Fotboll

16710 inlägg · 42 ämnen

EM

« · 1045907 · » Till forumet

Sv: EM
Et tu Brute: Med en skadefri Chippen från ett litet samhälle från östkusten har vi vunnit EM.
Skämt å sido ligger mycket i vad du skriver finns större nationer än vi som får se på från sidan.
Kan mycket väl ta 10-12 år innan vi är med igen.
Kommentera

Et tu Brute: Därför är det ju än mer oförklarligt att man inte gett Kim en rejäl chans och förtroende då han bör ha ett betydligt högre matchtempo i sig från ett av världens bästa klubblag framför DA och AS som lunkar på i tjongfotbollens förlovade land. Högst oförklarligt är också att man hellre spelar Elmander på en för honom obekväm position än att spela någon som är van positionen och samtidigt nyckelspelare i den rollen för sitt lag i PL.

Det primära från svensk lagledning verkar vara att inte trampa de som varit med längre på tårna än att spela de "bästa" på deras ordinarie positioner. Visst kan spelsystem vara avgörande för vilka som passar bäst, men vi har ju ändå kompetenta spelare att kasta in och borde därför kunna anpassa ett spelsystem mer efter tongivande spelare. Jag tror knappast Zlatan är särskilt bekväm i att plocka ner långbollar på bröst hela matcherna och aldrig få någonting på fötter. Det är ju när han får boll på fötter som han kan göra det oväntade, samtidigt som han har ett jävla bra första steg. Det får han ju aldrig användning av när han ska plocka ner boll efter boll så att motståndare hinner upp i rygg.

Ska man dra ett till ex på spelare i fel position som går före spelare i rätt position så måste ju Andreas Johansson vara utmärkt som oftast fått komma in på en kant trots att jan är allt annat än kantspringare.
Kommentera

Ah, tjafs. Det blir inte bättre än så här. Det går inte bygga framgångsrika landslag där spelarna hör hemma i korpsvenskan eller några andra obskyra ligor.

Det är ju till och med så tufft att man i stort skulle behöva plocka hela truppen från lag som med kontinuetet spelar i CL eller åtminstone räcker långt i UEFA, om man vill gå långt i en turnering som EM nuförtiden.

Vi har levt på lånad tid, nu börjar verkligeheten hinna ikapp oss. Jag tror varken Sverige går till VM eller EM de närmsta turneringarna.

Det är turneringar för spelare som gör 50-60 tuffa matcher om året, inte snesparkarnas julafton i små samhällen på västkusten.

Kommentera

Skarin: Ryssarna kan med säkerhet skaka Holland, lite stabilitet i försvaret så kan dom gå hela vägen.
Men det blir väll Tyskland eller Italien som tar hem det..
Kommentera

mattias - 74: Inte 15-0 kanske. Men 4-1, eller jag menar 5-1.
Kommentera

250kg kärlek:

Sverige borde förlorat med 15-0 idag, ryssarna missar åter igen otroligt många chanser. ut med lagerbäck omedelbart, han älskar ju gamlingarna i laget och nedvärderar de unga spelarna. det är dags för en tränare med annorlunda filosofi. ( Strömberg )

Att ta med Henrik Larsson till EM har visat sig vara ett enda stort misstag allvarligt talat..Jag ville ha med honom från början. Karln var inte dålig mot Grekland, men idag och mot Spanien var han sämsta svensk på plan. Elmander, som var nästintill lika kass, kom åtminstone med några patetiska, naiva försök.. Larsson bidrog inte med någonting! Inte ens närvaron! Han hade lika gärna kunnat haft ett korvstånd vid sidlinjen.. Hade nog fan varit bättre för svenska spelet..

Dags att pensionera Henke Larsson, Marcus Allbäck, Daniel Andersson, Anders Svensson, Fredrik Ljungberg, Petter Hansson och Mikael Nilsson känns det som. Alla av dem befinner sig i karriärens utförsbacke och lär inte bli bättre än var de var idag. Noll utvecklingspotential.

Kan för övrigt inte påstå att jag är speciellt imponerad av Zlatan, Mellberg, Elmander, Källström eller Stoor heller den här matchen, men de lär väl få nya chanser i mästerskap iaf.

Den ende som verkligen var bra är Isaksson.

Låter jag bitter ?? Kanske för att jag inte vill få rätt angående Ryssland.

