Har sista tiden sett många klagomål på strategin som blev kallad för torpedhockey. Senast igår på Tv4-sporten så låg ”Torpedhockey” på nedflyttningsplats på listan som alla skulle kunna offra liv & lem för att får vara med på. Om jag ska summera vad detta uttryck betyder för mig så är det fart och fläkt och schysst hockey. Förra årets finalserie innehöll den bästa hockey jag sett i en finalserie tror jag, detta inte pga. att DIF vann utan som jag då sade till några Brynäsvänner att ”det här får gå precis hur som helst, för det här är skoj att se hur som helst!” …dom höll med då.
Att man nu klagar på Hardy/Walltins roliga spelidé efter att dels Tre Kronor åkt ur som måste ha haft 3träningar att lära sig det nya sättet att spela och gjorde det bra tills man gör en plattmatch, köper jag inte. Jag köper heller inte att man nu gnäller när Djurgården åker ut i kvartsfinalen är rent löje! Inte en sann Djurgårdare kan påstå att firma Johansson/Nygårds har stått för samma positiva TORPEDHOCKEY som tidigare, utan en fegare linje som byggs på att backa hem och skylla på att man inte har rätt spelarmaterial. Se på vilka spelare man haft i år gentemot två tidigare år så ska väl för f** dessa spelare kunna åka och jaga allt vad dessa kan också eller…?
Njae gnäll inte på det positiva spel som gav DIF två SM-Guld och som gav dess supportrar nöje att gå och se sitt lag spela.
Bra inlägg men jag tror faktiskt att det beror på materialet att DIF inte lyckats spela TORPEDHOCKEY i år. Man har tappat de utpräglade torpederna från i fjol (Ölvestad,Wiklander,Finn-Olsson bl.a) som hela systemet bygger på. I år verkar det ha blivit ngn mittemellan-variant som inte har funkat. Känner jag DIF-ledningen rätt kommer det att bli räfst och rättarting och ett helt annat spel nästa år....
Det är inte så mycket gnäll över själva torpedhockeyn tycker jag utan att det visats sig att det är väldigt sårbart. Därför måste man ändra på systemet för när man möter ett så underbart stabilt lag som VF så funkar inte det längre. Se på frölunda. Dom ändrade spelsätt ett par gånger under kvartsfinalerna och anpassade sig efter DIF:s spel. Det är där DIF gjorde fel. Dom var så insnöade på sitt sätt att spela hockey. Därför snubblade dom på startlinjen.
Sen när det gäller ledningen för DIF så blir jag lite fundersam. I alla intervjuer så sa kenta typ så här: Ja vi har gjort lite mål men det är bara att köra på och det är ingen "fara" bla bla bla.
Det verkade som om inte DIF fattade hur illa ute dom var utan trodde hela tiden att det skulle lösa sig. Att dom skulle förlora mot VF med alla sina juniorer var nog inte med i deras plan.
Där tror jag att ni förlorade DIF. Inte på planen utan på inställningen. En näsbränna till er. Hoppas nu inte att ni tar åt er så mycket att ni blir ännu bättre mot vad ni har varit för då blir det jobbigt.
Håller med dig fullt ut ang. Kenta ...men själva poängen i inlägget är ju också det att jag tycker inte DIF spelade "Torpedhockey" mot Frölunda i år ... man försökte med något mellanting vilket gick som det gick. :) Frölunda är bra på att spela sitt spel vilket kan leda långt ...lycka till!
Evensson är ju som bekant en slipad taktiker och hans coachning ihop med Djurgårdens ineffektivitet bäddade nog för vinsten. Nu tror jag nog att det inte spelar ngn roll hur han än coachar om man ställs mot FBK. Där tar nog det roliga slut...
