1150x200-64570.jpg

Färjestads BK

19005 inlägg · 1109 ämnen

Mike Johnson klar för Färjestad

« · 499485 · » Till forumet

Mike Johnson klar för Färjestad
Det här blir spännande, ett lite oprövat kort eftersom han inte lirat nåt på hela säsongen...
Men, jag tror säkert att han smälter in bra i FBK.
Mike är ju en duktig målskytt, och en bra passningsläggare.
Dessutom så är han kraftig, (100 kg) 1,86 cm lång.
Mike gjorde som bäst 67 poäng i nhl, säsongen 02-03, men har råkat ut för en axelskada, som stoppade honom från spel under en hel säsong!
han har också haft en knäskada som stoppade honom från spel under 22 matcher.

Vi får hoppas att Mike kan producera lite mål för oss:)
Kommentera

Sv: Mike Johnson klar för Färjestad
Dawidovski:

Hörde att MIF gjort klart med Sean Mcechern, snacka om sent ute..
Kommentera

Dawidovski: Tur att Timrå tackade nej...
Kommentera

mattias - 74: Nu var det väl rätt länge sedan det var klart med honom.
Kommentera

Portello:

Varför har han då inte spelat ;)
Kommentera

Swordster: Ursäkta? Du menar att timrå skulle varit i kontakt med honom innan FBK?
Du, det tror jag inte ett skvatt på.
Kommentera

mattias - 74: Vaddå sent ute? Shawn är fortfarande en bra spelare, jag tror säkert att han blir väldigt nyttig för MIF tillsammans med Radovan Somik.
Kommentera

Dawidovski:

Jo men jag tror inte han kan rädda malmö från kvalspel iaf, inte i ks heller om jag skall vara ärlig!!
Kommentera

Portello: Självklart! Bara det att ingen hade startat nån Mike Johnson tråd, så därför gjorde jag det när jag kom hem imorse efter mitt nattarbete!
Nåt fel med det eller?
Jag hörde också att Mike var klar igårkväll 21:04

Jag kan inte tro att det är sant, det är ingen som har klagat på hur jag skrev längden på mike, 1,86 cm...
Kommentera

mattias - 74: Nja, MIF får nog kvala, men jag tror definitivt att somik och shawn kommer lyfta MIF i kvalserien.
Kommentera

Dawidovski: Timrå var erbjudna honom före FBK men tackade nej. De tyckte han var en allt för stor chansning med tanke på att det nästan är lika länge sedan han spelade en match som det var för Dahlén....och Dahlén är gratis så när som på registreringen på 1000 spänn...
Kommentera

rupert: Jaha, där ser man:)
Kommentera

Dawidovski: Ja, Ja, värva på om ni tror att det kommer leda till elitserieguldet. Ta fram era juniorer istället.........
Kommentera

rullis: Hahaha den gamla juniortråden igen. För en som vet är det ett ytterst fåtal av junisarna som lirar i VF som kommer ifrån VF. Titta på deras u-16-u 20 det vimlar av Kållered, Hovås, Bäcken, KBA, Kungälv, och Lerum etc. som moderklubbar.
FBK har valt en annan modell låt juniorerna spela i sina moderklubbar så länge som möjligt för att utvecklas. Därefter efter förmåga placeras i Bofors eller i något av alla div 1 lag i Värmland.
I Göteborg´s området finns inga Div 1 lag förutom Mölndal (som ligger näst sist). VF har problem att hitta relevanta klubbar att placera sina juniorer i därav utlåningen av Loi till Bofors.
Kommentera

Svanru: Nu är det ju faktiskt som så att Frölunda också låter spelarna utvecklas i lugn och ro i sina moderföreningar och sedan när det är dags att satsa så plockas de över till j-18 och j-20. Precis som Färjestad. Den stora skillnaden mellan klubbarna är att Frölunda låter dem spela i j20 laget och j18 laget. Färjestad å sin sida låter dem spela precis som du säger i Bofors eller i Skåre.

Tiden får utvisa vilken modell som fungerar bäst. Är inte helt främmande för att Färjestadsmodellen kan fungera bra under förutsättning att Bofors och klubbarna inte blir för irriterade på Färjestad - som fallet är nu när man plockade Oscar Steen i ett sent skede av transferfönstret.

Vem vet? Kanske Frölunda plockar över Bofors som samarbetsklubb om missnöjet gror vidare i Karlskogaklubben.
Kommentera

Dragan 2k:

Tur nog så verkar det som om de båda sportcheferna, Loob och Bengtzén, nu är försonade.