Förnedringen är total.
Kommentera

250kg kärlek:
Det försvann magiskt med några musklick ;)
Kommentera

250kg kärlek: Nä, vi har för dagen helt enkelt inte material som räcker, både kvantitativt och kvalitativt. Tyvärr så kan ju inte Lagerbäck gärna lösa DET problemet. Tycker ändå att man försöker med det material som finns, men som du säger: när dessa samtidigt inte kommer upp i rätt kapacitet, ja då är det kört mot ett så pass bra lag som Ryssland.
Kan bli en riktig pangpang-föreställning i kvarten mot Holland.
Kommentera

piff: Var har jag skrivit det? ;o)
Kommentera

renen: Absolut. Och den där Arshavin eller hur han stavas som och vänsterbacken tänker jag värva till Juve på Fotball Manager ;) Vilka lirare!
Kommentera

Huge: Katastrof är ett gångbart ord bland vissa rubriksättare.....
Kommentera

Huge: Jag var tillfreds efter vinsten mot Grekland. Men långt i från nöjd. Jag tycker också att din analys belyser lite av det som är själva problematiken. Alldeles för många "gamla" spelare som Lagerbäck tror ska göra underverk. M.a.o många namnkunniga spelare som liksom gjort sitt och som bör bytas ut.

När dessa old horses inte visar vad de kan så hamnar Lagerbäck i koma. Många svenska spelare underpresterade i afton men jag undrar om inte Lagerbäck var Sveriges i särklass sämsta lagdel.
Kommentera

250kg kärlek skrev
"Jag var nöjd efter vinsten mot Grekland. Men långt i från nöjd."

Lite många öl kanske?
Kommentera

Skarin: Sovjet- Tre Kronor alla 70-tal, lite klapp klapp.
Kommentera

Huge: Jag var inte nöjd med vårt spel efter greklandsmatchen tyckte inte det var bra.
Kommentera

Huge: Jag var nöjd efter vinsten mot Grekland. Men långt i från nöjd. Jag tycker också att din analys belyser lite av det som är själva problematiken. Alldeles för många "gamla" spelare som Lagerbäck tror ska göra underverk. M.a.o många namnkunniga spelare som liksom gjort sitt och som bör bytas ut.

När dessa old horses inte visar vad de kan så hamnar Lagerbäck i koma. Många svenska spelare underpresterade i afton men jag undrar om inte Lagerbäck var Sveriges i särklass sämsta lagdel.
Kommentera

Ambroo:
Vi vann mot de regerande europeiska mästarna, vi spelade nästan lika mot Spanien. Sverige spelade inte dåligt de andra matcherna men en dålig match betyder inte fiasko. Ibland behöver man rentav en knäpp på näsan för att vakna till och inse att någon förändring måste ske.
Kommentera

Ambroo: Ja, om man jobbar på Expressen och är rubriksättare så kan man tala om fiasko.
Men inte om man är en någorlunda intresserad och kunnig fotbollskännare.
Kommentera

Huge: Låt Lasse vara kvar bara han förstår att något nytt måste byggas.
Kommentera

Ambroo: Arshavins återkomst ställde till det.

Bara att sätta sig tillbaka och följa de lag som är kvar. Alla var bleka idag.
Kommentera

JimmyH: Sitter stum av besvikelse efter matchen och konstaterar att precis allting gick åt helvete. Det var segt, statiskt, konservativt och genomuselt spel ifrån svenskt håll i afton. Vi följde inte intruktionsboken om fart, teknik och finess. Vi glömde liret kvar på spelarhotellet och sprang omkring och gömde oss för varandra ute på planen. Vi släppte ifrån oss intitativet direkt och var i total avsaknad utav glöd och energi. Samtidigt är jag full av beundran inför det ryska laget. Men jag visste sedan tidigare att det hade flera enormt skickliga individualister vilket jag också poängterade i ett tidigare inlägg. Jag visste att de kunde bli en sådan här matcbild utifall att Sverige tummade på grundreglerna och inte tog kampen. Mitt matchresultat baserade jag på hur vi uppträtt tidigare i turneringen. Och det skall i sanningens namn sägas, att hade Sverige visat upp ett större prov utav beslutsamhet och kommunicerat i större utsträckning och grad med varandra ute på planen och agerat som en enhet så hade inte detta behövt hända. Men som sagt var, vi föll in i ryssarnas tempo och stressades till enkla misstag och hade inte den rätta tron på oss själva i de kritiska och avgörande lägena. Det var för mycket man-mot-man idag där de övriga lagkamraterna stannade upp och tycktes ha intagit en statistroll på Dramaten. Vi var inte beredda att offra oss helhjärtat eller dö för våra färger ikväll.

Vi var faktiskt inte ens tvåa eller trea på bollarna idag, så segern i sig var därför fullständigt odiskutabel och rättvis. Det är bara lyfta på hatten och ännu en gång gratulera Guus Hiddink. Vilken fantastisk man och coach han är!

En holländsk magiker som kan förvandla sand till guld och vatten till vin! Vad han än rör vid så blir det succé!!!

