Café

49351 inlägg · 1044 ämnen

Viktigaste Valfrågan

« · 729353 · » Till forumet

Sv: Viktigaste Valfrågan
73Sjöbba: Skönat att det tog lite fart, det var så dött härinne (8^(/)
Kommentera

Poffa: Själv tycker jag att den viktigaste valfrågan är hur vi på ett naturligt sätt skall kunna ta ut en bramiljö-skatt från Norrlänningarna. Myggen är gratis, varför är det så egentligen? Går det inte att straffskatta personerna som stoppar granruskor i hålen på vägarna? Kan man inte ändra befolkningströmmarna, så att vi åtminstonde får en gamling, sjukling, eller någon annan på något sätt arbetsoduglig i utbyte mot de omyndiga färdigutbildade odågor vi skickar till storstäderna? Ja, det finns mycken snedfördelning, men nog borde det finnas stort utrymme för mer obalans. Det är ju bra för Sverige ju.
Kommentera

knaskamilla: 4 år är det väll ? Om man räknar bort kyrkovalet
Kommentera

Nu har ni allesamman deriverat iväg från ämnet alldeles fullständigt!

Den Viktigaste Valfrågan är ju naturligtvis var Sveriges medelpunkt ligger, och hur man definierar det. Skärpning!

Kommentera

Poffa: Jo någ blev det fel, såg det en timme före dig.
Jag räknade lågt och kom fram till 8 miljarder.
Men du har rätt, 16 miljarder låter bättre ur min synvinkel.

Det låter på dig som om du aldrig varit beroende av en bil,
snarare en lastbil. Åkare kanske?
Eller går din bil på diesel?
Varför ska alla se till din plånbok?
Kommentera

MIK 7-1:

Jag är i högsta grad beroende av bil. Jag är inte åkare och jag har en bensinbil. Alla ska inte se till min plånbok, den har de inte med att göra. Men om de tittade till vår gemensam plånbok, landets ekonomi, så vore det inte fel.

Kommentera

Helg Ernest: En röst på Junilistan, Piratpartiet, Vänstern eller Miljöpartiet är ju tyvärr en röst på Nivea. Om man vill ha bort GP från makten så måste man lägga sin röst på nån i den borgliga kvartetten.
Kommentera

NuMo:

Se där, nu tänker du i alla fall. Det är ett steg på vägen.

Kommentera

Poffa: Ähh! Man blir ju lite less nu. Man skall som enskild röstare alltså se till allas plånbok, inte till sin egen. Sosseri-sossera. Annat är det med Moderaterna. Man har ju blivit lovad en tusenlapp, svart, bara man röstar på dem. Det är andra takter det.

Alla Svenskar bör enligt den här debatten tydligen konvertera till dieseldrift. Vi får väl se när konverteringbidragen för det börjar att komma.
Kommentera

Poffa: Jag är känd för mitt tänkeri, ingenting annat, i stort sett.
Kommentera

Helg Ernest:

Har för mig att jag gick i högstadiet eller något sådant när VPK tog bort sitt K. Det känns som mer än fyra år sedan.
Kommentera

Salle: Nä! Inte för jag tror det skulle göra sådan stor skillnad med en borglig regering. Men då har ju dom Maud. Vilket är snudd värre än Vätterström eller vad hon nu heter, hon med gröna fingrarna och ingen verklighetsförankring.

Grönas politik är nog bra om alla vi 9 mille flyttar till "Fjollträsk" så vi inte har så långt till jobb, affärer och pendeln går var 7 minut
Kommentera

knaskamilla: Dom tog ju bort P:et också...
Kommentera

knaskamilla: Tror faktiskt de tog bort P samtidigt som K.
Kommentera

knaskamilla:

De tog även bort P:et, men trots det kallar även jag dem för VPK. För det är rätt uppenbart att kommunismen finns kvar som en grundfilosofi inom det partiet.

Kommentera

knaskamilla: Bara för man byter ettikett är det trotts allt samma vara.
Eller ?

