1150x200-64570.jpg

Färjestads BK

19008 inlägg · 1109 ämnen

DIF-FBK

« · 155741 Till forumet

DIF-FBK
Äntligen hemma efter en tur till bollen.
Matchreferat enligt Lunkster:
Småslarv och langsamma spelare i båda lagen i första perioden, det ser ut som om båda lagen är nedtränade för tillfället men till slut får Prestberg äntligen för sig att sluta med handledskotten och ett slagskott går under armen på Gage som inte gjorde en helgjuten insats. Skadade sig i tredje och fick utgå...
Andra perioden ser det mesta bra ut och vid 3-0 tar DIF en time out och börjar sedan spela mycket aggresivare. Faust 2-0 mål var en tavla av Gage som hade balansen på fel fot och framarbetat av Nordström. Jennis 3-0 en kämpainsats.
Timeouten för som sagt DIF att vakna och linkan lyckas strula in pucken efter en retur och det var genom ett hål som "inte fanns"...

Tredje perioden och FBK hade glömt ställa om till vintertid. Gnisatn var borta och Jantunen gjorde sin klart sämsta match någonsin. Utvisning i första, kringelikrokåkning i andra utan resultat och passar som vanligt aldrig när han bör. I tredje gör han två mycket svaga defensiva insatser och ger upphov till två kontringar, samt missar ett öppet läge. De två målen av DIF i slutperioden beror på två individuella misstag där först Nordström passar mitt i famnen på en DIFare när backarna är malplacerade vilket leder till en kontring och mål. Tredje är Wallinheimos tabbe när han stoppar en puck som skulle passera med fart framför mål och först dit en djurgårdare, vilket var uppenbart bara han hade sett upp.

I Sudden missar Jantunen ytterligare ett helöppet mål och straffarna är bleka. Missar av Jantunen (förståss), Hammarström och Jönsson... två inte ens på mål...

Kontentan är att jag fortfarande aldrig har fått se FBK vinna i globen... knorr....

Rhodin hade säkert 14 minuters istid i sista perioden och säga vad man vill om Jönsson men i närkamper är han lysande och på spelet har han örnkoll...

Wallinheimo gjorde några riktigt härliga räddningar i andra och Prestberg sliter och har en otrolig vilja.... borde skjuta sitt rungande slagskott lite oftare bara....

FBKs klack var härlig då man sjäng "Hemmamatch" vid 3-0 eftersom DIF-klacken var obefintlig och kostymerna som vanligt urtrista. Difs vändning berodde inte på deras publik... antagligen sämst i SVerige.... men det är klart... det var fotboll på TV....

tack för mig
Kommentera

Sv: DIF-FBK
Lunkster: Lysande referat, kunde inte ha skrivit det bättre själv.

Trots det tråkiga slutet så är jag inte helt besviken. Det var rolig och öppen hockey som spelades. FBKs fel var att släppa ledningen genom att försöka spela mer defensivt. Nåt som färjestad inte har spelarmaterial för. Hade de fortsatt frammåt efter difs anfallsvåg så hade det nog gått bättre.

Difs klack var som sagt obefintlig, hemmastå gapade tom.

En observation:
Brukar inte laget tacka för publikstödet efter matchen? De i FBKs klack gjorde sitt bästa för att få lite stämning och då tycker man inte att det är för mycket begärt att de tittar upp mot klacken/publiken och visar att de märkt oss.

Som det är nu så verkar de inte bry sig, dåligt!
Kommentera

easy: Sant... lite tråkigt... men det var väl besvikna kämpar... Vad skulle man kunna få om man säljer Jantunen... han skulle ge bra med pengar och FBK skulle kunna köpa in ngn riktigt bra...
Kommentera

Lunkster: han lär vara dyr, det e en sak som e säker...men varför skulle de sälja han. Det är en av de få riktiga lirarna i FBK. Han har inte riktigt kommit igång än men snart så.
Du får ta o motivera det där.
Kommentera

Lunkster: jag tycker Marko Jantunen är bra! Färjestad ahr ganska gott om pengar ifall vi skulle vilja köpa in nya spelare om de nu skulle behövas.. jag tycker inte faust borde köpts in i laget.. heldre haft någon riktig duktig spelare... Men om vi FBk vill kan de alltid sälja faust och köpa typ nån bättre
Kommentera

FredrikM: det var iaf en jämn match.
men vi vände och vann!
ni fick iaf en pöäng!