Tror du inte att det beror på frölundas försvarspel som gjorde att det var omöjligt för DIF att spela sin T hockey. Det tror nämligen jag. Sen körde dom fast för dom hade inget annat att komma med och då blev det FTH (feg torped hockey). Jag tycker själv mycket om T hockeyn när den fungerar. Ta ett gott exempel SWE-CAN i OS. Jag får fortfarande ståpäls när jag tänker på den matchen. Att få T hockeyn och funka bra gäller ju inte bara för DIF. Jag anser att den är jätteviktig och kan vi få den att fungera fullt ut så kommer vi att ha ett jätteförsprång mot andra utländska lag i vm os osv. Det kan tom bli så att nästan alla elitserie lag tar över T hockey och då jävlar blir det roligt att gå på hockey!
Darkiceman> Njaa...håller inte med dig om att det var Frölunda som tog bort T-hockeyn eftersom DIF knappt spelat det på hela säsongen oavsett om man vunnit eller inte så har man inte spelat på samma vis i år som tidigare. Däremot är jag benägen att hålla med om att VF gjorde DIF dåliga på ett mycket bra (och irriterande vis). Men just taktiken tycks inte Johansson/Nygårds vara på det klara med. O ena sidan så vill man fortsätta på tidigare spår, men samtidigt komma på något nytt och där kommer den stora pannkakan.
Då kanske DIF skall sluta helt med T hockeyn. Det verkar ju som det bara är Hardy som fixar det någorlunda bra. Jag har själv inte sett speciellt mycket av djurgårdens spel förutom i kvartsfinalerna så jag kan väl inte säga så mycket om deras spel innan, men en kraftig förändring bör DIF göra. Både på spelsystem och attityd.
Såpass? Visst är det inte så pinsamt att komma trea, det får man väl hålla med om, men det har varit på tok för mycket upp och ner för att någon med hjärtat på rätta stället ska kunna vara nöjd. Och sen får man inte glömma att matcherna i slutspelet är de som verkligen räknas. Det är dem man sitter och väntar på de gråtrista novemberdagarna och spelar man så pass dåligt som DIF gjorde där, ja, då är det ingen bra säsong.
difzi > Tycker det jag med, även om jag tycker det är på tok fel ledare för att representera en agressiv spelstil! Jag menar titta på tränarna:
* Hardy - Gris på planen som spelare, stenansikte även i båset. Inte så svårt att se honom dra igång torpederna...
*Johansson - Snäll så det förslår (ser ut så iaf.) gillar långa promenader och en bärs på söder :) Jag menar den som ser honom i tvrutan kan inte ärligt tro på att han jagar igång spelarna så dom flyger ner med 2 torpeder i hörnen va?
Har sista tiden sett många klagomål på strategin som blev kallad för torpedhockey.
Senast igår på Tv4-sporten så låg ”Torpedhockey” på nedflyttningsplats på listan som alla skulle kunna offra liv & lem för att får vara med på. Om jag ska summera vad detta uttryck betyder för mig så är det fart och fläkt och schysst hockey. Förra årets finalserie innehöll den bästa hockey jag sett i en finalserie tror jag, detta inte pga. att DIF vann utan som jag då sade till några Brynäsvänner att ”det här får gå precis hur som helst, för det här är skoj att se hur som helst!” …dom höll med då.
Att man nu klagar på Hardy/Walltins roliga spelidé efter att dels Tre Kronor åkt ur som måste ha haft 3träningar att lära sig det nya sättet att spela och gjorde det bra tills man gör en plattmatch, köper jag inte. Jag köper heller inte att man nu gnäller när Djurgården åker ut i kvartsfinalen är rent löje! Inte en sann Djurgårdare kan påstå att firma Johansson/Nygårds har stått för samma positiva TORPEDHOCKEY som tidigare, utan en fegare linje som byggs på att backa hem och skylla på att man inte har rätt spelarmaterial. Se på vilka spelare man haft i år gentemot två tidigare år så ska väl för f** dessa spelare kunna åka och jaga allt vad dessa kan också eller…?
Njae gnäll inte på det positiva spel som gav DIF två SM-Guld och som gav dess supportrar nöje att gå och se sitt lag spela.
Arthur Dent over & out ….