Fotboll

16711 inlägg · 42 ämnen

EM

« · 1044546 · » Till forumet

Sv: EM
mattias - 74:

Enligt din tidning:

Andreas Isaksson – Niclas Alexandersson, Olof Mellberg, Petter Hansson, Mikael Nilsson – Christian Wilhelmsson, Anders Svensson, Daniel Andersson, Fredrik Ljungberg – Zlatan Ibrahimovic, Henrik Larsson
Kommentera

Bissett19:

Daniel " Sidled " Andersson SUCK! Fattas bara att Alexandersson startar också nu så kan man ta fram kulramen och ställa gravölen på kylning :)
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Daniel Andersson ersätter Linderoth ikväll enl AB O Fotbollskanalen.Stämmer det är det ytterst märkligt,tycker Daniel har svårt med tempot i Allsvenskan.
Kommentera

mattias - 74: Bör väll bli Cassano samt att använda Del Piero som inhoppare..

Skönt att även Italienarna anser det vara ett riktigt mål
Kommentera

Poffa:

Jag var helt övertygad om att domaren skulle blåsa offside innan Fjellström förklarade situationen korrekt.

Sedan skall Fröjdfeldt ha en eloge för att han ofta visade at han inte gick på italienarnas filmningar. I Serie A hade det varit frispark men inte på den här nivån. Bra Peter.

Tycker även synd om Italien lite men Fotbollen är så här ibland. Cassano eller Del piero lär förmodligen starta nästa match annars förstår jag inte hur Donadoni tänker. Toni blir det svårt att peta på trots att han missade en del igår
Kommentera

LL: Till och med i Italien får domartrion stöd för sin bedömning av 1-0.

"Den svenske huvuddomaren Peter Fröjdfeldts beslut att godkänna det omdebatterade 1-0-målet fick i går fullt stöd av ordföranden för det italienska domarförbundet Cesare Gussoni:

– Linjedomaren tillämpade till 100 procent regeln som står i den 11 artikeln av Uefas regelverk när han bedömde att Panucci upphävde offsiden och höll van Nistelrooy på rätt sida, sa Gussoni till nyhetsbyrån Agr.

– Meningen med regeln är att förhindra att en spelare lämnar planen för att ställa en motståndare offside, sa Gussoni."
Kommentera

LL: Ja det var imponerande av Stefan, många assisterande har vinkat i samma situation.
Kommentera

Domaren gjorde för övrigt helt rätt som tillät 1-0-målet i går. Detta är från The Guardian:

Yet more Fifa rulebook fun Eric Calhoun cites law 11.11 in the rulebook - under advice to referees. "A defender who leaves the field during the course of play and does not immediately return must still be considered in determining where the second to last defender is for the purpose of judging which attackers are in an offside position," he says. "Such a defender is considered to be on the touch line or goal line closest to his or her off-field position. A defender who leaves the field with the referee's permission (and who thus requires the referee's permission to return) is not included in determining offside position."

...alltså precis det som Jonas Eriksson var inne på i sändningen i går - en spelare anses vara i spel tills domaren har gett honom tillåtelse att lämna planen. Case closed och beröm till Stefan Wittberg som höll huvudet kallt och inte vinkade.

www.guardian.co.uk/football/2008/jun/09/euro2008.euro2008groupc2
Kommentera

LL: Jarå det var absolut inte orättvist, men lite tillfälligheter som första målet bla.
Finns nog många assisterande som vinkat där, sen svajade försvaret och mittfället i Italien
Kommentera

En strålande match. Och Holland kan nog gå väldigt långt i detta EM, om man fortsätter spela på detta vis.

Italien kommer väl gnälla som tokiga på Fröjdfeldt och försöka skaffa sig fördelar inför kommande två matcher. Hoppas inte domarkommitén i EM faller för detta utan ställer sig bakom Fröjdfeldt. I mina ögon gör han en, i det närmaste, perfekt insats.

