Huge: Jag tolkar det som att han fegar ut helt enkelt när han ser att Hansson kommer stormande. Underligt på en sådan storväxt spelare, även om Hansson inte är en dvärg han heller.
scim: Ja, det ser ut som att han antingen fegar ur eller så är han för trött för att orka gå upp i duellen. Han ser ju minst sagt seg och däckad ut efter att Hansson lyckats forcera in bollen. Tycker även att deras målvakt ska ha sig en känga i det läget. Uppträder räddhågset och passivt i första läget.
Per HApps: Haha! Jag gillar den här strofen. Norska gör en lite gla.
"massiv pipekonsert fra det svenske publikumet. Og den ble ikke mindre av at en liggende Karagounis sparket Zlatan i skrittet og Seitaridis fulgte opp med å sparke en sittende Wilhelmson i skinka."
Rytter: Daniel Andersson gör en helt okej insats. Men han var millimeter ifrån att kunna bli en syndabock igen. Hade han kapat greken i straffområdet i slutminuterna och förorsakat en straff som de hade gjort mål på och de forcerat in en kvitteringen på stopptid hade inte kritikerna varit nådiga och läsningen hade verkligen inte varit munter ur svensk synvinkel eller för Daniel Anderssons del. Nu gick det tack och lov vägen. Och jag är själaglad för detta.
Poffa: Onekligen kul att det händer någonting i Örnsköldsvik också. Bra initiativ med ett EM-tält. Ni kan behöva lite omplåstring ni med däruppe så att ni kan läka era själsliga sår ;)
Så här dagen efter så känns det riktigt, riktigt skönt med Sveriges rättvisa seger. Mot ett defensivt och tråkigt Grekland förde Sverige matchen och var det lag som fick försöka skapa chanser. Det har ju knappast varit Sveriges styrka tidigare år, men i gårdagens match tyckte jag man lyckades riktigt bra.
Sedan är det skönt att Zlatan och Henke kommer igång, och naturligtvis extra viktigt att Zlatan får göra mål i landslaget igen.
Lagerbäcks uttagning av startelvan går från gråaste grått till en skimrande vit nyans. Och samtidigt som jag lider med Chippen så kan jag inte låta bli att tänka "Äntligen får Sebastian Larsson chansen, det kan bli klockrent mot mer offensiva lag".
Jag menar ju inte att Daniel Andersson var bästa svensk, utan snarare att han gjorde en bättre match än vad jag hade trott innan start. Mot Spanien kommer dock Tobbe att behövas för att ligga och störa deras mittfältare. Ska man vara ärlig så sattes ju inte Andersson på speciellt stora prov mot tråk-grekland.
Var det Daniel Andersson som höll på att orsaka straffen i slutet? Jag trodde att det var Stoor som höll på kapa greken, men jag kan ha sett fel.
Rytter: Jag håller med dig i din analys över ANdersson/Linderoth.
Jag antar att UG(som anser att svenskar är bättre än utlänningar men inte kallar sig rasist) menade att det var Anderssons märkliga felpass som ledde fram till det läget där stoor försökte göra en brytning som höll på att rendera i en straff.
Rytter: Alla verkar glömma bort nicken som gick strax utanför egenstolpe. Tror det var Hansson som höll på nicka in den i egen bur. Undrar vad som hade hänt då om Grekerna hade tagit ledningen.
Hur kan man säga att Daniel Andersson gjorde ett bra defensivt arbete när Greklands offensiv bestod av att rulla bollen bland tre mittbackar på egen planhalva?
Tråkgrekland åker hem fortare än jag hinner släppa min första morgonfjärt :)
mattias - 74: Han menar väl att han var mycket delaktig i spelet oxå ! Tycker som många Andra att Daniel Andersson imopnerade stort...
En sak till som jag tänkte på igårs kväll, jag som tycker allsvenskan är ganska dålig liga men nu vwette tusan, iafall så startade sverige med 4st från Allsvenskan Alexandersson,Svensson,Andersson,Lasson..
Projta: Anderssons kvaliteter kommer inte att räcka till mot lag som trillar boll, fyller på och vill framåt, typ Spanien. Han sattes inte under några som helst prov igår, men startar han mot dem på lördag så blir det tungt, tungt, tungt. Jag önskar Linderoth/Källström tillsammans med Svensson på ett rakt mittfällt och med Larsson som tillbakadragen forward med en djupledslöpande Elmander/Rosenberg på topp.
Var det inte nån härinne som var helt inne på att Zlatan skulle petas? Han påstod stt Zlatanaldrig ärbra i viktiga matcher lol och att hans måltorka borde vara en annan orsak till bänkning. Snacka omatt vara ute och cykla.
Ljungberg var skitbra och man var allt lite orolig när han mosades mellan 2 greker i början.
