1150x200-64570.jpg

Färjestads BK

19005 inlägg · 1109 ämnen

Anmäl Timander?

« · 520745 Till forumet

Sv: Anmäl Timander?

Huge:

www.tv4.se... ;)

Leta efter:
Kent Forsberg: "Inte tillfälligheter" 

Kommentera

knaskamilla: Kan du se det klippet?
Kommentera

Sinuhe:

Okej, jag ska förklara för dig. Så här står det i ÖA:
"Modo Hockey har också agerat och bett Svenska Ishockeyförbundets tävlingskommitté titta på matchvideon för att bedöma situationerna när Peter Nordström crosscheckar Peter Forsberg, när Christian Berglund tacklar Per Svartvadet i ryggen och när Zdeno Chara crosscheckar Henrik Sedin i ansiktet."

Eftersom bara Berglund och Nordström blivit anmälda, så tyckte uppenbarligen inte Lars G att Chara-grejen var något att titta vidare på. Förstår du nu? 

Kommentera

knaskamilla: Saxat från TÅ
Modotränaren Kent Forsberg var inte riktigt lika uppriven igår, men fortfarande mycket irriterad över Färjestads ovårdade spel i kvartsfinalserien.
- Jag har sett bilder från matchen i efterhand och när det gäller Nordström har han klubban högt upp innan tv-bilden försvinner från den situationen. Men Svartvadet ser man klart att han åker på en solklar tackling i ryggen av Christian Berglund utan åtgärd, och Chara åker från ena hörnet till det andra och slår ner Henrik Sedin efter vårt kvitteringsmål så att han blir liggande blödande på isen.
- Det här har vi påtalat för disciplinnämnden som nu får titta på det här och göra en egen bedömning av det, sa Kent Forsberg.

Konstigt att två tidningar skriver så olika då dom trycks på samma ställe
Kommentera

Danne_l: Rätt skoj det här tycker jag. MoDo supportrarna anklagar FBK spelarna för att grina och medvetet slå ner folk men här inne ser man ju iaf vilka supportrar som grinar mest :)
Kommentera

mok: modoiteran är ju sakliga i alla fall.
Kommentera

NuMo: Inte alla måste jag völ säga men som helt utomstående part är det iaf "roligt" att lyssna. Och man måste ju se matchen idag för att se vad som kan hända.
Kommentera

NuMo: Nu var du en aning träig. Jag försöker ibland slänga in lite ironi och blir därmed ofta påhoppad. Hoppas att du oxså är ironisk annars kan man undra. Osaklighet och låg nivå tycker jag att ni står för i särklass.

MoDo´s GB är full av hat mot FBK och Värmlänningar hoppas ni har hjälm på er när ni besöker landskapet.

Nu till matchen vi har bara fått 2 matchtips 4-2 och 11-1 någon mer som skall tippa
Kommentera

Jag har nu studerat bilderna ett tag, enligt mig hade det gått och väl räckt med matchstraff på Nordström och Berglund borde fått game missconduct också. Men avstängningar.. Nej är ordet. När det gäller Charas slag i ansiktet på fröken Sedin så är det det larvigaste jag sett som enligt rykten anmälts till disciplinnämden. Herregud lite krafs i ansiktet sker ju i varje match! Oftast resulterar det bara i fortsatt spel eller högst 2 min.
Kommentera

Dawidovski: Helt rätt av dig. Tråddiciplin är viktigt.
Kommentera

Frisco:

Instämmer till fullo.
Kommentera

MartinGerber: Ja men då visar det sig att min lilla analys var på pricken på hur länge och varför spelarna skulle stängas av. Kul att få bekräftelse ibland.

"I samband med domen mot Peter Nordström slår nämnden fast att Färjestadsspelaren crosscheckat Forsberg i nacken och man skriver vidare att ”det inte är acceptabelt att försvara sig mot en tänkt kroppstackling med att med sin klubba crosschecka motspelaren över hals, nacke eller huvud. Tvärtom måste sådant beteende motverkas och Peter Nordström skall därför åläggas avstängning.”

Vad gällde Berglunds fall menar Disciplinnämnden dock att man i stort delar hans beskrivning av händelsen som en olyckshändelse och att uppsåtet aldrig varit att skada. Dock är spelare alltid ansvariga för sina egna handlingar och ”Tacklingar i rygg nära sarg och som leder till skada föranleder normalt match penalty med en match automatisk avstängning som följd. Nämnden finner att det är rimligt att Berglund åläggs motsvarande straff”."
Kommentera

NuMo och knas:

Tackar.
Har kollat inslaget ett par gånger och tycker fortfarande att det ser värre ut än vad det egentligen är. Berglund mer eller mindre "föser" in Svartvadet i planket, mest pga att Svartvadet stannar till en aning precis innan tacklingen kommer. Svartvadet kryper dessutom ihop en aning, vilket gör att Berglund kommer med hela sin tyngd lite grand ovanpå Svartvadet.
Att Berglund i det läget skall hinna tänka efter och besinna sig är nästan en omöjlighet då allt går rätt snabbt och tacklingen redan är påbörjad.
Tycker mao att det är mkt otur inblandat både vad gäller Foppa och Svartvadets skador.
Och att graden på skadorna mer än själva förseelserna och ev uppsåt, är det som avgör längden på straffen.
Fast det är å andra sidan inget nytt i sammanhanget.
Tycker det har varit samma diskussion tidigare år, då liknande incidenter inträffat.
Bara att bryta ihop och komma igen....
Kommentera

Huge: Man kan inte lasta den som är offret för den andres oaktsamhet. När en spelare står en bit från sargen så är han skyldig att ta det lugnt. Han fick inget matchstraff för det, vilket var felaktigt och är nu reglerat. Avstängningen tar ingen som helst hänsyn till hur skadad spelaren blev.

Berglund hade ett alternativ och det var att bromsa upp och bara pressa upp Svartvadet i planket för att tta bort honom ur spelet, han valde i stället att köra över honom.

I vanliga fall brukar stillastående knuffar i ryggen på en spelare som står en bit ifrån sargen ge bestraffning. Det här var total fullföljning, inget annat. Vi kommer säkert att se tacklingar i ryggen i kvällens match också från båda lagen. Troligtvis har de spelare som är kvar omdömet att inte ha full fart i alla fall. Fast vem vet. Läget är så infekterat nu så att alla skiter i om någon blir invalid eller inte.
Kommentera

NuMo: "Det här var total fullföljning, inget annat."

I detta fall är det väl kanske just det som är svårt att avgöra.
Nämnden har tydligen gått på den linjen, till viss del som det verkar.
Bara att acceptera.
Kommentera

« · 520745