Och så kan jag inte låta bli att bifoga denna. En klassiker, i all sin enkelhet.
Kommentera

renen: synd om Italien? De var ju utspelade större delen av matchen och van Nistlerooy borde ha dödat matchen redan i första halvlek med de lägen han hade.

Jag tycker för övrigt inte att van der Sars räddning var så speciell. Den kommer i ganska perfekt höjd för målvakten och den är rätt långt ifrån stolpen. En målvakt på den här nivån ska rädda ett sådant skott.
Kommentera

Poffa:

HAHA jag kan tydligen inte formulera mig :)

Imorgon blir det souvlaki :)
Kommentera

Poffa: Ännu en dag med fin underhållning är över, får väl se vid samma tidpunkt i morgon om man är lika glad...

Svensk Sillabord med Snaps mot Tztaziki och Ouzo 1-0
Kommentera

Poffa: Man tycker fan lite synd om Italien..
Kommentera

mattias - 74: Jag tror inte Donadoni spelar med Cassano och del Piero, jag tror nog Donadon sitter kvar på bänken. :-)
Kommentera

Poffa:

Undrar om Donadoni spelar med Cassano och Del piero nästa match från start.

van den saaars räddning är väl ändå inte i klass med den som Polens gjorde igår på ballacks närskott ? Dock en mycket kvalificerad räddning av den holländske målvskten.

Arnio

Jag formulerade mig fel men du förstod till slut vad jag menade. Tjänstefel av donadoni att inte ta med Pippo.
Kommentera

65selander: Vilken otrolig räddning av Edvin van der Saar.
Kommentera

Bissett19: Snacka om att fotboll är rättvist ;-) 3-0 efter jättelägen från Italienarna.
Kommentera

LL:

Stort;)

Fröjdfeldt gör en bra match så här långt.

(Som för övrigt bor en Järn-nia härifrån)

:)
Kommentera

mattias - 74:

Det var det du menade men inte det du skrev.

arnio:

Jag hoppas du kan fortsätta erbjuda en pålitlig offsidebedömningstjänst här på HS, för varje gång du har en åsikt ang offside så kan vi andra lugnt konstatera motsatsen ;)
Kommentera

mattias - 74: Nej, det var inte det du skrev.

"Förstår inte varför Inzaghi kom med i Em truppen med Italien."
Kommentera

arnio:

Nej det var ju det jag skrev. Att jag inte förstår varför han inte kom med.
Kommentera

Wayne Gresky: Det var Buffon som placerade honom utanför planen.
Kommentera

Poffa: Hävdar du att det var någon annan som placerade honom utanför planen, var det slumpen, eller kanske guds hand?
Kommentera

Poffa: jo, det var ett modigt beslut av linjedomare Wittberg. Sorry, ASSISTERANDE DOMARE Wittberg.

Jag mötte Lassie: jag har en arbetskamrat som känner domaren ifråga (och dessutom har jag spelat fotboll i IFK Luleå i samma knattelag som Jonas Eriksson).
Kommentera

LL: Jag säger också att det är mål. Jag påpekade bara att den tolkning som Frisco hänvisade till knappast kan gälla, då det handlar om att avsiktligt ställa sig utanför.

Vi fick ju som sagt en förklaring. Och till och med de domare som sett det i repris är försiktigt osäkra, men tolkar det på samma sätt som den svenska dommartrion. Imponerande att ta det beslutet i stridens hetta.
Kommentera

mattias - 74: "Förstår inte varför Inzaghi kom med i Em truppen"

Han är inte med i truppen.
Kommentera

mattias - 74:

Han hade knappast kunnat gjort så mycket åt det Italienska försvarsspelet idag;)
Materazzi var ju hetare på nationalsången innan match,än han har varit i hela första halvlek.
Dessutom harGattusso o Ambrosini har ju tappat mitten totalt,får se om Donadoni plockar in De Rossi nu.
Kommentera

Poffa: men man får inte heller avsiktligt stanna utanför planen för att ställa motståndaren offside, enligt FIFA-domaren Jonas Eriksson alldeles nyss på TV4.