Se länk
Kommentera

Sibbe: Det var stort av Looben att be om ursäkt.
Kommentera

Dragan 2k:

Ja, va ska man säga? Killen vet vad han sysslar med =)
Kommentera

Dragan 2k: Först slå nån medvetet på käften för att sekunderna efteråt be om ursäkt. Hmmmm....
Kommentera

Frisco:

Det är väll Loob i ett nötskal?
Vi timråiter glömmer inte hans lögner i fallet med Martin Lindman där det stod i tidningen att han var klar för FBK mitt i slutspelet, Loob tokdementerade att man pratat med Lindman och sedan så hann slutsignalen knappt ljuda innan det var bekräftat att han nu hörde till FBK.

Fast just nu kanske man skall tacka Loob för det,,,,
Respekt har han för sina aktiva år som spelare, men som ledare är han inte värd ett piss i mina ögon.

Liar liar pants on fire....
Kommentera

Dragan 2k: Dragan med viss kunskap i ämnet är det du säger inte helt korrekt. Bla VF strora värvningståg av sk egna juniorer börjar i 14-15 års åldern. De tas in till A-pojkar sedan fylls det på av hockeygymnasieelever. Att detta innebär att man utvecklas i sin hemmaklubb är väl lite överdrivet. Du har rätt att i den urbaniserade miljön du och jag lever i kanske VF´s modell passar bättre. I mitt kära moderlanskap är hockey kultur och där spelar man för sin moderklubb med stolthet att sedan få chansen att spela i FBK ses som den yttersta av ära.
Kommentera

rullis: Tråkigt att du inte hänger med alls...
Färjestad har precis tagit hem Oscar steen från Bofors Bobcats!
Man har gjort detta för att Oscar ska få chansen i dom sista matcherna och i slutspelet!
Freddan Eriksson har istället gått till Bofors, eftersom han inte höll måttet!

Frölunda har väll iof, flest juniorer i sitt lag, men dom platsar ju i ES.
Det är inte läge att lotsa in en massa juniorer detta år, om man nu inte föredrar att bli ett stryklag...

Jag tycker att det är bra att FBK ger Oscar chansen nu på slutet.
För dom som hänger med så har vi redan en hel del juniorer på isen,
Robin Jonsson, (Freddan Eriksson innan han for till Bofors) Emil Kåberg,
Calle steen, Per Bäcker, Jonas Frögren, (Oscar steen tillkommit nu)
Det finns lag som släpper fram färre juniorer om jag säger så.
Kommentera

Svanru: Frölunda plockar bara talanger från sitt omedelbara närområda. Och närområdet sträcker sig från Borlänge i norr och Danmark i söder där Morten Madsen och Kiril Starkov hämtats.
Kommentera

Frisco: Loob är bara människa han också!
ganska mänskligt att göra misstag!
Kommentera

Dawidovski: "För dom som hänger med så har vi redan en hel del juniorer på isen, Robin Jonsson, Emil Kåberg, Calle steen, Per Bäcker, Jonas Frögren."

Vad menar du? Ingen av dom du nämner är väl juniorer? Om du försöker räkna upp alla som en gång har varit juniorer så har väl alla lag så där 22-25 stycken skulle jag tro.
Kommentera

Stigsson: Jag förstod väl att nån skulle hänga upp sig på nåt...

Jag räknar dessa till juniorer, eftersom dom inte är riktigt utvecklade än!
Färjestad har en massa yngre spelare i Bofors, som säkerligen kommer lyftas upp nästa säsong!
Hur många lag har egentligen satsat på bara juniorer det här året?
Eftersom det inte finns nån regel som säger: att varje ES lag måste ha minst 3 färska juniorer i sina respektive trupper inför varje säsong, så blir det så här med få juniorer i en del trupper!
FBK har ju sitt marknadsvärde att tänka på, precis som alla andra lag!
Det jag menar är att, FBK mfl, inte vågar satsa fullt ut på bara juniorer i laget, pga, att det verkligen är fel säsong att göra det, för risken har ju aldrig varit så stor att bli ett stryklag.
Det är redan bevisat att, dom lag som värvade minst som tex, MIF, HV, luleå, gick också sämst i serien, förutom luleå som hade en bra start på ES, men föll tillbaka sen!
Frölunda har värvat lite, men dom hade redan ES bästa trupp innan säsongen började, så därav deras suveräna säsong!

Förresten, vad är en junior för dig? underligt att ingen är junior av dom jag räknade upp! Robin jonsson och kåberg är iaf juniorer för mig!
alltså har inte Frölunda nån junior detta år då?
Hur många juniorer har Mora förresten? och räkna då inte upp Adam andersson...

