning och bra arrangemang! Kvalitetspriset delas däremot mellan Luleå och Frölunda som hade 100 % av sina deltagare i slutspel. En person vardera.
Kommentera

« · 962309 · »