Ambroo: Är det bättre med en halv springande linderoth då ? han är väll inte i form för 5 öre ! ser man matchen mot Slovenien så gjorde han iof ett mål, men det va en hel del misstag ! Isåfall får man byta ut han mot Anders Svennson där bak, och in med Kimmen
Projta: Imponerade stort? Gjorde inte bort sig snarare, med tanke på det offensiva spel grekerna presterade så behövde han knappast göra något än att ligga i sin pos för då hittade inte grekerna några bollar in på mitten för att vricka ut dem på kant. Tror nog en stjärna i Lyon hade kunnat göra samma jobb som en bra allsvensk spelare...
Wayne Gresky: Ja nästan så =) nej men han är lite mera tränad än linderoth, har han varit frisk och kry så skulle han lätt peta bort Andersson, men men får se vad grabbarna hittar på mot Spanien på Lördag
"Bragdmatch av Sverige" ...Ja se Svensk media, en sketen seger över ett blekt Grekland och man tillhör yttersta världstoppen
"Daniel Andersson dagen efter Succen" Succe ha ha...alla trodde han inte skulle hänga med och typ göra bort sig så det räckte att gå in och vara medioker för att göra succe
RavenLord: Ja, en del har svårt att finna glädjeämnen i sitt liv. Jag gissar att det förra helgen var alldeles för varmt hos dig, i veckan för torrt - och nu håller ju för fan helgen på att riskera regna bort.
Metal Guru: Nä men svensk media har ju så lätt för att skena iväg och höja laget till skyarna(men klart de vill höja dom nu så dom kan såga dom rejält sedan vid första bästa tillfälle)
Bra var det men inte fan va det någon bragd i det hela att slå Grekland Spöar de Spanien på lördag kan dom börja slå upp rubriker i den stilen.
Och ja jag är ingen älskare av sol och värme och längtade efter regnet så lite rätt har du där + att min flugfiskeresa upp till Jämtland såg ut att bli skit av om det här vädret hållt i sig....Så tack för allt regn ! ! ! !
RavenLord: Jag var riktigt positivt överraskad över det svenska spelet i den första tävlingsmatchen på länge. Träningsmatcherna innan har åtminstone inte gjort mig glad - så om man hyvlar bort 50% från de svenska tabloiderna är jag och dem i våg.
Hyvla tabloider måste man göra jämt - det är inbyggt i definitionen, så därför förstår jag inte din kritik.
Tänkte bjuda på ett smakprov på en liten enkel sång/dikt jag komponerat som en hyllning till Sverige och Zlatan.
Nu är det äntligen dags, efter pesten kommer festen Ända sedan lottningen i december har vi blickat framåt Spejat, spanat, spionerat på lagen vi skall möta i alperna Nu är analysen klar, Lagerbäck några ess i rockärmen spar Galna svenskar som efter bärs och segrar törstar har gett sig av Tyrolerhattarna och vikingahjälmarna ska svaja på stadion Och de svenska hyllningslåtarna skall dåna ut i radion Sommaren är här, de spritter i benen utav glädje och lust Vi samlas alla för att bära fram det stoltaste som vi har Vårt blågula landslag med fansens sång stora kliv nu tar Vi sluter upp, skrålar för full hals och sjunger ut Passa Passa Zlatan, för då blir det mååål Åååhhh Åååhhh Åååhhh Åååhhh Heja Sverige gul och blååå Åååhhh Åååhhh Åååhhh Åååhhh Det spelar alls ingen roll hur det går Bara våra grabbar kämpar och sliter Med stolthet och hunger våra färger bär Kan vi skönja svetten och moralen i allt det gör Så skall läktaren koka och sjuda utav liv Ja vi lovar och vi svär, en härlig syn och atmosfär Inga dumheter eller stora besvär Vi skall visa Europa hur vackert vårt land ju är När avspark sker, står vi enad som en front, se och lär Sedan rullar festen vidare ända in i kaklet För vi älskar allt med det här spektaklet Och nu sjunger vi ännu en gång, en ljuvlig sång Passa Passa Zlatan, för då blir det mååål Åååhhh Åååhhh Åååhh Åååhhh Heja Sverige gul och blååå Åååhhh Åååhhh Åååhhh Åååhhh
Kul och se när det går tungt för tyskarna. Ballack gnäller konstant på domaren oxch Podolski borde haft ett gult kort också. Utvisningen kändes hård, en del teater från Kroatens sida.
MorganaLefaey: allt det där tragglandet om vad som är hexameter och haiku eller whatever har nog dödat många människors intresse för poetiska verk. Det är ungefär som att innan man spelar fotboll på gympan först ska ha flera veckors genomgång av skillnaderna mellan 4-4-2 och 4-3-3 och dessutom ett prov där du måste kunna minst 90% av reglerna, inklusive vad som händer om målvakten gör självmål på inspark.
Dream Team: Polens mål vill jag se fler repriser av. Från sidan. Mycket misstänkt en offside, om Polens målskytt står nedanför målvakten vid passningsögonblicket.