Djurgården Hockey

6775 inlägg · 782 ämnen

Säsongen 2005-2006

« · 583944 Till forumet

Sv: Säsongen 2005-2006
Frasse: Vad tror du om söndagens match ?
Djurgården - Brynäs brukar vara täta , jämna matcher..
Kul för Adam Andersson har alltid gillat honom ,synd bara att han lämnade oss.
Kommentera

Då var så hemmapremiären avklarad och återigen så fick Mesta Mästarna lämna isen poänglösa.
Spelar man som man gör i den första perioden så förtjänar man inte heller någon poäng.
Bara att hoppas på att man tar med sig spelet ifrån sista halvan av matchen då man faktiskt spelade helt ok.

Gästerna hade som väntat ett stort följe med sig till Globen, men vad är det med supporterskaror ifrån landsort?
Inga egna ramsor utan bara fabricerade ramsor "lånade" av Råttorna och Vraken. Pluspoäng för ramsan "ni ser en match av hundra".

Järnkaminerna var inte i närheten av att fylla sin sektion och som det verkade så bestod det mest av "fjunisar".
man frågar sig ju hur kul och det är att var 5:e - 10:e minut kasta in pappersrullar på isen?
Hoppas någon med lite pondus tar tag i klack biten annars så kommer hela nymodigheten med ståplats att sluta i fiasko.

I hemmalaget så får två målskytten Adam Andersson tillsammans med Nichlas Falk och ungtupparna Alexander Ribbenstrand och Christopher Thörn högt betyg.
Hos gästerna så var Anze Kopitar en frisk fläkt och han kommer verkligen bli en sevärdhet i vinter.
Även målvakten Stana och forwarden Umicevic hos gästerna förtjänar högt betyg.
Kommentera

Då var det äntligen dags för hemmapremiär i årets Elitserie.
Södertälje SK med supertalangen Anze Kopitar i spetsen kommer på besök.
Blue Lightnings har haussat inför detta "derby" och enligt uppgift så kommer det mellan 5-600 personer ifrån Tälje.
I hemmalaget återkommer Markus Kristoffersson och Jesper Björck efter en viss tids frånvaro pga. skador.

Järnkaminerna satsar också inför matchen men det är som vanligt svårt att förutse hur många av dess medlemmar som anammar uppmaningen om att prova på nya ståplatsen på Globen.

Bara att hoppas på att hemmalaget får igång sitt anfallsspel och att försvarsspelet fungerar bättre än vad det gjorde i premiären borta emot Timrå.
Kommentera

Theodore: då är det antagligen 35 som stämer
Kommentera

Falahk:

Men Gt och Expressen skrev också att han motade 35skott.
Kommentera

theodore:kanske fick skott statistiken fel äftersom hoyckeyligan angav helt andra sifror än hyckeymagasinet....
Kommentera

Falahk:

Ååh va gött!! Det blir nog som för 2säsonger sedan att vi är ett bottenlag i början och blev allt bättre ju längre säsongen gick.
Kommentera

Frasse: Jo inte fel att vara "underdogs" som du säger men kanske inte riktigt så låååångt ner kanske. Visst kommer dom sk "bottenlagen" knäppa ett och annat "topplag" på näsan så är det ju. Men botten kampen kommer bli hård.
Kommentera

Stigsson: Ja OK Mora får 12e platsen och DIF får 11e då :)
Kommentera

mok: Nu frår du lugna dig. Vi har abonnerat sistaplatsen på förhandstipsen! 11:a måste väl gälla för DIF då? ;-)
Kommentera

mok:
Underbart att få vara "underdogs" som omväxling.
Får man ordning på försvarsspelet (läs värvar ett par etablerade backar) så kan nog Djurgården bli en obehaglig upplevelse att möta i vinter.
Kommentera

mattias - 74: Och eftersom dom flesta tippar dom typ sist så kan det bara bli bättre :)
Kommentera

Falahk:

Djurgården kommer säkert lyckas bättre än de flesta tror men jag har ju inte sett dom nåt i år men går man efter truppen så borde de vara med där nere men det kanske är som de diskuterade i Brynäs gb att Dif tar sig till slutspel trots allt oavsett!
Kommentera