Med junior menar jag unga spelare som finns i våra ES-lag för att utvecklas!
Du menar säkert alla spelare som är under 20 år?
Kommentera

Dawidovski:

"§ 1:7 ÅLDERSINDELNING OCH LICENSINDELNING

Följande åldersindelning gäller för nationella serier och mästerskap:

35 - år Veteraner C- licens

21 - 34 år Seniorer A- licens

19 - 20 år Juniorer J20/19 A- licens

17 - 18 år Juniorer J18/17 A- licens

15 - 16 år Ungdom U16/15 B- licens

13 - 14 år Ungdom U14/13 B- licens

11 - 12 år Ungdom U12/11 B- licens

9 - 10 år Barn (Ungdom) U10/09 Björnligan

7 - 8 år Barn (Ungdom) U08/07 Björnligan

18 - år Damer Dam

12 - 18 år Flickor D18/D12 Dam

Spelare som under kalenderåret då spelåret slutar uppnår angiven ålder tillhör respektive ålderskategori."

Kommentera

knaskamilla: Alltså var det som jag skrev då ungefär, upp till 20 år=junior!

Men jag tackar för infon från dig kamilla, den klargjorde en del som var dimmigt tidigare:)
Kommentera

Dawidovski: Jag har nu kollat igenom FBKs trupp, och vi har ingen "junior" i truppen just nu...

det finns heller nästan ingen junior i sveriges ES som är en egen produkt till ES föreningen i fråga! Nästan alla juniorer har andra moderklubbar, och har oftast också lirat i andra klubbar också innan man kom till själva ES klubben. som tex sedinarna, när dom var juniorer, dom har ju Järved som moderklubb, och kan därför inte räknas in som egen produkt till modo!

Jag säger inte att FBK har en massa egna produkter!
FBK har ju ett samarbete med Bofors, som ju är en närliggande klubb, som gör det möjligt att lotsa juniorerna in i ES, och ta nästa steg i utvecklingen!
Tyvärr så har det inte lotsats så mycket på nåt håll i ES av juniorer denna säsong!

Om någon kan räkna upp vilka juniorer som följer kvoteringen som knaskamilla la upp här, som har börjat lira denna säsong i något ES lag, skulle jag bli väldigt glad:) åldern gäller upp till 21 då, om jag fattat det rätt? tror inte det kommer upp så många namn.
Kommentera

Frölunda har 5 st som klassar in på junior, men det är ju mig vetligt bara en av dom som får lira överhuvudtaget, och det är Louie Eriksson.
Kommentera

Dawidovski:

Så du menar att Sedinarna är en Järvedsprodukt?
Kommentera

scim: Järved är ju deras moderklubb.

Dom kommer ju därifrån från början, men det är väll inte järved man tänker på när man hör sedinarna, om man nu inte är järvedsupporter förstås:)

Svår fråga du kom med scim, jag vet faktiskt inte vad jag ska svara på den!
vad har du att säga på den frågan då scim?
Kommentera

Dawidovski: Hahaha!. Man kastar sten mellan klubbarna i Ö-Vik. Å andra sidan har Modo aldrig påstått att spelarna har någon annan moderklubb än den de har.
Kommentera

Dawidovski: Du får det att låta som att man endast är godkänd "produkt" ifall man är avlad i Kempehallen av en avelshane och avelshona som är betalande medlem i klabben i minst fyra generationer bakåt. ( Modos fall )
Kommentera

NuMo: Klabben=klubben.
Kommentera

NuMo: Jag har heller inte påstått att sedinarna har nån annan moderklubb!
Vi höll på att diskutera om ES klubbarna har "egna produkter" och reder ut vad som menas med det, samt diskuterar juniorer mm.
Kommentera

NuMo: Nja, det var väldigt överdrivet av dig...
Det jag menar är att det inte är många ES-lag som har "egna" produkter, från egna juniorleden från början!
sen lånar ju klubbarna självklart ut juniorerna för att dom ska få mer speltid, eftersom det inte finns nån regel som säger att man måste ha minst 3 gröna juniorer från början av varje säsong, så lånar lagen ut lirarna!

Det var inte jag som ville tjafsa, det var rullen från götet...
Kommentera

Dawidovski: Enligt min mening är en egen produkt där man börjar spela och utvecklas i hockey att man som i Göteborg kallar alla värvade 14-15 åringar eller de som kommer in via hockeygymnasiet eller råkar vara bosatta i "närområdet" är egna produkter håller jag inte med om.
Men när allt kommer omkring om man har egna produkter eller inte är en platonisk diskussion. Det viktigaste är att ens favoritlag tar guld.
Kommentera

Dawidovski: Ja det går ju inte att diskutera detta med någon som bedömer att Kåberg är junior.... Killen är ju 27år!!

Vi i Mora har två stycken i truppen (Gudmundsson, Granström) som tyvärr inte har fått spela på grund av lockouten. Jo förresten Granström har lirat i två matcher.
Adam som du nämner är en av de yngre som har fått spela mycket men han är 22 år och därmed ingen junior.

