mattias - 74: Precis Mattias ! jag tror inte Ljungberg lägger av .. vänta tills kvalet blir eller när/om Sverige tar sig till VM. Då blir det en Comback det kan jag lova till 90% den andra 10% är väl om han är frisk =)
Projta: Zlatan tror jag kan vara en stor ledare och pådrivare men kanske Linderoth får ta ansvaret denna gång så får Zlatan stå på tur till nästa gång.
Freddie slutar i Landslaget,här är hans brev till "fansen":
"Jag har spelat på det svenska mittfältet i snart 11 år. Jag kan ärligt säga att jag älskat varenda match, speciellt det gränslösa stöd, ni fansen, alltid gett oss spelare. Se Er på läktaren i Riga, Budapest, Lissabon, Berlin, Salzburg eller långt borta som i Kobe har varit obetalbart. Ni är en stor del av min inspiration.
Även vill jag tacka alla de hängivna fans som aldrig fått chansen att se våra matcher på plats. Jag vet att oerhört många människor i Sverige bryr sig om vårt landslag, och ni, fansen, ar stommen i svensk fotboll.
Fansen betytt mycket Kontakten med Er fans har varit mycket speciell för mig. Att möta Er vid många olika tillfällen har alltid varit inspirerande, och just det har gjort mig stolt att få representera vårt land. Att stå med hela laget innan matchen och sjunga svenska nationalsången, tillsammans med de andra spelarna är ett mycket, mycket speciellt ögonblick, något som jag önskar varenda supporter en gång kunde få vara med om.
Dags att lämna över nr 9 Jag har fått vara kapten, och spelat i startelvan i mer än ett decennium, men nu är det dags för mig att lämna vidare tröja nummer 9 till näste spelare. Sverige har många unga talangfulla spelare och jag är säker att min position kommer fyllas av någon med samma passion för sporten.
Det är nu över en vecka sedan vår sista match i Österrike. Sverige gjorde en bra turnering. Vi slog Europamästarna Grekland, förlorade på tilläggstid till finalisterna Spanien, och Ryssland visade för alla att de är oerhört mycket starkare än till och med många experter gissade innan turneringen.
Jag kommer spela fotboll på högsta nivå i Premier League i flera år till och jag älskar denna sporten mer än något annat. Det enkla faktum att den fysiska belastningen att dubblera och spela både landslags- och klubbfotboll, under så lång tid, till slut tar ut sin rätt och därför har jag nu beslutat att koncentrera mig på spela för min klubb West Ham United FC, och det är där mitt fokus kommer vara i framtiden.
Jag är säker vi träffas på läktaren, hejandes på landslaget tillsammans...
Jag hade ju spanien - Tyskland i final i mitt utgångstips innan EM. Där fick man rätt. Dock ville jag som sagt inte att just Tyskland skulle spela Final men man måste ändå nånstans tro en viss sak och hoppas på en annan :)
Såg inte matchen igår men jag tror Spanien vinner nu och äntligen bryter förbannelsen. Vad hände med Villa ?
Metal Guru: Nej, dessa herrar agerade murbräckor några år innan jag hade upptäckt att det spelades fotboll även utanför grusplanen hemmavid. Ja, på det internationella planet alltså. Först vid VM -82 satt jag och dreglade. Hur många av dessa åldringar fanns med då?
Dream Team: Om du höll riktigt mycket på Spanien borde du väl önska en comeback av Sepp Maier, Franz Beckenbauer och Gerd Müller istället för de där juniorerna.
Macahan: På tal om comebacker skulle jag se fram emot detta av Manfred Kaltz och Uli Stielike, eller varför inte Hans-Peter Briegel. Stelbenta tyskar i all ära, men vilken försvars- och mittfältslinje.
wap.hockeysnack.com Jag tror Tyskland vinner men det blir inte under fulltid. Det som slår en är att fotboll är allt här oavsett man är Tysk eller inte. Tyskarna har Brynäsfärgerna hängandes i fönsterna samt i bilarna. Eftersom det bor ett antal Turkar här så förekommer det ett större antal flaggor på bilarna samt om man närmar sig kvartererna för de så hänger det mega flaggor utanför. Det är Tyskreggade bilar med Ryska, Franska, Italienska flaggor. Gör man så i Sverige så är man klassad som idiot
Oavsett om man är begåvad med tunnelseende eller ej så är då aftonens spanska seger ett bevis på att man inte alls behöver tur för att vinna matcher. Vilken uppvisning i konsten att spela fotboll.
Dream Team: Ja, om man lider av tunnelseende och inte behagar läsa det inlägg jag faktiskt svarade på så kanske man i något svagt ögonblick kan komma till den slutsatsen.
scim: Jo, men i ditt föregående inlägg är det lätt att få uppfattningen att du fråntar både tyskar, turkar, ryssar och även spanjorer den relativa del tur de har haft för att nå så långt den nu gjorde i EM. Men det var säkert inte din mening.
Fotbollslag brukar vinna matcher på smart försvarsspel oftare än frejdig offensiv. Jag måste påstå att jag njuter allra mest av en fotbollsmatch, när ett lag med intelligent defensiv möter ett lag med samspelt och tung offensiv. Vilket lag som i en sådan match vinner är totalt ouintressant.
scim: Det är väl fullt möjligt att förklara både Turkiets och Tysklands avencemang i turneringen som beroende både på tur och skicklighet. Knappast antingen eller. För inget lag avancerar till en EM-semi enbart med hjälp av tur. En stor dos taktisk skicklighet får du svårt att frånta den turkiske coachen, t.ex. Precis som den ryske diton. Minns vad man tyckte Sverige var bedrövligt dåliga i den sista gruppspelsmatchen mot just Ryssland. Minns att jag skrev typ: "det var riktigt länge sen jag bevittnade en så svag svens laginsats. Uselt!" Det var förstås innan man valde att se hur bra Rysslands försvarsspel egentligen var. Och den bilden fick man väl först på riktigt i deras möte med Holland i kvarten. Så det är nog mycket mer som gömmer sig i själva ordet tur än just bara tur.
självklart får du tycka vad du vill om matchen och jag är självklart läskunnig =)
Jag blir bara så less på Tyskarna och deras ständiga tur i mästerskap.
Vore det nån rättvisa i EM så borde Ryssland vinna EM eftersom de enligt mig har spelat bäst fotboll under mästerskapet av de lag som är kvar men jag har spelat en ganska stor slant på Spanien så vi får väl hoppas på dom då.
mattias - 74: Hmm, det där med 'lag med offesivast fotboll skall gå till final' - är det en regel sprungen ur samma källa som att 'hockeylag med störst hall ska avancera'?
;0)
Annars så måste jag säga att det går att spela en underbar defensiv fotboll också, och de lagen måste ju också få lika stor chans som offensiv- och mittemellanlagen att gå till final. Jag tycker att nuvarande regel att man helt enkelt räknar gjorda mål funkar ganska bra.
(med det inte sagt att något av lagen igår faller under någon av ovanstående kategorier)
mattias - 74: Visst hade Turkarna initiativet nästan genomgående hela matchen. Tyskarna hade dock sylvassa omställningar där det krävdes ett riktigt tight turkiskt försvar för att kunna stå emot. Visst måste man ändå berömma Tyskland som trots en rätt svag insats likväl är i EM-final. Hur många mål hade SVerige fått stryk med om man njudit lika svagt motstånd? Jag hade dock hellre sett Turkiet i en final. Snacka om bragd i så fall!