Mitt råd till förbundsledningen är, var lite innovativa och våga göra det oväntade! Undersök möjligheterna att få hit en utländsk förbundskapten! Hur ser Hiddinks kontrakt med Ryssland ut? Går hans förordnande som förbundskapten ut efter detta mästerskap? Ring honom i sådana fall vetja!

Han skulle ha modet att fånga dagen och djärvheten att testa nya moderna grepp i jakten på framgång! Han skulle tillför svensk landslagsfotboll en helt ny dimension och kunna få den nya generationen blågula vikingar att blomstra som aldrig förr!

Samtidigt vill jag buga mig av tacksamhet för det Lars Lagerbäck åstadkommit under sin tid på posten som förbundskapten. Även om jag i många delar varit kritisk så kan man inte blunda inför det faktum att han är den mest framgångsrika genom tiderna.

Tack Lasse och lycka till!
Kommentera

Huge: Eller så kan man som sagt använda sig av ett ord; FIASKO.
Kommentera

PappaKeno: Bra å bra idag visade han lite vilja i alla fall.. Men han har gjort sitt i landslaget.. Dags att bygga nytt
Kommentera

Modoante:
Eller åtminstone att någon rör om lite i hjärnan hos honom så han börjar tänka på de lite yngre spelarna som inte vill något annat än spela för sitt Sverige.
Kommentera

Modoante: "Lagerbäck måste sparkas nu om vi ska ha nån chans i vm kvalet."

Varför kommer du med det förslaget nu och inte efter vinsten mot Grekland?
Kommentera

Ambroo: Nä, herr dagisanalytiker. Ordet fiasko känns inte relevant i sammanhanget. Du läser för mkt kvällspress.
Vi gör dock en blek insats och uppträder alltför passivt, trots allt snack om att försöka spela offensivt. Matchbilden var mkt väntad, särskilt om man sett ryssarnas övriga matcher, där dom varit minst lika bra offensivt.
Bara det att motståndarna (Spanien) då hade kapacitet att straffa deras klart sämre försvarsspel. Den kapaciteten hade vi inte idag och dom vinner mkt välförtjänt. Tycker att många såg trötta ut vilket visade sig i massor av missförstånd, stillastående spelare och tekniska fel.
Med det lag vi har för dagen så kan man nog inte begära alltför mkt, även om vi som sagt kan klart bättre än det här.
Med både Zlatan och Elmander småskadade, en Henke på lite nedgång och en Linderoth utanför startelvan så blir det svårt.
Vi har helt enkelt inte den bredd som många andra lag har på den här nivån.
Så enkelt är det.
Kommentera

piff: Lagerbäck måste sparkas nu om vi ska ha nån chans i vm kvalet.
Kommentera

Det fanns inte ett enda rätt. Det här var en av de mest rättvisa förlusterna genom tiderna. Riktigt, riktigt uselt agerande från i stort sätt samtliga svenskar mot ett Ryssland i trans. Ett svenskt slow-motion-lag mot fart och finess. Vissa spelare bör ju skämmas mer än andra. Å andra sidan går det väl att konstatera att man inte är bättre.

Tack för kaffet och lektionen.

Rysk utskåpning på sovjetisk nivå.
Kommentera

renen:
Precis!
Spela roll om man torskar med 2-0 eller 5-0. Sattsa för guds skull det kunde bara blivit bättre. Men när den svenska delen av publiken tröttnade och lagbänken satt kvar fanns det inte så mycket att vänta sig.
Kommentera

renen: vart var ljungberg bra? totalt värdelös under hela turneringen. visa inte ett piss!
Kommentera

piff: Det gäller att våga, särskillt när man ligger under i en match.
Kommentera

Macahan:
Det är tråkigt att se Lagerbäck först sitta med händerna i byxorna och sen stå upp med händerna i byxfickorna. Vad hände med vilda gester och viljan?
Lagledningen såg ganska ointresserad ut idag när de kanske behövdes som mest..
Kommentera

Huge: Men att bli så fruktansvärt utspelade i en avgörande EM-match måste väl ses som åtminstone en halv coach-förlust. Man var nöjd med den poäng man hade när man gick in i matchen istället för att vilja ha tre. Man hamnade på hälar direkt och med både AS och DA på mitten så saknade man helt tempo i passningsspelet då båda dessa är genier på att spela tre meters passningar antingen bakåt eller framåt. Var väl nästan bara Kim som fick lite fart i bollarna från mitten. Nu hoppas jag att spelare som Svensson, Alex, Andersson och Henke gjort sitt i framtida landslag. Ska vi ha någon framtid i kommande slutspel så måste de "yngre" ges chansen. Annars är de också för gamla när det väl blir deras tur. För någonting underifrån förutom Safari och Lindgren ser jag inte.
Kommentera

Isaksson spelade nog ihop till ett nytt kontrakt i Europa.
Bäste svensk.
Därefter Ljungberg, som vi nog har sett i sin sista landskamp.
Kommentera

Varför vänta med byten? Varför inte göra alla tre byten? Varför försöker inte lagledningen? Ska man vara nöjd för att få vara med i EM?

