Under den korta tid som du funnits här på Tellus så har väl DIF mer och mer blivit det lag som Frölundaiterna helst av allt vill besegra. Men för cirka 35-40 år sedan så var det ett mycket stort värmlandsinslag i Frölunda som fortsatt genom åren, om än i mindre omfattning. Detta gav en stor rivalitet mellan VF och FBK med derbykänslor. För många äldre så är det fortfarande så medan det har klingat av mer och mer för yngre generationer. Nedan har du några bra artiklar som förklarar en del.
BJ: Det har vell varit så att hela 90-talet har det varit derby känslor eller hat känslor mellan Djurgården och Färjestad, eftersom det är de två lagen som möts mest i finalerna, det var ju verkligen bråk där för några år sedan. Jag tror inte att det har varit riktigt så mellan Frölunda och Färjestad..men det kanske blir..vem vet, fast jag skulle föredra att det inte blir så.
Jo, det har varit och till viss del är fortfarande hat-kärlek mellan VF och FBK. Fråga äldre Frölundaiter så får du höra. Som jag skrev tidigare, du är nog lite för ung för att ha fått med dig den känslan. Läs gärna de länkar som jag gav i mitt tidigare inlägg så får du historien bakom rivaliteten mellan VF och FBK.
BJ: Har inte kunnat delta i debatten några dagar. För mig finns bara ett lag som ärkerivaler och det är Djurgården. Matcherna mot Frölunda är derbymatcher och med visst inslag av hatkärlek. Vi måste förstå att indianerna är avundsjuka på alla framgångar vi haft genom åren och skulle FBK inte vinna i år så så hoppas jag att VF tar hem det istället även om flera av dem skulle få glädjefnatt. Ang. Juniorerna så är Böstedt och hans hantlangare ut och cyklar men som vanligt vill man med alla medel stoppa FBK:s framgångar. Låt lagen själva bestämma.
svanru: Nu tror jag inte att Boustedts uttalande var riktat mot Färjestad som klubb utan mot samtliga elitklubbar. Att hans idéer inte är helt genomtänkta är helt klart men man får se det som en forsättning på den debatt som förts i media den senaste säsongen(erna) .
Frasse99: Ja det är positivt att förbundet börjar agera lite.. Men punkterna får inte slås in, då blir det nog ganska förödande för hockeyn! Tror juh inte att juniorerna skulle bli bättre om de skulle få sitta o nöta bänk matcherna igenom!
FredrikM: nä, det e betydligt bättre att ge några framgångsrika juniorer mkt istid istället. ES e en bra serie o det krävs en junior med det lilla extra om han ska platsa i ett topplag, tyvärr växer inte såna här juniorer på träd!
carina: Ja det är endast J-20 laget man lade ned och omplacerad spelarna till div 1 klubbar i regionen. Man har lag med i J-18 Allsvenskan södra gruppen. Så någon total nedläggning är det inte tal om
carina: Jo sant. Men frågan är om FBK är ett attraktivt alternativ att komma till när man vet att man måste spela division ett hockey innan eventuellt spel i a-laget. Det tror inte jag och därför kommer de unga talangerna från landsbygden välja andra klubbar.
Risken är ju att spelarna slutar komma till Karlstad - resultatet lär vi se om några år...
liepins: För det är ju så mycket roligare att spela i juniorserien? Jag tror att elitserieklubben lockar mer än sättet de tar fram sina spelare på. Det är ju inte så att de MÅSTE spela div. 1-hockey om de är tillräckligt bra för att lyftas upp tidigare. Nu har ju FBK tron att detta sättet är mer utvecklande för spelarna än juniorserien. Om då de har rätt så är det väl ett attraktivt alternativ för många spelare. Jag tror inte att risken är så stor för att spelar ska sluta komma till Karlstad för att de inte har ett J20-lag.
carina: Tror bara mer på att spelare tycker det är roligare att t ex tillhöra Frölundas juniorer än att spela i deras "farmalag" Halmstad som ligger 15 mil bort.
