Fotboll

16710 inlägg · 42 ämnen

Diverse

« · 908862 · » Till forumet

Sv: Diverse
JimmyH:

Ja jag börjar också undra vad du svamlar i.

"Att vara bäst i världen är ett resultat. Ekonomi är också ett resultat, ett resultat som inte styrs av jämnställdhet inom idrott."

Att vara bäst i världen i är en prestation, vad man sedan får ut av det är resultatet. T.ex den damspelare i världen som är bäst har gjort en riktigt bra prestation som nått dit precis som värdens bästa herrfotbollsspelare har gjort. Vad respektive person sedan får ut av sin prestation är resultatet.
Kommentera

JimmyH:

Ursäkta, men vad svamlar du i? Att vara bäst i världen i luftgitarr innebär små eller inga ekonomiska resultat, det har inget med jämställdhet att göra.
Kommentera

scim: Att vara bäst i världen är ett resultat. Ekonomi är också ett resultat, ett resultat som inte styrs av jämnställdhet inom idrott.
Kommentera

NuMo: Kortare har du varit, t o m med mindre hår har du. Men satan vilka målskott de hade mot Danskorna.

Att Damallsvenskan har närmas sörjande inlösta, förutom Umeå som kan matcha en SA match i publik.

Kollade på nätet och "www.svenskfotboll.se" hade inget info förutom detta- (det är väl inte konstig att Damerna har dålig slagkraft inom AS)
Publik 2007
Publiksnitt omg 18 942
- högsta publik 18.8 Umeå IK - LdB FC 1.964
- högsta publiksiffra i år 3.6 Falköpings KIK - Umeå IK 5.037
Publik 2007 snitt 971
- Publik 2006 snitt
- Publik 2005 snitt
- Publik 2004 snitt
- Publik 2003 snitt 814
1.110
1.127
922
Kommentera

scim: Har inte orkat med diskussionen så jag hoppar säkerligen in fel och med fel åsikter.

Damerna gällande lagsport har inte samma förutsättningar eftersom de är sämre. Dääremot så är stämningen bättre än väntat på det nv VM'et.
Sedan om Kineserna har hyrt in folk skiter jag i. Det är sevärt än så länge trots att Sverige är på väg ut.

Kina, korta jävlar men skjuta kan de. USA har utseende med sig och spela boll kan de också.
Kommentera

JimmyH:

"Därav satte jag mig emot Metal Guru´s "lika lön för lika arbete"-resonemang. För arbete är väl ändå kopplat till prestation i idrott."

Du blandar ihop prestation med resultat.
Kommentera

Rytter: Du är inte ens nära att förstå vad jag menar

Jag har aldrig sagt eller krävt att damer ska ha lika mycket pengar, efter så som idrotten idag är uppbygd vill säga. Där får idrottare pengar efter publiktillströmmning och media-exponering mer än efter ren prestation.

Jag har aldrig skänkt en krona till någon dam-lagsport. Men likväl så är det prestationer där som i andra idrotter.

Jag hävdar då att idrotten inte fungerar efter mitt synsätt på jämnställdhet.

Att vara världens bästa damfotbollsspelare är det ett mindre värdigt jobb än att vara världens bästa herrfotbollsspelare? För du kan ju aldrig bli bättre än bäst och damer kan av naturliga fysiologiska skäl inte bli lika bra som herrar, därför så kan de inte bedömmas efter samma premisser från början om det ska vara jämnställt.

Det är min bild av vad jämnställdhet. Därför så är inte sättet vi ser på idrott jämnställt, vare sig emot kön, gentemot olika sporter eller emot handikappidrotten.

Därav satte jag mig emot Metal Guru´s "lika lön för lika arbete"-resonemang. För arbete är väl ändå kopplat till prestation i idrott.
Kommentera

JimmyH:

"Du kan inte ställa alla människor på noll och sedan ge dem som är bäst mest pengar och tycka att det är jämnställt och rättvist. Då saknar du analytisk förmåga."

Det är väl precis detta som är jämställdhet och rättvisa. Lika lön för lika arbete. Om alla människor börjar på noll och den som presterar bäst i sitt yrke oavsett kön eller åler mm får mest pengar så är det väl jämställt och rättvist eller? Icke jämställt är det idag när män har några tusenlappar mer än kvinnor för motsvarande arbete.

Att sedan som du gör genom att försöka att applicera detta på fotboll fungerar ju inte. Visst de kvinnor som nått toppen inom fotboll har förmodligen slitit väldigt hårt och tränat hårt för det, och all respekt till dom för det. Men det måste ju samtidigt vara någon som är villig att betala för den produkt de producerar och i dagsläget är det bara så att damfotboll inte är speciellt underhållande att se på och folk är inte villiga att betala pengar för deras produkt. Därför finns det helt enkelt inte samma pengar innom damfotboll som herrfotboll helt enkelt.
Kommentera

Det är nästan så att jag skulle kunna tro att det finns män här som själva drömt om en idrottskrarriär som har svårt att ta att kvinnor får plats på teve. Precis som att de dem har gjort inte är något att komma med, de torskar ju mot pojklag!!!