Dessutom, min egen reflektion är att följer man tolkningen om att vara närmast mållinjen strikt så är faktiskt två försvarare närmare linjen än vad RvN är i skottögonblicket, det är bara det att den ena italienaren är bakom mållinjen - men närmare är han likförbannat.
Kommentera

Bissett19:

Förstår inte varför Inzaghi kom med i Em truppen med Italien. Säga vad man vill om honom som spelare och filmare men han har haft en bra säsong i Milan.
Kommentera

arnio:

Dessutom ser Panucci hämmad ut av sin knäskada....

Men en riktigt bra match,Donadoni lär nog göra några rockader inför andra.
Kommentera

LL: Med två så bra backar som Cannavaro och Nesta, ja
Kommentera

Frisco: Kändes väl inte direkt som att han lämnade planen avsiktligt.
Kommentera

arnio: jo, men ska två spelare få hela laget att falla ihop?
Kommentera

LL: Cannavaro en av de bästa i världsmästarlaget är borta. Ingen Nesta heller.
Kommentera

Frisco: Fast den är ju inte tillämplig här.
Kommentera

Det är ju vidöppet i Italiens försvar. Skulle inte de vara så starka bakåt?
Kommentera

LL: I svenska regelboken står det att det inte ska vara offside om en spelare avsikligt lämnar planen för att ställa motståndarna offside.
Kommentera

scim: jag tror att domaren gör rätt, att spelaren befinner sig utanför planen bör inte ha någon betydelse. Annars skulle du ju kunna ställa motståndarna offside genom att hoppa ut över närmaste linje.
Kommentera

scim: hahah jag såg inte ens att han var där, strålande domarinsats. Som vanligt har jag fel innan jag sett reprisen. Vilken match !!!
Kommentera

Bissett19:

Och det är korrekt enligt offsideregeln, såvida det inte finns en annan regel som säger att en spelare inte längre deltar i spelet om han är utanför planen (jag har inte hittat någon sådan efter att ha tittat igenom reglerna lite hastigt).

A player is in an offside position if:
• he is nearer to his opponents’ goal line than both the ball and the
second last opponent
Kommentera

scim: Du citerade ju regeln bra för mig.

A player is in an offside position if:
• he is nearer to his opponents’ goal line than both the ball and the
second last opponent

Det står som sagt inget om vilken sida av linjen spelaren ska vara på.
Kommentera

Wayne Gresky:

Ruskigt bra match. Italien i Brygga.
Kommentera

scim: Äntligen en bra match!
Kommentera

scim:

Enligt Fjällström så upphäver Panucci offsiden trots att han ligger bakom kortlinjen,isf är det ett godkänt mål.
Dem lär ta upp det i paussnacket.
Kommentera

arnio: Är det offside? Jag vill isåfall se regeln som säger att det är det.
Kommentera

Då har fröjdfekdt och hans kompisar gjort sitt i turneringen, århundradets offcide !!! 2-0 nu aj aj aj världsmästarna.
Kommentera

65selander:

Frankrike får respass ur dödens grupp om de inte bättrar sitt spel. Em:s tristate match hiitills. Nu stundar höjdaren Italien - Holland.
Kommentera

65selander:

Ja det blir verkligen kul och se hur det går i " Dödens grupp " jag har ju tippat att Frankrike skall missa kvarten men idag bör det ju bli vinst ? Rumänien och Österrike är ju de 2 lag som fått agera slagpåse enligt vissa experter. Österrike tycker jag inte man kan säga så om efter att ha sett matchen mot Kroatien. Rumänien kommer sälja sig dyrt dom också även om jag inte tror det hjälper.

Sverige kanske blir slagpåsen i EM ??
Kommentera

wap.hockeysnack.com
arnio: Tyskarna var rigtigt bra igår, Polackerna var inte så oäven dom helller. Topp match ikväll 2045.
Kommentera

« · 1044546 · »