Café

49351 inlägg · 1044 ämnen

Viktigaste Valfrågan

« · 731432 · » Till forumet

Sv: Viktigaste Valfrågan
mattias - 74: Ja vad fan, lite icke politisk korrekt humor har väl aldrig skadat...
Kommentera

Nu vet jag vilka jag ska rösta på i september!

Kommentera

El Maco:

Duoch fadde eller ?? =)
Kommentera

El Maco: Okej att det i en demokrati består av folkvalda människor. Men får Linda så mycket röster att hon kan ge sig in i politiken blir jag allvarligt oroad.

Kan någon människa ge mig en enda anledning, något enda vettigt argument som Linda återgett allmänheten? Om det är "större bröst för alla", "mer amatörteve åt folket", "mer snortande" eller höjd arbetslöshetsersättning  så förstår jag at man röstar på en sån som Linda.

Men livet består av så mycket mer än så. Befria mig från personer i den kaliber som Linda, från politiken. Det får gärna finnas hjärna bakom saker!

Kommentera

250kg kärlek:

Apropå bensinpriser!!

trist varför det går ner men jag klagar inte !!
Kommentera

Ja,det måste vara alla soffliggare,ungdomar och sjukskrivna
som gör allt för att slippa arbeta...
Jag vill inte dra alla över en kam,men jag vet sådana
som gör allt för att slippa arbeta..
Man sliter halvt ihjäl sig varje år(Industriarbetare,deltidsbrandman,
Hockey o fotbollsdomare o försäkringsombud(Folksam)..
Det rasslar väl in en halv mille om året...
Men man blir lite lack när det finns dom som sjukskriver
sig pga att de ska supa.....1 karensdag är för lite...minst 2!
Sänk arbetslöshetskassan och sjukkassan.....få människor
att vilja börja arbeta istället för att vända på dygnet...låt
oss sänka skatterna på de som arbetar o sliter....
Alla kan bli arbetslösa,men då gäller det att söka nytt
arbete,inte bli passiv....jag jobbade 8 år på ett ställe..
det kursade och jag var bara arbetslös en dag!!!!
Arbeten kommer inte till en man måste ut på
arbetsmarknaden själv,besök jobben...inte vänta tills
arbetsförmedlingen ringer dig.....lär dig ta alla jobb även
industriarbete....vet att industrierna skriker efter folk,men
tyvärr är det inte tillräckligt fint...SUCK!!!
Där har vi den viktigaste valfrågan....sätta press på
soffliggarna!!!
Kommentera

SMÅLAND:

AMEN!!
Kommentera

SMÅLAND: Jag håller faktiskt med. Har bekanta som satt i system att jobba de månader som krävs för att sedan kunna löka på A-kassa i sex månader. Då de väl jobbar pustar, suckar, stönar och klagar de hela dagarna.

Jobba suger ju jämfört med att plugga eller annat, men vafan, det går inte direkt att universialiers lökande. Gjorde alla det funkar inte samhället.
Kommentera

Deas: Universalisera skulle jag skriva. Svårt ord =)
Kommentera

SMÅLAND:

Äh, då sabbar du ju även för de som faktiskt VILL jobba men har svårt att hitta jobb. Dessutom passar inte alla för alla jobb, man ska ju faktiskt klara av jobbet både fysiskt och psykiskt också.
Kommentera

knaskamilla: Man kan ju även ta ett "skikjobb" och söka under tiden tills det nappar. Det finns så många som rider på systemet och är nöjd med
10 000:- i mån i a-kassa och tänker att det här klara jag mig bra på.
Sossarnas valfläsk är bla att höja dagsersättningen från 750kr om dagen till 930kr om jag minns rätt. Jag reagerade negativt på det med tanke på att det gynnar mest soffliggarna. När det gäller att söka jobb så handlar det i grund och botten om inställning
Kommentera

73Sjöbba: skitjobb ska det stå givetvis
Kommentera

73Sjöbba: Du glömmer en sak. Visst finns det soffliggare, men tror du verkligen att det är majoriteten? Visst, är du ensamstående så fixar du säkert att klara dig på 10.000, men om du har familj då? Det finns trots allt rätt många arbetslösa som har fler att försörja än sig själva också. Majoriteten av arbetslösa vill nog bra gärna ha ett jobb. Det är trots allt en viss skillnad på att klara sig och att ha friheten en högre lön ger. Att säga att det handlar om inställning är ett hån mot dem som verkligen försöker.

