Fotboll

16710 inlägg · 42 ämnen

EM

« · 1045279 · » Till forumet

Sv: EM
wap.hockeysnack.com
Vad tycker ni,ska inte Spanien ha en straff i slutminuten när Elmander manglar Villa?Annars en halvlek med 2 ansikten,Spanien dominer stort första 20,sen äter vi oss in i matchen.
Kommentera

Bissett19:

Jag tycker också det är straff.
Kommentera

mattias - 74:
Känna igen.....han spelar väl precis som han brukar...jobbar hemåt som f**......har ju inte fått så mycke att jobba med framåt heller.
Kommentera

mattias - 74:
Var på det berömda där......flytet är med oss ida kanske:-)
Kommentera

Bissett19: Ser man reprisen så är det en riktigt duktig tryckare i ryggen. Klar straff alltså.
Kommentera

65selander:

Jo där hade vi lite flyt.
Sen var det ju Silva han manglade,rätt ska vara rätt.......
Kommentera

Bissett19: Kul iaf för Zlatan att sätta dit den. Jag är mer orolig för 66Berglund som visade sista livstecknet igår från Innsbruck...
Kommentera

Bissett19: Känns nästan som en liten kopia av Hanssons tryckare vid 2-0 mot Grekland: deras kille gör inget riktigt försök att satsa mot bollen och får sig en liten tryckare.
Men man har ju å andra sidan sett betydligt mildare sammanstötningar som renderat i en straffspark.
Spanien ska vara glada för 1-1 efter sitt turbetonade ledningsmål.
Kommentera

Huge: Kopia på Hanssons mål? Öhh kommer inte Elmander bakifrån och trycker till han i ryggen, Greken dök in framför Hansson.
Kommentera

65selander:
Skönt att se att det satsas i närkamperna......fan den som viker ner sig
Kommentera

Nu har domarn fått hasch i pipan tamejfan.....sicken pajjas!!
Kommentera

Tubest:
men faen.
Kommentera

Tubest:

Heja Petter Hansson !
Kommentera

Metal Guru: Bajs.
Kommentera

Faaaaaaaaaaaaaaaaaan Inte SANT !!!!!!
Kommentera

Wayne Gresky: så jävla tungt fyfan
Kommentera

65selander: Greken gör ingen ansats att gå mot bollen liksom spanjoren nu inte heller gjorde nån större ansträngning för att satsa mot bollen.
Därav likheterna. Hur svårt var det att fatta?
Vi förlorar tyvärr matchen när Zlatan byts ut. Vårt psykologiska övetag genom hans blotta närvaro på plan försvann och dom repade nytt mod.
Att det sen avgörs lite snöpligt i slutminuten är självfallet djävligt bittert men samtidigt en snygg prestation av Villa i komb med bollstirrande från Hanssons sida.
Kommentera

Modoante: Det ä fruktansvärt uppenbart att vi är ett gäng grovjobbare och Zlatan. Nu blev inte nästa match lika rolig längre. Hoppas inte killarna deppar överdrivet efter det här. Vi har fortfarande en bra chans att gå vidare.
Kommentera

Precis som Huge skriver så förlorade vi matchen i halvtid. Utan Zlatan försvann både respekt och anfallsspel. Ingen, absolut INGEN av våra "offensiva" gubbar lyckades suga fast en boll däruppe.
Kommentera

Wayne Gresky: jo det är uppenbart att när Zlatan bytes ut så tappade vi allt vårt offensiva spel.Problemet är att efter förlusten idag så är chansen tilll gruppseger borta vilket innebär att om vi går vidare till kvartsfinal blir det Holland vi möter.
Kommentera

Modoante: aa riktigt surt att Villa gör mål där på tillägstiden.
Som jag såg det borde det varit frispark i momentet innan.
Kommentera

Huge: Svårt att fatta... Spanjoren står vänd mot bollen när Elmander kommer in och ger en riktig tryckare i ryggen.

Men fortsätt slåss mot din Väderkvarn du "Don Quixote"
Kommentera

Modoante: Tråkigt att inte Lagerbäck försökte ändra på vår anfallskollaps. Kongo lyckades ju få upp bollen oftare på sina 7 minuter än alla andra sista 45. Förstår inte varför Lagerbäck har sån rädsla för att göra ändringar när spelet är dåligt, allt för att spara till ett byte sista minutrarna.
Aragones brände av sina i 57e minuten och fick resultat, se och lär LarsRoland.

Sen har väl Rosenberg gjort sitt i detta märsterskap nu va?
Kommentera

spud:

Sebastian Larsson måste få mer speltid. undrar om Lagerbäck vågar bänka Henke nästa match ? verkar som om han har slut på krut i landslaget !
Kommentera

spud:

Hur kan Mikael Nilsson få 4 i betyg ? Torres snurrade opp honom på läktaren och han hade både ketchup och Johnyss på sina korvar i 1:a halvlek! Undrar om inte Dorsin får spela nästa match ?
Kommentera

65selander: Ja, då är det väl du som är Sancho Panza då?
Don Quixotes vapendragare.
Eller så är du Rosinante.
Åsnan han rider på....