//Trogen Djurgårdare!
Kommentera

FredrikM: Faust är en lagspelare som påminner mycket om Prestberg tycker jag... verkar ge allt och kanske inte alltid så elegant men ställer upp och vågar gå på mål. Helt ok i både powerplay och defensivt...

Just det defensiva är det katastrofala hos Jantunen. Visst är han en lirare, kan glänsa till och göra ett snyggt mål... men han tappar ju bort genom slarv och nonchalans många chanser och är ingen upp/framspelare... gillar att cirkla runt ett par varv bara för att... utan att passa rena spelare som har lägen... Jag förstår att Jönsson får spela med honom eftersom han är otrolig defensivt samt att han kan styra spelet och lira fram andra spelare... elva assist hittills i år...

Jantunen hade mot DIF otroligt svårt att skapa ngt samt valde att sura till när det inte gick och drog på sig utvisning samt sänkte humöret allmänt på plan och bland publik.... en gnällighet som jag har mycket svårt för...

Varför han blev vald som straffläggare är bl a en gåta när han hittills under matchen inte lyckats med någonting...

Nä... efter att ha följt honom under matchen kan jag säga att vilket fans som helst skulle varit besviken... och inte minst han själv säkert....

motiverat och klart....

De som däremot imponerade var Prestberg som vågar gå på.... Eriksson som inte alltid så bildskönt men säkert lyckades med det han tog sig för... Wally gjorde en imponerande insats... Jönsson... som alltid...

under godkänt tycker jag Nordström var, även om hans åkning inför 2.0 var läcker... Kalt lyckades inte med mycket... samt Lundell hade det tungt...

tjing
Kommentera

Lunkster: brukar du vara och titta på alla borta-matcher?

Jag tycker du är bra på att skriva referat m.m. efter matcherna, mycket intressant läsning! Man får verkligen inblivk över hur matchbilden har sett ut
Kommentera

Lunkster: jaja sälj finnen då! Men då ska vi köpa en minst lika rolig spelare att se på som jantunen!.. Han är ju trots allt en stor sevärdhet.. han kan göra stora saker med pucken som inte många andra kan!. .ha!.. Typ Andreas Johansson.. när går hans kontrakt slut?.. det skulle inte sitta fel med honom i laget!
Kommentera

Jönsson-Jantunen-Nordström var ju isens dominanter mot DIF! De tryckte ner motståndarna mer eller mindre i varje byte de gjorde. Jantunen spelade bra men hade ingen lycka med sig i de avgörande ögonblicken. Med lite flyt hade de gjort två-tre mål mot DIF.

Jantunen har gått från extrem målskytt till lagspelare med snygga pass som specialitet. Hans 5+9=14 är den bästa start han haft i elitserien och han är trea i FBK´s poängliga samt totalt nr. 16 i serien. Känns nästan löjligt att underkänna honom då...

Han är dessutom fyra i seriens plus/minusliga (han har +12), har han någonsin legat så högt? Säger trots allt lite om hans egen och kedjans defensiv...

Personligen hoppas jag att FBK vill ebhålla Jantunen ytterligare några säsonger för han är lagjobbare och artist i ett!
Mycket underhållande att se på...
Kommentera

Nisse Varg: Håller med dig Nisse, Jantunen är det inget större fel på. Det som kanske ligger bakom kritiken är att han kunde avgjort i förlängningen. Det enda han behövde göra var att träffa pucken eftersom han hade öppet mål.
Kommentera

easy: Vad jag undrar är hur Jönsson och Nordström orkar spela med någon som helst vill lösa allting själv...

Jag vet att jag är mer negativ till Jantunen än han förtjänar... men allvarligt.... om man menar tryck på motståndarmålet genom att åka runt i anfallzon med backhand mot mål och bara ge sig den på att till slut komma förrbi, och givetvis inte gör det.... då blir man trött... sen att han väljer att försöka dra som sista man... osv osv... det är inget tryck jag föredrar....

Nä... behåll Jantunen, skäll ut honom i pauserna... ta ned honom från sina höga hästar... så kanske han kan utnyttja hela sin kapacitet och kunskap under en hel match....

tjing
Kommentera

« · 155741