Café

49385 inlägg · 1044 ämnen

Vetgirig.nu

« · 950058 · » Till forumet

Sv: Vetgirig.nu
Stigsson: Maxtiden är ju två minuter i ligan och tre minuter i cupen , det är en halv minut per fråga .
Och den ska inte ändras .
Kommentera

Alisandali: Skulle 10 sekunderstiden för oavgjort ändras uppåt så tyckaer jag att maxtiden ska ändras nedåt. 2 minuter är alldeles för lång tid på 4 frågor tycker jag. Men det är min personliga uppfattning.
Kommentera

Frisco:

Instämmer!

På två minuter hinner man nog googla åtminstone två frågor!

Om 10 sekunderstiden tas bort så röstar jag för max 1.30 på 4 frågor.
Är med i en annan liga där det är 30 sekunder för 3 frågor, det är grejor det! :)
Kommentera

Frisco: Jag antar att du hade mig i tankarna med ditt förslag, men jag tror som de andra att det ska vara korta svarstider: blir ju sk-tenkelt att få alla rätt med hjälp av Google annars.

Jag får helt enkelt försöka skaffa en dator som är byggd efter Berlinmurens fall.

Skumt ändå att det är så segt på "vetgirig.nu". Här och på andra webbsidor märker jag bara 1-2 sekunders fördröjning, medan det oftast är 20-30 sekunder på vetgirig - oavsett Firefox eller Explorer. Är bara expressen.se som är lika långsam annars.
Kommentera

westerlind:

Mycket konstigt som sagt, för det är ju inte speciellt tunga sidor som laddas.
Men jag har hört flera som har samma bekymmer, så det existerar faktiskt, det är inte bara en dåligt bortförklaring av dig Olle...

Synd är det i vilket fall...
Kommentera

Frisco: Jag tycker att det är kul att matcher kan sluta oavgjort också, det tillför en dimension. Om två minuter räcker beror ju helt på vad det är för frågor. Är det skrivfrågor med lång text krävs mycket längre tid än korta kryssfrågor. Rätt praktiskt att samma regler gäller i de flesta tävlingar också, så man slipper fundera på vad som gäller.
Kommentera

Wayne Gresky:
Jag tycker att det är bra som det är.
Även om jag nog skulle tjäna på en förändring enligt det föreslagna.
Kommentera

Nu har man sparkat igång även Div6 i Geografi Leuge, divisionen där en hoper HS:are huserar.
Kommentera

Metal Guru: Nu var det kanske inte så hemskt mycket geografi i dom frågorna jag fick. Bara ett land eller stad nämns i frågan så räknas det tydligen som geografi?
Kommentera

Stigsson:
Ämnet geografi är bra mycket mer är rena kartfrågor.
Kommentera

Det drar ihop sig inför slutspelet i HS-cupen. Undertecknad är kvar i turneringen med minsta möjliga marginal.

Åttondelsfinalerna ser ut som följer:
PontusWe vs difzi
Wayne_Gresky vs JimmyJoe
Salle00 vs Paddan/ultraXLZ
Jonyvela vs MGuru
SuperElMaco vs Alisandali/Herminatorn/Poffa
elbistrofinno vs Alisandali/Herminatorn
knaskamilla vs Aemm
PAW vs Stigsson2
Kommentera

Wayne Gresky:

Undrar bara vad det är jag missat för Cup?
Den kanske startade under min utlandsresa?
Kommentera

Stigsson:

Jodå, jag har hittat länken under undersidan vetgirig.nu här till höger.

Men det går ju inte att anmäla sig nu, men jag är gärna med nästa "säsong"
Kommentera

Gidde: Det får du! Ju fler desto roligare. Det är ju lite fjuttigt när det bara är 3 i varje grupp. Själv siktar jag på att vara som Tyskland och börja lite lugnt i gruppspelet och sedan öka takten, men den taktiken kan ju skita sig redan på fredag...
Kommentera

Den här geografiligan var kul!
Helt fantastiskt att få en fråga om sitt engelska favoritlag så där i första matchen...Då svider inte ens förlusten borta mot Bristol City igår lika mycket. :)
Kommentera

Frisco: "Maxtiden är ju två minuter i ligan och tre minuter i cupen , det är en halv minut per fråga .
Och den ska inte ändras ."

