Patrik87: Ekman har gjort sitt i Djurgården enligt vad jag har hört. Skulle tro att de resterande 2 platserna i truppen kommer att tas av Eckerblom eller Rafner samt av en back.
Kom att tänka på en sak. Att i och med att enligt pressmeddelandet som gick ut för ett par dagar sedan så borde "Linkan" vara siste man in, om inget går snett. Säg att "Linkan", kommer, Otto stannar då är där bara en plats kvar vem får/erbjuds den? Nån allsvenskaspelare? Någon rutinerad kille? OM Ekman stannar så får väl han den sista platsen.
I nuläget ser det OK, men inte bra ut för DIF. Jämför man med fbk, Hv71, VF, så har de fler spelskickliga spelare. De har dessutom en del unga hungriga killar, tänker på Färjestads Wallin, Bäcker, Hvs Melin, Ljungkvist, Meijer, Johansson, och Liv kan bli bättre.
Vfs Steen, Lundkvistarna, Kahnberg, mfl.
Jag tycker de tre ser ut att komma spela i en "egen division", så till vida att Waltins uttalande inte var till för att "mörka". Skulle mot all förmodan, Kjlellberg, dahlen vara på G, så ser det genaste flera % bättre ut.
men jag saknar en konstruktiv eller 2 backar samt minst 2 nya skickliga forwards.
Någon som är benägen att gå så långt som att hålla med mig?:)?
Aha! Ok! vi byter forum... men vad hindrar packet (förutom att sno nick) att komma hit och raljera? Hursomhelst! Linkan blir fin fin halva tillsammans med M johansson. Han får säkert en nytändning och känner att han har något att bevisa =)
Inte en chans att Linkan kan lira halva.... Ge honom en friroll liknande den Espen fick sista året i DIF. Som halva måste man ju emellanåt vara hemma i egen zon. Inte något för den gode Linkan. Däremot kommre Linkan och Nord göra underverk med vårat powerplay.
Mixet: Frågan är hur mycket Linkan tillför DIF.Hans senaste säsonger har inte varit några höjdare,men som halva i DIF kanske man får se en Linkan i gammalt gott slag!Se till att behålla Otto också kanske man kan börja hoppas.....
Först och främst lär jag också säga att det är skoj att så många "äntligen" hittat hit. Och att fler ser det fina med att man kan diskutera enkelt med supportrar från andra klubbar också.
Men till ämnet: "Linkan"
Jag har aldrig varit ett stort fan av honom, men med det inte sagt att han är en dålig hockeyspelare. Får man in honom tilsammans med rätt spelare kan det säkert bli skoj.
Dock tror jag att en kommande publikfavorit och den kanske hittils mest, för mig, intressante är "Lindström" Där har vi en torped av guds nåde...
L u n k a n: Jag vet inte exakt vad som hänt men han verkar stå uppsatt bland kontrakterade spelare, för MIF. Det kan ha varit det "magiska", utbildningsbidraget som stoppade en affär då DIF inte har någon jätte stabil ekonomi för tillfället. Man kanske ansåg att Linkan är mer värd slantarna vilket verkar konstigt.
Eller att de inte kom överrens. Kan ju faktiskt vara så att han har kontrakt, men varför öste han sådant beröm om DIF då?
Patrik87: Där sa du något...ryktet om Hannula som det snackades så mycket om för ett tag sen - det verkar ha tvärdött! Han stod ju i TV och öste beröm över DIF! Hade han kontrakt en säsong till med MIF eller vad har hänt kring honom?
NN: Jag håller med dig angående Linkan. Gillar honom också. I kvartsfinalserien mot Hv71 så tycker jag personligen att Linkan och Hannula var MIF:s bästa spelare. Helt och hållet. Han kan få till rätt bra snurr när han är på humör, dessvärre är han inte det så ofta.
Jag är också lite kluven vad gäller Linkan. Jag älskar hans finter och dragningar men jag blir vansinnig när han bara glider omkring och inte jobbar hem. Men jag hoppas ändå att han verkligen kommer tillbaks till DIF. Jag har en känsla av att han kommer att få den nytändning i DIF som Wikegård hoppas på. Han har vad jag förstår aldrig trivts riktigt bra i Malmö men när han får flytta hem till Sthlm och kan hänga på Fiket och Spyan tillsammans med sina glidarkompisar så kanske han blir mer harmonisk och börjar uträtta saker på isen också ;)
Jaha, skönt att se att Frasse99 är att lite på, har saknat hans inlägg på dif.net! Men jag måste säga att det är med blandade känslor jag läser i Aftonbladet att Linkan är på väg till DIF. Han har långt ifrån imponerat i Malmö och NHL-svängen gick ju inte alls.