Dessutom, vad menar du med skitjobb? Som Knaskamilla påpekar så är långt ifrån alla lämpade/kapabla att ta vilket jobb som helst. Som sagt, visst finns det snyltare bland arbetslösa, men de flesta gör nog så gott de kan.
Kommentera

Vi kan ju för böfeln inte sänka A-kassan för (citat, Per Nuder):"Då kommer folk att tvingas ta vilka jobb som helst!" Vilka jobb man inte bör ta preciserade han dock inte...

Viktigaste valfrågan är dock skolan, eller det som finns kvar av den sedan Persson gjort allt för att sänka kunskapsnivån. Det är framtiden sossarna slarvar bort, i ett hopp om att bevara ett samhälle som inte funnit på över 30 år.
Kommentera

Lumber Jack:

Annars kan man göra som han Reinfeldt tycker - förbjuda folk att utbilda sig, så att vi har fler som inte är överkvallificerade för skitjobben. För på dem är det tydligen brist på folk som jobbar, enligt honom.

Jag håller med dig om skolan. Och förskolan. Så mycket grundläggs redan på dagis. När man kan se på ett litet barn att det är ett barn som behöver få göra en massa coola saker, då måste man med lite resurser kunna förhindra att många blir knarkare och/eller brottslingar när de blir större.

Läste för övrigt ett par av Fp:s affischer igår. En gick ut på att om man börjar ha betyg i ordning i skolan så kommer stöket att försvinna. Pah! En annan gick ut på att om man börjar med betyg tidigare så blir barnen smartare. Eller hur det nu var. Snacka om att vara lite offside.
Kommentera

73Sjöbba:

Nu har de iofs skärpt kraven för att man ska få a-kassa. De nya kraven innebär bl.a. att man MÅSTE söka ett visst antal jobb varje vecka (eller om det är månad) och rapportera in det, även om det inte finns några att söka som passar en.

Fast man skulle kunna göra mer för de som går arbetslösa. Inte bara (som för vissa) erbjuda dem att lära sig skriva ett CV eller använda Excel. Det vore nice om det fanns fler möjligheter till praktik, eller yrkesinblick på något annat vis.
Kommentera

knaskamilla: De visade ett fint insalg på mittnytt tror jag det var om en kille, som helt enkelt skickade ut sin CV till ett antal jobb i månaden. Han var utbildad inom något jag inte minns men som det var typ 2 arbeten per år som man kunde söka. Han hade längst upp på CV'n skrivit hej jag söker detta jobb fastän jag inte är ett dugg intresserad utav det och inte heller har jag rätt utbildning.

Sen tycker jag att man kan sänka socialbidragen, för där tror jag det finns en hel del ungdomar (och andra) som lever på pengarna och sedan när sociala börjar klaga så går de en kurs i datakörkort eller söka jobb kurs i en månad och sen är det bara att luta sig tillbaka och ta socialbidrag igen.

Kommentera

MorganaLefaey:

Men det är ju faktiskt så. En arbetsgivare måste ju vara mycket mer intresserad av att anställa någon som faktiskt vill ha jobbet än någon som AF tvingar att söka jobbet. Och hur kul kan det vara för dem att få många fler sökanden än vad som skulle ha sökt av rent intresse, egentligen? Jag har själv suttit och sorterat bort ansökningar från folk som verkligen inte skulle göra ett bra jobb på tjänsten vi annonserade ut, men som sökte ändå bara för att ha något att göra. Sådana som inte passade in på profilen det minsta, och som själva borde ha insett att de borde jobba med något annat.