Alisandalis förslag och jag tycker det låter rätt så bra.
Vid kryss så delar man helt enkelt på poängen, oavsett hur länge man tänkt. Tycker isf att tidsdifferensförlusterna känns värre än att ev ha torskat mot nån som man misstänker googlar.
Även om du skulle hinna googla så får man väl ta den smällen eftersom det i det långa loppet inte kan ha så stor betydelse.
Dessutom kan man ju undra vad det är för folk som sitter och googlar i såna här sammanhang.
Tycker man att det känns Ok att lura andra och framförallt sig själv så må det väl vara hänt.

I övrigt känns även det nuvarande upplägget helt Ok, så du får bestämma.
Kommentera

Wayne Gresky:

Varför måste ElMaco möta tre motståndare i sin åttondelsfinal?
Kommentera

knaskamilla: Eftersom Poffas grupp inte var avgjord då inlägget skrevs. Nu gratulerar vi Poffa som snodde åt sig den näst sista slutspelsplatsen. Han är den som möter El Maco i åttondelen. Bisterfinnen möter i sin tur Alisandali.
Kommentera

Känns som om man dras in i fler och fler tävlingar.
Nu har jag signat upp mig i den stora geografi-cupen med 232 anmälda deltagare i detta nu.

www.vetgirig.nu/qleague.php?lid=2431
Kommentera

Wayne Gresky:

Hehe, jag kan inte ens hålla räkningen på hur många ligor jag är med i längre..

Bara kul med 4-5 matcher varje dag! :)
Kommentera

Hur blir man medlem i hs-ligan? var medlem där förut men när säsongen tog slut fick jag inga mer mail.
Kommentera

Wayne Gresky: Jag hänger på. Start den 25:e tydligen.
Kommentera

othan:

Klicka på undersidan vetgirig.nu här till höger, där står all info...

Du missade säkert bara att hela ligan byttes ut, eftersom det inte gick att ändra typ av liga till en rak på ett enkelt sätt.
Kommentera

Huge:

Håller med dig. 2 minuter räker gott och väl, precis som Wanye påpeka det finns också skrivar frågor vilket tar längre tid och folk läser olika snabbt, men den smällen får man väl ta om inte annat så lär man sig läsa snabbt :)

Men som sagt Frisco du avgör i slutändan :)
Kommentera

Metal Guru:

Här har vi en till som borde joina Geografi-ligan samt cupen!! ;-)

(Klicka på länken och njut!)
Kommentera

Gidde: En plats kvar i geografiligans div 6, sen är det sjuan som gäller!
Kommentera

Gidde: Här är ännu en som borde kunna joina...

(Klicka på länken och njut! UTAN sexannonser...)
Kommentera

Salle:

Sexannonser?
Vad kör du för usel browser?

Allt sånt skit, samt alla annonser på AB & Expressen ska ju naturligtvis blockas automatiskt!

Såna ser jag aldrig, så jag ber om ursäkt om det fanns sådana med i min länk... :)
Kommentera

Jag har lagt till en drös av er som 'vänner' på vetgirig.nu. Ta det inte personligt. ;0)

Det betyder bara att ni kommer hamna högst upp på min "Duellen"-lista.
Kommentera

Så då har jag till slut felanmält en fråga på vetgirig:

Niagarafallen ligger mellan två av de Stora sjöarna, av vilka Ontariosjön ligger i nordost. Vilken sjö ligger direkt väster om fallen?

Och rätt svar är Erie.

Min protest:
Rakt väster om Niagarafallet ligger till slut sydspetsen av Lake Huron. Eire ligger SÖDER eller SYDVÄST om Niagarafallet.
Kommentera

Metal Guru: Då är det väl ändå du som är ute och pedalar lite. Eller så läser du frågan lite väl bokstavligt. Det måste ju vara typ 20 mil mellan Niagara och Lake Huron?

[bild]www.world-guides.com/images/niagara_falls/niagara_falls.jpg[/bild]
Kommentera

Salle:
Ontario ligger lika mycket väster om fallen som Erie. Är inte det ett lika rätt svar som Erie?

Och fakta är att om du är vid Niagarafallen, och går RAKT VÄSTERUT lär du aldrig bli blöt om fötterna av Erie's vatten.

