Suck då har högsta domstolen i hockey beslutat att ge Emil 4 matchers avstängning, en mer än odågan som provocerade slagsmålet. Domen visar att brott lönar sig att det är helt ok att ge sig på motspelare i båset skulle det vara så att spelaren i båset försvarar sig får han direkt minst en matchs avstängning mer. En löjlig konsekvens kommer garanterat bli att något lag skickar in en finnig junior för att klappa till t ex en nyckelspelare som sitter i båset eftersom brott lönar sig. Inget förvånar mig längre av den patetiska jury som fastställer avstängningarna.
Svanru: Hade räkt med den automatiska 1 match avstängningen är väl bättre att stänga av dom som slåss med klubban el tacklar in folk med huvudet före in i sargen bakifrån!
Svanru: Det var märkligt. Visserligen lämnade Emil båset, vilket man inte får göra men å andra sidan så var odågan på honom när han kommit in i båset så jag förstår inte skillnaden. Jaja, sånt är livet.
Bafucin: DDet är väll såå enkelt att tärningen sannade på tre för Oduya och den stannade på 4 på Kåberg för när fanns de logist resonemang i disiplinnämdens straff?
NuMo: Äh, sånt visar de väl på TV4, sex på tärningar alltså.
Då tycker jag det var mer sensationellt det som Jens Karlsson råkade ut för i matchen mot Frölunda, ett matchstraff (tydligen baserat till viss del på tidigare händelser under matchen) för att bara stått och tagit emot slag från motståndaren.
Sinuhe: fyra matcher är ju max tur om man ser på chansen/risken att bli bedömd på den övre skalan av en tärning. Grattis till det låga straffet Kåberg.
NuMo: Enligt mig så borde Oduya bestraffas för att han slår in i FBK båset men de tas de ingen hänsyn till hade dom komit med en bättre motevering där de även kritiserade Oduya för de beteendet så hade jag kanske hållt med hur dom dömde men inte nu! För de är ju faktiskt som så att varje levande månniska kan förstå att Kåberg hoppar in på isen i ren ilska då Oduya gett han ett tjuvnyp i avbytarbåset.
Sinuhe: Kåberg var på väg in i båset och skall man utgå ifrån att det var ett äkta färjestadsbyte så antar jag att den kåberg bytte med redan varit inne på isen i tio sekunder och antagligen redan befann sig långt inne i händelsernas centrum på planen. Odoya borde ha hunnit med att se det. Fast om det nu var ett vanligt byte, som alla andra lag kör med, ja då så tycker jag inte Odoya är så otroligt ful. Kåberg får en lått putt på rumpan. Fasligt farligt.
Sinuhe: Han var i båset, jag håller med. Odoya var på isen. Kåberg fick inte gå ut på isen för att slåss. Har du någon annan uppfattning så vet jag inte vilken match du har gått. Rope a dope kanske.
Sinuhe: Men varje levande människa vet att man inte skall hoppa ut på isen och detta gör Kåberg punkt slut. Hade han stannat i båset hade Odoya inte haft någon att slåss med...
Sinuhe: Ta det inte så hårt. Vare sig Odoya eller Kåberg framstår ju som några genier rent generellt. Antagligen hade Odoya bestämt sig för att läxa upp Kåberg för länge sen och när Kåberg märkte det så skyndade han sig fort som attan över sargen som en rädd hare. Odoya å andra sidan är ju inte så snabbtänkt och därför hann han naturligtvis inte ändra sina sinnesbanor utan fullföljde tacklingen på Arslet som helt enkelt kan förväxlas med Kåberg. Arslet petade ut något och var fortfarande tacklingsbart, även om resten inte var det. Följden blev att Kåberg tappade ansiktet fullständigt och kände sig tvungen att stå upp för det, vilket innebar att han glömde alla gällande regler, vilket han nu fått lära sig att han inte borde, ha fått gjort haft. Så att säga.
Dawidovski: Odoya slåt väl inte på Kåberg när han är i båset? Utan ger han en fin liten knuff.... slagsmålet börjar väl inte förrän dom var ute på isen? Sen är det klart dt skall ge mer straff om han hoppar ut. Trodde inte dom skulle ge Kåberg hårdare straff men mycket bra av dom att göra detta.
mok: Tycker det är hugget som stucket vilket som är värst. attackera en spelare som inte är på isen, eller att ge igen. Det spelar liksom ingen roll som vissa tror att en kroppsdel är kvar på sargen, man får inte tackla eller slå någon som hänger och lutar sig mot den under matchens gång heller. =)
Det som är så typiskt svenskt är dock att det är hårdare straff för två spelare som VILL slåss med varandra än vad en spelare får som slår sönder någons finger eller handled med klubban.
eltifoso: Saken är ju den att man absolut inte får ge sej ut från båset när man sitter där och den lilla knuff som Odågan gav Kåberg anses mildare än att hoppa ut. Rätt simpelt tycker jag och hade jag vart Färjestadare hade jag nog kunnat acceptera en matcher mer än Odågan fick.
Men annars håller jag helt klart med dej att vårdslöst spel där skador etc uppkommer borde beivras hårdare än en liten fajt mellan 2 spelare.
Hade en diskussion med en vän igår ang detta. enligt honom så finns det ingen regel skriven om att du inte får hoppa på någon i båset, så detta skall tydligen vara helt ok medans det som Emil gjorde skall vara strängeligen förbjudet. Så då kanske Straffet är rättvist eller kanske Kåberg skulle haft ytterligare nån match??
Dawidovski: Har du sett händelsen?? Oduya KNUFFAR Kåberg i ryggen, han slår inte. Men det är vad du tycker. Alla har rätt till en egen åsikt. Tycker det var onödigt av båda spelarna att agera som dom gjorde.
En löjlig konsekvens kommer garanterat bli att något lag skickar in en finnig junior för att klappa till t ex en nyckelspelare som sitter i båset eftersom brott lönar sig.
Inget förvånar mig längre av den patetiska jury som fastställer avstängningarna.