Inte för att jag vet hur det ska gå till, men att skapa fler jobb måste vara betydligt mycket bättre än att sänka A-kassan. Jag läste dessutom om något parti (minns inte om det var M eller Fp) som tycker att man förutom att sänka A-kassan ska höja avgiften till den också. Det skulle alltså bli dyrare men ge mindre. Vad härligt...

Socialbidrag vet jag inget om, men jag vet folk som fått socialbidrag och ändå stressat ihjäl sig över hur de ska klara sitt liv - sådana som verkligen vill ha ett jobb och en inkomst och slippa leva på staten. Jag vet inte, hur ska vi ta hand om de mindre lyckligt lottade i samhället?
Kommentera

JA!!! till trängselavgifter i Stockholm. Synd att det knappast kommer att bli så.

Kommentera

El Maco: Det skall inte kosta mer för någon i hela Sverige att åka till IKEA.
Oavsett om du bor i STHLM eller Karusuando.
Nu kanske inte IKEA var ett bra alternativ, men till närmaste livsmedels butik.

Sen hörde jag ett väldigt bra förslag i kväll, som någon rikstaspolitiker föreslagit.
Slopa all moms, Lägg på 20% skatt istället på inkomsten.
Han är petat nu.
Men erkänn att tanken är god ?
Dagens fråga.

Vad blir konsekvencen av ett sådant förslag, som gör att förslagsläggaren utesluts ur det egna partiet?
Kommentera

El Maco:

Tror du inte? Jag tror på att det blir trängselavgifter.
Kommentera

Helg Ernest: Till skillnad mot i Karesuando är det inte en halvtimmes väntetid i bilkö hela dagen om man ska in eller ut i stan. Inte heller kryper trafiken fram när man väl är inne i stan. Dessutom är kollektivtrafiken både tätare och billigare i Stockholm än i Karesuando. För 18 spänn kan man åka tunnelbana till Skärholmen eller Fruängen och ta SL-buss till IKEA därifrån.

Biltullarna minskade trafiken på infarterna och i stan för att folk samåker eller åker kollektivt. Den som måste köra bil kommer fram snabbare. Utmärkt!

Kommentera

El Maco: I Katusuando är det 1-2 timmar innan dom kommer till en stad
Kommentera

Helg Ernest: Jag säger NEJ till biltullar i mindre samhällen i norrbottens län. Jag säger JA i Stockholm.
Kommentera

knaskamilla: Sunt förnuft tycks inte vara tillräckligt för att folk ska rösta på dem. Till och med de blåaste moderater i min bekantskapskrets tycker att det funkade jättebra. Men eftersom det var sossarna som tvingade igenom försöket kommer de rent principiellt rösta nej. Eller nej, inte alla, ett par kommer nog att rösta ja.

Kommentera

El Maco: Det var inte din synpunkt jag har nått emot.
Men när tom. Peter Eriksson MP som är från Kalix, glömmer sina rötter och skall miljöväxla bensinpriset så ingen utanför "Tullarna" har råd snart att åka till affären. Då är det faan i mig nog.
När skall politiker inse att Sverige är mer än bara "Fjollträsk" ?
Kommentera

Helg Ernest: Vad är det för gnäll? Väljer man att bo i norrlandsinland får man väga för eller emot. Billigt boende, låga omkostnader men relativt hög kostnad för att transportera sig till sina nöjen. Reseavdragen till och från jobbet är MYCKET förmånliga. Har själv pendlat c:a 11 mil om dan under flera år, så jag vet mycket väl att det i stort sett inte kostar mer än slitaget på bilen.

Fast det är bara att välja en ny och snål dieselbil så är det problemet också löst. Att harva runt i en gammal Volvo eller dylik bensinslukare är också ett val man gör (dessutom hjärndött om du frågar mig).
Kommentera