Det var alldeles för många som inte var bra idag, det har vi inte råd med.
Ryssland var klasser bättre.

Fy f-n vad tråkigt.
Kommentera

PappaKeno:
Men vi får samtidigt inte glömma att det är Rysslands år iår..

1. Vinst i hockey-VM
2. Vinst i schlager EM

Citerar Lasse Granqvist "Det skulle inte förvåna mig om ryssarna tog hem det"
Kommentera

Macahan: När man år efter år förlitar sig på (och för all del lyckats med sin gameplan) och det sedan inte stämmer så förefaller det omöjligt att ens försöka ge sig på en annan strategi.

Det är lite lall on-varning över det svenska landslaget. Mycket meriter bland spelarna men få som bevisat något. Bra spelare i sina respektive lag men som inte kommer till sin rätt när det väl gäller. DET skyller jag på ledningen, med Mr Lagerbäck som ytterst ansvarig.
Kommentera

Macahan: Föryngring och åter föryngring är det som gäller.
Vi får ta några hundår å komma igen.
Mittbackar +30 Mittfält +30 Anfall + 30 det är vad vi har, nästan
Kommentera

tragiskt att det ska vara så svårt att bara skjuta på mål och skapa chanser...vi är helt ofarliga som vanligt...
Kommentera

westerlind: Har en känsla av att Ljungberg skapar en massa irritation i laget. Bråk med Mellberg förra året, ingen samordning mellan honom och Zlatan idag, skäller på Källström som blir riktigt irriterad. SÅ bra är inte Ljungberg att han kan döma levande och döda. Problemet är väl att konkurrensen om vänsterbreddarplatsen på mittfältet inte är så där kanonstark.

Ryssland klart värdiga vinnare ikväll.
Kommentera

Salle:
De tre orden beskrev matchen väldigt väl.
Kommentera

FIASKO.
Kommentera

Tack för dessa år Lagerbäck! Nu vill jag se någon ny förbundskapten.
Är en gåta för mig att inte han gör någonting.
Kommentera

250kg kärlek: Inget snack.
Ryssland var bättre, tyvärr. Tror sällan jag sett ett så tafatt och oengagerat svenskt landslag.
Nu får jag göra som vanligt efter gruppspelet och hålla på underbara Holland.
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Usch vad rättvist.
Kommentera

PappaKeno: En Zlatan gör inte ett helt lag. Inte minst då vi saknar spelare som förstår Zlatans blick för spelet.

Dock är det pinsamt att se hur otroligt dåligt ett uppskrivet Sverige är, när det väl gäller.

Jag är oerhört besviken på det svenska landslaget.
Kommentera

vi är inte bättre än såhär. vi ska inte tro nånting annat.

vi var inte bra mot Grekland och vi spelade bara bra mot Spanien i en halvlek...och direkt vi möter ett lag som har lite nsabba och kvicka spelare så springer dom sönder sveriges sega och tröga försvar.

vi kan inte föra en match och det är för många gubbar i laget. och Linderoth var ju en nödvändig spelare att ha i truppen.

sen så har vi för dåliga spelare på mitten. ingen som kan slå passningar åt våra forwards.

sen så luras man ju nästan av media som vanligt som skriver upp landslaget som världens bästa landslag som vanligt och Zlatan som världens bästa spelare.

God natt Sverige.
Kommentera

Dream Team: Oväntat?!
Sverige har inte bevisat ett skit i detta EM. Man har höjt Zlatan över alla breddgrader och trott att han ensam kan avgöra till Sveriges fördel.
Zlatan har gjort två mål, ett på en raket som mer var en drömträff än skicklighet, ett annat som inte såg helt otagbart ut.

Sverige vann mott grekerna, ingen större bedrift med facit i hand. Sverige förlorade mot Spanien, ett Spanien som kommer möta betydligt hårdare motstånd framöver.

Sverige ligger under mot Ryssland med 2-0, helt välförtjänt dessutom. När det handlar om stora turneringar och när det väl gäller så är vi som sämst. Ingen kan ta ifrån Lagerbäck hans förmåga att ta oss till stora mästerskap. Väl där hade man önskat en annan röst.

Vi är inte bättre än så här med det spelsystem herr Lagerbäck bestämt sig för. Han har inte ens förmågan att röra om när det så väl behövs.

Tråkigt. Jag hade sett fram mot en kvartsfinal i alla fall.
Kommentera

Ambroo: Och vi har ett lagspel som är pinsamt uselt. Gonatt Sverige!
Kommentera

Är det den sämsta halvlek sen Italia-90? Definitivt!
Kommentera

« · 1045907 · »