Sverige ut ur EU!
Kommentera

Helg Ernest: Låter som du vill rösta mörkblått men inte törs för det anses fult i det röda Timrå...
Kommentera

Poffa:

Jag tycker att du har rätt i det mesta du säger. Vilket du förvånansvärt ofta har med tanke på din lagtillhörighet, enligt mig. Fast att bara 50% röstade i senaste riksdagvalet har du väl ändå rätt fel i? Jag tror du blandar ihop de siffrorna med diverse EU-val och omröstningar. Riksdagsval i Sverige brukar ha åtminstone 80% eller mer i deltagande. Fast jag orkar inte kolla i och för sig...
Kommentera

Salle, Frisco och Poffa:

Sant, men det var väl mest en utseendegrej, va? Det känns som att det låg mer bakom K än vad som låg bakom P, rent politiskt.
Kommentera

Albert Hall:

Ja, du har säkert rätt. Trots att du är en Fuling.

Kommentera

knaskamilla: Så du menar att dom inte var ett parti. Det kan man väl hålla med om... :-)
Kommentera

65selander:

Det var ju det jag ville minnas! Demokratin fungerar! Någorlunda. Bättre än i de flesta av världens länder i alla fall. Oerhört mycket bättre än i den så kallade demokratin USA i alla fall. De har enligt mitt, i och för sig rätt senila, minne runt 50% i valdeltagande i presidentvalen.
Kommentera

Salle: Nä, du. Jag röstade på Ohly i riksdagen och Christer Håkansson i Timrå. Jag är uppfostrad sosse, båda mina föräldrar var aktiva sossar.
Men nu är ju faktist sossarna ganska blå. Finns det någon artbetare inom
Arbetar partiet Socialdemokraterna längre ? Eller som det också heter SAP
Svenska Arbetar Partiet. Hjalmar Branting skulle sno i sin grav om han visste hur sossarna är nu.
Har föresten ätit lunch med Tage Erlander, när jag var på SSU kurs i Bommersvik ( En hel vecka)
Jag är tom. skolad Sosse ( c :
Kommentera

65selander: Här har du en riktigt statistisk valbild. ( c :
80,1% deltagande
Kommentera

MIK 7-1: Har du skrivet på ?
Kommentera

MIK 7-1: Om du kollar här ( Länken)
Klicka på den nedre grafiska bilden så ser du att oljan har nått sin peek, så nu går det bara utför. mao. oljan blir bara dyrare och dyrare
Kommentera

Helg Ernest: Sverige ut ur EU? På vilket sätt skulle vi, en nation som främst lever på handel med länder i den europeiska unionen, tjäna på att gå ur unionen? Varför inte rösta på Sverigedemokraterna om du har såna ideér och inte vill rösta på Ohlý? Där predikar man slika irrläror.
Kommentera

Frisco: Vänsterpartiet Kommunisterna plockar bort P och K ur partibeteckningen och blir *trumvirlvel* ett parti utan kommunism men en massa PK-trams. Man plockade bort helt fel bokstäver. Werner skäms!
Kommentera

Lumber Jack: Det är ju där Junilistan kommer in som enda tänkbara alternativet.
Kommentera

Helg Ernest: Junilistan är FÖR EU.
Kommentera

Lumber Jack: Jo, och Joakim won Anka är rikast i världen.
Kommentera

Helg Ernest: Man är för EU men mot EMU. von Anka är tecknad.
Kommentera

Lumber Jack: Du kan ju ha lite rätt där då ! ( c :
Har jag fel så står jag för det.

Junilistan säger ja till svenskt EU-medlemskap, men nej till att flytta mer politiskt makt från Sverige till Bryssel. Vi är inte höger eller vänster. Vi samlar alla de medborgare som är positiva till internationellt samarbete, men som säger nej till den centralstyrda EU-stat som nu växer fram.

Demokrati byggs underifrån genom medborgarnas aktiva deltagande. Vi vill att medborgarnas inflytande ska öka. Ett sätt är att hålla fler folkomröstningar. Det är en självklarhet att svenska folket ska besluta om Sverige ska anta EU-grundlagen eller inte.
Kommentera

Lumber Jack: Här hittade jag nått intresant alternativ ( c :
Kommentera

MIK 7-1: Å inte blir det bättre av detta.
Kommentera

Helg Ernest: Ja naturligtvis, skrev på för ganska länge sedan:)
Nej bättre blir det inte, fören de sänker bensinskatten.