Men bara nästan kan jag tro det..

Damfotboll suger som underhållning. Vilket jag sa och den värld vi lever i ger dem därför inte mer än de har nu. Det är ganska enkelt. Det är samma med handikappade idrottare också på så sätt. Skillnaden är väl att de inte upprör då de vill sticka ut.

Men frågan är om en kvinna som blir bäst i världen får offra mer eller inte mindre eller för den sakens skull gör en sämre prestation än världens bästa manliga fotbollsspelare utifrån deras medfödda fysiska förutsättningar att nå dit de har nåt?

Det tåls att tänka på.
Kommentera

JimmyH:
Div1-spelare och NHL-spelare har av naturliga skäl helt olika föutsättningar. Div1-spelare borde i en perfekt värld ha samma chans att kunna leva på sin idrott som NHL-spelare.

Oj. Det där lät inte mycket bättre.
Kommentera

Rytter:

Själv ser jag vilken dag som helst hellre en div 4 eller div 5 match före en match i damallsvenskan.

Kunde inte sagt det bättre själv.
Kommentera

JimmyH:
NHL-spelare och Div1-spelare har av naturliga skäl helt olika föutsättningar. NHL-spelare borde i en perfekt värld ha samma chans att kunna leva på sin idrott som Div1-spelare.

Oj. Det där lät tokigt.
Kommentera

JimmyH:

"Män och kvinnor har av naturliga skäl helt olika föutsättningar. Tjejer borde i en perfekt värld ha samma chans att kunna leva på sin idrott som pojkar."

Riktigt så är det väl inte. Det är ju trots allt vi som konsumenter som ska finnansiera spelarnas löner mm så dom får en chans att leva på sin idrott. Och ifall underhållningsvärdet är mycket mindre (som i damfotboll) så kommer inte publiken (och intäkterna) och spelarna kan inte leva på sin idrott.

Så att säga att dom borde ha samma chans att kunna leva på sin indrott som herrarna stämmer ju inte. Dom får väl först och främst se till att leverera en produkt som människor är villiga att betala för att se på.

Själv ser jag vilken dag som helst hellre en div 4 eller div 5 match före en match i damallsvenskan.
Kommentera

JimmyH: fotbollsspelare på herrsidan kan leva på sin idrott därför att tillräckligt många människor vill betala för att se dem göra det. Fotbollsspelare på damsidan har svårt att göra samma sak för att för få vill betala för att se dem spela. Svårare än så är det inte. Det är ingen rättighet att få leva på sin idrott.
Kommentera

Nu ska vi se, JimmyH:

Min poäng var:
"Börja räkna damfotboll och herrfotboll som två skilda idrotter med två skilda förutsättningar."

Vad var det du ville ha sagt?
Kommentera

Metal Guru: Du kan inte ställa alla människor på noll och sedan ge dem som är bäst mest pengar och tycka att det är jämnställt och rättvist. Då saknar du analytisk förmåga.

Män och kvinnor har av naturliga skäl helt olika föutsättningar. Tjejer borde i en perfekt värld ha samma chans att kunna leva på sin idrott som pojkar.

Men och andra sidan så tycker jag också att damfotboll är tråkigt att kolla på så....
Kommentera

T T: Men dom tjoffar längre o hårdare o mer precist :)
Kommentera

Hahl Bundy: Det där låter ju som Giffarna.
Kommentera

mattias - 74: Svensk damfotboll suger. Tjoff pang o bollen till inkast. Tjoff pang tjoff pang, hörna. Tjoff pang tjoff tjoff inspark. Tjoff springa tjoff tjoff pang tjoff spring åt andra hållet inspark.
Kommentera

mattias - 74:
Det kan säkert stämma.
Djurgårdens P88:or spelade året innan deras pojkallsvenska (alltså som P14) mot Djurgården eller Älvsjö eller Djurgården/Älvsjö's allsvenska lag, som då som nu var i Sverigetoppen.
Siffrorna slutade nånstans i 10-0-trakten till pojkarna.

Jag är outsinligt less på de som tycker att 'det är för lite pengar i damfotbollen' och jämför med prislappar inom herrditon. De brukar skrika på 'JÄMLIKHET!'.

Jag säger bara 'lika lön för lika arbete'.
Eller börja räkna damfotboll och herrfotboll som två skilda idrotter med två skilda förutsättningar.
Kommentera

Ambroo:

Tempot är ju helt klart i jämförelse med en DIV 5 möte i dalarna där min kompis spelar. Hörde nånstans att Malmö FF:s 14 åriga killar slog damlaget med 10 - 0 i en träningsmatch? Skulle det stämma är det ju beklagligt.
Kommentera

mattias - 74: Om jag säger som så här... Jag ser hellre Kovland mot Östavall i den lokala femman.
Kommentera

Ambroo:

Hehe nja vad menar du med det ?? att det är uselt att se på eller vad ?
Kommentera

mattias - 74: Får man skriva om Damfotboll här? Är inte det här gb:n för FOTBOLL?
Kommentera

Gidde:

Heja Sveriges Damer.. * NOT *
Kommentera

Bissett19:

England leker med Israel.