Ni har väl den här Erkgärds om jag inte minns helt fel, han är väl den enda som ska kallas för junior i FBK.

Men Kåberg junior, ja jisses hur en del kan få till det.
Kommentera

Stigsson: Okej, jag ber om ursäkt för att jag tycker Kåberg är junior!
Men han är ung och lovande om man pratar med FBK-folk, resten av sverige hatar ju kåberg...
Erkgärds har inte fått lira så mycket i FBK (ingen match tror jag)

Det jag hängde upp mig på var att rullis skrev att FBK borde satsa på sina juniorer istället inför slutspelet!
Han tyckte att FBK var på väg att värva sig till (Elitserieguldet, hur han nu fick det till det)
Det är ju inget lag som satsat på sina juniorer iår!
Alla lag har ju värvat från nhl denna säsong, vore ju konstigt annars...
Sen tycker jag att Mike Johnson är en chansning av FBK, eftersom att han inte lirat match sen 2003.
Det vore ju annat om FBK värvat Iginla Rob blake, Joe sakic! då hade jag förstått rullis kommentar!
Ja, jag vet att Kvoten för icke Eu-medborgare hade överstigits då i FBK, men det var bara ett exempel.

Frölunda har mig vetligt bara louie eriksson som fått lira mycket denna säsong!
Och då ska ju frö vara den klubb som lett junior utvecklingen ett bra tag nu!
Okej, FBK kan visst satsa på sina juniorer, men det är bättre att göra det nästa säsong, och ännu bättre om det tillkom den regel som jag pratade om i ett tidigare inlägg.
Kommentera

Dawidovski: Visst är det så när det gäller Frölunda. Det är bara Loui Eriksson som fått chansen i år och han är andå andraårsjunior. Hade vi inte haft NHL konflikten i år hade vi även sett spännande spelare som Daniel Åhsberg och Pebbens yngre bror Anton Axelsson. Dessutom hade säkert Björn Gustavsson samt Demén-Willaume spelat ett och annat backbyte.

Har man aspirationer på att plocka hem SM tecknet i år har man inte råd att köra med juniorerna tyvärr. Förhoppnigsvis ser vi juniorerna i lagen igen - efter att den förhatliga NHL lockouten tar slut - om den någonsin gör det.
Kommentera

Dragan 2k: Tack för att du inte vände på det hela:) Bra svarat!
Kommentera

Dawidovski: Nä, men den här meningen provocerade ju fram svaret.

"som tex sedinarna, när dom var juniorer, dom har ju Järved som moderklubb, och kan därför inte räknas in som egen produkt till modo!"

Scim frågade om han därmed var en "Järvedprodukt", enligt dig.

Det jag svarade var att modo inte tagit åt sig äran att spelare från andra moderklubbar är deras egen produkt. Men faktiskt är det så att de stora talangerna från andra klubbar rent naturligt hamnar i Modo i tidig ålder för att sedan där förädlas vidare. Så fungerar det i Ö-Vik och omnejd. (Läs Ångermanland) Det är nästan som en naturlag.

Det här öppna brevet förtydligar vad jag menar.

www.modohockey.se/pdf/plantskola31.pdf
Kommentera

rupert: Du verkar inte veta någoting om Mike Johnson...han har varit frisk från sin skada sedan i maj och har sen i september spelat och tränat med ett collagelag...
Kommentera

Dawidovski:

Nja, inte har FBK tagit "hem" Oscar Steen. Däremot har de värvat honom från BIK.
Kommentera

Bengt: Du har så rätt!
Kommentera

NuMo: Ja, och jag svarade att det var en svår fråga, och att jag nog inte kunde svara på den frågan, enkelt!
Jag sa inte att modo tagit åt sig äran heller, det är snarare så att Publiken, och andra människor skjutit över äran på modo, vilket inte är så fel. det jag menar också, är att många glömmer bort varifrån dessa juniorer kommer ifrån! Så fungerar det i Karlstad också, att talangerna/juniorerna hamnar i FBK för att förädlas.
Kommentera

Dawidovski: Det tror jag inte på.
Kommentera

Dawidovski: Modo och 10 andra elitserieklubbr har såsom Svenska Ishockeyförbundets regler föreskriver även ett J20-lag där spelare fostras.
Kommentera

Frisco:
Det blir alltså Brynäs räddning.
FBK tvångsnedflyttas en division pga Ishockeyförbundets J20-regel.

Att man bl.a räknar 27-årige Kåberg som junior kommer inte att hålla vid förhandlingarna sent i april 2005.
Kommentera

« · 499485 · »