"men av höjningen på tio öre är 7,5 öre skatt så det pris vi har i Sverige är delvis hemmagjort, säger Motormännens presschef Tomas Nilson."
Kommentera

MIK 7-1: För att vara lite märkvärdig så är det 7,4 öre (8^(/)
Jag kan hålla med att det är en mycket viktig fråga, men jag kan tycka att äldreomsorgen, sjukvården och skolan är lite viktigare. Klart att man går till sin egen plånbok. 99 av 100 iallafall.
Kommentera

73Sjöbba:
Tillgången på billig energi för industrin kommer att vara den unikt viktigaste för framtiden.

Om vi inte kan slåss med kinesiska löner så måste vi sänka priset på råvarorna. Skogen och malmen har vi för att göra papper och bilplåt. Men måste vi pröjsa 1 kr / kwh och det verkar bara stiga så kan vi ta ner skylten SWEDEN får då har vi inget att konkurera med.

En raffinör av ca: 20 stycken som står på varje bruk förbrukar ström för 20000 spänn i timmen. Sug på den ni.
Kommentera

Per HApps: Ortvikens Pappersbruk förbrukar lika mycket som Göteborgsstad. Dom får inte köra för fullt på dagtid, då rävcker inte strömen till. På dagen får dom lasta 150 MEGA WATT
Nätterna går dom upp ca 100 MEGA WATT till 250 MEGA WATT.
Nuskall dom bygga 6 raffinörer till och ev. en ny pappersmaskin.
Raffinör = en kvarn som mal träflis till pappers massa.
2 stora skivor som trycks mot varandra men roterat mot varandra
och flisen trycks ut i centrum.
Kunde inte hålla mig Happs ( c :
För inga utomstående vet vad en raffinör är.
Kommentera

Helg Ernest: Tack för beskrivningen:)

Per Happs: Jag säger bara;
bygg ut kärnkraften, alla andra gör det redan.
Näst viktigaste valfrågan;)
Kommentera

Helg Ernest:
150 MEGA WATT, 100 MEGA WATT och 250 MEGA WATT.

Beskriver du ljudanläggningen i min bil? 

Kommentera

MIK 7-1: Skolan och skolsystemet är den viktigaste frågan, men den kommer troligen inte att avhandlas. Sossesverige kommer som vanligt att dribbla bort den frågan.

Göran Persson måste bort, bort, bort! Istret måste späkas i sanningens skärseld!
Kommentera

MIK 7-1: SCA och dom andra större industrierna här. Dom har gått ihop och skall dra en kabel till Ryssland för dom har köpt ström där.
Kan ju tänka mig att det är ren kärnkraft.

När beslutet att kärnkraften skulle avvecklas och Barsebeck skulle avvecklas. Efter det har kärnkraften investerat massor.
Alla kvarvarande verken skall upp i en kapacitet av 115-125% av dagens produktion. Dessutom las en kabel direkt över till Finnland från Forsmark för att köpa Finsk Atomel. Den dagen Kärnkraften stannar i Sverige, då är vi tillbaka till stenåldern.
Kommentera

mattias - 74:
Sluta åk bil då, åk kommunalt eller cykla. Gynnar miljön istället och det är också en valfråga att beakta.
Kommentera

Muppers: Det finns platser i Sverige dit man inte kan åka kommunalt, varesig till eller från.
Eller så skulle det ta så lång tid att det inte är rimligt.
Det finns fler än du tror som faktiskt inte har något val.

Uppsala är en av Sveriges cykeltätaste städer.
Kommentera

MIK 7-1:
Jo tack jag vet, att köra i denna stad är praktiskt taget omöjligt när man har den mängd cyklister vi har. Även fler orter. Självklart tycker jag att bensinen är förhög som den är nu men tycker inte det är ett av dem bättre argument politikerna har för att värva röster. Finns bättre saker att värna om än att sänka bensinpriset/skatten. Ser hellre att barn och äldre får det dem behöver istället för att vi bilburna ska få en förmån. Visst sen finns det dem i glesbygden som lider av det, men brukar gå att göra avräkning i deklarationen för sånt.
Betalar gärna skatt om det går till rätt saker å att sänka bensinskatten visst är för det men då får nån annan grupp slaget i ansiktet istället...
Kommentera

Det finns bara en som har det och det är Sveriges enda riktiga rockstjärna, Thåström, han har texterna och definitivt rösten...det räcker så.
Kommentera

Ambroo: Testa och se!
Kommentera

Muppers: Känner till Uppsala väldig väl.
Har varit nära att köra ihjäl en cyklist varannan gång jag varit dit.
Kommentera

« · 729353 · »