Visst minns jag honom från tiden i DIF och kan han nå den nivån igen så blir det en kul hockeysäsong. Frågan är bara hur mycket DIF måste betala för honom. Hoppas inte Linkan fortfarande tror att han är en storspelare och kräver en "överlön". Jag skulle hellre se att DIF hade lagt dom pengarna på att behålla Musse.
Men om nu Wikegård tror på en nytändning för Linkan så ta hit honom ett år och låt han bevisa vad han går för!
Som jag skrev i mitt inlägg nedan så är det faktiskt ett stort problem med domarna i dagsläget. En sak jag glömde ta upp var filmningar. Det måste bli hårdare med det. Nu ska vi inte döma nån nations spelare mer än andra, men visst är Slovakerna grymma på att filma, att filma är inget positivt det är tvärtom negativt. Skall man kunna vinna matcher p.g.a., att man filmar?
Bara för att man nu skriver här ibland kommer man inte glömma DIF.net, blir det bara lösen där så återvänder jag, och nåde den som snor mitt nick David
I följande text tänkte jag diskutera lite om huruvida domarna håller måttet i elitserien och vad som skiljer dem mot NHL:s domare. Om detta inte är intressant sluta alltså läsa nu.
Under den gångna säsongen i elitserien var det fler än en gång jag hoppade upp och ner av ilska över de så kallade kompensationsutvisningarna som tydligen blivit en trend. En snabb koll efter en elitserieomgång stärkte bara min tro om att detta till och med var något som samtliga domare ställde upp på. Allt som oftast var det väldigt jämt i protokollet och skiljde så var det inte med mycket. De gånger det rådde en stor skillnad kunde man faktiskt inte märka så ofta. Nästan aldrig egentligen och då det hände var det ofta en 5 alternativt något matchstraff som gjorde skillnaden stor.
Min poäng är att visst kan det hända att lag är jämna i busligan men inte i närheten av vad som statistiskt är fallet. Vissa lag spelar tufft och borde få mer utvisningar för ett sånt spel. Det som blir så fel är att domarna TROR att dom gör spelet jämnt och inte påverkar det för mycket genom att döma på ett sådant vis. Men tyvärr blir det motsatt effekt. Lag som är lite fulare i spelet tjänar helt klart på det. Och spelet blir ju väldigt konstigt då lagen numera verkar medvetna om problemet. Om till exempel ett lag åker på en tvåa så vet det andra laget att en utvisning hänger i luften, därför anpassas spelet. Spelarna tror i alla fall jag tar det lite mer försiktigt och skulle det Gud hjälpe bli ytterliggare en tvåa för samma lag så vet det andra att det mer eller mindre är kört.
Allt detta menar jag är skadligt för hockeyn i Sverige och i jämförelse med NHL skiljer det sig en del. I NHL verkar inte detta dilemma råda i lika stor utsträckning. Visst påverkas domarna av trycket från publiken och kanske då och då tar lite tveksamma utvisningar men inte alls i samma skala som i Sverige. Spelar något lag extra fult så kan du ge dig på att dom åker ut utan att det andra laget tvingas till utvisningar som är helt horribla. Det är i alla fall mitt intryck av NHL. Skulle det dock inte vara så är fortfarande problemet levande men ännu större än vad jag tror det är nu.
Det går inte att döma på detta sätt. Så som jag ser det är det ett tjänstefel när spelare åker ut på olika premisser för att "balansen" i protokollet ska stämma.
Nästa sak är VAD som domarna utvisar spelare för. I Elitserien anser jag att det faktiskt är för mycket utvisningar. Bara för att en spelare trycker till en annan behöver det inte vara utvisning. Det ska spelas ishockey inte innebandy. I ishockey ska det finnas utrymme för lite smällar och tuffa tag. Som det är nu tycker jag det är lite väl fjantigt faktiskt. Visst har NHL mycket skador men det har vi ju i Elitserien med. Det är inte ett argument som biter på mig i alla fall. Skador kommer ändå tror jag. Vad som däremot ska stävjas är FARLIGT spel. Alltså spel högt med klubban eller sådant som renderar onaturligt mycket skador. Där har NHL domarna blivit mycket bättre. Är klubban i ansiktshöjd så åker spelaren skoningslöst och så vidare. Det viktiga är att få bort det överdrivet farliga i spelet ishockey inte aggressiviteten i sig. Finns inte den finns heller inget som kan betecknas som ishockey.
Till och med domarna i slutspelet här i Sverige var ju förvånade över att inte spelarna spelade tuffare än vad dom gjorde. Konstigt då, varje smart lirare tacklas ju knappt inte om han löper stor risk att åka ut. Därför blir ju spelet så som ingen vill ha men som domarna tycks sträva mot. Skum logik.