Poängligan efter försäsongen

Poängliga, försäsongen 2005 Ma Må A P Utv
Patrick Thoresen 10 8 4 12 2
Johan Eneqvist 9 1 6 7 4
Fredrik Bremberg 5 5 1 6 0
Kristofer Ottosson 7 2 4 6 6
Adam Andersson 10 1 4 5 14
Daniel Rudslätt 8 2 2 4 4
André Mattsson 9 0 3 3 14
Jonas Liwing 9 2 0 2 8
Marcus Kristoffersson 8 1 1 2 8
Christopher Thörn 10 1 1 2 4
Nichlas Falk 9 0 2 2 0
Christofer Löfberg 6 1 0 1 2
Per Eklund 10 1 0 1 0
Patric Hörnqvist 10 1 0 1 6
Jimmy Jensen 2 0 1 1 12
Anders Bastiansen 3 0 1 1 0
Mika Strömberg 7 0 1 1 8
Jimmie Ölvestad 7 0 1 1 8
Jesper Björck 7 0 1 1 8
Ronnie Pettersson 9 0 1 1 4
Daniel Fernholm 1 0 0 0 2
Erik Ryman 2 0 0 0 2
Emil Hansson 4 0 0 0 2
Christoffer From-Björk 6 0 0 0 4
Alexander Ribbenstrand 7 0 0 0 10
Henrik Nordfeldt 8 0 0 0 10

Noterbart är att Henrik Nordfeldt inte mäktat med att göra en enda poäng på 8 matcher under försäsongen.
Patrick Thoresen tillsammans med Kristofer Ottosson och Fredrik "Linkan" Bremberg kommer leda de offensiva krafterna i vinter.
Kommentera

Theodore: dif har just besgrat Linköping med 2-0, lassila tog 35 skott...kanske han kan räda dif trots allt efter en anars blek försesong
Kommentera

Metal Guru:

Den här säsongen blir jag nöjd bara vi inte hamnar i kvalserien.
Kommentera

Metal Guru: Ja jo så kan man ju oxå se på saken :)
Kommentera

Paddan:
Tycker inte att jämförelsen är speciellt långsökt då det ju faktiskt användes samma argument.
En stor skillnad är dock att IIHF inte har någon "national arena" utan VM alternerar som bekant runt mellan medlemsländerna.
Undrar hur sugna svenska förbundet är att behålla "skrytbygget" Globen som nationalarena om huvudstaden skulle sakna representation i högsta serien.

Personligen skulle jag tro att det skulle medföra en del för intresset runt hockeyn om Stockholm försvann ifrån kartan (08:a som jag är).
Alla media har sin säten här (säg vad man vill men visst är det skönt att ha nära till jobbet).
Canal + och Canal Digital har sin flesta kunder i 08:a-området och skulle med all säkerhet tappa kunder om "fokuseringen" på Stockholm försvann.

Samtidigt är det ju så att alla lag SKALL kunna gå in i en säsong på samma villkor (rent sportsliga, ekonomiska är ju en anna sak) och inget lag skall vara gynnade på något sätt.

Med siktet på en tung säsong!
Kommentera

mok:
Djurgården har precis just nu lika stor risk som de elva andra elitserielagen att åka ur.
Rent sportsligt alltså. De har på noll matcher lyckats skrapa ihop lika mycket poäng, och ligger jämt skägg med alla andra. Tufft som faen, m.a.o...
Kommentera

Frasse: Jo kan hålla med i mycket om det du säger men varför skall det som GävleLasse säger kanske skapas en gräddfil helt plöstligt om nu DIF skulle åka ur. Känns som det lätt skulle kunna bli verklighet om så blev fallet. Nu e la det kanske ingen större risk att DIF åker ur men ändå en intressant disskusion. Men tror inte att all hockeyfokusering skulle dö ut om det inte fanns nått Sthlmslag i elitserien.
Kommentera

Frasse: Det där låter ungefär som ett motsvarande scenario, fast på landslagsnivå, som många trodde skulle inträffa om/när Tyskland åkte ur A-VM i ishockey. Alla tyska storsponsorer skulle hoppa av VM-sponsringen då det inte längre fanns någon tysk marknad att marknadsföra sig för. Fast vad jag kan se så klarar sig exempelvis hockey-VM bra även fast Tyskland inte längre spelar i A-VM.

Lite långsökt koppling kanske.
Kommentera

Theodore: Det ska inte behöva spela nogån roll rent sportsligt. För inte vill man att DIF skall han någon slags gräddfil i elitserien bara för att de flesta sponsorerna till hockeyligan återfinns i Stockholm. Det finns fler företag i sverige som kanske skulle satsa mer om "centraliseringen" försvann. I mina ögon så är all bad publicity från hockeyförbundet den största fienden mot hockeyligan, inte DIF's vara eller inte vara.
Kommentera

Frasse: Helt korrekt.
Kommentera

Theodore:
Hockeyligans huvudsponsorer har samtliga sina huvudkontor i Stockholm.
Skulle det bli så att Stockholms enda representant i ES åker ur så innebär det att man inte kan nå ut med sin reklam på "hemmaplan" så är ju frågan man verkligen är intresserade av att fortsätta med sin sponsring.
Kommentera

mok: Jag är övertygad om att Hockeyligan skulle förlora många miljoner om DIF åkte ut i vår. Stockholm är hemaddress för många av Hockeyligans stora sponsorer och utan ett lag i närheten känns nog hockeyn kall för dom.
Det är många hockeytalanger i Stockholm som behöver ett lag att se upp till, annars kanske de slutar och byter sport, vilket inte skulle gynna svensk hockey så mycket.
Kommentera