73Sjöbba: Det är klart att man hellre tar ett skitjobb istället för att stämpla eller hur?! Men anta att du tar ett jobb som ger en lön som är i paritet med din ersättning från a-kassan och att du efter olyckliga omständigheter blir av med det jobbet? Då blir det inte så muntert.
Jag menar att sånt måste man ju ta med i beräkningarna speciellt om man har barn och familj. Jag tycker att vi har ett hyffsat bra system idag. Det vore annat om man visste att man alltid kommer att vara frisk och ha jobb men som vi alla vet så kan ingen vara helt säker på de punkterna.
Lite fånigt tycker jag att ta upp "parasiterna" som skäl för att förändra regler för a-kassa och dylikt, naturligtvis skall de sättas åt men inte på bekostnad det stora flertalet som sköter sig.
Kommentera

Lumber Jack: Märkligt att avslöjandet om Folkpartiets datasnokande kom precis den här månaden, måste vara något viktigt som händer denna månad. Dessutom är det märkligt hur pass snabbt man, genom denna manöver, riktade medialjuset från Lars Danielssons förehavanden och mot andra partier och är upprörd över "de där fulingarna i Alliansen" och "hur mycket vet de egentligen som de inte talar om".
Kommentera

Paddan: Så du tycker att Dataintrång inte är allvarligt. Tror du att "S" är så dumma så att dom låter dom hålla på hur länge som helst?
Kommentera

65selander: Jodå, men det var ju ett konstigt sammanträffande att detta (som folkpartister tydligen känt till i ett halvår) blir offentligt de sista två veckorna innan valet. Inte dumma kanske, snarare intellektuellt utmanade.
Kommentera

Paddan: Sammanträffande? Klart att "fp" har känt till det eftersom det är dom som har gjort det. Huvudena rullar ikväll och det kommer säkert flera.

"fp" har ju gjort bort sig totalt eftersom dom har gett "s" en riktig godbit att handha. Utredningen får ju visa om dom har varit inne senare gnuttat.

Om nu "s" hade vetat om det så hade dom säkerligen planterat lite desinformation.

Kommentera

65selander: Det med sammanträffandet menar jag att man ju lämpligt nog fick något hos sossarna som kunde förflytta fokus från sådana saker som Lövdéns bostadsrättsaffärsförsök och Danielssons konstanta tigande och istället försöka utmåla den andra sidan som de enda som inte har rent mjöl i påsen.

Nu är jag ju inte hemma på sånt där datagrejs men borde man inte kunna se om något obekant IP-nummer loggar in på ett visst login?

Kommentera

Paddan: Ang IP. Så är det en jävla massa loggar som produceras så det är omöjligt att kontrollera vilket som är legal trafik eller icek legal trafik om dom har inloggningsuppgifterna.

Har dom inte inloggningsuppgifterna så är det lättare att se om någon har försökt eller lyckats med sitt intrång

Kommentera

65selander: På så sätt. Nåväl, denna valrörelse verkar, precis som Henrik Brors sade i DN, gå ut på att så mycket som möjligt försöka förvirra för väljarna. Man ändrar ståndpunkt i enskilda frågor nästan dagligen, så att en slumpgenerator hade kanske gjort ett lika gott arbete i författandet av partiprogram med mera. De gör det svårt att hitta vem som är bättre eller sämre än någon annan när båda sidorna verkar ägna sig åt ungefär samma typ av fula tricks.
Kommentera

Jag blir mer och mer konfunderad på vilket parti jag ska välja. Är det någon här som kan tala om vilket parti dom ska rösta på och varför?
Det skulle vara roligt och höra andras synpukter på ämnet.
Kommentera

Paddan: Oavsett man är sosse eller folkpartist så får man vara hyfsat konspirationsteoretisk om man tror att SAP visste om det här före onsdag förra veckan. Har du följt DI idag eller igår? Torsken i sammanhanget är ju Reinfeldt som gjorde jättebra ifrån sig på tv i söndags och sedan drunknar i FP-debaclet några timmar senare när DI släpper bomben.
Kommentera

Mest intressantaste frågan nu är:
Hur lång tid tar det innan V eller S förhappas med en saftig skandal?
Kommentera

El Maco: Nepp, har inte följt vad som hänt och skett i DI. Men det måste vara förvirrande med en vänsterledare och en högerledare som är så lika varandra i åsikter och utseende att glasögonen är i princip det enda som skiljer de åt. Att man sedan ägnar sig åt ungefär samma typ av taskspel mot varandra i blocken gör det bara ännu mer förvirrande
Kommentera

Paddan: Man får rösta på MP, Maria är ju klart snyggast i valrörelsen.
Kommentera

El Maco: ...eller unika partiet... fast hon är egentligen inte snygg, bara frigjord
Kommentera

El Maco: Har du inte fattat att det är hon som ligger bakom El och Bensinpriserna ?