Du hade svårt att begripa min principiella jämförelse mellan Hanssons satsning mot bollen och Elmanders dito. I båda fallen var motståndaren passiv och försökte inte gå på boll.
Därmed inte sagt att domaren gjorde en korrekt bedömning, vilket jag också klargjorde.
Att jag sen tycker att han bedömde läget korrekt innebär väl inte att din åsikt är den korrekta bara för att andra håller med dig?
Kommentera

mattias - 74: Som vanligt finns det bara en förklaring. Skribenten förstår sig inte på sporten som ska bedömas. Att sätta samma betyg på Nilsson och Mellberg är ju genant! Jag skulle sätta en tvåa på Nilsson och femma på Mellberg.
Kommentera

Wayne Gresky:

Exakt Mellberg var kung.
Kommentera

mattias - 74: Det vi lärde oss av det här var vilken otrolig skillnad det är på Zlatan Ibrahimovic och Markus Rosenberg.

Det exakta bytet avgjorde det här. Det är väl typiskt att vår enda världsspelare ska ha ont. Utan Zlatan så kunde vi inte få fast en enda boll på offensiv planhalva.

Markus Rosenberg hade visserligen en svår sits men han var verkligen usel. En fjäderviktare i en tungviktsmatch.
Kommentera

JimmyH: Som du säger: otacksam uppgift för Rosenberg. Undrar om det inte varit bättre att flytta upp Elmander på topp som targetspelare istf Zlatan? Han (Elmander) sprang ju Spanien sönder och samman i kvalet på Råsunda och borde ha gett spanjorerna mer bekymmer än en för dagen misslyckad Rosenberg.
Kommentera

Huge: Du missar en viktig sak fortfarande. Greken vek in mot Hansson.
Spanjoren fick en ångvält med namnet Elmander i ryggen...

Vad är likheten där enl dig?
Förutom att Sverige är inblandat i båda gångerna.
Kommentera

65selander: Enligt mig så handlar det om snarlika situationer rent principiellt: 2 försvarare som uppträder passivt och inte försöker satsa mot bollen.
Klart spanjoren tycker att det är en ångvält som kommer, men ångvälten går ju först på bollen eller som sämst så tar Elmander boll och spelare samtidigt.
Vore skillnad ifall Elmander klart gått på kropp och struntat i bollen.
Tror även att spanjorens passivitet har inverkat på beslutet från domarens sida.
Kommentera

Huge:

Du måste vara oerhört dåligt påläst

Spanien blev berövade på en straff så enkelt är det. hade du dömt hade du kanske blåst frispark för Sverige ?
Kommentera

Vinner Ryssland med ett till tre måls marginal så spelar faktiskt inte förlusten mot Spanien någon roll. Frågan är om inte det skulle vara bra för den svenska moralen.
Kommentera

mattias - 74: Ja, men vad fint.
Då kan vi ju helt enkelt bara skippa domarna eftersom det tydligen går att läsa sig till när det är straff eller inte.
Var har du läst nånstans att det är straff i just den här situationen?
Vilken sida i regelboken står det på?
Kommentera

Huge:

Går man i i situationen som Elmander gör så är det straff, det finns väl ingen regel som säger att det inte skall vara straff vid hårt spel i straffområdet ? Dessutom tyckte jag mig se att han tryckte med armbågen och då är det straff 10 gånger av 10
Kommentera

mattias - 74: Grekernas offsidemål såg inte ut som offside.
Kommentera

Huge: Tyvärr så har ju Rosenberg varit värdelösa samtliga landskamper jag sett honom i, oavsett hur uselt motstånd vi mött. Jag har oerhört svårt att se vad han tillför laget.

Att sätta in honom idag var liga förutsättningslös som att man på våren byter från vinterdäck till sommardäck med punktering på i tron om att man får bättre väghållning då.
Kommentera

NuMo:

Grekland utslaget efter 2 omgångar.

En Seger för fotbollen.
Kommentera

Det är inte bara p.g.a. Rosenberg som Spanien har 90% av spelet i den andra halvleken som ni verkar tro här. Det är klart att när Zlatan byts ut så tappar vi det mesta i anfallspelet. Zlatan måste vara på planen om vi ska kunna rubba de stora fotbollsnationerna. Så enkelt är det. Men vi får inte glömma bort planens viktigaste del, mittfältet. Det behövs ett offensivt spelgeni för att hitta på saker framåt också. Det fanns inte under matchen och det brukar inte finnas heller. Anders Svensson gör det allt som oftast bra defensivt, men framåt är han riktigt dålig. Det blir klart mer fel än rätt där. Och Ljungberg fick inrikta sig mer på defensiven och Elmander tog slut ganska fort på högerkanten.
Men Rosenberg gör ingen bra andra halvlek som sagt. Det man minns mest är väl att han ramlar allt för enkelt i varje närkamp. Han både filmar och väger för lätt alltså. Inte minst i slutet då Spanien avgör. Det var väl sjätte gången eller något han sökte frispark där.