Hyfsad balja av Owen .
Kommentera

Bissett19: "Peking" får smisk av ESK...överraskande.
Kommentera

Kim "Laman" Källström i blåsväder.
Kommentera

Verkar som "Svegarna" har blivit girig ;-)
Själv tycker jag att det är alldeles uppåt väggarna med biljettpriset. Slutar väl att det är bara sponsorer som har råd att gå.
Kommentera

Avd: När man får oväntat besök. :-(
Kommentera

Sannes: Det gäller att välja sina tillfällen.
Kommentera

Sannes:

Ja jösses, det finns alltså hopp även för en blind höna.
Kommentera

Danne_l:
Dessutom så sköt han väl med högern, bara en sån sak....
Kommentera

Projta:

Bla bla bla

2-1 till Blåvitt just nu. Mourad och Hjalmar målskyttar. Någon måste med mig skämta aprillo, Hjalmar??
Kommentera

mattias - 74: Så skönt att mjällby leker ut skattevärket =) .fattas bara en glid tackling på Selacovic
Kommentera

Db_04:

Så känns svenska cupen jätteintressant helt plötslig med Jesper Hussfeldt som kommentator!
Kommentera

NuMo: Fast nu såg ju förslaget lite annorlunda ut än att det skulle gälla filmning. Det var ju maskning det var frågan om och då kommer frågan i ett annat läge.

I USA-VM blev alla som gjorde illa sig och som inte studsade upp på en gång avburen från planen vare sig de ville det eller inte. De värsta ålarna som vred sig blev mirakulöst helade och stod ivrigt och hoppade och viftade på armarna för att de ville in igen omedelbums.

Såklart att jag unnar dessa tumsugande skådespelare fem minuter extra utanför planen.
Kommentera

mattias - 74: räcker med gult kort i första läget ...rött i andra
Kommentera

mattias - 74:

Idiotiskt. Då bygger man ju in i regelverket att det är tillåtet att filma än mer än det redan är. Fem minuters utvisning på en fotbollsplan är ingenting. Nä. Jag tycker man skall vara hårdare mot filmningar, inte tvärtom.
Kommentera

scim:

Blatter vill ha 5 minuters utvisning för filmning, känns kanske lite väl mycket hockey eller vad tycker ni ??

Bra att ämnet tas opp iaf om bestraffning nu.
Kommentera

Härligt att Timrå tog en pinne av Assyriska idag.
Kommentera

Så har då Liverpool släppt information om hur deras nya superarena kommer att se ut. Tycker den till det yttre ser ut som om ett ordinärt Domusvaruhus parat sig med Guggenheimmuséet i Bilbao.
Kommentera

scim: ok, låter ungefär som den uppfattning jag också har fått om City. Fast det är hård konkurrens om europaplatserna, finns ett antal lag som har kapacitet för de platserna om det vill sig så det vill nog till att mittfältarna som ska värvas håller rätt så hög klass.
Kommentera

LL:

Ordning och ordning, övre halvan denna säsong räknar jag med, europaspel hoppas jag på. Allt beror på vad han hinner plocka in för spelare innan fönstret stänger, City behöver en ytter till varje kant och en kreativ mittfältare för att nå europaspel.
Kommentera

scim: ok, jag litar på dig angående det, jag har väl antagligen blandat ihop vad de bägge skvallerblaskorna har skrivit.

Vad är förresten din syn på City den kommande säsongen? Får Svennis ordning på grejorna eller vad tror du?
Kommentera

scim: Det tog väl helt enkelt slut på fantasin. Man har vänt och vridit på Lungbergs övergång så många vändor att man fick hitta på något nytt som skulle kunna ge rubriker. Nästa gång blir det Calvin Klein-vinkeln.
Kommentera

LL:

Åh nej, det har varit idel negativa skriverier från Expressens sida, och det är väl det naturliga efter att Aftonbladet ställt sig mer positivt till klubben efter Svennis övertagande. Att skarva för att sälja lösnummer gör de båda skvallertidningar lika bra dock.
Kommentera

scim: nåja, nog har det varit en del mer positiva artiklar också men annars är väl det där bara samma sak som media nästan alltid gör - dvs att man för att höras i bruset till varje pris måste få allting att låta värre än det är så då får man skarva lite så att allt blir svart eller vitt. West Ham framstår ju tex som Chelsea II om man ska tro media, men vad har de egentligen värvat? Craig Bellamy och en väldigt ofta skadad Ljungberg till fantasilön, innebär det en "jättesatsning"?
Kommentera

Lumber Jack:

Sedan skulle jag vilja veta hur det faktum att West Ham värvar Ljungberg på något vis skulle vara ett bakslag för Svennis?

www.expressen.se/sport/1.770593/ljungbergs-overgang-bakslag-for-svennis

Expressen verkar ha gjort det till sin uppgift att skriva ner allt City och Svennis gör numera.
Kommentera

« · 908862 · »