Grön skatteväxling heter det.
Kommentera

Jag antar att Linda Rosing motsvarar de 14 rösterna på "någon annan" till höger. Junillistan kan det inte vara (vad vill de egentligen? Nja till EU. Men har de några åsikter?), FI tror jag kämpar i motvind på en community där en majoritet tycker att gruppsexidioterna inte gjort något särskilt anmärkningsvärt när de skavde sönder en redlöst berusad tjej i sex timmar (vafan, pojkar är pojkar och sånt där händer i verkligheten varenda natt på TV1000 och föresten så gillade hon det egentligen och de får väl passa på), KD betvivlar jag eftersom HV71 knappt har några medlemmar. Skulle vara Sverigedemokraterna eftersom Timrå kommun har någon borttappad stackare i kommunfullmäktige. Rosing och SD, HS-valets segrare.

Kommentera

Helg Ernest: Linda Rosing? Är silicon petroleumbaserat på något sätt? Inte ens hon har så mycket i sig att det påverkar världsmarknadspriset på olja. Inte heller tror jag vi kan skylla krisen i mellanöstern, orkanen Katrina eller den globala tillväxten på Unika partiet.
Kommentera

El Maco: Här kan du läsa lite.
Jag har ögnat lite och dom har ganska sunda ideer.
Men vinnare ?
Tveksam
Kommentera

El Maco: Nu menade ju jag den där Wetterström eller vad hon heter i MP
Kommentera

El Maco: Ny Framtid kanske? Ett parti för självhushållning genom utbyggt jordbruk och barnafödande i kärnfamiljer. Lite grann som Irland på 1800-talet. Pittoreskt.
Kommentera

El Maco: Vore det inte för detta vore dom en klar kandidat

Låt Sverige förbli Sverige!
En rad negativa förändringar som riskerat att förvandla Sverige till oigenkännlighet har genomförts de senaste decennierna. Mångkulturen och den bristande respekten för det svenska kulturarvet har underminerat den svenska identiteten och sammanhållningen i vårt samhälle. EU-medlemskapet och den oansvariga nedrustningen av det svenska försvaret utgör ett allvarligt hot mot vår frihet och självständighet.
Kommentera

Alfred Awful: Med tanke på den utbredda "Vår släkt har alltid röstat på detta parti och då ska jag också rösta på det partiet"-mentaliteten så har jag svårt att se att det skulle bli ett regeringsskifte även om jag gärna hade sett att Göran Persson hade fått dra sig tillbaka på herrgården.
Kommentera

Paddan: Lustigt, i min släkt har vi bytt i varje generation och jag har en känsla av att jag kommer att ha bytt inom några år också, om jag inte gjort det redan nu. Också en slags tradition.

En av mina favoritkonversationer det senaste året har dock varit med min lifetimesosse-morfar om varför kooperationen havererat i stora delar av Sverige (han skyller på inköpscheferna, btw), men vad jag ville komma till är att jag har svårt att se det trofasta sosse-Sverige överleva speciellt många riksdagsval till. Jamenar, dagens kids har ju aldrig ens fått uppleva en rejäl klädavdelning på ett Domus och nästa generation kommer inte ens att få uppleva ett rejält Domus.

Ovanstående kan också läsas som att SAPs kanaler för indoktrinering av stora massor har rämnat snabbt under det senaste årtiondet. Tidningsimperiet, Kooperationerna för livsmedel och drivmedel, idrottsföreningarnas dragningskraft på kidsen och antalet industriarbetare inte minst.

Psst...don't mention the: löner för de sistnämnda i relation till offentliganställda och de som inte har något jobb alls.
Kommentera

« · 731432 · »