Fotboll

16710 inlägg · 42 ämnen

EM

« · 1044013 · » Till forumet

Sv: EM
Portello: Kroaterna en besvikelse sett över hela matchen och borde nog ha straffats.

Apråpå nuvarande match, är inte Tysklands mål solklar offside?
Kommentera

scim: Jag besvarar mig själv på den frågan nu när jag såg en repris: Nej, det var han inte.
Kommentera

scim: Jo, Kroaterna slutade ju spela efter 30 minuter. Trist. Det håller inte att spela så här mot bättre lag.
Kommentera

Fan Polen skulle ju haft 1-1 men norrmannen på linjen vinkade felaktigt.
Kommentera

arnio: Jag tycker offsiden är solklar, om än knapp.
Kommentera

arnio: Den vikningen kändes korrekt.

Och där dundrade Podolski in 2-0.
Kommentera

Och där dödade Podolski matchen.
Kommentera

Poffa: vinkningen var fel. Matchen är död. Bra match dock,
Kommentera

arnio: Man såg klart och tydligt på reprisen att det var en korrekt vinkning. En knapp offside fortfarande offside.
Kommentera

scim: På min vinkning var han inte offcide när passet slogs.
Kommentera

scim: En som jag tycker förtjänar stort beröm är den norske domaren. Tycker att han gör en riktigt bra match.
Kommentera

scim:

En sak är säker. Tyskland vann rättvist men de dominerade inte som jag förväntat mig.

Känns som om det hade kunnat sluta 2 - 2 lika gärna !
Kommentera

mattias - 74: Tyskarna är i alla fall riktigt vassa framåt. Polen också riktigt farliga men deras backlinje gick på tok för högt upp när Tyskland hade bollen, i kombination med obefintlig press på bollhållaren blev detta förödande.

(helt rätt att Polens mål var offcide, jag hade fel).

Rättvis seger i EMs hittils bästa match.
Kommentera

mattias - 74:

Jag tycker Tyskarna var numret större under hela matchen även om jag är imponerad av Polens insats. Om det "lika gärna" kunnat slutat 2-2, då hade det även "lika gärna" kunnat sluta 4-0 eller annat godtyckligt resultat.
Kommentera

Tyskarna och Portugiserna har stuckit ut mest hittils. Troliga semifinallag.
Kommentera

wap.hockeysnack.com
arnio: Tyskarna var rigtigt bra igår, Polackerna var inte så oäven dom helller. Topp match ikväll 2045.
Kommentera

65selander:

Ja det blir verkligen kul och se hur det går i " Dödens grupp " jag har ju tippat att Frankrike skall missa kvarten men idag bör det ju bli vinst ? Rumänien och Österrike är ju de 2 lag som fått agera slagpåse enligt vissa experter. Österrike tycker jag inte man kan säga så om efter att ha sett matchen mot Kroatien. Rumänien kommer sälja sig dyrt dom också även om jag inte tror det hjälper.

Sverige kanske blir slagpåsen i EM ??
Kommentera

65selander:

Frankrike får respass ur dödens grupp om de inte bättrar sitt spel. Em:s tristate match hiitills. Nu stundar höjdaren Italien - Holland.
Kommentera

Då har fröjdfekdt och hans kompisar gjort sitt i turneringen, århundradets offcide !!! 2-0 nu aj aj aj världsmästarna.
Kommentera

arnio: Är det offside? Jag vill isåfall se regeln som säger att det är det.
Kommentera

scim:

Enligt Fjällström så upphäver Panucci offsiden trots att han ligger bakom kortlinjen,isf är det ett godkänt mål.
Dem lär ta upp det i paussnacket.
Kommentera

scim: Äntligen en bra match!
Kommentera

Wayne Gresky:

Ruskigt bra match. Italien i Brygga.
Kommentera

scim: Du citerade ju regeln bra för mig.

A player is in an offside position if:
• he is nearer to his opponents’ goal line than both the ball and the
second last opponent

Det står som sagt inget om vilken sida av linjen spelaren ska vara på.
Kommentera

Bissett19:

Och det är korrekt enligt offsideregeln, såvida det inte finns en annan regel som säger att en spelare inte längre deltar i spelet om han är utanför planen (jag har inte hittat någon sådan efter att ha tittat igenom reglerna lite hastigt).