Tigger: Varför är DIF viktig för elitserien om man får fråga?
Kommentera

Theodore:
Visst vore det löjligt, men ändå fullt möjligt.
Vore lite synd tycker jag. Alla är rörande eniga om att DIF är viktiga för elitserien.
Tragiskt bara att mesta mästarna numera är ett lag som alla nästan tycker synd om! Annat ljud i skällan var det så sent som förra säsongen...
Kommentera

Theodore:

Djurgården förlorade mot Luleå med 4-3. Men jag tror de är på gång nu.
Vissa tror vi åker ut i år. Löjlig tanke tycker jag annars.
Kommentera

Dragan 2k:
Han är väl mest känd för att han bytte medborgarskap och numera representerar norska landslageti ishockey.
Det varaldrig så vitt jag vet varit aktuellt att plocka ut honom i Tre Kronor (innan bytet av medborgarskap).
I övrigt är han för mig i stort sätt okänd.
Kommentera

Frasse: Vet du något om honom förutom statsen?
Kommentera

Kvällens laguppställning mot Luleå.
Erik Ryman gör debut redan ikväll.
Kommentera

Kollar Fan: Ser man på DIF kan vinna dom med :) O Espens landsman var flitig ser jag.
Kommentera

Frasse: Ja vad säger man storvinst igår kväll.

Djurgårdens IF - HC Amiens 8-1

3/9 2005, Rocklundahallen.

Period 1 (2-0)
1 - 0 04:41 Johan Eneqvist (Patrick Thoresen)
2 - 0 18:23 Patrick Thoresen (Anders Bastiansen, André Mattsson), spel fem mot fyra
Skott: 14-8

Period 2 (4-1)
3 - 0 00:46 Patrick Thoresen (Adam Andersson), spel fem mot fyra
4 - 0 05:25 Patric Hörnqvist (Jesper Björck), spel fem mot fyra
5 - 0 06:14 Adam Andersson (Patrick Thoresen, Johan Eneqvist), spel fem mot fyra
5 - 1 12:21 Laurent Gras (Frantisek Pulscak), spel fem mot fyra
6 - 1 19:49 Patrick Thoresen (André Mattsson), spel fyra mot fem
Skott: 18-9

Period 3 (2-0)
7 - 1 04:43 Patrick Thoresen (Jimmy Jensen, Johan Eneqvist)
8 - 1 12:59 Jonas Liwing (Nichlas Falk, Christopher Thörn)
Skott: 8-10
Kommentera

Sorry, Dragan 2k:
mitt inlägg var mer av 'allmän karaktär i jurgårdsboken', och då ska man skala bort folk, så att de inte tar det personligt. Bummer.

Nä nu är vi igång i Mora igen...
Kommentera

Metal Guru: Västerås kan nog gå riktigt bra. Vi har exporterat en del spelare dit som kan producera. Fast vi har inte mött exmästarna ännu. Det gör vi lite senare under försäsongen för inte tror du väl att jag är en Djurgårdare:-)
Kommentera

Dragan 2k:
Med tanke på ert kryss mot ex-svenska-mästarna, så blir ju plötsligt Västerås insats riktigt mycket värd. Skrällvarning i Allsvenskan?
Kommentera

Theodore: Klart att det går bättre för så värst mycket sämre kan det ju fakitiskt inte gå...eller kan det det?
Kommentera

Theodore:

Djurgården spelade lika idag mot Hv71! De blir allt bättre ju längra det går!
Kommentera

Laguppställningen i kvällens match(läs 2005-09-02) mot HV71.
Noterbart är att Jimmy Jensen ifrån J-20 laget finns med och att Jesper Björck sitter på bänken till förmån får Alexander Ribbenstrand.
Kommentera

Theodore: Pratar du med dej själv eller? Annars stog la Petter.
Kommentera

Theodore: Oj,ursäkta mig väldigt mycket!!! Jag läste fel!!! Fick de stryk med 5-3? Vem stod?
Kommentera

Theodore: Åh fanken jag som trodde DIF fick däng igår mot VIK med 5-3....
Kommentera

Laget i matchen mot VIK Hockey ikväll
Kommentera

Säsongen 2005-2006
Så har då firma Berglund/Särkijärvi tagit ut säsongens första laguppställning.
Skall bli spännande att se vad "ungtupparna" kan prestera.
Kommentera

« · 583944