Frasse99: Ok, jag förstår att du är mer insatt i detta med Järnkminerna än jag (med tanke på att jag är SSK-are). Nu ska vi se här, jag funderar på när jag trodde att supporterklubben Järnkaminerna startades... Om bildandet skedde -97, så måste man väl ändå ha kallat sig för Järnkaminerna redan för ca 11 år sedan? Vilka var med och "bildade" Järnkaminerna" Boding, Bodin, Torkel och de grabbarna eller var det ett beslut av styrelsen i Blue Saints. Jaja, nog om det, när jag tänker tillbaka känner jag mig som 17 år igen. Det är inte bra... Hur kan ett namnbyte göra att man som du uttrycker det "lägga ner sin själ på fotbollen" hur kan man från en dag till den andra inte längre vara intresserad av nåt som har varit ett stort intresse? 3-1 till SSK ikväll!
Frasse99: Rönnmark...hmmm...det kan nog bli bra. Han är ju ingen man brukar irritera sig på så värst. Inte som Lärking och Lahti iallafall. Förresten, var hittar du info om vilka domare som dömer?
difzi: Djurgården Hockey har aldrig gått under namnet Järnkaminerna. Man hette Djurgårdens IF fram till 1991 när man särade fotbollen och hockeyn i från moderföreningen.
Rebecka: Nu skall vi ta och sära på begreppen en del. Djurgårdens fotbollslag fick i början av 60-talet smeknamnet Järnkaminerna för deras sätt att spela fotboll på.
Supporterklubben Järnkaminerna bildades 1997 ur det som tidigare hette Blue Saints. Allt detta för att ta bort den "smuts stämpel" som Blue Saints hade på sig.
Dock har Järnkaminerna efter namnbytet inte prioriterat hockeyn utan lagt ned hela sin själ på fotbollen där av den dåliga stämningen i Globen/Hovet
difzi: OK, om så är fallet ber jag så mycket om ursäkt. Men det kan inte har varit alltför mycket liv i "Järnkaminerna", för 15 år sedan, de måste ha "återuppstått". Någon eldsjäl måste ha tagit tag i det. Eller?
KeiBee: Ni kan ju bara glömma att DIF vinner mot SSK ikväll. Det kommer inte att ske. SSK vinner med 3-2.
Järnkaminerna har ju inte funnits så där väldigt länge, om jag minns rätt, 10-15 år nåt sånt, då var det ett väldigt drag, jag var bla annat med och såg DIF vinna två SM-guld i Globen. Jo, jag håller på SSK, men var tillsammans med en super-djurgårdare, som åkte på alla bortamatcher och naturligtvis på hemmamatcherna, så man var ju så illa tvungen att följa med.
Men som jag har hört, från andra och även från er här så undrar jag om det existerar såna människor som jag beskrev ovan, en super-djurgårdare? Det låter inte så på er... Djurgårdens klack påminner numera om när SSK:s klack var som sämst..Då är det illa!
fd skuggan: va, kul att han é tillbax. Men Otto kan någ visa en bra sida ikväl. Och så kommer gage va på topp, vi vinner me 5-2 eller som min lärare säger 3-1.
Nu är Rickmo med igen som torped efter skador. Han var riktigt het mot FBK sist. Fick knappt nån istid, men direkt när han fått pucken stack han rakt på mål! Det var det inte många andra som gjorde. Det var väl han , Fimpen (som är glödhet), Tjärna och Linkan. Annars var det blytunga ben. FBK vann helt rättvist.
Ikväll blir det ryggsäckarna från Tälje. Matchvinnare blir nog knappast lirarna (Linkan eller Otto), utan snarare grovjobbare som Trattnig, Tjärnqvist eller Fimpen.
Undrar vem som dömer ikväll. Det kan vara avgörande. I dom här matcherna mellan Tälje och DIF brukar det smällas på rätt duktigt. Hoppas dom får göra det också istället för att matchen blir sönderblåst.
Hm, jag minns en match på det glada 80-talet mellan FBK och DIF i Färjestads ishall. En spinkig djurgårdare i stentvättade jeans och med bakåtslickat hår vilket var förgyllt med slingor skrek på mycket grov Stockholmsdialekt pekandes på mig, "Du ska dö din jävel!". Ah, det var tider det... ;-)
carina: Jag har en djurgårdskompis som jag har snackat med, han säger i något att de flesta Djurgårdare blev utkörda från hockeyn, vet inte om det har något att göra med att det var publik våld mellan Djurgårdens och Färjestads fans, och sen var inte djurgårdarna välkommna på sin egen hemma plan, så då gick de över till fotbollen istället
Fortsätter det som det gjort de senaste matcherna så har snart djurgården en klack igen. Från de matcher jag var och såg i höstas så har klacken ökat från 10 småbarn till 40 tonåringar. Dessutom finns en outnyttjad reserv av mer rutinerade djurgårdare på höger sida (sett från isen). När de sjöng med så lät det faktisk som man var på hockey.