A player is in an offside position if:
• he is nearer to his opponents’ goal line than both the ball and the
second last opponent
Kommentera

scim: hahah jag såg inte ens att han var där, strålande domarinsats. Som vanligt har jag fel innan jag sett reprisen. Vilken match !!!
Kommentera

scim: jag tror att domaren gör rätt, att spelaren befinner sig utanför planen bör inte ha någon betydelse. Annars skulle du ju kunna ställa motståndarna offside genom att hoppa ut över närmaste linje.
Kommentera

LL: I svenska regelboken står det att det inte ska vara offside om en spelare avsikligt lämnar planen för att ställa motståndarna offside.
Kommentera

Det är ju vidöppet i Italiens försvar. Skulle inte de vara så starka bakåt?
Kommentera

Frisco: Fast den är ju inte tillämplig här.
Kommentera

LL: Cannavaro en av de bästa i världsmästarlaget är borta. Ingen Nesta heller.
Kommentera

arnio: jo, men ska två spelare få hela laget att falla ihop?
Kommentera

Frisco: Kändes väl inte direkt som att han lämnade planen avsiktligt.
Kommentera

LL: Med två så bra backar som Cannavaro och Nesta, ja
Kommentera

arnio:

Dessutom ser Panucci hämmad ut av sin knäskada....

Men en riktigt bra match,Donadoni lär nog göra några rockader inför andra.
Kommentera

Bissett19:

Förstår inte varför Inzaghi kom med i Em truppen med Italien. Säga vad man vill om honom som spelare och filmare men han har haft en bra säsong i Milan.
Kommentera

Poffa: men man får inte heller avsiktligt stanna utanför planen för att ställa motståndaren offside, enligt FIFA-domaren Jonas Eriksson alldeles nyss på TV4.

Dessutom, min egen reflektion är att följer man tolkningen om att vara närmast mållinjen strikt så är faktiskt två försvarare närmare linjen än vad RvN är i skottögonblicket, det är bara det att den ena italienaren är bakom mållinjen - men närmare är han likförbannat.
Kommentera

mattias - 74:

Han hade knappast kunnat gjort så mycket åt det Italienska försvarsspelet idag;)
Materazzi var ju hetare på nationalsången innan match,än han har varit i hela första halvlek.
Dessutom harGattusso o Ambrosini har ju tappat mitten totalt,får se om Donadoni plockar in De Rossi nu.
Kommentera

mattias - 74: "Förstår inte varför Inzaghi kom med i Em truppen"

Han är inte med i truppen.
Kommentera

LL: Jag säger också att det är mål. Jag påpekade bara att den tolkning som Frisco hänvisade till knappast kan gälla, då det handlar om att avsiktligt ställa sig utanför.

Vi fick ju som sagt en förklaring. Och till och med de domare som sett det i repris är försiktigt osäkra, men tolkar det på samma sätt som den svenska dommartrion. Imponerande att ta det beslutet i stridens hetta.
Kommentera

Poffa: jo, det var ett modigt beslut av linjedomare Wittberg. Sorry, ASSISTERANDE DOMARE Wittberg.

Jag mötte Lassie: jag har en arbetskamrat som känner domaren ifråga (och dessutom har jag spelat fotboll i IFK Luleå i samma knattelag som Jonas Eriksson).
Kommentera

Poffa: Hävdar du att det var någon annan som placerade honom utanför planen, var det slumpen, eller kanske guds hand?
Kommentera

Wayne Gresky: Det var Buffon som placerade honom utanför planen.
Kommentera

arnio:

Nej det var ju det jag skrev. Att jag inte förstår varför han inte kom med.
Kommentera

mattias - 74: Nej, det var inte det du skrev.

"Förstår inte varför Inzaghi kom med i Em truppen med Italien."
Kommentera

mattias - 74:

Det var det du menade men inte det du skrev.

arnio:

Jag hoppas du kan fortsätta erbjuda en pålitlig offsidebedömningstjänst här på HS, för varje gång du har en åsikt ang offside så kan vi andra lugnt konstatera motsatsen ;)
Kommentera

LL:

Stort;)

Fröjdfeldt gör en bra match så här långt.

(Som för övrigt bor en Järn-nia härifrån)

:)
Kommentera

Bissett19: Snacka om att fotboll är rättvist ;-) 3-0 efter jättelägen från Italienarna.
Kommentera

65selander: Vilken otrolig räddning av Edvin van der Saar.
Kommentera

Poffa:

Undrar om Donadoni spelar med Cassano och Del piero nästa match från start.

van den saaars räddning är väl ändå inte i klass med den som Polens gjorde igår på ballacks närskott ? Dock en mycket kvalificerad räddning av den holländske målvskten.

Arnio

Jag formulerade mig fel men du förstod till slut vad jag menade. Tjänstefel av donadoni att inte ta med Pippo.
Kommentera

« · 1044013 · »