Sedan borde Spanien haft minst en straff. Hands eller Elmanders allt för hårda hockey-tackling. Välj vad ni vill.

Rättvis seger för Spanien trots allt. Men fruktansvärt tung förlust. En pinne hade varit fantastiskt bra.

Mycket tråkigt att Zlatan har problem med knät. Han måste så klart kunna medverka i ca 90 min i fortsättningen om detta ska bli någon succé.

Intressant med Spanien är att man ville vinna matchen till varje pris. Det syntes om inte annat på bytena. Varken Villa eller Torres byttes ut, utan istället kom Fabregas in som gjorde att Spanien fick en ännu bättre offensiv uppställning. Vi orkade inte hela vägen men det hade lika gärna kunnat blivit oavgjort.
Kommentera

Skarin: "swe" uran "zlatan"=ju samma sopgäng som "luleå hockey" . nu blir han förmodl borta mot "ryssl" o då=det stor risk för däng.
Kommentera

Skarin: Så kan man krasst konstatera att EM med största sannolikhet dog ur svensk synvinkel igår. Villas mål på stopptid förstörde alla våra drömmar om en EM-semifinal. Hade vi hållit 1-1 hade det kunnat gå vägen. Men poängförlusten både dyrbar och dräpande blytung. Nu skall det närmast till ett mirakel om vi skall överleva kvarten.

Den enda chansen vi har nu är att VILA ZLATAN mot ryssarna. Även om han är vårt främsta offensiva vapen så måste vi ha honom i speldugligt skick för 90min mot Holland. Så satsa på Elmander och Rosenberg på topp och släng in Sebastian Larsson på högerflanken.

In med Kim Källström och satsa på ett snabbt ledningsmål och sedan ytterligare ett innan vi drar tillbaka styrkorna något och håller rent i luftrummet och stryper all form utav konstruktivt tänkande för ryssarna genom hypersnabba omställningar och djupledsbollar på kanterna.

Då är vi i kvartsfinal. Och har massörerna och läkarna gjort sitt jobb rent medicinskt med alla de medel som står till buds skall Zlatan kunna ge oss hopp om en skräll.
Kommentera

Skarin: Jag tycker att mittfältet håller, i alla fall då Zlatan är på plan.

Uno Gordon: Vi kan inte vila Zlatan mot Ryssland. Han är vår bäste spelare och vi måste få kryss i den matchen. Nu får det bära eller brista, det finns ingen morgondag.

Jag vill se samma lag som vi hade i första halvlek igår till matchen mot Ryssland. Då tror jag att det går vägen.
Kommentera

JimmyH: Mittfältet håller, om man inte har Elmander till höger. Visst är det fint att han springer sig slut, men vad har han för touch? De ggr vi hade chans att kontra på Elmander drog han djupledbollar över kortlinjen varje gång. Men vi förlorar då Zlatan går ut som alla redan påpekat, och det hade nog inte spelat någon roll vem vi haft bredvid Henke då, även om Rosenberg var genant usel. Däremot hade man kanske kunnat få andas lite om Kim kommit in tidigare, han vågade hålla boll och har adress på sina längre bollar. Något både Anders och Daniel saknar i sitt register, vilka f ö gör en riktigt bra match defensivt.
Kommentera

Frella:

Mot Ryssland vill jag se Elmander och Zlatan på topp och dessutom Sebastian larsson från start. Henke har inte alls varit så bra som jag förväntade mig, är lite besviken på honom faktiskt trots att jag ville ha med honom i truppen.
Kommentera

mattias - 74: Henke gör det bra, så länge han får spela med Zlatan. De kompletterar varann så perfekt som man kan göra när man inte spelar tillsammans till vardags.
Kommentera

Frella:
Jag skulle nästan vilja säga att Zlatan behöver en Henke bredvid sig.
Kommentera

Metal Guru:

Tycker Elmander visade klar förbättring igår. Zlatan och Elmander på topp mot ryssarna, med Henke som pigg joker att byta in pigg i andra halvlek när Elmander har sprungit slut på sig? Henke tar för många fel beslut när bollen kommer till honom. I 1.a matchen mot Grekland hade han 2 - 3 skottlägen men valde att passa. Igår var han inte heller riktigt den gamle henke med många felbeslut och dessutom såg det ut som om han var trött ganska tidigt i matchen.
Kommentera

mattias - 74:
Angående de skottlägen som blev passningar i Greklandsmatchen, var väl adressaten Zlatan..?
Kommentera

Metal Guru:

Inte alla dessutom var det rena målchanser som henke valde att spela istället. jag gillar Henke men det verkar nästan vara slut på bensin i honom nu ?
Kommentera

« · 1045279 · »