liepins: Det var under tiden då Blue Saints gick på hockey och de var inte alltid så trevliga som man kanske minns. Man ville få bort ett jobbigt element från hockeyn för att bättra på ryktet antar jag.
liepins: Man vill inte ha bort något som inte finns där utan jobbar på att få tillbaka klacken. Hockeyn som produkt säljer inte i Stockholm så enkelt är det och vad det beror på ja det kan man ju fråga sig.
liepins: Det är ett känt faktum att folk drar folk. Men Åke Bergendahl lyckades med sitt uppsåt att få bort klacken från Globen och det kommer att dröja innan dessa återkommer.
carina: Det är ju knappast klacken som man skall arbeta på utan energin måste ju ligga i att få tillbaka publiken överhuvudtaget. Igår hade ni tydligen en liten klack(som för övrigt hördes två ggr i tv) men övriga Globen var mer eller mindre pinsamt tom. Vet du hur många säsongsbiljetter det sålts?
Frölunda85: Man jobbar ju för fullt ifrån föreningens håll med att försöka få tillbaka klackfolket. De har bl.a. fått oförskämt billiga biljetter, men de verkar finnas ett motstånd hos dem då de blev bortkörda från hockeyn under tidigare år. De tar ett tag att bygga upp samarbetet man vill ha antar jag.
Jag börjar nästan bli orolig för er...när ska alla Djurgårdare börja gå på matcherna???Tycker synd om erat lag. Nu får ni ta och dra er i kragen och få ett fullsatt globen med bra stämmning, som det var för några år sedan
Det jag hörde på radion idag gjorde mig lite fundersam... "Bjurling får en passning från mittzon och det ser ut som om han glömmer bort att han har pucken och glider tillbaka in till målet och håller på att schabbla in pucken, men den glider precis utanför stolpen." Min första tanke var: VA!!?? Det där låter ju helt sjukt, det kan inte ha hänt...om det gjorde det så...jaa, jag vet inte vad jag ska säga.
KeiBee: vänd siffrorna så närmar du dej slutresultatet, 2-5 till FBK i en match där FBK var bäst trots att DIF inte hade nått flyt precis. X-tra skönt att vinna detta prestigémöte med klara siffror. 3-2 i matcher till oss nu. Hoppas på 4-2 i matcher efter säsongens sista möte oss emellan (i serien då) i omg 45 den 13:e februari då ni gästar LLA.
"Kisa" Magnusson död. Sångerskan (och DIF:aren) har hittats död, det står att läsa i dagens tidningar. Hon har varit med på flera DIF-låtar mestadels från 70- och 80-talet. Den jag minns mest är "Gamla fina Djurgårn vann ..." Frid över hennes minne.
Idag tar vi emot kaffepaketen igen...och jag tror på en jämn och tuff match - som vanligt mot FBK - och att vi drar det längsta strået och vinner med 4-2 igen.
carina: jo de é skönt me en seger! och mot fbk vinner vi me... é de vår sjätte seger nu? Våra mestare é tillbax...vi kanske vinner sm...nja...men vi kommer längre än i fjol.
Härligt med ytterliggare en seger även om spelet med undantag för första perioden inte var av högsta klass. Skönt att se att det finns fler spelare än Ottosson och Linkan som kan göra mål och vilka mål sedan ! Joenvääres mottagning och fint av Wannheinen var riktigt läckert. Trattnigs mål var inte mycket sämre och dessutom ett psykologiskt väldigt viktigt mål som föll när matchen stod och vägde.
Plusbetyg till en hårt arbetande PA Lundström (en av de absolut bästa matcher jag sett honom göra) och till Joaquin Gage i målet. Dessutom skall Micke J ha en eloge för sin kämpainsats.
Hoppas nu att man i nästa hemmamatch kan spela med samma fart och fläkt som man gjorde under första perioden i går och att man inte faller in i det "säkerhets spel" som präglade 2 och 3 perioden.
Dags för Wikegård,Garpenlöw och Nordmark att träna byten med sina spelare. Det går inte att dra på sig utvisningar för felaktiga byten i varje match......
Gunilla: Nej, nej...det blir ingen "Lahtinen effekt" för SSK...1:a och andra perioden är jämna och det kommer att stå 1-1 inför 3:e. Med 7 minuter kvar att spela gör Linkan mål, Gage storspelar, SSK tar ut målvakten men DIF avgör matchen genom att göra mål i tom kasse!
Nu ska vi se här, jag funderar på när jag trodde att supporterklubben Järnkaminerna startades...
Om bildandet skedde -97, så måste man väl ändå ha kallat sig för Järnkaminerna redan för ca 11 år sedan?
Vilka var med och "bildade" Järnkaminerna" Boding, Bodin, Torkel och de grabbarna eller var det ett beslut av styrelsen i Blue Saints.
Jaja, nog om det, när jag tänker tillbaka känner jag mig som 17 år igen. Det är inte bra...
Hur kan ett namnbyte göra att man som du uttrycker det "lägga ner sin själ på fotbollen" hur kan man från en dag till den andra inte längre vara intresserad av nåt som har varit ett stort intresse?
3-1 till SSK ikväll!