Är väl egentligen mest fråga om smak och tycke, jag tror dock att om FBK börjar floppa med sitt elitlag är risken stor att det kommer märkas på kvaliten i truppen inom nåra år...
Oj då! Här har det hettat till lite i diskussionerna. Att spekulera i vem som kammar hem SM-guldet e ganska meningslöst eftersom alla supportrar tror givetvis att deras lag fixar det. Vänta tills april istället så har vi det definitiva svaret...
sektionU: Nej det är inte fel. Men låt han få säga det han vill, det behöver ju inte bli värsta diskussionen för det. Jag har en kompis som säger saker om att djurgårn e bäst och allt sånt hela tiden och visst håller man inte med men man behöver ju inte låta så otrevlig.
men jag tycker itne att vi ska dröja ut denna diskussion =)
Va fasen är detta för snack! Klart alla juniorer vill till Färjestad! Om de inte platsar i A-laget så är det väl mer attraktivt att utvecklas i sveriges andraliga i typ Bofors än i tex frölundas juniorlag... Sen så snackade ni om att FBKs trupp skulle bli avsevärt sämre om ett par år (kanske).. eftersom inga juniorer vill speöla här bla bla bla... Men det tror jag inte heller, eftersom Färjestad har den största omsättningen och budget i hela hocjeysverige, och det ganska överlägset!... så skulle man nog kunna fixa till det ganska enkelt!
Tråkigt för VFs juniorer om de får åka 15 mil. FBKs får om de ska spela med Skåre gå 10 meter och om de ska spela med BIK så blir det lite längre, nämligen 6 mil.
Det som jag tycker är beklagligt med ditt och andras resonemang är att ni inte ens ger det hela tid utan ni hugger direkt. Projektet är sjösatt i år och inte ens VFs nuvarande juniorpolitik slog igenom direkt. Nu verkar det ju som att du vill att det ska misslyckas vilket jag tycker är lågt.
BJ: Nej nej..missförstå mig rätt. Allt var bara lite skämtsamt snack mellan mig och Carina.
Sen ska jag inte sticka under stolen med att jag skulle njuta en aning OM det misslyckas. Men det beror nog mest på att jag är trött på att ni vinner jämt:)
2 matcher spelade i SHG, båda vinster, 8 mål gjorda men inga har kommit från FBK-klubbor... Ganska förvånande med tanke på att Jönsson-Wernblom-Nordström kedjan med Persson o Rhodin som backar e en av de kedjor som skapat allra mest. Mängder av målchanser i matchen mot Tjeckien idag men inga mål alltså.
Det lossnar nog på lördagens match mot Ryssland...
sektionU: ja, han fick chanser gång på gång. Sen vill man ju gärna att han visar Hardy att han verkligen e en spelare för landslaget, ngt Hardy inte verkat fatta... nä, han nätar med säkerhet på lördag =) Med sån vilja o spelglädje som han har så sitter den alltid till slut...
sektionU: ja han e en äkta slitvarg, sånt lönar sig oxå alltid till slut...Sen va JJ nära vid ett läge där räddningen var mer tur än skicklighet i 3:e, även han borde näta. Tycker han förtjänar det, som kapten o allt =)
Sebbe: Tycker ändå att det är märkligt att bara 2.e feman har gjort mål utom kahnbergs öpnna kasse förstås, men får amn i gång 1.a och 2.a kedjan även tredje så blir sverige heta......riktigt heta
sektionU: Ja det beror väl mest på att de gjorde mål direkt, o då fick de bättre självförtroende vilket leder till fler mål. Men chanser skapas ju av alla kedjor o det e bara en tidsfråga innan de andra nätar oxå...men du har helt rätt i att om alla kedjor får samma fart som 1:a o 2:a så finns det inget lag i SHG som kan slå oss, tveklöst!