Min sista sak är två domar systemet. Spelet har blivit så snabbt så att det börjar bli nödvändigt att ha det. NHL har det på mindre rink så varför har vi inte det? Skulle vi ha det tror jag faktiskt att en hel del tveksamheter kan försvinna.
Som ni märker är det mycket i NHL:s domarkår jag vill se i Elitserien. Dessa åsikter har jag trots hetsjakten i massmedia om hur tufft, hur otäckt & hur taktiskt föråldrade NHL är. De matcher jag har sett i NHL är inte vad Sveriges journalister kan ha sett för de är fyllda av intensitet, hårda tag men ändå med sportmanship. De är fyllda med korrekta domarinsatser som plockar bort det fula och låter det tuffa tala. Precis som det ska vara tycker jag.
Jag är faktiskt väldigt trött på smutskastningen på NHL. Är våra kära journalister avundsjuka eller vad handlar det om? OS finalen mellan Kanada och USA visar väl att taktiken inte är SÅ fel eller? Visst kanske övriga lag kan en hel del mer om det strategiska men något annat måste dom i så fall sakna eftersom framgången uteblev.
Inte ska vi börja dagen med ett praktgräl, eller ska vi? Meningsskiljaktigheter är i grunden kul, men vi försöker att hålla oss borta från personangrepp så långt det är möjligt.
Tjenare alla "gamla", rävar från DIF.NET, kul att alla kommit hit nu. Iofs så är jag Hv71-supporter, men älskar hockey överhuvudtaget, så jag ser fram emot många nyanserade och intressanta diskussioner med er.
Kul att alla har hittat hit. Själv har jag hängt här sedan Rolle gick i småskolan känns det som, och det är inte utan att det varit lite ensamt när det blåst som värst. Exempelvis nu senast när frölunda stod och lobbade in puckar från mittzon... Nu när vi blir några stycken ska vi nog med gemensamma krafter kunna visa övriga hockeysverige vilka som var, är och alltid kommer att vara, bäst både på och vid sidan av plan.
Ta er tid att klicka er igenom systemet. Ni kommer märka att det är världsklass.
Hej Frasse och alla andra. Nu har jag också bytt till detta forum. Hoppas att vi kan ta upp tråden där vi slutade innan DIF.net havererade. Känns lite deppigt att lämna DIF.net - har sparat alla nyhetsbrev som skickades ut på den gamla goda tiden och gråtit en skvätt. Men nu är man här!
Frasse99: Jadu Frasse, så kom då den väntade notisen i blaskan idag. Visserligen med förbihåll om något ekonomiskt dilemma men ändå, dina SAIDA-egenskaper sviker fortfarande inte :-)
Frasse99: Hoppas innerligt att du har rätt vad gäller Linkan. Hoppas innerligt att du har fel vad gäller Erik Kakko. En finsk klippa är precis vad vi behöver i dessa snåla tider.
Jag är mer än skeptisk till det rykte som dykt upp på TAIF:s hemsida som säger att Kakko skulle vara aktuell för Djurgården. Då Djurgården har ett uttalad ambition detta år att man skall hålla sig ifrån dyra utlänningar som bara tänker på pengar och inte ger 110%.
difzi: Robert är liksom Eckerblom och Östlund med för att se och lära i första hand. Dock är han sugen på att flytta hem då det enligt uppgift varit lite för "stökigt" för honom att bo i Leksand.
Ja, det är precis vad jag har hört och från det är det ju en bit kvar till ett kontrakt känns det som. Däremot har vi ju fått klart med en klippa på marknadsföringssidan, och det känns ju stort... eh.
Gage har fått ett flertal chanser i Edmonton (bla så sent som säsongen 00/01) så han bör ha en del kvaliteter. Men hur bra han är är ju svårt att veta innan man har sett honom spela. Men hursomhelst bör det bli en klar förbättring jämfört med förra säsongen.
sgt pepper: okej! den där cage är han så bra som det sägs??? ni såg hur den där Darouville var i timrå... han spelade för samma lag i Skottland (AYR) han blev en av elitseriens största floppvärvning...
Undrar bara om några från er skall ner till Lugano i höst på turneringen, vi var där ifjol och det var j-a kul men nu har dom sparkat ut dom Tyska lagen och ersatt dom med er och TPS Åbo samt (inte helt säker) CSKA Moskva och vi möter er den 30/8.
Vi har lite bilder där ifrån se länktips. Gästfriheten i Lugano var helt suverän.
Waltin pratade i DN för ett par veckor sedan om att han letar efter en försvarare och en forward. Och Wikegård sade på Skategate att han hoppas att DIF skall kunna knyta till sig ett par riktigt etablerade namn men att det kan ta lite tid. Så det verkar ju kunna bli ett par vassa värvningar i alla fall.
Skulle tro att de resterande 2 platserna i truppen kommer att tas av Eckerblom eller Rafner samt av en back.