Korrekt fråga till det svaret borde vara:
"Niagarafallen ligger mellan två av de Stora sjöarna, av vilka Ontariosjön ligger i nordost. Vilken sjö ligger direkt SYDVÄST om fallen?"
Kommentera

Metal Guru: Eller varför inte göra det ännu enklare? Niagarafallen ligger mellan två stora sjöar. Ontariosjön är den ena, vilken är den andra?
Kommentera

Metal Guru: Jag förstår dig men jag skulle inte missuppfattat frågan. Aldrig svarat Lake Huron för den delen heller :-)
Kommentera

Salle:
Jag tror frågeskaparen lider av missuppfattningen att älven mellan sjöarna rinner i väst-östlig riktning, och att felet kommer därur.

Jag missuppfattade inte frågan. Jag trodde det var en luring.
Kommentera

Korrekt, Wayne Gresky:
Kommentera

Metal Guru: Ska jag springa dit och kolla? Är i närheten faktiskt just i dagarna.
Sen utmanade jag just dig på duellen. Pallra dig dit.
Kommentera

El Maco:
Jag fick din utmaning, med hade just startat en annan.
Men du fick ju till slut tvåla till mig ändå i tiebreak.

Jag ska komma ihåg var din brevlåda bor...
Kommentera

Wayne Gresky:
Blev ju sjuan för mig då......jaga fatt nån mera så det blir nån match:-)
Kommentera

En bok att önska sig av tomten för den vetgrige? :)
Se bifogad länk
Kommentera

Tubest: Du får väl glädja dig åt att du ligger på uppflyttningsplats till sexan. Fast fortsätter det på det här sättet så lär du inte få möta mig nästa säsong heller. Gresky's "whopping ass" i sexan! :)
Kommentera

Senaste nytt från HS-cupen:
UltraXLZ förefaller ha dragit sig ur tävlingen och Paddan är därmed klar för slutspel som siste man. Paddan kan därmed börja ladda inför derbyt mot Salle. Vi har ett till intressant öviksderby mellan Kamilla och AM. Men det som känns som den stora publikmatchen är den mellan El Maco och Poffa som ska bli ytterst intressant att följa. Överraskningarna PontusWe och difzi ställs mot varandra och undertecknad tar sig an den tuffe JimmyJoe aka Portello i en match där utgången känns helt öppen.

Åttondelsfinalerna ser ut som följer:
PontusWe vs difzi
Wayne_Gresky vs JimmyJoe
Salle00 vs Paddan
Jonyvela vs MGuru
SuperElMaco vs Poffa
elbistrofinno vs Alisandali
knaskamilla vs Aemm
PAW vs Stigsson2

Någon som vågar tippa? :)
Kommentera

HS-ligan info news nyheter:

Jag tryckte igång den nya säsongen nyss. Då stod det (som det alltid gör) NY SÄSONG STARTAR I NATT. Men det innebär nog måndag eftersom det är måndagar och torsdagar som gäller.

Ni som inte anmält Er, anmäl Er:
www.vetgirig.nu/qleague.php?lid=4846&left=1
Kommentera

Wayne Gresky: Jag tippar följande:

PontusWe vs difzi Överraskningen difzi vinner igen.
Wayne_Gresky vs JimmyJoe
Hemmavinst.

Salle00 vs Paddan
Salle går ut stenhårt och vinner. Dock ej med samma fulmetoder han brukar använda i X11.

Jonyvela vs MGuru
Kan det bli oavgjort? MGuru vinner i sudden.

SuperElMaco vs Poffa
Hemmavinst.

elbistrofinno vs Alisandali
Alisandal vinner.

knaskamilla vs Aemm
Knasig vinst.

PAW vs Stigsson2
Stigsson2 förlorade just mot mig i en annan liga. PAW vinner enkelt.
Kommentera

Frisco: *#&!*#&# Oavgjort är oavgjort, ta bort dom där löjliga tidsreglerna ur HS-tävlingarna genast!
Kommentera

Stigsson: Tyst din googlare! Geografiligan är dessutom ingen HS-tvävling. :)
Kommentera

Wayne Gresky: tävling hette det senast jag kollade...
Kommentera

Det här hade jag helt missat. Skoj!

Nästa gång vill jag vara med :)
Kommentera

Deas:

Vad hade du missat?!
Alla olika ligor eller någon speciell?

Hoppa med kan man ju göra nu, så får man veta när det är dags för matcher annars...
Kommentera

« · 950058 · »